Първоначално изпратено от Имхотеп
Разгледай мнение
Ще коментирамследните два описани факта:
""Моторна" спирачка - от 5500 до 1600об/м връща м/у 150 и 70А пропорционално (това са скорости от 80 докъм 25км/ч) - грубо около 5-10% по-голям пробег имаше при плавно спиране (колата си имаше и класически спирачки).
"
"Разхода за гуми и накладки беше по-голям от стандартната 106-ца, защото бяха усилени (гумите за килограми, накладките - не знам защо, но бяха различни и труднонамираеми)."
Както се вижда от първия факт колата постига според колегата 10% рекуперация при "ПЛАВНО СПИРАНЕ".
Въпросът е защо при плавно? Защто тока който се генерира в спирачен режим зависи от отрицателното ускорение. По-разкото спиране поражда по-висок ток който е трудно да бъде поет от акумулатора. Затова при рязко спиране всщност не се спира рекуперативно а динамично, т.е. тока протича през съпротивление и се преобразува в топлина или просто се задейства обикновената спирачка. Една по-интелигентна електроника допълнителна кондензаторна батерия биха решили въпроса с плавното но процента оак ще си остане около19%(моето първоначално предположение беше по оптимистично 15%). В чудесното описание не казано дали това е в градски усовия но вероятно е така. Самия автомобил се анонсира като градски.
Защо нергията която можете да възстановите неможе да е особено висок при ел мобилите? Енергията която може да се рекуперира всъщност е кинетичната енергия на автомобила при скороста при която започва спирането.
E = m*V*V/2+4*J*w*w/2
m - маса на автомобила
V - скороста на автомобила в момента в който започваме спирането.,
J - инерциония момент на едно колело.
w - оборотите на колелото в момента в който започва спирането.
Това емаксималното количество енергия кето подлежи на рекуперация. От нея само част ще бъде наистина върната в акумулатора дори и при плавно спиране. Причината е че чат от тази енергия ще се загуби в триене с въздуха и други форми на триене. Освен това самия процес на пренос на Генерираната от двигателя ел енергия е свързън със загуби в мистичното и неразбираемо за мен, но понятно за съфорумците, вътрешно съпротивление на акумуатора и на ел.двигтеля. Общо взето се приема че около 40% от кинетичната енергия могат да се рекуперират. Проблемат обаче е в това че самата кинетична енергия е само малка част от консумирантата от батерията енергия. Представете си го така тръгвате по магистралата, за 1 минута ускоравате до 100км и после 30 минути карате със 100. Енергията която можете да възстановите е само част от консумираната през първата 1 минута. Защо само част? Защото все пак докато сте ускорявали сте преодолявали и триене. Часта за триенето е невъзстановима. От примера може да се съобрази че горе долу една двайста част от общо консумираната през тези 30 минути е може да се рекуперира. Е не ели малко като рекламен трик да не ви се обясни тази особеност на рекуперацията. Това съотношение неможе да се промени с никакви технологии. Ако искате да постигнете по добро съотношение все пак имате един вариант. На път за работа спирайте на всички автобусни спирки които видите и гледайте да хванете всички светофари на червено.
Втория факт който обещах да коментирам за гумите и накладките също има отношение към рекуперацията. Както колегата правилно е отбелязал гумите са по яки защото колата е по тежка. Това увеличава "m" и "J" във формулата за кинетичната енергия. Така погледнато изглежда, че увеличава и количеството подлежщо за рекупериране. Самоче преди това е увеличило и енергията за постигане на скорост V. Е казали са ви истината за Ел Мобила, че има рекуперация но не са ви казали че ще харчете повече енергия за ускоряване.
Стигнахме и до накладките. Защо са усилени? Ами защото при една и съща скорост Пежо 106 Ел е с по всока ко кинетична енергия от обикновеното Пежо 106. Следователно при спиране ще се получава по-голямо заграване на накладките. Затова се и усилват. Ами къде остана рекуперацията? А да тя беше за плавно спиране. Освен че аз не и вярвам много много явно и конструкторите са били с едно на ум. Затова са сложили обикновената спирачка и то усилена. Наистина я си представете че спирате и някой кабел към акумулатора се прецака. Тогава няма рекуперация - няма соирачка.
Е оказа се че рекуперацията я има колкото да не е без хич но в рекламите е на първо мяст.
Още един прикрит факт в конкретния случай е че имате Ел мобил който заради теглото си е по тежък от базовия модел и то очевидно значително щом са му усилили гумите и накладките Ами шасито? При една и съща скорост както казахме Ел мобила има по-оляма кинетична енергия. При катастрофа с една и съща скорост пораженията при него ще са по-големи, защото те не зависят от скороста а от енергията.
Е не е ли стария рекламен трик "Истината и само истината, но никога цялата истина"
Коментар