IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от Мачу Пикчър Разгледай мнение
    Матеев, в София има едни електрически автобуси които са на прости кондензатори с почти безкраен живот, но зареждат в двата края на курса някое време. Те стареят много по-бавно от които и да е химически акумулатори.

    Ако им вдигнат капацитетът двайсетина пъти ще бъдат реална конкуренция на литиевите батерии в градски условия. Само в градски, но и това не е малко.

    ПП. При обикновените кондензатори скороста на зареждане не влияе на живота им, стига от зор да не прегори някоя подвеждаща жица.
    Да, идеята е много добра, но става само за близки разстояния. Тези суперкондензатори са много скъпи, много обемисти и много тежки. Прочетох за този автобус, но доколкото разбрах са ни го подарили, за да го тестваме. Ако се опитат да ни продават такива, не знам дали ще можем да си позволим тяхната цена.

    Супеккондензатора тежи тон и половина, и събира в себе си енергия колкото за 25 километра път на автобуса. Най-голям плюс би трябвало да е това, че този суперкондензатор е почти вечен, Със сигурност ще надживее автобуса и ще може да се използва пак в друг автобус.

    Ако цената на тези суперкондензатори падне, това е една много добра алтернатива за градския транспорт на всеки един град. Засега обаче именно тази цена остава най-голямата питанка в такъв един мащабен проект.

    Коментар


    • Матеев, в София има едни електрически автобуси които са на прости кондензатори с почти безкраен живот, но зареждат в двата края на курса някое време. Те стареят много по-бавно от които и да е химически акумулатори.

      Ако им вдигнат капацитетът двайсетина пъти ще бъдат реална конкуренция на литиевите батерии в градски условия. Само в градски, но и това не е малко.

      ПП. При обикновените кондензатори скороста на зареждане не влияе на живота им, стига от зор да не прегори някоя подвеждаща жица.
      Last edited by Мачу Пикчър; 14.07.2020, 16:00.

      Коментар


      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
        LiFePo а за тези какво ще кажеш- един се гласи да ползува такива 10 години за слънчева електростанция- офгрид
        Имам няколко такива. Много ги хвалиха, и затова си купих, но останах разочарован. Основното им преимущество е краткото време на заряд и по-малкото вътрешно съпротивление, което означава възможност за по-голям разряден ток без да прегряват. Нямат обаче по-дълго време на живот или по-много цикли, така че по този параметър си остават посредствени като всички останали други литиеви батерии.

        В моделизма (самолети, хеликоптери, дронове и др.) литиевите батерии намират огромно приложение, защото имат максимум енергия в единица тегло. Тъй като обаче те се експлоатират жестоко с огромни токове на разряд, живота им се съкращава с много. Дето се казва - направиш 20-30 цикъла и изхвърляш батерията. Знам го това защото на всяка една батерия съм сложил лепенка, и на всеки един полет слагам по една чертичка. Така правят и другите моделисти, и да си кажа честно, в никого не съм виждал батерия, на която цялата лепенка да се е запълнена с чертички (40-50 бр.).

        Именно поради тази причина подхождам много скептично към батериите на ел. колите. Те също се експлоатират жестоко и също работят в режим на големи токове на заряд / разряд. Осъзнавам, че химията там е специално подбрана, и че има много усъвършенствания, но едва ли технологиите са се развили с толкова много за тези 5-6 години.

        Много ми се иска поне една такава батерийка да ми попадне в ръцете от тези, които ги слагат по колите. Ако имам такава, ще направя собствени тестове и ще си изясня дали наистина има някакъв значителен напредък в химията на батерията, или са същите, но софтуера на колата се опитва да ги управлява правилно и по възможност - щадящо.

        Ето откъде си купувам батериите. Има ги всякакви, и за всяка една батерия подробно са описани нейните плюсове и минуси:
        https://hobbyking.com/en_us/batterie...batteries.html

        А ето и специализирани зарядни устройства, повечето от които имат и функция за измерване на капацитета на батериите:
        https://hobbyking.com/en_us/batterie...hargers&is_v=1
        Last edited by Mateev; 14.07.2020, 15:26.

        Коментар


        • Възможно е в паричен израз удължаването на живота на батериите на автомобилите чрез непълно зареждане 20 - 80 %, то ест по-рядката им смяна то ест по-малко производство/купуване, да се окаже по-изгодно от загубите за излишното разкарване на 40% от масата й. В индивидуален и социален план.

          Само трябват данни за второто, за кинетичните загуби и сметката е проста.

          Коментар


          • LiFePo а за тези какво ще кажеш- един се гласи да ползува такива 10 години за слънчева електростанция- офгрид
            Last edited by v_tin; 14.07.2020, 13:39.

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Мачу Пикчър Разгледай мнение

              Първо не споря, а обсъждам.


              То е до практичен избор.
              Вземам за пример зареждането на телефона ми. Когато съм в ежедневна градска обстановка с лесен достъп до зареждане използвам ограниченото зареждане около 20 - 80 %.
              Когато не съм сигурен, кога следващия път ще мога да заредя телефона, го зареждам до 100 и бих го разредил до 0 ако трябва.

              Подобно нещо би трябвало и да е с ел. колите.

              Добавям към твоите доводи и това, че ако винаги пестиш батерията да кажем в градски условия по начина 20 - 80 %, това значи че постоянно разкарваш напред назад 40% от масата й залудо.
              Това с 80-20 би могло да се заложи в софтуера на GSM-ите, но дали го правят производителите - не знам. Колкото до Теслите - ако не измислят нещо по-добро от това копче 80%-100%, ще им белее главата от недоволни потребители. Още не са се натрупали достатъчно години, за да изплува този проблем наяве, и да започне да се шуми за него в медийното пространство.

              Коментар


              • Иначе начина една Li-Po батерия да се съхрани за дълъг период от време е като се зареди на 50% и след това се сложи на съхранение в хладилник Така деградацията пада само до 2% на година. Имам цял един хладилник, пълен с такива батерии. Може би 200 или 300 на брой, които ги съхранявам вече 7-8 години. Периодично вадя батерии, за да ги ползвам, и използвам намалението да им измеря капацитета, и да се уверя, че това с 2% деградация на година е вярно.

                Имам и батерии, които съм ги забравил по самолети и хеликоптери, и които вече са се надули и за нищо не стават. Това пък е съдбата на Li-Po батерии, които стоят на стайна температура. За 3-4 години деградира целия им капацитет, и освен за боклука за нищо друго не стават.

                Имам микро камерки за FPV, които са с вградени Li-Po батерии. Тези от тях, които бяха на стайна температура, вече са за изхвърляне. Имам 2 GoPRO камери с вградени литиеви батерии, и вече са за изхвърляне. Имам скъпа инфрачервена камера FLIR ONE с вграденa литиевa батерия, която също трябва да я изхвърля. Имам фотосоларни блокове с литиева батерия в тях, които също са за изхвърляне. Имам работещи стари iPnone с вградени литиеви батерии, които също са за изхвърляне.

                Въобще всяко едно устройство с вградена несменяема литиева батерия подлежи на изхвърляне след 2-3 години експлоатация. Живи са само тези, които ги държа в хладилника, но хората не го знаят това и не го практикуват.

                И последно да кажа за GPS устройствата, които монтирам във всяка една лична или служебна лека кола. Те са с NiMH батерия вътре в тях, и до ден днешен работят всичките без изключение, някои от които повече от 10 години..
                Last edited by Mateev; 14.07.2020, 15:29.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
                  По въпроса с 80-20 или 80-30 - това не го знаех, затова много внимателно изчетох този аспект. Тука съм съгласен, че частичното използване на капацитета увеличава броя на циклите, но тази информация ти си я възприел на сляпо, без да знаеш другите аспекти. Например околната температура, която причинява деградация дори и без цикли. И тази деградация при стайна температура е от порядъка на 8-10% на година. Най-малка деградация има при температура малко над 0 градуса, но дори и тя е на ниво 2% на година. А ако колата се експлоатира в топлите страни при температура над 30 градуса, деградацията достига до 15-20% на година дори и без цикли.
                  Първо не споря, а обсъждам.


                  То е до практичен избор.
                  Вземам за пример зареждането на телефона ми. Когато съм в ежедневна градска обстановка с лесен достъп до зареждане използвам ограниченото зареждане около 20 - 80 %.
                  Когато не съм сигурен, кога следващия път ще мога да заредя телефона, го зареждам до 100 и бих го разредил до 0 ако трябва.

                  Подобно нещо би трябвало и да е с ел. колите.

                  Добавям към твоите доводи и това, че ако винаги пестиш батерията да кажем в градски условия по начина 20 - 80 %, това значи че постоянно разкарваш напред назад 40% от масата й залудо.
                  Last edited by Мачу Пикчър; 14.07.2020, 12:45.

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от Мачу Пикчър Разгледай мнение
                    Не не си отвай! Обичай ме една секунда още!

                    Ето ти линк какъвто поиска относно нивата на зареждане и продължителността на живота на ли-йо батериите. Той е за да излезеш от своя балон на ефекта Дънинг-Крюгер, за който толкова често обвиняваш другите.

                    https://batteryuniversity.com/learn/...ased_batteries

                    С годините са се насъбрали стотици коментари, потърси надолу с Find in page коментар на Vortex който е дал проста сметка на основата на научните изследвания, дадени в статията, защо най-изгодно е да се зарежда горе долу в интервала 20 -80 %.

                    Сайта е много информативен и ако те интересува въпроса разцъкай се из него. Той е на канадска фирма, една от световните, за производство на зареждащи и много други аксесуари за акумулатори..
                    Благодаря ти за линка. Изчетох много внимателно написаното в него и открих много доказателства за моите думи. Разгледай внимателно първата графика. Такива като нея аз съм виждал хиляди, и освен това имам огромен личен опит, който показва същото, а именно:
                    1. Дори и нови батерии нямат капацитета, който го обещават производителите
                    2. Капацитета деградира много бързо за няколко стотин цикъла

                    Това е голата истина за днешните литиеви батерии, които вече се срещат под път и над път. Всяко едно устройство, заредено с такива батерии, го изхвърляш след 1-2 максимум 3 години експлоатация. Ако обаче е заредено с Ni-MH батерия, можеш да го ползваш 10, че дори и повече години.

                    По въпроса с 80-20 или 80-30 - това не го знаех, затова много внимателно изчетох този аспект. Тука съм съгласен, че частичното използване на капацитета увеличава броя на циклите, но тази информация ти си я възприел на сляпо, без да знаеш другите аспекти. Например околната температура, която причинява деградация дори и без цикли. И тази деградация при стайна температура е от порядъка на 8-10% на година. Най-малка деградация има при температура малко над 0 градуса, но дори и тя е на ниво 2% на година. А ако колата се експлоатира в топлите страни при температура над 30 градуса, деградацията достига до 15-20% на година дори и без цикли.

                    Другият аспект - любимото ти 80-20 или 80-30. Нали соъзнаваш, че с това ти използваш само половината от капацитета на батерията, което означава, че и изминатите километри ще са на половината. Това обаче е с ранг на катастрофа, защото човек може да си използва Теслата замо за градско каране. Ако започне да я използва за междуградско, и кара всеки ден, акумулатора ще деградира много бързо (1-2 години).

                    И какво излиза от всичко това?
                    Ами ако искаш акумулатора да живее, недей да караш колата и я дръж в хладилника при температура 2 градуса - ха-ха-ха.

                    Освен това ако масово се препоръчва да се ползва само половината от капацитета, защо въобще са сложили литиеви батерии. Ами да сложат NiMH и да махнат това смешно ограничение. Литиевите имат преимущество да имат по-голям капацитет на единица тегло, но това преимущество се губи, ако трябва да ползваме само половината от капацитета на акумулатора.

                    Знаеш ли какво ще се случи при тези много сериозни и неочаквани за мене ограничения?
                    1. Хората няма да ги спазват и ще започнат да се оплакват, че акумулатора деградира много бързо
                    2. Таксиметровите шофьори ще бягат като дявол от тамян, когато чуят за електричка
                    3. Тези, които спазват ограниченията, ще трябва да си купят втора кола за междуградски пътувания

                    Честно казано на мене ми се изпари желанието да си купувам електричка. Не и докато технологиите не се развият и не се появят акумулатори без описаните по-горе недостатъци.

                    Иначе имам един приятел от Стара Загора, който има електричка почти от самото начало, когато хората се записваха на сайта на Мъск и чакаха ред. Знаеш ли какво е неговото мнение? Ами карам си я из града и стряскам хората по светофарите, защото тя върви безшумно. За междуградско обаче дори и не си помислям да я ползвам.
                    Last edited by Mateev; 14.07.2020, 12:40.

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от Pyramid Разгледай мнение

                      Тука става много интересно, какви ще са изкупните цени на батериите при рециклиране...
                      Long way to go заради дългия пробег на батериите, но вече има реални стъпки в тази посока. JB Straubel вече е основал компания, която ще работи заедно с Тесла за рециклиране на старите батерии - Redwood materials.

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
                        Хайде със здраве .....
                        Не не си отвай! Обичай ме една секунда още!

                        Ето ти линк какъвто поиска относно нивата на зареждане и продължителността на живота на ли-йо батериите. Той е за да излезеш от своя балон на ефекта Дънинг-Крюгер, за който толкова често обвиняваш другите.

                        https://batteryuniversity.com/learn/...ased_batteries

                        С годините са се насъбрали стотици коментари, потърси надолу с Find in page коментар на Vortex който е дал проста сметка на основата на научните изследвания, дадени в статията, защо най-изгодно е да се зарежда горе долу в интервала 20 -80 %.

                        Сайта е много информативен и ако те интересува въпроса разцъкай се из него. Той е на канадска фирма, една от световните, за производство на зареждащи и много други аксесуари за акумулатори.



                        https://www.youtube.com/watch?v=JxzqkoeosXA

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                          Говорим за капацитета. Батерията деградира с времето, и явно Тесла се е постарала да го скрие този факт от потребителите си. Нещо повече - ако една батерия се води например 85 kWh, аз бас ловя, че тя не е толкова дори и при една чисто нова лека кола. Докато обаче вие разсъждавате в проценти, наистина няма смисъл да споря с вас. Хайде със здраве .....
                          Възможно. По мои наблюдения, рекламата се чувства длъжна, едва ли не, да преиграва...

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение

                            Забавляваш ме
                            Приеми че е възможно да има области, в които има какво ново да научиш.
                            Тесла не заблуждава никого, даже публикува официални данни за деградация на батериите. По-надолу съм постнал статистика, която не коментираш.
                            Ако според статистиката батерията позволява да се изминават 300-500 хил мили (600 хил километра) батерията е НА ПРАКТИКА вечна.
                            Тука става много интересно, какви ще са изкупните цени на батериите при рециклиране...

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                              Говорим за капацитета. Батерията деградира с времето, и явно Тесла се е постарала да го скрие този факт от потребителите си. Нещо повече - ако една батерия се води например 85 kWh, аз бас ловя, че тя не е толкова дори и при една чисто нова лека кола. Докато обаче вие разсъждавате в проценти, наистина няма смисъл да споря с вас. Хайде със здраве .....
                              Забавляваш ме
                              Приеми че е възможно да има области, в които има какво ново да научиш.
                              Тесла не заблуждава никого, даже публикува официални данни за деградация на батериите. По-надолу съм постнал статистика, която не коментираш.
                              Ако според статистиката батерията позволява да се изминават 300-500 хил мили (600 хил километра) батерията е НА ПРАКТИКА вечна.

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение

                                Не знам какъв опит имаш, но по темата с капацитета на EV батериите и деградацията са изписани томове.
                                По дефиниция капацитет се губи заради високата температура при редовно зареждане на Суперпарджъри и при заряд над 80%. Подхода на производителите е различен. Ауди и VW например оставят по-голям буфер, за да не могат потребителите да зареждат до максималния капацитет. Тесла официално препоръчват за ежедневна употреба да се зарежда в рамките 20-80%. До 100% зареждаш ако правиш дълги пътувания.
                                Ако имаш желание ще прочетеш, ако не ще спориш безмислено по форумите.
                                Няма нужда да измисляш топлата вода, хората работят от десетилетия в областта.
                                Говорим за капацитета. Батерията деградира с времето, и явно Тесла се е постарала да го скрие този факт от потребителите си. Нещо повече - ако една батерия се води например 85 kWh, аз бас ловя, че тя не е толкова дори и при една чисто нова лека кола. Докато обаче вие разсъждавате в проценти, наистина няма смисъл да споря с вас. Хайде със здраве .....

                                Коментар

                                Working...
                                X