Още няколко мисли на тема EV (in general), Tesla и бъдещето на транспорта.
Много се изговори какво е възможно, какво се харесва от потребителя, дали има търсене за EV-та, дали има смисъл и пр. Факт е обаче, че всяко нововъведение (технология) първоначално е отричано и присмивано докато събере критична маса от потребители. 10 години по-късно хората се чудят как са могли да живеят без новата технология. Транзита към електро-транспорт не е изключение.
„If I had asked people what they wanted, they would have asked for faster horses“ – думите се приписват на Хенри Форд и са живописно потвърждение за различния начин на мислене на иноваторите. От гледна точка на потребителя, това което се приема за нормално е да получава повече от това с което вече е свикнал – по-бърза, по-мощна, по-възможност SUV (щото е модерно), с по-нисък разход на дизел и т.н. Когато му се предложи нещо различно, първоначалната реакция разбира се е да гледа с недоверие и да търси негативите (а в началното развитие на всяка нова технология все още има такива).
С развитието на Тесла (особено в последната година), различното вече не изглежда толкова странно, екзотично, непрактично и скъпо! Проблемът на потребителя е че няма как да оцени новото, ако не го пробва!
Парадоксалното е че всеки, който се качи на EV и особено на Тесла слиза от колата с тотално различна гледна точка. Всички аргументи ПРОТИВ вече не са толкова убедителни (набивани от традиционните производители и всички заинтересовани – енергийни гиганти и пр.). Ел. колите са бързи, евтини за поддръжка, по-сигурни, лесни за зареждане и ако ги поставиш в правилната ценова категория, а в случая с Тесла са Мерцедес, БМВ и Ауди са дори и по-евтини като се разгледат разходите за експлоатация за живота на автомобила.
За тези които искат да пробват как вървят EV-та могат спокойно да си инсталират апликацията на SPARK и да пробват (мисля че работи само в София обаче)!
За всичко друго може да си разтягаме локуми но цифрите говорят най-добре:
Какво казват продажбите на Тесла М3 (за Март когато се доставят на потребителите)
#1 по продажби в САЩ (в ценовата категория)
#1 по продажби в Европа – Холандия, Швейцария, Норвегия (с най-скъпата модификация)
#1 EV по продажби – Норвегия, Холандия, Испания, Германия, Австрия Швейцария
Следващите месеци започват да се продават евтините модификации (с 40% по-ниска цена) и само можем да си представяме физиономиите на конкуренцията! И като казвам конкуренция, нямам предвид EV моделите на нисан, ауди, ягуар! EV пазара тепърва ще започва да се ускорява в т.н S-curve и ще измества ДВГ с все по-силни темпове. Нагледна картинка как ще се развиват продажбите следващите няколко години:
Наскоро видях, че Фиат са подписали споразумение с Тесла да им платят няколко стотин милиона вместо да платят глобите за емисии, наложени в Европа. Няма да се изненадам ако нещо подобно се случи и в Китай и САЩ. Въпросът е колко време ще могат традиционните производители да отлагат неизбежното!!!
Тесла килърите никакви ги няма. Наскоро излезе рейтинга на Ауди е-трон и се оказва че тесла от 2012 година е с по-добра ефективност на батерията и цялостната технология от Ауди 2019 (200 мили капацитет при 90кв батерия)! Всички германски производители са м/у 3 и 10 години след тесла като развитие.
И ако цифрите към момента говорят достатъчно за промяната в настроенията и нагласите на потребителя да си представим каква ще е картината като започнат да се продават – model Y, Pick –UP track, камиона …
Много се изговори какво е възможно, какво се харесва от потребителя, дали има търсене за EV-та, дали има смисъл и пр. Факт е обаче, че всяко нововъведение (технология) първоначално е отричано и присмивано докато събере критична маса от потребители. 10 години по-късно хората се чудят как са могли да живеят без новата технология. Транзита към електро-транспорт не е изключение.
„If I had asked people what they wanted, they would have asked for faster horses“ – думите се приписват на Хенри Форд и са живописно потвърждение за различния начин на мислене на иноваторите. От гледна точка на потребителя, това което се приема за нормално е да получава повече от това с което вече е свикнал – по-бърза, по-мощна, по-възможност SUV (щото е модерно), с по-нисък разход на дизел и т.н. Когато му се предложи нещо различно, първоначалната реакция разбира се е да гледа с недоверие и да търси негативите (а в началното развитие на всяка нова технология все още има такива).
С развитието на Тесла (особено в последната година), различното вече не изглежда толкова странно, екзотично, непрактично и скъпо! Проблемът на потребителя е че няма как да оцени новото, ако не го пробва!
Парадоксалното е че всеки, който се качи на EV и особено на Тесла слиза от колата с тотално различна гледна точка. Всички аргументи ПРОТИВ вече не са толкова убедителни (набивани от традиционните производители и всички заинтересовани – енергийни гиганти и пр.). Ел. колите са бързи, евтини за поддръжка, по-сигурни, лесни за зареждане и ако ги поставиш в правилната ценова категория, а в случая с Тесла са Мерцедес, БМВ и Ауди са дори и по-евтини като се разгледат разходите за експлоатация за живота на автомобила.
За тези които искат да пробват как вървят EV-та могат спокойно да си инсталират апликацията на SPARK и да пробват (мисля че работи само в София обаче)!
За всичко друго може да си разтягаме локуми но цифрите говорят най-добре:
Какво казват продажбите на Тесла М3 (за Март когато се доставят на потребителите)
#1 по продажби в САЩ (в ценовата категория)
#1 по продажби в Европа – Холандия, Швейцария, Норвегия (с най-скъпата модификация)
#1 EV по продажби – Норвегия, Холандия, Испания, Германия, Австрия Швейцария
Следващите месеци започват да се продават евтините модификации (с 40% по-ниска цена) и само можем да си представяме физиономиите на конкуренцията! И като казвам конкуренция, нямам предвид EV моделите на нисан, ауди, ягуар! EV пазара тепърва ще започва да се ускорява в т.н S-curve и ще измества ДВГ с все по-силни темпове. Нагледна картинка как ще се развиват продажбите следващите няколко години:
Наскоро видях, че Фиат са подписали споразумение с Тесла да им платят няколко стотин милиона вместо да платят глобите за емисии, наложени в Европа. Няма да се изненадам ако нещо подобно се случи и в Китай и САЩ. Въпросът е колко време ще могат традиционните производители да отлагат неизбежното!!!
Тесла килърите никакви ги няма. Наскоро излезе рейтинга на Ауди е-трон и се оказва че тесла от 2012 година е с по-добра ефективност на батерията и цялостната технология от Ауди 2019 (200 мили капацитет при 90кв батерия)! Всички германски производители са м/у 3 и 10 години след тесла като развитие.
И ако цифрите към момента говорят достатъчно за промяната в настроенията и нагласите на потребителя да си представим каква ще е картината като започнат да се продават – model Y, Pick –UP track, камиона …
Коментар