Чета тука икономисти и финансисти бистрят електротехника.... 
Чакайте да ви обясня някои неща, от "инженерна" гледна точка. Понеже съм електроинженер.
И така... един бензинов или дизелов двигател има КПД около 35%-45%. Знаете всички колко горят те като литри бензин(или нафта) на 100 км. Имайте сега предвид, че един литър бензин има около 10 kW/h еквивалент енергия в него. С много малка разлика същото количество енергия го има и в един литър нафта. Приемаме го за еднакво. Да кажем ако една кола гори 6/100 извънградско това са 60 кВ/ч при КПД 35%(примерно) и излиза 20 кВ/ч "полезна" енергия.
За задвижването на един среден автомобил около тон и нещо със 90-100км/ч на равен участък се изисква около 16 kW/h енергия. И наистина толкова някъде "харчат" електромобилите при "кротко" каране. При по реалани условия(завои, изпреварвания и т.н.) реално "харчат" около 20 kW/h на 100 км(съвпада с "полезната" енергия при бензинов или дизелов мотор). И това без климатик или парно(за тях ще напиша по-надолу). Електромотора има да кажем КПД около 90%(това е много хубаво). И така до тук с хубавата страна на "монетата". Сега нека я обърнем и от другата страна. Да видим и недостатъците им.
Зареждането на акумулаторите трае много часове и е непрактично за извънградко каране на дълги разстояния. КПД-то при зареждането на акумулаторите е около 75%. Т.е. 25% загуби при зареждането( и още 10% при ел.мотора при самото движение).
Батериите може да се заредят и малко по-бързо(за 1-2 часа) но ще се скапят много бързо. Дори и да си ги зареждаме бавно, дори и изобщо да не ги зареждаме и използваме често те с времето стареят и за 5 години ще се скапят и без това. А ако на 5-тата година все още не са "умрели" капацитета ще им е паднал поне наполовина. Батериите струват скъпо. Едни батерии за 100 км пробег струват има няма едно 10 000 и то не в лева.
Сега някои ще кажат, че щели да поевтинеят... Да бе, да.... Няма как да стане да паднат с повече от 10%-20% дори и при масово производство. Просто лития и "химията" за обработката струва толкова. Който не вярва, веднага му давам пример - оловните акумулатори за колите ги има от 100 години. Обаче да им е паднала цената?.... Ами не. Даже поскъпват, защото и по-редките метали поскъпват. Идеята за електромобилите е много отдавна. Първия всъщност електромобил е на почти 100 години. Ама така и не се е наложил, заради недостатъците си. А как си представяте автобус, тир, трактор, кораб, самолет на батерии, а?...
И какво излиза от цялата работа - електромобилите са много скъпи. Поне едно няколко десетки лева отгоре на своя еквивалент с бензинов или дизелов двигател.
Да не забравя за парното и климатика при електромобилите. При тях също ги има. Но..... Това ще им струва допълнителни киловати енергия. Климатика реално е от порядъка на 3-4 кW(толкова трябва и за "парно" през зимата). Да, по-мощен е от домашен климатик. Защото колата има много лоша термоизолация. Целия е желязо и джамове отвсякъде. И като е напечен лятото на слънце вътре става +60 градуса, а не като домашен(тухла, добра термоизлолация) и да охлажда примерно от +30 и да сваля до +20. А в колата трябва да може да свали от +60 до +20. Същото е и с парното. Лично съм виждал електромобил с климатик. Компресора се задвижва от отделен малък електромотор, а не с ремък, както на "нормалните" коли. А "парното" реално е един реотан с вентилатор - т.е. като "духалка", ама няколко киловата. Същото е при "топлене", трябва да може от -20 градуса да стопли до +20. А вкъщи дори и да не се отоплява температурата вътре ще е поне едно +10, +15 градуса и печката трябва да топли от по-високи градуси, а не от -20.
За хибридите.... живо набутване - също много скъпи, сложна техника и не си заслужават, поне докато бензина не стане примерно 4-5 лева литъра.
Пример: Тойота Приус струва 50 000 лева. Същия клас автомобил с бензинов или дизелов мотор(примерно Опел Астра, Рено Меган или Тойота Корола) с всички екстри струват около 35 000 лева. Цели 15 000 лева разлика. И голям праз като Приуса горял 2 литра по-малко. А сметнете кога ще си ги избиете тези 15000 лева. И като икономията от хиброда идва най-вече само на градско каране. На извънградско разликата е по-малка. Не се мъчете да смятате, ще ви по-го сметна сам. 15000лв : 5лева(2 литра по 2.50) = 3000. Това са 3000 пъти по 100 км.Или това прави 300 000 км. Ха, ха... много интересно нали. А след 300 000 км дали батерите на тоя Приус ще стават за нещо и колко струват, а?!...

Чакайте да ви обясня някои неща, от "инженерна" гледна точка. Понеже съм електроинженер.
И така... един бензинов или дизелов двигател има КПД около 35%-45%. Знаете всички колко горят те като литри бензин(или нафта) на 100 км. Имайте сега предвид, че един литър бензин има около 10 kW/h еквивалент енергия в него. С много малка разлика същото количество енергия го има и в един литър нафта. Приемаме го за еднакво. Да кажем ако една кола гори 6/100 извънградско това са 60 кВ/ч при КПД 35%(примерно) и излиза 20 кВ/ч "полезна" енергия.
За задвижването на един среден автомобил около тон и нещо със 90-100км/ч на равен участък се изисква около 16 kW/h енергия. И наистина толкова някъде "харчат" електромобилите при "кротко" каране. При по реалани условия(завои, изпреварвания и т.н.) реално "харчат" около 20 kW/h на 100 км(съвпада с "полезната" енергия при бензинов или дизелов мотор). И това без климатик или парно(за тях ще напиша по-надолу). Електромотора има да кажем КПД около 90%(това е много хубаво). И така до тук с хубавата страна на "монетата". Сега нека я обърнем и от другата страна. Да видим и недостатъците им.
Зареждането на акумулаторите трае много часове и е непрактично за извънградко каране на дълги разстояния. КПД-то при зареждането на акумулаторите е около 75%. Т.е. 25% загуби при зареждането( и още 10% при ел.мотора при самото движение).
Батериите може да се заредят и малко по-бързо(за 1-2 часа) но ще се скапят много бързо. Дори и да си ги зареждаме бавно, дори и изобщо да не ги зареждаме и използваме често те с времето стареят и за 5 години ще се скапят и без това. А ако на 5-тата година все още не са "умрели" капацитета ще им е паднал поне наполовина. Батериите струват скъпо. Едни батерии за 100 км пробег струват има няма едно 10 000 и то не в лева.

И какво излиза от цялата работа - електромобилите са много скъпи. Поне едно няколко десетки лева отгоре на своя еквивалент с бензинов или дизелов двигател.
Да не забравя за парното и климатика при електромобилите. При тях също ги има. Но..... Това ще им струва допълнителни киловати енергия. Климатика реално е от порядъка на 3-4 кW(толкова трябва и за "парно" през зимата). Да, по-мощен е от домашен климатик. Защото колата има много лоша термоизолация. Целия е желязо и джамове отвсякъде. И като е напечен лятото на слънце вътре става +60 градуса, а не като домашен(тухла, добра термоизлолация) и да охлажда примерно от +30 и да сваля до +20. А в колата трябва да може да свали от +60 до +20. Същото е и с парното. Лично съм виждал електромобил с климатик. Компресора се задвижва от отделен малък електромотор, а не с ремък, както на "нормалните" коли. А "парното" реално е един реотан с вентилатор - т.е. като "духалка", ама няколко киловата. Същото е при "топлене", трябва да може от -20 градуса да стопли до +20. А вкъщи дори и да не се отоплява температурата вътре ще е поне едно +10, +15 градуса и печката трябва да топли от по-високи градуси, а не от -20.
За хибридите.... живо набутване - също много скъпи, сложна техника и не си заслужават, поне докато бензина не стане примерно 4-5 лева литъра.
Пример: Тойота Приус струва 50 000 лева. Същия клас автомобил с бензинов или дизелов мотор(примерно Опел Астра, Рено Меган или Тойота Корола) с всички екстри струват около 35 000 лева. Цели 15 000 лева разлика. И голям праз като Приуса горял 2 литра по-малко. А сметнете кога ще си ги избиете тези 15000 лева. И като икономията от хиброда идва най-вече само на градско каране. На извънградско разликата е по-малка. Не се мъчете да смятате, ще ви по-го сметна сам. 15000лв : 5лева(2 литра по 2.50) = 3000. Това са 3000 пъти по 100 км.Или това прави 300 000 км. Ха, ха... много интересно нали. А след 300 000 км дали батерите на тоя Приус ще стават за нещо и колко струват, а?!...
Коментар