Първоначално изпратено от ED
Разгледай мнение

В САЩ където бюджетите са по прозрачни и е ясно какво влиза и какво излиза от бюджета, нямаш акцизи върху горивата, нямаш и винетки. В някои щати имаш тол такси. В други щати в цената на горивото ти е включена малка такса (данък), която отива за поддръжка на пътищата. Съответно ако караш повече - зареждаш повече - плащаш повече за поддръжка на пътищата. Това е валидно и за икономични коли или такива дето харчат повече. За да решат този проблем с електричките в такива щати те са задължени да имат някаква джаджа дето изпраща на данъчните колко км са изминали и съответно им прибират някаква такса от сметката за поддържка на пътища. Нещо като тол такса само за електрички. Щото за другите е включане в цената на горивото. Демек в САЩ проблем нямаш.
Стигаме обаче до Европа където имаш сериозен акциз върху горивата и ДДС отделно. Отделно и ДВГ имат някакви еко таксички и пр. Този акциз върху горивата е втория най-голям приход след ДДС. Този акциз върху горивата не отива за поддържка на пътища, а отива най-често за социални разходи - пенсии, здравни, социални. За поддръжка на пътища имаш винетки, а и тол такси за камионите.
Отделно в Европа електричките почти навсякъде имат субсидии - преки и непреки. Липсата на екотакси, директно пари или отбивка от цената, ако закупиш такава кола. Имаш по-ниски данъци за тях, имаш право да караш в бус ленти, да паркираш без пари в сини/зелени зони. Да ползваш фериботни превози отново на по-ниска цена. Всички тези пари идват отнякъде.
Пита се в задачата тези приходи от акциз върху горивата като спрат как ще си ги набавят правителствата?
1. Ще орежат разходите за пенсии, здравни, социални.
2. Ще вдигнат данъци.
3. Ще набият яки такси на електричеството за коли, за да компенсират спадналите приходи от акциз върху горивата. Или ще ти сложат тол такси за електричките - че така най-честно.

Отделно субсидиите и привилегиите на електричките ще паднат. Щото всеки ще кара електричка и не може всеки да се бута у бус лентата или да паркира у синя/зелена зона, нито да се вози на 20% от билета на ферибота.

Така че дори и технологията да победи, политиците тотално са омазали бюджетирането и разхода на 1км изминат според мен ще се вдигне спрямо сега.
Т.е. хем ще караш скъпа кола, хем разхода ти за 1км ще по-висок от този на ДВГ в днешно време. Демек колата ще се превърне в лукс.
Коментар