Първоначално изпратено от v_tin
Разгледай мнение
Ще допълня някои от разсъжденията на колегата в поста му.
Вече коментирахме захранването на гребните електродвигатели на кораби с различни корабни силови уредби. Необходимата ел.енергия се получава от развъртането на генератор до необходимите обороти. КОЙ го / ГИ върти, защото на кораба ТЕ са повече на брой? ВъртЯТ ГИ, или ДВГ, или газови турбини, или пък - парни турбини /нов вид топлинен двигател, за който в мненията до сега не сме говорили!/
Усещате ли каква тема отварям? Учебници могат да се пишат... Години са необходими... Не подценявам хората тук. Напротив - с едно прочитане ще схванат нещата. Това обаче, не е Уики-то. Не мисля, че мога да си губя там времето. Тук мога - ако разбирате какво казвам...
Значи, отварям няколко подтеми и няма да се впускам в подробности...
1. "Мекотата" на движение, за което някой беше се присмял на колегата - изобщо НЕ Е маловажен проблем! Напротив, това е един от първостепенните проблеми. Намаляване на вибрациите, собствени и принудителни трептения, демпфериране на усукващите трептения. Защо е необходимо това - доста хора могат да се сетят, както и да отговорят защо през т.нар. критични обороти /честота/ трябва да се преминава възможно най-бързо, ако не сме я преодоляли по друг начин... Накратко - съвпадането на горните честоти води до явлението, за което всички тук са чували - до резонанс. Какво е характерно за резонансната честота? Всяка система, която работи в диапазона - се разпада. ТолкоЗ! /тук много хора могат да дадат примери със строителството на високите сгради в земетръсните райони.../ Сигурно много тук са чували за виброакустичен контрол с диагностични комплекси от десетки и стотици хиляди долари, произвеждани във водещи компании - Шенк..., много работа вършат и по статичното и динамично балансиране на частите и... "мекотата" на движение - казано на разбираем език!/
2. Вземам повод от въпросната "мекота" и динамичното балансиране с диагностичните комплекси... Какво представляват гребните електродвигатели? По своята същност те са ротационни двигатели /много задълбавам, май.../. Казвам, че нямат постъпателно движещи се части. Значи, уравновесяването им ще е по-леко, както и "мекотата" на движението... Да де, но не навсякъде е така! Защо не ползваме само такива - електродвигатели? Откъде "идва" токът за тях? От електрогенераторите, част от корабната електроцентрала. Електроцентрала? Даммм. Има такова нещо. Мноооого преоразмерена. При много от корабите, които преодоляват хиляди морски мили, тази корабна електроцентрала може да захрани с ток няколко десетки хиляден град. Защо е необходимо, ако /премерно/ на кораба има няколкостотин човека? Тия пък - къде са тръгналЕ? Явно - не са самоубийци, а са се качили, за да живеят тук-там, както и да харчат... Е, какво става, ако на кораба, при няколко бала вълнение - изведнъж стане тъмно И ТИХО, нощно време??? Уютът и спокойствието се превръщат в паника?!?
3. Защо НЕ МОЖЕ да стане ТИХО? Разбира се, защото работЯТ корабните ДИЗЕЛ-генератори. Разбира се, че горят дизелово гориво /въглеводороди/. Капитанът предвидливо е бункеровал десетки хиляди тона от това течно гориво - дизеловото.
4. Освен този /по-лек дестилат на нефта - дизеловото гориво - за дизел-генераторите от корабната ел.централа/ - ако - и то, в много от случаите - корабът има бавнооборотни корабни ДВГ, капитанът ОЩЕ е предвидил и мазут, с който тия ДВГ реализират въртящият момент на гребния вал / валове, за реализиране необходимият упор за движението на кораба. Уточнявам: защо пък бавнооборотни ДВГ? - защото това е двигателят с най-висок КПД, някои от нас знаят, че той е и единственият, който се доближава до цикълът на Дизел..., опссс - че какви са тогава дизелите, които движат по улицата, ли..., ми те са доста далеч от този цикъл..., а най-важното на бавнооборотните си остава ОГРОМНИЯТ въртящ момент, теглителната сила, която /СМЕХ!/ - защо ли никакъв слънчев панел не може да осигурЯЛ!?!!!! СМЕХ е това! Като почнат фантазиите за слънчевите панели!!! Не обиждам никого! Такива са ни познанията - от тук клъвнем, от там, а най-много - от Меката на истината - Уики-то /не че няма и верни неща там, ноооо..../
5. До къде стигнахме? До парни турбини, които могат да движат генератори за производство на ел.енергия... Добре де, а самите парни турбини кой ги движи? Парата. Как е получена тя, ПРЕГРЯТА, с високи температура и налягане!!! Не напразно са удивителните, защото тая пара е получена в огромни /за презокеанските кораби/ - парогенератори, първо е била наситена, а после е прегрята. Получена е от изгарянето на тонове - вече е ясно - гориво, което капитанът предвидливо бункерова в пристанището с най-изгодни цени по релацията на кораба...
6. Бавнооборотните /понякога с ПОД 100 оборота за минута!/ кораби, с дизелови ДВГ... Разбрахме защо са бавнооборотни. Имат огромни въртящи моменти, за да може десетки и стотици хилядите тонове товари - да прекосят океана. Няма ли да е бавно? Бавно ще е, но така стават хубавите работи - бавно! Какво ще стане, ако увеличим някак оборотите ли? Много вероятно е корабът да изгуби гребния си винт. Как? Така - къса се като конец - и 3-4-5 метра в диаметър и повече - отиват на дъното.
7. Средно- и бързооборотните кораби могат да се ползват за неголеми товари, също и като пътнически, круизни... /май стана ясно/
8. Маневреността на кораба зависи в голяма степен от уменията на капитана при кораби с един гребен винт. При повече гребни винтове, или при винт с регулируема стъпка - също, но в последният случай той е доста по-улеснен.
Какво изобщо казах? Писах някак на разбираем език, по възможност намалих разните технически термини. Не изчерпих темата. Какво доказвам? Показвам основната грешка, която някои допускат, когато обобщават, че електродвигателят /в комплект с батерията си/ - ЩЯЛ да ЗАМЕНИ ДВГ.
Може да застане до ДВГ, но няма начин да го замени. За слънчевите панели, които ще захранват електродвигатели, които черпят голям ток не ми се подхваща. Не и в Земните условия /които ни помагат да съществуваме, но пречат на двигателите ни - видиш ли ти... /, а да пишем за други планети - мисля, че е рано и е предмет на фантастиката...
Не че няма какво още да се пише. Изгубих време, но мисля, че сгреших малко, защото сега ще почнат да се вадят изрази от контекста на цялото, ще почнат и мижави провокацийки... Тия сме ги виждали!
Все пак има и нормално разсъждаващи хора!
Моите почитания!
Коментар