IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Тогава нямаше такива т.е. имаше, ама бяха 'баси парата. А и щеше да е голяма импровизация зареждането им.

    п.п. дори и тия NiCd батерии се палеха - сепаратора се чупеше и на мястото на окъсяването ставаше дупка в корпуса, но само изтичаше електролита и водата, която ги охлажда. Разни ентусиасти режеха батериите на 2 и ги слепваха за да я докарат на размер.

    Коментар


    • Първоначално изпратено от Тъпо парче Разгледай мнение
      Been there, done that.
      Когато умряха батериите на пежака, намерихме едни китайци, да произвеждат още NiCd с тоя размер - сменихме ги без проблем.
      А в софта имаше вариант за NiMH (с малко хакване естествено), ама така и не намерихме такива.
      А защо не ги смени с литиеви

      Всъщност грешката е моя, наистина има много повече клипове как се сменя батерията с друга без проблеми , но са налице и обратните процеси- на невъзможност да бъде сменена с по нова
      Last edited by v_tin; 26.08.2019, 21:40.

      Коментар


      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
        aко се разтърсиш има доста клипове дали може да смениш батерията на електричката
        Been there, done that.
        Когато умряха батериите на пежака, намерихме едни китайци, да произвеждат още NiCd с тоя размер - сменихме ги без проблем.
        А в софта имаше вариант за NiMH (с малко хакване естествено), ама така и не намерихме такива.

        Коментар


        • Малко "акъл" да налея и аз... : )

          Тук си пише
          https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

          "The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg) and contains 7,104 lithium-ion battery cells in 16 modules wired in series (14 in the flat section and two stacked on the front). Each module contains 6 groups of 74 cells wired in parallel; the 6 groups are then wired in series within the module."

          Както се вижда, на групи са свързани. Няма как да има кнтролер за всяка отделна батерия, ще стане ужасно скъпо, тежко и т.н.
          Наистина при свързани паралени няколко, ако една даде накъсо вътрешно, останалите паралено бичат на максимален ток през нея, загряват, някъде се запалва една.... и после гледате "шоу" в клипчета по ютубата. Същото ще се случи и при механичен пробив в нея и късо, примерно катастрофа, смачква се една и дава накъсо. Или се забива в нея метален предмет.
          При Теслата, са се опитали леко да направят "защита". Батериите са свързани помежду си с жички, тънки толкова, колкото би трябвало да издържат работния им ток. Нещо като "бушон" за да изгори, ако някоя даде фира и тока започне да се увеличава прекалено много през нея. Но както знаем, бушоните изгарят "след малко". А лития се пали по-бързо. И не винаги минава "номера".
          При "обикновените" оловни кумулатори за коли също се случва клетка да укъси. Там проблема идва от разпадане на оловните плочи, утайките се натрупват на дъното и в един момент дават късо между двата полюса. Но не се пали нищо. Там няма литий. А и са свързани последователно, другите клетки си дават нормално напрежение. Ефекта е, че акумулатора вместо 12.6 волта (6 клетки по 2.1 В всяка), става на 10.5. : ) И имате проблем с паленето, нов акумулатори и проблема е решен.

          За спора ви... Всяка батерия може да се разглежда като идеален източник на напрежение с нулево съпротивление + последователно свързано съпротивление, харектеризиращо вътрешното му съпротивление.
          При една и съща технология и "химия" на акумулаторите, такъв с двойно по-голям капацитет има двойно по-малко вътрешно съпротивление. "Идеалния" акумулатор има нулево съпротивление и може да дава безкрайно голям ток. Разбира се, напрактика има някакво съпротивление, по-голямо от нула. И то ограничва максимално възможния отдаван ток - тока на късо съединие. Може и да се измери практически - максималния ток на късо, напрежението... смятате. Но не го правете : )
          Last edited by d333; 26.08.2019, 20:57.

          Коментар


          • Първоначално изпратено от Pyramid Разгледай мнение
            И, да повторим: „Стара” електричка, без промени, понася смяна на батерията. Което, не може 100% да се каже за един двг. Греда за Безименния.
            Това което си написал е пълна глупост- ако се разтърсиш има доста клипове дали може да смениш батерията на електричката- последният който гледах признавам без бой преди около 2 седмици беше как искат да сменят една батерия 28 кв/ч с 40кв/ч. Амииииииииииии не можаха- по размер пасна, но софтуера не пасна и се наложи да върнат старата батерия. Проблемът е софтуера, а не хардуера. Поне 4-5 клипчета съм гледал такива и винаги това е проблема. Слагат разни програми, разни плочи, въртят-сучат, но не става. Другият проблем е че старите батерии не се произвеждат. Двигател на лагуна струва около 5-6 000 евро за същият модел, носиш колата в сервиз и за 2-3 дни си готов. Ако разгледаш мобиле-де в секцията за автомобили с ЛПГ има винаги поне 5-6 коли със сменени двигатели

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Бързоходко Разгледай мнение

              Ами ако са последователно свързани нямат проблем. Ако са паралелно свързани имат проблем който е пропорционално по-малък от този на ЕлМобилите, с колкото напреженията и капацитетите са по-ниски. Т.е. много по-малък. Впрочем при едно наводнение в София през 1994 година видях как край завод Електроника по улица "Коста Лулчев" в участъка между "Шипченски Проход" и "Гео Милев", един автомобил изгоря. Първо се наводни почити до тавана а после когато водата се оттегли изгоря. От най-обикновен акумулатор 12В,
              И пред мен се е палила кола. Протрита изолация, КС, и - на вторични. И, по света, ще продължават да се палят и да горят. Щото има много. Ще се палят и електрички. Все повече, щото стават все по-много. Сега, някъде мярках, че започват да изпитват системи за разединяване елементите в батериите, на база пиропатрони (или нещо от вида) и за изолиране, „изрязване” ѝ шунтиране отпадналите елементи. Т.е., работи се по въпроса. Който, май, не е чак толкова сложен, колкото термоядрения синтез.
              Т.е., търпение, всичко ще се нареди. Ако не днес, до година-две-пет, ще е наред. И, да повторим: „Стара” електричка, без промени, понася смяна на батерията. Което, не може 100% да се каже за един двг. Греда за Безименния.

              Коментар


              • Първоначално изпратено от Тъпо парче Разгледай мнение
                A тия с колите с по 2 акумулатора какво правят? :
                Ами ако са последователно свързани нямат проблем. Ако са паралелно свързани имат проблем който е пропорционално по-малък от този на ЕлМобилите, с колкото напреженията и капацитетите са по-ниски. Т.е. много по-малък. Впрочем при едно наводнение в София през 1994 година видях как край завод Електроника по улица "Коста Лулчев" в участъка между "Шипченски Проход" и "Гео Милев", един автомобил изгоря. Първо се наводни почити до тавана а после когато водата се оттегли изгоря. От най-обикновен акумулатор 12В,

                Коментар


                • Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение

                  Абе ти си живеш в някакъв паралелен свят, който явно е само в твоята глава.
                  Колкото и безмислени локуми да рзтягаш фактите си остават. Капацитет на батериите на тесла е 300-500 хил мили (500-700 х. км).
                  Пазарен лидер в пазар от 90 мил. Автомоболила годишно.
                  Забележи как разсъждават хората с нюх и капитал когато инвестинвестират в Тесла.
                  https://youtu.be/E1AlxuSC7LY
                  Не го атакувай. Той е един объркан човечец, който я е инвестирал някога, я -не и то, е бил разочарован. Мисли че, ако сам е бил неуместен, всички останали, и те тъй. И, че трябва да „спасява света”. Маниащина, без познания, фукарА с „важни” приказки, за пред „пр0сти”. Засичал съм го и, след яко оплескване, се покрива („ -дано ме забравят!”). Остави го. Иначе, не е зъл.
                  Last edited by Pyramid; 26.08.2019, 19:53.

                  Коментар


                  • A тия с колите с по 2 акумулатора какво правят?
                    Иначе батериите на теслата са ясни - палят се, но само ако не сработи защитата им.
                    На мен друго ми е чудно - имам спомени, че максималната скорост зависи от напрежението. Иначе се получават извращения от рода на 500-1000А ток. Дали не са измислили някоя хитринка от Тесла? Първия им роудстер беше със 2 степенна скоростна кутия, която не преживя дори и 100 бройки производство - тоя въртящ момент троши всичко.

                    @Фараоне, абе аз съм с 2 плочки рам - различни производители, различни тайминги...щото едната оригинална беше дефектна д*еа. Да форматирам ли

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от analog Разгледай мнение

                      Active Cell Balancing решава проблемите с паралелното зареждане и разреждане без никакво значение какво е вътрешното съпротивление. И естествено колкото по-ниско, толкова по-добре. Отдавна няма никаква екзотика в това - водещи производители на интегрални схеми правят контролерите, а китайците продават готови платки за без пари. Знам че Мъск е работил доста в тая насока и предполагам контролерите в Тесла са по-напред от останалите. Както и всичко останало.
                      Чак пък за без пари. Както каваше баронеса Татчър - "Сиренето е без пари само в капана за мишки".
                      Що се отнася до вътрешното съпротивление естествено че е по-добре да е по-малко. И никога не съм твърдял обратното. Просто дадох пример в който има полза от него. По-важното в примера обаче е да се схване, че т.нар. Батерия на Ел Мобила е много разична от повечето познати ни Акумулаторни батерии. Така например във един обиконовен автомобил ако откачите акумулатора му от клемите, в автомобила няма да има нито един затворен електрически контур с източник на напрежение. Ако направите същото с батерията на ел мобила това няма да е така. Вътре в самата батерия ще имате множество затворени електрически контури с източници на напрежение, в които контури не протича ток понеже източниците на напрежение са включени "противопосочно". Докато напреженията им се "балансират" всичко е ОК. Ако обаче в следствие на дефект или външно въздействие, напрежението на някой от източниците разко падне, ще протече въпросния уравнителен ток. От там нататък е божа работа какво ще стане. Безимен вече описа ситуации които вероятно са резултат от подобни събития.
                      Last edited by Бързоходко; 26.08.2019, 17:42.

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от Тъпо парче Разгледай мнение
                        Това са съвсем различни неща:
                        1. Свързване на 2 акумулатора, с различен заряд -> ще протече ток от по-заредения към по-малко заредения. Тока е ограничен от вътрешното съпротивление на разряд на по-заредения и вътрешното съпротивление на заряд на по-празния. И двете не са константни, и зависят от степента на заряд, напрежение, температура и т.н. Обикновено Rзареждане е по-голямо - примерно като даваш ток на кола, "празния" акумулатор е закачен, но колата пали с бустера*.
                        2. 2-та акумулатора са свързани и еднакво заредени (до едно напрежение), единия е с по-малък капацитет или по-стар. Тук няма драма - напрежението на по-големия акумулатор играе ролята на "диод", и не позволява цоцане на ток от по-слабия.
                        3. 2 еднакви акумулатора (по една клетка че е по-зрелищно), свързани в паралел, в един момент, единия окъсява - тогава само вътр. съпротивление на разряд на втория ограничава тока, другия го чака запалване или стапяне.

                        *Тия работи са малко по-особени при литий-йон акумулатори.
                        Сложих ти един +, ми рядко може да срещнеш добре обосновани коментари по технически въпроси във форума
                        Не спори с идиот (мурзилка)! Ще те смъкне на неговото ниво и ще те бие с опит.

                        Коментар


                        • Бързоходко все още не ми е ясна причината за повишаване на вътрешното съпротивление.
                          Това че някоя батерия може да е нефелна, не може да е причина. Ако не е окъсена, то проблема е минимален, не заслужаващ внимание.
                          По-назад съм показал една схема какво представлява всъщност батерия с товар. В тази схема може да замениш външния товар с друга подобна батерия с различни параметри, и да сметнеш какво ще се получи.
                          Имай в предвид, че разликата няма как да е много голяма поради факта, че тези батерии са произведени от един и същи електролит, катодите са едни и същи, абе изобщо сериен продукт. След като минат отк, на практика са еднакви, но може да има някакви разлики в да кажем няколко миливолта. Това обаче няма практическо значение.
                          Ще дам пример с нещо друго. Тези които са се занимавали с компютри знаят, че когато искат да увеличат рам паметта, не добавят нов рам, а сменят целия. Причината е че всяка произведена серия се различава с много, ама много малко от другите. Понеже тези памети работят с много високи честоти, тази разлика се оказва непренебрежима и трябва да се внимава да не се слагат памети от различни серии. Ако го направиш, това може да доведе до унищожаване на данните от целия харддиск, и ще трябва да започнеш отначало. (След като сложиш еднакви памети).
                          Но при батериите случая далеч не е такъв.
                          А всяко увеличаване на вътрешното съпротивление води до намаляване на тока отдаван от батерията и съответно по-високо нагряване, а и двете са нежелани ефекти.

                          ПП
                          Ако някой иска, мога да докажа че вътрешното съпротивление на батерията на тесла е ... Да кажем 19 мегаома.
                          Така ще задоволим и най-претенциозните форумци.

                          Last edited by Имхотеп; 26.08.2019, 16:41.
                          Не спори с идиот (мурзилка)! Ще те смъкне на неговото ниво и ще те бие с опит.

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от Бързоходко Разгледай мнение


                            Е май начуках още един пирон в ковчега на Ел Мобилноста.
                            Демек си доказал че такова животно не може да има

                            Дали да не е време да се самообразоваш леко? Active Cell Balancing решава проблемите с паралелното зареждане и разреждане без никакво значение какво е вътрешното съпротивление. И естествено колкото по-ниско, толкова по-добре. Отдавна няма никаква екзотика в това - водещи производители на интегрални схеми правят контролерите, а китайците продават готови платки за без пари. Знам че Мъск е работил доста в тая насока и предполагам контролерите в Тесла са по-напред от останалите. Както и всичко останало.

                            Коментар


                            • Това са съвсем различни неща:
                              1. Свързване на 2 акумулатора, с различен заряд -> ще протече ток от по-заредения към по-малко заредения. Тока е ограничен от вътрешното съпротивление на разряд на по-заредения и вътрешното съпротивление на заряд на по-празния. И двете не са константни, и зависят от степента на заряд, напрежение, температура и т.н. Обикновено Rзареждане е по-голямо - примерно като даваш ток на кола, "празния" акумулатор е закачен, но колата пали с бустера*.
                              2. 2-та акумулатора са свързани и еднакво заредени (до едно напрежение), единия е с по-малък капацитет или по-стар. Тук няма драма - напрежението на по-големия акумулатор играе ролята на "диод", и не позволява цоцане на ток от по-слабия.
                              3. 2 еднакви акумулатора (по една клетка че е по-зрелищно), свързани в паралел, в един момент, единия окъсява - тогава само вътр. съпротивление на разряд на втория ограничава тока, другия го чака запалване или стапяне.

                              *Тия работи са малко по-особени при литий-йон акумулатори.

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от Тъпо парче Разгледай мнение
                                Ако говориш за саморазряд - да, ще точи от другите батерии (изравнителния ток ще е равен на саморазряда - това няма много общо с вътрешното съпротивление на батерията). Обаче при консумация от паралелни батерии, една от които е нефелна - просто ще имаш по-малък максимален ток, както и по-малък капацитет. На нефелната нищо няма да и се случи.
                                Неговоря за саморазряд. Говоря за две източника на напрежение свързани в паралел. В такъв случай ако напреженията им са различни, което всъщност се получва винаги, протича изравнителен ток в такава посока, че да изравни разликата в напреженията. Ако източниците са два генератора, то този изравнителен ток ще промени оборотите на по слабия така че изходното му напрежение да се изравни с това на по силния. Ако са два акумулатора изравнителния ток ще "дозареди" по-разредения, до изравняване на напреженията. В цялата тази работа особена драма няма имено ако вътрешните съпротивления на двата източника ограничат токовете до разумни стойности и ако процеса на изравняване на напреженията приключи бързо,
                                Ако обаче инцидентно единия източник вселдствие на авария смъкне напрежението си и заради нарушено функциониране не успее да се :"върне в строя" ще стане голяма беля. Представи си го като да носите диван трима души и единия да се спъне.
                                Last edited by Бързоходко; 26.08.2019, 15:51.

                                Коментар

                                Working...
                                X