IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение

    Тези 40к с батериите ли е? Или с присъединяването към ЧЕЗ(че май не искат)
    как ще стане като си с колата на работа?
    А уикенда си на море/планина?
    Не казвам, че ФЕЦ са идеалния източник на електроенергия. Имат си един голям недостатък - дават енергия само денем, при това неравномерно разпределена в рамките на деня. Също така енергията е неравномерно разпределена и през сезоните.

    Имат си обаче и един голям плюс - могат да работят десетки години почти без никаква поддръжка и без никакъв персинал. У дома имам централи вече 15 години и по всичко изглежда, че ще ме надживеят. На практика не им отделям никакво време, дори и за косене на тревата, защото под тях съм излял бетонна плоча. Инвестицията отдавна се е изплатила, и сега каквото произведат си е чиста далавера.

    Ако за в бъдеще се измисли евтин начин за съхраняване на енергията от ФЕЦ, те ще станат без конкуренция в сравнение с другите енергоизточници.

    Ако някой иска да си направи по-подробни изчисления, ще ви дам малко начални данни:
    1. За строежа на една централа на наклонен покрив са необходими 7-8 кв.м. за всеки един kWp
    2. За строежа на централа на равна повърхност (покрив или земя) са необходими 18-22 кв.м. за всеки един kWp
    3. Годишното електропроизводство на една ФЕЦ на територията на страната е 1200-1350 kWh/kWp в зависимост от засенчващите обекти и контура на хоризонта
    4. Лятно време (май, юни, юли и август) в слънчевите дни дневното електропроизводство е около 6 пъти мощноста на централата

    Ето специфичното електропроизводство по месеци в kWh/kWp средно за региона на България. Данните са в проценти от годишното електропроизводство, което при идеални условия може да достигне и дори надхвърли 1300 kWh/kWp:

    Януари - 3.3%
    Февруари - 5.2%
    Март - 7.9%
    Април - 10%
    Май - 11.2%
    Юни - 11.2%
    Юли - 13.2%
    Август - 13.6%
    Септември - 10.2%
    Октомври 7.1%
    Ноември - 4.7%
    Декември - 2.4%

    Това са реални статистически данни, усреднени за период от 13 години на моята ФЕЦ. Тези данни включват в себе си влошените климатични условия за територията на гр. Габрово. Ако на някой му е любопитно, мога да дам данни и за други региони, защото имам достъп и натрупвам статистики от стотина различни централи в цялата страна.
    Last edited by Mateev; 24.06.2020, 10:50.

    Коментар


    • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение

      Тези 40к с батериите ли е? Или с присъединяването към ЧЕЗ(че май не искат)
      как ще стане като си с колата на работа?
      А уикенда си на море/планина?
      аМИ За тогава- море планина- друга кола с бензинов двигател

      Коментар


      • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
        В момента в България са разрешени до 30 kWp централи на покрив и прилежащите терени. Централата се нуждае от 240 кв.м. покрив или 660 кв.м. земя. Една такава централа през лятото ще дава средно по 160-180 kWh електроенергия на ден. Тоест с нея през лятото могат да се заредят на 100% две леки коли, а през пролетно-есенния сезон - 1 лека кола. Зимата - 1 лека кола за 2 дена

        И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.

        Ако цялата енергия от ФЕЦ се усвои само за собствени нужди, за 30 години централата ще произведе над 1 170 МWh електроенергия, или това прави по 3.5 ст на kWh. Ако с тази енергия се зареждат ел. коли, то тогава всеки 100 километра ще ви струват по 60 стотинки като енергия. Дето се казва - с парите от 1 кутия цигари ще изминавате 1000 километра.
        160киловата за ден- хмммммммм, а колко беше батерията на една тесла- средно 90киловата - тоест ще заредиш за ден кола и половина- АКО ИМА СЛЪНЦЕ

        Коментар


        • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

          Това не е вярно. 1 MWp ФЕЦ заема 22 декара площ. 1 GW (колкото ядрен реактор) би заел 22 хиляди декара, или това прави само 22 квадратни километра. Тоест ако цяла България покрием с панели, ще се получи централа с мощност колкото 5 000 ядрени реактора.

          Следователно не е чак толкова страшен проблемът с ФЕЦ централите, особено ако ги правим на непотребни безплодни каменисти земи, каквито в България може би има поне 10% от цялата площ. Тези непотребни земи ще ни осигурят мощност колкото 500 реактора през деня, а ако в бъдеще намерим начин как да съхраняваме енергия за през нощта, пак ще имаме такава колкото денонощно ще произведат 100 реактора. Или с други думи - само 1% от площта на България е предостатъчен да осигури 100% от нужната ни енергия, ако я произвеждаме само с ФЕЦ и с нищо друго.

          Другата алтернатива за ел. колите е ФЕЦ да се правят по покривите на сградите. Само те са достатъчни да получим централи с обща мощност поне колкото 3-4 ядрени реактора (1 милион жилища по 100 кв.м.).
          В добруджа например има много такива земи- каменисти и безплодни. Нали щяха да вкарват закон за забрана да се строят солари на плодородна/земеделска земя. Иначе за къщите съм 100% ЗА. Ноооооооооо малка подробност- погледни си форума- там един е описал някакви неволи с 15киловата централа

          Коментар


          • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

            Откъде ги вземаш тези центове?

            .
            Погледни 2-3 страници назад- и аз и еди сме давали линкове за цената в германия- по скоро линковете са на еди

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
              В момента в България са разрешени до 30 kWp централи на покрив и прилежащите терени. Централата се нуждае от 240 кв.м. покрив или 660 кв.м. земя. Една такава централа през лятото ще дава средно по 160-180 kWh електроенергия на ден. Тоест с нея през лятото могат да се заредят на 100% две леки коли, а през пролетно-есенния сезон - 1 лека кола. Зимата - 1 лека кола за 2 дена

              И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.

              Ако цялата енергия от ФЕЦ се усвои само за собствени нужди, за 30 години централата ще произведе над 1 170 МWh електроенергия, или това прави по 3.5 ст на kWh. Ако с тази енергия се зареждат ел. коли, то тогава всеки 100 километра ще ви струват по 60 стотинки като енергия. Дето се казва - с парите от 1 кутия цигари ще изминавате 1000 километра.
              Тези 40к с батериите ли е? Или с присъединяването към ЧЕЗ(че май не искат)
              как ще стане като си с колата на работа?
              А уикенда си на море/планина?
              Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

              Коментар


              • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                Мисля че ти пускаш хората по пързалката- не всички карат тесла, така чееееее.
                Ако изключим Китай, делът на Теслите спрямо всички други елетрички е 70-80%. Така чеее ...

                Относно консумацията на елетроенергия Матеев макар и на салфетка ги е сметнал горе-долу цифрите.
                ВЕИ + батерии ще измести всички алтернативи на енергийния пазар в следващите 10-15години.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
                  И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.
                  Това е бъдещето и въпросът е не "дали", а "кога". На привържениците на ВЕИ им се струва че и сега е реалност, но всъщност все още сме далече от този момент. Ще мине още време да се усъвършенстват батериите и да поевтинеят технологиите.

                  Коментар


                  • В момента в България са разрешени до 30 kWp централи на покрив и прилежащите терени. Централата се нуждае от 240 кв.м. покрив или 660 кв.м. земя. Една такава централа през лятото ще дава средно по 160-180 kWh електроенергия на ден. Тоест с нея през лятото могат да се заредят на 100% две леки коли, а през пролетно-есенния сезон - 1 лека кола. Зимата - 1 лека кола за 2 дена

                    И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.

                    Ако цялата енергия от ФЕЦ се усвои само за собствени нужди, за 30 години централата ще произведе над 1 170 МWh електроенергия, или това прави по 3.5 ст на kWh. Ако с тази енергия се зареждат ел. коли, то тогава всеки 100 километра ще ви струват по 60 стотинки като енергия. Дето се казва - с парите от 1 кутия цигари ще изминавате 1000 километра.
                    Last edited by Mateev; 23.06.2020, 22:29.

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от sando1 Разгледай мнение

                      Каквито и да са данните, няма как да трябват 3 реактора нови мощности. Просто е нелогично. Особено на фона на дневните и нощни пикове на консумация. С ел. колите може да се получи добър баланс и уплътняване на мощностите с нощното зареждане.
                      Тази цифра вече стана ясно, че е измислена. След като си направих труда да смятам, стигнах до извода, че и половин реактор е много, но като отчетем възможното неравномерно разпределение, половин реактор може да е напълно достатъчен..

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                        Така написано, май до всяка бензиностанция и по един аец, иначе земното кълбо няма да стигне като площ за соларни панели
                        Това не е вярно. 1 MWp ФЕЦ заема 22 декара площ. 1 GW (колкото ядрен реактор) би заел 22 хиляди декара, или това прави само 22 квадратни километра. Тоест ако цяла България покрием с панели, ще се получи централа с мощност колкото 5 000 ядрени реактора.

                        Следователно не е чак толкова страшен проблемът с ФЕЦ централите, особено ако ги правим на непотребни безплодни каменисти земи, каквито в България може би има поне 10% от цялата площ. Тези непотребни земи ще ни осигурят мощност колкото 500 реактора през деня, а ако в бъдеще намерим начин как да съхраняваме енергия за през нощта, пак ще имаме такава колкото денонощно ще произведат 100 реактора. Или с други думи - само 1% от площта на България е предостатъчен да осигури 100% от нужната ни енергия, ако я произвеждаме само с ФЕЦ и с нищо друго.

                        Другата алтернатива за ел. колите е ФЕЦ да се правят по покривите на сградите. Само те са достатъчни да получим централи с обща мощност поне колкото 3-4 ядрени реактора (1 милион жилища по 100 кв.м.).
                        Last edited by Mateev; 23.06.2020, 22:19.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                          Сметнах го с чесане зад врата и гледане в тавана, защото нямам реални статистически данни. Да, за колите горе-долу е такава статистиката, но какво ще кажеш за служебните автомобили и за TIR-овете, които на майтап правят по 100-150 хиляди километра в година.

                          Ако това са верните начални данни, значи няма нужда от нито един реактор. Стана ми обаче интересно да се опитаме да сметнем истинската ситуация колкото се може по-точно, така че ако някой има някакви по-точни начални данни, нека да ги каже.
                          Каквито и да са данните, няма как да трябват 3 реактора нови мощности. Просто е нелогично. Особено на фона на дневните и нощни пикове на консумация. С ел. колите може да се получи добър баланс и уплътняване на мощностите с нощното зареждане.

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                            Мисля че ти пускаш хората по пързалката- не всички карат тесла, така чееееее. Отделно разхода и е около 17кв на 100км- да ориентировъчно 5 евро по твоите сметки. Но другите фирми искат по 70 цента. И там също има уловка- ако караш- не помня колко мисля около 2000км на месец цената е около 20 цента. В момента няма как да вържа на една кола 2000км така че ще трябва да плащам 70 цента. Ако живея в къща и си купя чарджър да ще платя според плана ми- в момента около 27 цента. Но аз живея в блок на трети от седем етажа- как да стане зареждането- ами как- 70 цента
                            Откъде ги вземаш тези центове?

                            Аз веднага ще кажа едно много тъпо решение - купува се мощен дизелов генератор, и с него се прави ток за зареждане на колата. Цената на 1 kWh електроенергия, получена от дизелов генератор, е 50 стотинки на киловатчас. Това е абсолютният максимум на цена на електроенергия, получена по възможно най-глупавия начин. С ФЕЦ ще излезе доста по-евтино.

                            Ако наистина зареждането на колите струва толкова много, то това моментално ще създаде конкуренция, ще се появят много зарядни станции, захранвани с какво ли не, и най-накрая цената ще се изпили до цената на ел. енергията + например 20% надценка за печалба и амортизация на активите.

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                              Все си мисля, че ще стане мода всяка една зарядна станция в непосредствена близост да си има и собствена ФЕЦ с мощност от 1 до 5 MWp. Така ще се икономисат много от разходите за ЕРП-тата и печалбата ще бъде по-голяма.
                              Така написано, май до всяка бензиностанция и по един аец, иначе земното кълбо няма да стигне като площ за соларни панели

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                                Аз мисля, че ще е още по-коректно ако сравняваме аналогични по мощност и динамика автомобили. Например Aud S8 гори 13-14 L/100, което по 2 лева литъра прави 26-28 лв./100 км. В същото време Теслата "гори" по 17-18 kWh на 100 km по 20 стотинки - това прави 3.40-3.60 лв. на 100 км. Като ги разделим, и се получава, че Tesla-та е 7.5 пъти по-икономична в български условия.

                                Ако отчетем и по-малкото части, които се повреждат, което прави подръжката по-евтина, въобще няма място за сравнение. Тоест ел. колите имат тотално превъзходство, и много бързо ще подменят автомобилния парк в целия свят. Ограничение се явява само и единствено скороста, с която се произвеждат. Така или иначе съм склонен да направя прогноза, че за 15-20 години ще се промени целия автомобилен парк с ел. коли.

                                Възниква обаче проблемът с електроенергийната система. Един реактор в Белене няма да е достатъчен. Ще трябват поне 3 на брой или много много нови ВЕИ, преди всичко фотосолари, защото работят през деня.
                                Тоест щъкам си напред назад по пътя и колата ми сама се зарежда- кеф майка. Нещо като батериики няма ли да измислиш че да се зарежда и през нощта- илли ще включваме в 17ч аец-а и сутрин в 9 ще го изключваме

                                Коментар

                                Working...
                                X