IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
    Човек ще се ужаси, ако изгледа няколко клипа на реални собственици на ел. коли, които се опитват да направят малко по-дълги пътешествия от по 1000-2000 км. Ситуацията е повече от ужасяваща и явно трябва да си мазохист, за да се опитваш да го правиш това с ел. кола. Освен всичко друго пътешествието излиза по-скъпо и се прави 2-3 пъти по-бавно, отколкото с ДВГ кола.

    Основния проблем разбира се са зарядните станции, които в момента са:
    1. Малко на брой
    2. Невинаги има съвместимост на куплунзите
    3. Често са заети и понякога с часове трябва да се чака ред
    4. Често са маломощни и вместо час и половина зареждането трае много часове наред или дори цяла нощ
    5. Често около тях няма заведение, тоалетна или хотел, така че трябва да си носите палатка, храна и вода

    Един шофьор на ел. кола се превръща в маниак, който непрекъснато смята километри, проценти заряд и часове път. Често изпада в ситуация да не му стига енергията до следващата зарядна станция, и той е принуден да спира климатика или например да кара със скорост около 100-110 km/h и да се ядосва , че го надминават дори и трабанчетата.

    Времето на път е около 2-3 пъти по-малко от времето на чакане около поредната зареждачка. Цената на заредената енергия някъде е безплатна (в Унгария), а на други места е 7-8 пъти повече отколкото цената на тока. Често се случват и приключения, когато заради няколко недостигнати километра се налага да търсите камион за теглене, пътна помощ или дори отиване с такси до близкото населено място, и купуване на генератор и няколко литра бензин, за да се зареди поне малко ел. колата.

    Като цяло за икономия въобще не може да става въпрос, защото сумарния харч около ел. колите като време и като пари е по-голям отколкото при ДВГ-тата. Приключенията по пътя са стократно по-много при ел. колите. Шофьорите със сигурност стават набожни, защото си прекарват времето в смятане на километри и в молби към всички богове следващата зареждачка да е съвместима, да е мощна и да няма опашка от коли около нея.

    Вижте долния клип и след това кажете бихте ли се подложили на такова садо-мазо самонаказание, като си купите ел. кола ...

    Старата песен на нов глас. Всичко това е видно и ясно за хората. Знае се чия инфраструктура е най-добрата, знае се кой инвестира най-много и е една от основните причини за огромния пазарен дял на Тесла в ел автомобилите.
    Впечатленията са верни, НО за елетрически автомобили различни от Тесла.

    Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
    Основния проблем разбира се са зарядните станции, които в момента са:
    1. Малко на брой / НЕ валидно за Тесла
    2. Невинаги има съвместимост на куплунзите / НЕ валидно за тесла
    3. Често са заети и понякога с часове трябва да се чака ред / НЕ валидно за тесла
    4. Често са маломощни и вместо час и половина зареждането трае много часове наред или дори цяла нощ / НЕ валидно за тесла
    5. Често около тях няма заведение, тоалетна или хотел, така че трябва да си носите палатка, храна и вода / НЕ валидно за тесла
    Е тоя пич прави редовно ревюта на почти всички EV марки модели. Който иска да види каква е реалната картина по марки може да му разгледа клиповете. Bottom line-a е че 1000км в Европа се изминават за 10-11ч. при нормални условия (средна скорост 100км/ч).
    Click image for larger version

Name:	Range.jpg
Views:	1
Size:	31.1 КБ
ID:	3650857


    Дали в Източна Европа има развита инфраструктура като в Западна – определено НЕ! Дали ще има такава – ВЪПРОС НА ВРЕМЕ.
    Last edited by ED; 16.09.2020, 15:25.

    Коментар


    • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
      Да кажа и за един експеримент, който всеки може да го направи с неговата си кола. Слага se една хартийка пред километража, за да не се вижда, и после на магистралата се вдига скорост дотогава, докато се чувства комфортно, стабилно, надеждно и безопасно. През годините съм го правил този експеримент с различни коли, и понеже съм имал много модели коли, мога грубо да кажа приблизително какви резултати са постигнати:

      - Москвич - 90 km/h
      - Пежо 306 - 120 km/h
      - Рено 121 - 130 km/h
      - Mazda 626 - 140 km/h
      - Ситроен Ксантия - 150 km/h
      - Audi Q7 - 160 km/h
      - Audi S8 - 230 km/h
      - Tesla - ???

      Тоест това са скоростите, при които:
      1. Колата не вибрира
      2. Шума от движението е минимален
      3. Човек има чувството, че ако натисне спирачката, ще спре за секуди
      4. Чувства се комфортно и може да кара с една ръка и да се разсейва напр. с приказки с някой друг в купето
      5. Чувства, че лесно може да избегне ПТП, ако се появят предпоставки
      Ами трябва да си купиш една тесла от големите и да направиш експеримента, иначе няма кой да ти каже, тук сме със скъсани джобове и караме бензинки

      Коментар


      • Да кажа и за един експеримент, който всеки може да го направи с неговата си кола. Слага сe една хартийка пред километража, за да не се вижда, и после на магистралата се вдига скорост дотогава, докато се чувстваш комфортно, стабилно, надеждно и безопасно. През годините съм го правил този експеримент с различни коли, и понеже съм имал много модели коли, мога грубо да кажа приблизително какви резултати са постигнати:

        - Москвич - 90 km/h
        - Пежо 306 - 120 km/h
        - Рено 121 - 130 km/h
        - Mazda 626 - 140 km/h
        - Ситроен Ксантия - 150 km/h
        - Audi Q7 - 160 km/h
        - Audi S8 - 230 km/h
        - Tesla - ???

        Тоест това са скоростите, при които:
        1. Колата не вибрира
        2. Шума от движението е минимален
        3. Човек има чувството, че ако натисне спирачката, ще спре за секуди
        4. Чувства се комфортно и може да кара с една ръка и да се разсейва напр. с приказки с някой друг в купето
        5. Чувства, че лесно може да избегне ПТП, ако се появят предпоставки
        Last edited by Mateev; 16.09.2020, 15:38.

        Коментар


        • Първоначално изпратено от mathematician Разгледай мнение

          На Тесла зарядните (супер чарджер дето го викат) до 50% зарежда за 20 минути, до 80% ги дават за 40 минути. Което явно е било достатъчно в описания случай. Има лека забележка от 10%, не от нула.
          Всичко зависи от мощноста на зарядната станция, а тя зависи от това към какъв трафопост е подключена. Малко теория - ако приемем, че имаме 80 kWh батерия, то тя се нуждае от около 90-100 kWh заряд, защото разбира се има загуби в преобразуването на енергията. А сега да посмятаме колко време е необходимо на различните зарядни станции, щото да осигурят тези 100 kWh електроенергия:

          - обикновен контакт 2 kW - 50 часа заряд.
          - зарядна станция 10 kW - 10 часа заряд. Това са масовите домашни зарядни станции.
          - зарядна станция 40 kW - 2.5 часа заряд. Това са масовите зарядни станции по пътя.

          - зарядна станция 80 kW - 1 час и 12 минути заряд. Тези станции са изключително рядко срещани.
          - зарядна станция 100 kW - 1 час заряд. Тези станции са екзотика.
          - зарядна станция 200 kW и повече - половин час заряд или по-малко. Тези станции са екзотика или по-скоро само една теоретична мечта към днешна дата.

          Трябва да се има предвид факта, че всички зарядни станции са за 2 или за 3 коли. Да, ама ако се зареждат 2 коли едновременно, мощноста на заряд пада 2 пъти, а от там и времето на заряд се увеличава 2 пъти.
          :
          Към днешна дата собствениците на ел. коли си имат работа със сините зарядни станции и много рядко с червените. Другите по-големите засега са утопия и мечти за бъдещето, което нещо не иска да идва толкова бързо, колкото ни се иска.
          Last edited by Mateev; 16.09.2020, 13:28.

          Коментар


          • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
            Няма такова нещо като 30-40 минути заряд дори и при идеално стечение на обстоятелствата - мощна зареждачка и липса на опашка. Дори и тогава заряда е като минимум час и половина или дори 2 часа. При по-слабите зареждачки може да отиде 7-8 часа.
            На Тесла зарядните (супер чарджер дето го викат) до 50% зарежда за 20 минути, до 80% ги дават за 40 минути. Което явно е било достатъчно в описания случай. Има лека забележка от 10%, не от нула.

            Коментар


            • Първоначално изпратено от mathematician Разгледай мнение
              Знам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.

              Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.
              Няма такова нещо като 30-40 минути заряд дори и при идеално стечение на обстоятелствата - мощна зареждачка и липса на опашка. Дори и тогава заряда е като минимум час и половина или дори 2 часа. При по-слабите зареждачки може да отиде 7-8 часа.

              Явно всеки един човек с ел. кола трябва да си купи собствена зарядна станция, по-голяма от 10 kW, за да има шанса да си зарежда колата за една нощ (8-10 часа). Иначе ако я кара от контакта с 2 kW, отидоха 48 часа. Да, ама за 10-12 kW зарядна станция се иска от Енергото трифазно присъединяване с разрешена мощност 15 kW. Това път те вкарва в големи начални такси (почти 1000 лв.) и в ежемесечни плащания на такса мощност, която си тече дори и да не консумираш електроенергия.


              Коментар


              • Знам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.

                Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.

                Друг подобен случай пак от острова. Тръгва една кака с Тесла някъде из пустоша в Шотландия. На теория заряда ще и стигне. На практика климатик, по силно натискане на педала и заряда пада. Няма проблем. По пътя има цели 2 зарядни. Пристига на първата - не работи. Няма проблем има още една по пътя. Заряда ще стигне до там. Стига до втората зарядна и тя не работи. Обажда се там на съпорта, оня прави онлайн нещо - рестартира зарядната - ефект нулев. Казвай и оправяй се - нямаме техник в района, никой не може да пратим да я погледне.

                Каката зарязва колата, вика да я вземат. Теглят колата с пътна помощ. Пристига наспива се и на следващия ден вдига голям скандал в местната преса - как така 2 зарядни и 2-те не работели.

                Местната преса взема интервю от собственика възмутени как така той спечелил държавна поръчка и сериозна субсидия да изгради станциите, а те не работили. Това корупция ли било, що ли, може ли така, възмутени сме.

                И той им отговаря - "Ми ние спечелихме поръчката от държавата, взехме парите, изградихме станциите. Ама понеже никой не зарежда на тях (или зарежда много рядко) и аз съм на загуба от тях. Съответно не мога да отделя да плащам на техник за поддръжка, щото я зареди някой веднъж в седмицата (месеца), я не. Съответно всичко е оставено на самотек.

                Коментар


                • Има и още един огромен проблем с водачите на ел. коли - НЕДОВЕРИЕТО. Те не вярват на оставащите километри, които прогнозира ел. колата, защото тя често греши, особено прези зимата или пък ако се кара със скорост, по-висока от 100 km/h. Те не вярват, че на следващата зареждачка ще могат да си заредят колата поради десетките възможни проблеми, с които многократно са се сблъсквали. Те не вярват, че ще стигнат крайната цел на пътуването в определеното време. Вместо 10-15 минути както е при ДВГ-тата, водачите на ел. коли планират плюс-минус няколко часа.

                  Всичко това ги кара по време на пътя да започват да търсят следващата зарядна станция още като напуснат текущата. От притеснение започват да звънят по телефона и да питат какви куплунзи има, каква е мощноста на зареждачката, има ли опашка, има ли заведение наблизо, тоалетна, ресторант и т.н.

                  Въобще пътуването е силно стресиращо и нервно, с огромни притеснения, и с невъзможност да се планира точното време на пристигане. Така възниква и манията за дозареждане. Дори и дадено разстояние да могат да го изминат от раз, те спират поне 2-3 пъти да дозареждат по пътя от страх и вманиаченост.

                  Като цяло живота на един собственик на ел. кола преминава в смятане на километри и в непрекъснати опити за икономия на енергия, като се кара бавно и без климатик. И разбира се в молби към всички богове всичко да е наред със следващата зарядна станция..
                  Last edited by Mateev; 16.09.2020, 10:40.

                  Коментар


                  • Човек ще се ужаси, ако изгледа няколко клипа на реални собственици на ел. коли, които се опитват да направят малко по-дълги пътешествия от по 1000-2000 км. Ситуацията е повече от ужасяваща и явно трябва да си мазохист, за да се опитваш да го правиш това с ел. кола. Освен всичко друго пътешествието излиза по-скъпо и се прави 2-3 пъти по-бавно, отколкото с ДВГ кола.

                    Основния проблем разбира се са зарядните станции, които в момента са:
                    1. Малко на брой
                    2. Невинаги има съвместимост на куплунзите
                    3. Често са заети и понякога с часове трябва да се чака ред
                    4. Често са маломощни и вместо час и половина зареждането трае много часове наред или дори цяла нощ
                    5. Често около тях няма заведение, тоалетна или хотел, така че трябва да си носите палатка, храна и вода

                    Един шофьор на ел. кола се превръща в маниак, който непрекъснато смята километри, проценти заряд и часове път. Често изпада в ситуация да не му стига енергията до следващата зарядна станция, и той е принуден да спира климатика или например да кара със скорост около 100-110 km/h и да се ядосва , че го надминават дори и трабанчетата.

                    Времето на път е около 2-3 пъти по-малко от времето на чакане около поредната зареждачка. Цената на заредената енергия някъде е безплатна (в Унгария), а на други места е 7-8 пъти повече отколкото цената на тока. Често се случват и приключения, когато заради няколко недостигнати километра се налага да търсите камион за теглене, пътна помощ или дори отиване с такси до близкото населено място, и купуване на генератор и няколко литра бензин, за да се зареди поне малко ел. колата.

                    Като цяло за икономия въобще не може да става въпрос, защото сумарния харч около ел. колите като време и като пари е по-голям отколкото при ДВГ-тата. Приключенията по пътя са стократно по-много при ел. колите. Шофьорите със сигурност стават набожни, защото си прекарват времето в смятане на километри и в молби към всички богове следващата зареждачка да е съвместима, да е мощна и да няма опашка от коли около нея.

                    Вижте долния клип и след това кажете бихте ли се подложили на такова садо-мазо самонаказание, като си купите ел. кола ...

                    Last edited by Mateev; 16.09.2020, 10:16.

                    Коментар


                    • Продавайте.
                      Бритиш петролиум - петрола е мъртъв, да живее възобновяемата енергия:

                      https://electrek.co/2020/09/14/bp-re...-green-energy/

                      Началото на края дойде

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                        Я ми обясни как правиш обслужване на твоите коли- ами караш ги на сервиза/ дали фирмен или квартален все едно/ и казваш смяна на ................. Те ти казват ела в ............. часа. Отиваш плащаш и заминаваш. Дори и да ги гледаш в ръцете как ще различиш кое масло е менте и кое не е
                        Ееее ти вече се престараваш с параноята си, мислейки си че всички са мошеници ...

                        Това ми прилича на гузен негонен бяга или само един мошеник може да си помисли, че и всички други са мошеници. Да, ама не - хората са си честни по презумпция и срещата с мошеник е много рядка - напр. 1 на 100.

                        Та ако сервиза е реномиран, няма от какво да се страхуваш. Ако е мошенически, той няма да оцелее дълго и пазара ще го изхвърли на бунището.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                          Тука си прав - на пазара има масла-ментета, както всъщност има и всякакви други продукти-ментета. И тука вече идва ролята на потребителя - ако кара маркова и скъпа кола, ще е много голяма глупост да използва масла-ментета.
                          Я ми обясни как правиш обслужване на твоите коли- ами караш ги на сервиза/ дали фирмен или квартален все едно/ и казваш смяна на ................. Те ти казват ела в ............. часа. Отиваш плащаш и заминаваш. Дори и да ги гледаш в ръцете как ще различиш кое масло е менте и кое не е

                          Коментар


                          • 1.Промени във вискозитета и мажещата способност.
                            2.Промени в киселинното число, определящо защитните му свойства срещу корозия.
                            3.Промени в миещата способност, поддържаща ниско ниво отложения
                            4.Окисляване
                            правилно, поради тези и други причини, не е за препоръчване да се гледа цвета при скъпи коли, ало, Матеев ....
                            Според ADAC, това трябва да стане по предписанието на производителя на коли, но не по-късно от 12 месечен период.

                            При немците, малкия BMW i3 вече има пробег до 314 км, спрямо по-широкия e-Golf - 300 км




                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от d333 Разгледай мнение
                              ...От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува, до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията, да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
                              "Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не есе отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.
                              Тука си прав - на пазара има масла-ментета, както всъщност има и всякакви други продукти-ментета. И тука вече идва ролята на потребителя - ако кара маркова и скъпа кола, ще е много голяма глупост да използва масла-ментета. Ако кара евтина кола втора употреба, много по-лесно е да изхвърли (изостави) колата там, където се е счупила, и да си купи друга.

                              В наше време младежите дават повече пари за суперсмартфони, отколкото за стари леки коли, които могат да си ги сменят като носни кърпички.


                              Коментар


                              • Вече се ползва и пропиленгликол в автомобилни двигатели, примерно:
                                http://www.synthetic-solutions.com/anitfreeze.htm

                                За маслото в двигателя. Много производители в днешно време казват "30 хиляди км. или 1 година". Защо 1 година... Ами защото искат да идва всяка година, хем да преглеждат и други неща по автомобила, хем пък и от "обслужването" да намазват. Но тук възникват разни ситуации. Примерно човек кара малко автомобила си и за една година минава само 5 хил. км.. И го изнудват да смени маслото, за да не отпаднела гаранцията. Разбира се, че човека може да си кара и ще една година с това масло до 10 хиляди, примерно и ще си е добре.
                                От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
                                "Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не се отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.
                                Last edited by d333; 13.09.2020, 14:29.

                                Коментар

                                Working...
                                X