If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите
Проблем със скалирането. 1 кола е добре, 10 са добре, 100 са добре. Но като станат 1 милион и опс картинката се променя.
Това се случва всяка година по време на Thanksgiving деня в щатите. И подобно е и в София и Пловдив по празниците. Задръствания 1-2 часа, вън е студено, климатика трябва да работи щото ще замръзнеш и караш бавно.
Че те там най-много се продават
Освен това в такъв трафик почти няма разход на енергия. Всъщност най-голямото предимство е точно в градпвете със задръствания, защото не замърсява.
И като говорим за цена на пробег при замяната на ДВГ с електрички някой отчита ли проблема че сега горивата имат сериозни акцизи и с тях се пълни бюджета и се плащат пенсии. Сега си представете че всички карат електрички. Държавите в Европа ще им липсват едни сериозни приходи. И трябва да ги набавят отнякъде. Могат да ги разхвърлят по-равно - чрез увеличаване на ДДС примерно. Или па чрез увеличаване цената на тока. Могат да цакат само собствениците на коли (което е по правилно) - било с високи данъци, било с винетки и тол такси.
Така че цената на пробег може да остане същата. Доста по-евтино гориво под формата на ток, но другите данъци свързани с колата високи, за да се пълни бюджета.
Ще се събират по-малко приходи от акцизи, но ще стане постепенно за 10тина години. Ефекта ще се компенсира от други пера (ДДС, пътни такси, т.н)
Отделен е въпроса, че падат разходите за поддръжка на колата защото няма какво да поддържаш по нея – гуми, чистачки и спирачки след 150-200 хил. км. Междувременно паралелно ще намалеят разходите за здравеопазване, отбрана и др. косвени свързани с негативните ефекти от замърсяването на въздух, храна вода.
Ами 350 kWh не знам какво би означавало, може би характеристиката на нарастване на мощостта спрямо отделените диоксиди не е линейна и в такъв случай става доста компрометиращо.
В шведската статия-обзор, която даде, казват, че е линейна. То ест батерии 350 кВт.ч при производството им замърсяват 3,5 пъти повече от 100.
Проблем със скалирането. 1 кола е добре, 10 са добре, 100 са добре. Но като станат 1 милион и опс картинката се променя.
Това се случва всяка година по време на Thanksgiving деня в щатите. И подобно е и в София и Пловдив по празниците. Задръствания 1-2 часа, вън е студено, климатика трябва да работи щото ще замръзнеш и караш бавно.
Защото са нови отсечки на магистралата. Но пък колко да са нови? На твое място бих си задал интересния въпрос защо няма инвеститорски интерес да се строят бензиностанции, ако беше преди 15-20 години, вече щяха да са построили поне няколко бензиностанции на посока, само 1-2 години след откриването на отсечките.
Явно бензиджиите не са оптимисти за бъдещето на бизнеса си, как мислиш?
Малко по-надолу писах.
По това време на годината трафика е малък. И обектите едва ли генерират големи печалби (ако изобщо генерират печалби). Те работят за 2-3 месеца през лятото когато трафика е огромен от и към морето и тогава бензиностанциите са буквално задръстени. Предполагам тогава и допълнителен персонал наемат.
Истината е, че в момента, в който електромобилите минат определена бройка от пазарния дял, ще стане доста трудно предвид смяна на батерии и зареждане по станциите на пътя. Сега правителствата ги гъделичкат и има ред преференции, но после? Да не говорим, че батерия от 100 KWh е 5 тона отделен диоксид само до производството й, равняващ се на произведено ДВГ и с пробег от 5-7 години. Ами 350 KWh не знам какво би означавало, може би характеристиката на нарастване на мощостта спрямо отделените диоксиди не е линейна и в такъв случай става доста компрометиращо. Батериите също не са мръднали кой знае колко като концепция освен, че скоростта на заряда е подобрена значително. Въпреки това споделям мнението, че връщане назад едва ли има. Мисля, че работата ще върви на етапи - първо големите градове с електрички с батерии от по 20-30 KWh и 80-100 км. пробег и зареждане в гаража, което е съвсем в екологичните норми.От друга страна пък си представете как 8 милионен Париж зарежда нощно време 4 милиона батерии - по 30 KWh това е 120 GWh или 120 козлодуйски реактори да работят само за това. Отварят се много зависимости.
Явно не си пътувал по тоя път. Щото там няма капанчета по пътя. Голо поле е по целия път. И кенефи няма даже. Има паркинги през определени километри. На тях преди имаше химични кенефи, ама ги окрадоха или фирмата си ги прибра. За 200 км има 3 бензиностации само и нищо друго.
Защото са нови отсечки на магистралата. Но пък колко да са нови? На твое място бих си задал интересния въпрос защо няма инвеститорски интерес да се строят бензиностанции, ако беше преди 15-20 години, вече щяха да са построили поне няколко бензиностанции на посока, само 1-2 години след откриването на отсечките.
Явно бензиджиите не са оптимисти за бъдещето на бизнеса си, как мислиш?
Всички капанчета по пътя дето предлагат храна ще наслагат зарядни станции за да привличат клиентела!
Явно не си пътувал по тоя път. Щото там няма капанчета по пътя. Голо поле е по целия път. И кенефи няма даже. Има паркинги през определени километри. На тях преди имаше химични кенефи, ама ги окрадоха или фирмата си ги прибра. За 200 км има 3 бензиностации само и нищо друго.
Скоростта на зареждане постонянно се увеличава – новия стандарт на тесла ще е околко 250kwh, а германците са тествали 350kwh на ауди и порше. Към днешна дата зарждането 20-30 мин. С новите стандарти ще е за 10 мин. С навлизането на солид стейт батериите ще е за 2-5 мин.
Проблемът с ел. колонките срещу бензиноколонките е че те не скейлват (не се мащабират) толкова лесно.
Имаш 1 кола - на едното чакаш 2-3 мин, на другото 20-40 мин. Това звучи ОК.
Обаче имаш 3 коли на колонката преди теб. На едното ще изчакаш 6-8 мин. На другото вече отиваш на 2-3 часа. Което не е ОК.
Реални случаи с тоя проблем.
Тръгваш към морето по Тракия в тоя момент. След Стара Загора където се отделя магистрала Марица почти нямаш трафик сега. Има там 2-3-4 бензиностанции до морето. И понеже няма трафик, има там по 1-2 коли на бензиностанциите.
Тръгваш през лятото когато всички ходят на море и на тези същите бензиностанции имаш вече по 3-4-5 коли на колонка. Т.е. те са силно натоварени 2-3 месеца в годината. През другото време няма почти никой.
Айде скалирай това с ел. колонки дето чакаш 20-40 мин на тях - много е трудно и струва много пари.
Т.е. в момента имаш 3 бензиностанции от едната страна да кажем с по 5 колонки - 15 колонки. За да покриеш това ще ти трябват 15 ел колонки * 20 * 5.
Демек 1500 ел колонки. От които 1400 ще работят само по 2-3 месеца през лятото. Останалите 100 ще се използва активно цялата година.
Същото е и с телекомите по морето. Не знам дали ти е правило впечатление - лятото на морето почти нямаш Нет. Щото всичко живо отива там и се закача и почва да поства във Фейса. И мобилния ти Нет кляка. Иди сега на морето и мобилен Нет на корем. Телекомите нямат сметка да изграждат инфраструктура, която да се ползва само 2-3 месеца и после да стои свободна и затова лятото като отидеш на морето мобилния Нет ти е много зле.
Докато времето на зареждане не се свали на 2-3 мин - проблема с мащабирането ще си остане и няма да има лесно и евтино решение за него.
До морето са 350-400км. Тръгваш с пълна батерия от вкъщи и ги минаваш без зареждане. Ефективността на тесла М3, Kona, ionik е 15-16kwh при 120-130 км/ч.
Ако си с малка батерия и трябва задължително да спираш този проблем е валиден кейс, но е лесно решим. Всички капанчета по пътя дето предлагат храна ще наслагат зарядни станции за да привличат клиентела!
Пропускаш дребната подробност, че времето за зареждане на батерията е 20-50 пъти повече от времето за зареждането на един резервоар. Ако един резервоар се пълни за 2 мин.
Т.е. като начало ще ти трябват поне 20 пъти повече ел. колонки. А в часове/сезон пик когато на колонка имаш по 3-4 коли ще ти трябва това 20 да го умножиш по 3-4.
Тук съм писал за реален случай на бивши работодатели в Англия как тръгват с Теслата в сезон пик към Франция с едно презареждане някъде по средата. Отиват там и 4-та кола на колонката. Вместо 40-50 мин - отишло 4-5 часа чакане. И до там беше с Теслата на дълъг път. Вече стана кола само за из града.
Преди време имаше и случай пак някъде из Англия (може да е било и Уелс/Шотландия) из дълбоката провинция как тръгнала някаква кака с Теслата си. По пътя 2 станции имало и двете не работели обаче. Явно са били изградени с държавни пари, но частна фирма ги оперира. И частната фирма казала че губи пари от тях и затова няма техник да ги поддържа в дълбоката провинция. Та се наложила каката да идват да я теглят, та тя се постарала да раздуха случая из жълтата преса.
Та толкоз за теорията кое е по-евтино бензино колонка или ел колонка. На практика нещата са по-друг начин както ти посочих с 2 примера от Европата.
Такива аргументи можеш да изсмукваш от пръстите обаче влизат в графата FUD (пиши в гугъл ако се чудиш). Преди 10 год. хората се смяха на айфоните, че издържат един ден и се чудеха кой ахмак ще ги ползва. Сега 90% от всички устройства са епъл/андроид.
1/ Зарядните никнат като гъби включително и от петролни гиганти като Шел, BP и пр. Тия пичове са наясно, че трябва да се адаптират
2/ Масовите тесли (М3) са с универесален порт и могат да се зареждат както на собствена мрежа така и на всички останали
3/ Скоростта на зареждане постонянно се увеличава – новия стандарт на тесла ще е околко 250kwh, а германците са тествали 350kwh на ауди и порше. Към днешна дата зарждането 20-30 мин. С новите стандарти ще е за 10 мин. С навлизането на солид стейт батериите ще е за 2-5 мин.
Еволюция му казват – „It Is Not the Strongest of the Species that Survives But the Most Adaptable“
Електромобилите не са еволюция. Единственото им предимство е, че пробега е по-евтин с тях и то щото имаш сериозни акцизи върху горивото. В България ти прибират над половината от цената на горивото под формата на акцизи и ДДС. Същото е и в цяла Западна Европа. Там даже е още по-зле.
Изминаваш по-малко с едно зареждане. Чакаш повече време за зареждане. Къде точно е еволюцията?
И като говорим за цена на пробег при замяната на ДВГ с електрички някой отчита ли проблема че сега горивата имат сериозни акцизи и с тях се пълни бюджета и се плащат пенсии. Сега си представете че всички карат електрички. Държавите в Европа ще им липсват едни сериозни приходи. И трябва да ги набавят отнякъде. Могат да ги разхвърлят по-равно - чрез увеличаване на ДДС примерно. Или па чрез увеличаване цената на тока. Могат да цакат само собствениците на коли (което е по правилно) - било с високи данъци, било с винетки и тол такси.
Така че цената на пробег може да остане същата. Доста по-евтино гориво под формата на ток, но другите данъци свързани с колата високи, за да се пълни бюджета.
Проблемът с ел. колонките срещу бензиноколонките е че те не скейлват (не се мащабират) толкова лесно.
Имаш 1 кола - на едното чакаш 2-3 мин, на другото 20-40 мин. Това звучи ОК.
Обаче имаш 3 коли на колонката преди теб. На едното ще изчакаш 6-8 мин. На другото вече отиваш на 2-3 часа. Което не е ОК.
Реални случаи с тоя проблем.
Тръгваш към морето по Тракия в тоя момент. След Стара Загора където се отделя магистрала Марица почти нямаш трафик сега. Има там 2-3-4 бензиностанции до морето. И понеже няма трафик, има там по 1-2 коли на бензиностанциите.
Тръгваш през лятото когато всички ходят на море и на тези същите бензиностанции имаш вече по 3-4-5 коли на колонка. Т.е. те са силно натоварени 2-3 месеца в годината. През другото време няма почти никой.
Айде скалирай това с ел. колонки дето чакаш 20-40 мин на тях - много е трудно и струва много пари.
Т.е. в момента имаш 3 бензиностанции от едната страна да кажем с по 5 колонки - 15 колонки. За да покриеш това ще ти трябват 15 ел колонки * 20 * 5.
Демек 1500 ел колонки. От които 1400 ще работят само по 2-3 месеца през лятото. Останалите 100 ще се използва активно цялата година.
Същото е и с телекомите по морето. Не знам дали ти е правило впечатление - лятото на морето почти нямаш Нет. Щото всичко живо отива там и се закача и почва да поства във Фейса. И мобилния ти Нет кляка. Иди сега на морето и мобилен Нет на корем. Телекомите нямат сметка да изграждат инфраструктура, която да се ползва само 2-3 месеца и после да стои свободна и затова лятото като отидеш на морето мобилния Нет ти е много зле.
Докато времето на зареждане не се свали на 2-3 мин - проблема с мащабирането ще си остане и няма да има лесно и евтино решение за него.
Чудя се дали инфраструктурата е била проблем за автомобилите в началото на миналия век.
И въпреки това са изместили талигите. Кръгчето долу на първата картинка е единствения автомобил на улицата през 1900 год. 10-15 години по-късно няма нито една каруца.
Кое е по-лесно и икономически изгодно – бензиностанцията или Ел. инсталация с няколко колонки?
Пропускаш дребната подробност, че времето за зареждане на батерията е 20-50 пъти повече от времето за зареждането на един резервоар. Ако един резервоар се пълни за 2 мин.
Т.е. като начало ще ти трябват поне 20 пъти повече ел. колонки. А в часове/сезон пик когато на колонка имаш по 3-4 коли ще ти трябва това 20 да го умножиш по 3-4.
Тук съм писал за реален случай на бивши работодатели в Англия как тръгват с Теслата в сезон пик към Франция с едно презареждане някъде по средата. Отиват там и 4-та кола на колонката. Вместо 40-50 мин - отишло 4-5 часа чакане. И до там беше с Теслата на дълъг път. Вече стана кола само за из града.
Преди време имаше и случай пак някъде из Англия (може да е било и Уелс/Шотландия) из дълбоката провинция как тръгнала някаква кака с Теслата си. По пътя 2 станции имало и двете не работели обаче. Явно са били изградени с държавни пари, но частна фирма ги оперира. И частната фирма казала че губи пари от тях и затова няма техник да ги поддържа в дълбоката провинция. Та се наложила каката да идват да я теглят, та тя се постарала да раздуха случая из жълтата преса.
Та толкоз за теорията кое е по-евтино бензино колонка или ел колонка. На практика нещата са по-друг начин както ти посочих с 2 примера от Европата.
Коментар