angelmr - не идеята е батерията да се разкапсулова, корпуса да се отдели, мембраната да се отдели също и активните вещества..Проблема са едни пента до хексавалентни съединения които са се образували в много малки количества и е най добре да останат в активната маса така че тя като се рециклира те на практика ще изчезнат. Дори да я оставиш акумуаторната клетка да се саморазруши с времето тези съединения също ще изчезнат.В момента няма стандарт и той да задължава рециклирането да е заложено при производството, а това коренно ще промени ситуацията.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите
Collapse
X
-
Първоначално изпратено от supertrader Разгледай мнениеangelmr - имам колеги химици с докторски степени и съм задавал въпроси за рециклирането на литиевойонните батерии, то може да става само при пълна автоматизация на процеса..пълна. Това автоматично означава че трябва да бъде заложено още при производството на акумулаторите. И ако това е така, а то сигурно е точно така е ясно защото в момента не се рециклират.И до колкото имам информация, тук няма нужда оът никакви космически технологии. Процесът е относително прост. Отработените батерии се смилат, добавя се вода, която да разтвори електролитите в тях, които електролити в последствие се рециклират с тривиална фракционна кристализация, подобно на добива на готварска сол (както и други соли, включитлено и литиеви) от морската вода. Неразтворимите материали преминават през фракциониране с електрическо поле, което отделя проводниците (металите) от изолаторите (пластмасите от корпуса). Получените метали са ценна суровина с високо съдъуржжание на цветни метали, много по-богата от рудните концентрати от които на първо място биват произвеждани тези цветни метали. Сместа се разтваря посредством определена киселинна смес, разтвора се пречиства, евентуално чрез прекристализация се фракционира на различните видове соли на съответните редки метали и последните се добиват посредством тривиална електролиза. Не съм се ровил само силицият как се отстранява от сместа, но едва ли ще е особено трудно.
Рециклирането на пластмасовите компоненти няма да го коментирам, там директно се влиза в една друга тема за рециклиране на полимерите.
В крайна сметка технологиите са известни от десетилетия. Единственият проблем е че тези технологии работят ефективно с тонажи. А не с грамажи, от какъвто порядък днес отпадат литиево йонните батерии от смартфони и лаптопи.Тежката химия просто си иска количества, за да е икономически ефективна!
Коментар
-
Първоначално изпратено от angelmr Разгледай мнениеКакъв е проблемът с кобалта?
https://oilprice.com/Energy/Energy-G...ice-Crash.html
- 1 like
Коментар
-
Първоначално изпратено от supertrader Разгледай мнениеangelmr - имам колеги химици с докторски степени и съм задавал въпроси за рециклирането на литиевойонните батерии, то може да става само при пълна автоматизация на процеса..пълна. Това автоматично означава че трябва да бъде заложено още при производството на акумулаторите. И ако това е така, а то сигурно е точно така е ясно защото в момента не се рециклират.
Коментар
-
angelmr - имам колеги химици с докторски степени и съм задавал въпроси за рециклирането на литиевойонните батерии, то може да става само при пълна автоматизация на процеса..пълна. Това автоматично означава че трябва да бъде заложено още при производството на акумулаторите. И ако това е така, а то сигурно е точно така е ясно защото в момента не се рециклират.D.Y.F-091066
Коментар
-
Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение
Принципно съм съгласен, но Лития е най-малкия проблем
Той е в голямо изобилие за разлика от Кобалта!
Отделен е въпроса, че веднъж добити ресурсите не изгарят и изчезват като горивото в резервоара. Живота на една батерия ако се експлоатира, както трябва надхвърля живота на автомобила (600 – 700 хил. км), а след това има вторична употреба и в края на живота се рециклира.
Това с рециклирането е редовен аргумент изказван от скептиците. Напълно валиден аргумент е според мен. Но проблемът с рециклирането не е технологичен а икономически. Рециклирането на материалите от батериите е базирано на най-елементарните възможни химически технологии. А въпросните елементи се намират там в концентрации хиляди пъти по-големи от тези в рудите от които са добивани на първо място. Тук проблема е че за момента от употреба отпадат твърде малко батерии за да е икономически изгодно тяхното рециклиране. Нещо което ще се промени с увеличаване масовостта на електромобилите.
Коментар
-
angelmr - не е добра ситуацията с тези акумулатори, дори суровините не са предпоставката за монопол и чисто технологично поради високата трудност този който ги произвежда ще владее целия пазар. В момента може да се каже че все още никой не може, защото никой не може да направи производство което да залее пазара и акумулаторите да стават за ел.коли. Пазарът е готов да се разшири и е много лесен - една в пъти по ниска цена и той ще се разрасне и за това няма проблем по отношение на цените на входните суровини. Те са такива че една батерия - клетка може да струва и 50 цента, в нея няма суровини за толкова пари.D.Y.F-091066
Коментар
-
Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение
Коментар
-
Първоначално изпратено от supertrader Разгледай мнениеnational power - Пешка ти му стискай палци на Дончо да успее че жълтите са мамата си трака и Хитлер е като ангелче в сравнение с тях. Света си няма хабер за какво става въпрос.
Коментар
-
Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение
Не се хаби.
Не спори с идиот (мурзилка)! Ще те смъкне на неговото ниво и ще те бие с опит.
Коментар
-
Първоначално изпратено от angelmr Разгледай мнение@supertrader Следя темата от доста време, но специално се регистрирах за да ви отговоря.
Не с електромобилите (нарочно коментирам по-общо) има с пъти по-малък потенциал за картели и монополи. Заради голямото разнообразие от технологии и технологичното развитие. Днес са популярни литиево йонните химически батерии. Но има и други алтернативи. Да не говорим, че ако търсенето на литий за различни типове химически акумулатори се засили и цената му се повиши, практически всяка държава с излаз на море или океан има възможността да го произвежда. Литият е алкален метал и неговите съединения се добиват практически по същият начин по който се добива и морската сол! Само където е в п о-малка концентрация и съответно литиевите соли са много по-скъпи по тази причина.
Той е в голямо изобилие за разлика от Кобалта!
Отделен е въпроса, че веднъж добити ресурсите не изгарят и изчезват като горивото в резервоара. Живота на една батерия ако се експлоатира, както трябва надхвърля живота на автомобила (600 – 700 хил. км), а след това има вторична употреба и в края на живота се рециклира.
Коментар
-
Първоначално изпратено от angelmr Разгледай мнение@supertrader Следя темата от доста време, но специално се регистрирах за да ви отговоря.
Не с електромобилите (нарочно коментирам по-общо) има с пъти по-малък потенциал за картели и монополи. Заради голямото разнообразие от технологии и технологичното развитие. Днес са популярни литиево йонните химически батерии. Но има и други алтернативи. Да не говорим, че ако търсенето на литий за различни типове химически акумулатори се засили и цената му се повиши, практически всяка държава с излаз на море или океан има възможността да го произвежда. Литият е алкален метал и неговите съединения се добиват практически по същият начин по който се добива и морската сол! Само където е в п о-малка концентрация и съответно литиевите соли са много по-скъпи по тази причина.
Има данни, че магнезиевите батерии може да са по-енергоемки от литиевите, но засега имат проблеми, върху които се работи:
https://www.designnews.com/electroni...11682381958529
В морската вода магнезият е десет хиляди пъти повече от лития:
https://web.stanford.edu/group/Urchin/mineral.html
Коментар
-
@supertrader Следя темата от доста време, но специално се регистрирах за да ви отговоря.
Не с електромобилите (нарочно коментирам по-общо) има с пъти по-малък потенциал за картели и монополи. Заради голямото разнообразие от технологии и технологичното развитие. Днес са популярни литиево йонните химически батерии. Но има и други алтернативи. Да не говорим, че ако търсенето на литий за различни типове химически акумулатори се засили и цената му се повиши, практически всяка държава с излаз на море или океан има възможността да го произвежда. Литият е алкален метал и неговите съединения се добиват практически по същият начин по който се добива и морската сол! Само където е в п о-малка концентрация и съответно литиевите соли са много по-скъпи по тази причина.
Коментар
-
ED - с петрола не може никой да създаде такъв монопол или картел какъвто може да се направи с литиевите акумулатори и суровините за тях, та дано се размине. И това чудо се субсидира, сусидираха се соларните клетки и какво стана - направи се огромно производство в китай и почти никакво другаде, пък всички ги субсидирахме.Last edited by supertrader; 05.06.2019, 23:08.D.Y.F-091066
Коментар
Коментар