Няма нужда да се отрича всичко, което в момента изглежда нереално или трудно приложимо.
Историята показва много примери, когато критиците на нещо са си хапали за.ниците впоследствие.
Крайният оптимизъм, както и крайният песимизъм, са вредни в дългосрочен план.
Основният проблем тук за момента е батерията: цена, срок на експлоатация, достатъчен брой места за нейното презареждане и разумния срок от време, за който това да стане.
Друг основен проблем, в контекста на трансформацията на целият свят около нас, е производството на ток, необходимите суровини за това, и замърсяването на околната среда, свързано с производството му.
Кел файда да заменим конвенционалните автомобили с електрически такива, ако е необходим много повече ток и технологиите за производството му останат на сегашните нива. Едно замърсяване ще се замени с друго - трябва много внимателно да се оценят ефектите от това.
А много ток ще е необходим със сигурност.
Законите на физиката са железни, и важат и за електрическите автомобили.
Енергията, отделяна от фосилните горива, за придвижване на конвенционалните автомобили, ще трябва да бъде заменена от същото количество енергия - електрическа обаче.
В природата празно място е нямало, няма, няма и да има - всичко преминава от една форма в друга.
Дори чичко Айнщайн навремето, когато е измислял Специалната и Общата теории на относителността, е започнал от едно просто уравненийце, все още валидно и днес в нормалния живот, а то е:

където съответните буквички означават следното: Еk - кинетична енергия (енергията на движещо се тяло), m - масата му, а v – скоростта на движението му.
Например, ако един обект (да кажем автомобил) с маса един тон е неподвижен, кинетичната му енергия е нулева. Но за да се задвижи този автомобил от неподвижно състояние до 100 km/h за дадено време, е необходимо да се изразходва някакво определено количество енергия.
А колко ли е то, ще се запита любезният читател.
Ако автомобил с маса един тон ускори от 0 до 100 km/h за 10 сек., количеството изразходвана енергия за ускорението, ще бъде равно на около 10.7 kWh (приложената работа върху автомобила е 385.8 МJ).
Забележка: Първоначално стойността за енергията бях сметнал като 2.1 kWh, но след забележка от supertrader - нови сметки, и записах горната стойност. Допуснал съм грешка при конверсията в kWh.
Сметките по-нататък за количеството изразходван бензин оставям на вас.
Енергията, отделяна при изгарянето на 1л бензин, е 9.7 kWh (стойността е взета от wikipedia).
Още една сметка на аванта:
Колко ще е спирачният път при сух асфалт, ако колата се движи със 100 km/h?
За 0.3 сек. (примерно) шофьорът осъзнава опасността - колата междувременно е изминала 8 м.
При незабавна реакция и рязко натискане на спирачката, колата ще измине още 59 м до пълното спиране.
Общо разстояние, необходимо за спиране: 67 м.
Трябва да имате също предвид, че същото количество енергия, задвижило автомобила до 100 km/h, се отделя при спирането му до пълен покой (нулева кинетична енергия). Цялата тая енергия се абсорбира от гумите, спирачната система и ходовата част на автомобила (ако няма друго някакво тяло или предмет по протежение на спирачния път, недай си Боже).
P.S. Мислете, когато натискате педала на газта
Историята показва много примери, когато критиците на нещо са си хапали за.ниците впоследствие.
Крайният оптимизъм, както и крайният песимизъм, са вредни в дългосрочен план.
Основният проблем тук за момента е батерията: цена, срок на експлоатация, достатъчен брой места за нейното презареждане и разумния срок от време, за който това да стане.
Друг основен проблем, в контекста на трансформацията на целият свят около нас, е производството на ток, необходимите суровини за това, и замърсяването на околната среда, свързано с производството му.
Кел файда да заменим конвенционалните автомобили с електрически такива, ако е необходим много повече ток и технологиите за производството му останат на сегашните нива. Едно замърсяване ще се замени с друго - трябва много внимателно да се оценят ефектите от това.
А много ток ще е необходим със сигурност.
Законите на физиката са железни, и важат и за електрическите автомобили.
Енергията, отделяна от фосилните горива, за придвижване на конвенционалните автомобили, ще трябва да бъде заменена от същото количество енергия - електрическа обаче.
В природата празно място е нямало, няма, няма и да има - всичко преминава от една форма в друга.
Дори чичко Айнщайн навремето, когато е измислял Специалната и Общата теории на относителността, е започнал от едно просто уравненийце, все още валидно и днес в нормалния живот, а то е:

където съответните буквички означават следното: Еk - кинетична енергия (енергията на движещо се тяло), m - масата му, а v – скоростта на движението му.
Например, ако един обект (да кажем автомобил) с маса един тон е неподвижен, кинетичната му енергия е нулева. Но за да се задвижи този автомобил от неподвижно състояние до 100 km/h за дадено време, е необходимо да се изразходва някакво определено количество енергия.
А колко ли е то, ще се запита любезният читател.
Ако автомобил с маса един тон ускори от 0 до 100 km/h за 10 сек., количеството изразходвана енергия за ускорението, ще бъде равно на около 10.7 kWh (приложената работа върху автомобила е 385.8 МJ).
Забележка: Първоначално стойността за енергията бях сметнал като 2.1 kWh, но след забележка от supertrader - нови сметки, и записах горната стойност. Допуснал съм грешка при конверсията в kWh.
Сметките по-нататък за количеството изразходван бензин оставям на вас.
Енергията, отделяна при изгарянето на 1л бензин, е 9.7 kWh (стойността е взета от wikipedia).
Още една сметка на аванта:
Колко ще е спирачният път при сух асфалт, ако колата се движи със 100 km/h?
За 0.3 сек. (примерно) шофьорът осъзнава опасността - колата междувременно е изминала 8 м.
При незабавна реакция и рязко натискане на спирачката, колата ще измине още 59 м до пълното спиране.
Общо разстояние, необходимо за спиране: 67 м.
Трябва да имате също предвид, че същото количество енергия, задвижило автомобила до 100 km/h, се отделя при спирането му до пълен покой (нулева кинетична енергия). Цялата тая енергия се абсорбира от гумите, спирачната система и ходовата част на автомобила (ако няма друго някакво тяло или предмет по протежение на спирачния път, недай си Боже).
P.S. Мислете, когато натискате педала на газта

Коментар