IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
    В момента в България са разрешени до 30 kWp централи на покрив и прилежащите терени. Централата се нуждае от 240 кв.м. покрив или 660 кв.м. земя. Една такава централа през лятото ще дава средно по 160-180 kWh електроенергия на ден. Тоест с нея през лятото могат да се заредят на 100% две леки коли, а през пролетно-есенния сезон - 1 лека кола. Зимата - 1 лека кола за 2 дена

    И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.

    Ако цялата енергия от ФЕЦ се усвои само за собствени нужди, за 30 години централата ще произведе над 1 170 МWh електроенергия, или това прави по 3.5 ст на kWh. Ако с тази енергия се зареждат ел. коли, то тогава всеки 100 километра ще ви струват по 60 стотинки като енергия. Дето се казва - с парите от 1 кутия цигари ще изминавате 1000 километра.
    Тези 40к с батериите ли е? Или с присъединяването към ЧЕЗ(че май не искат)
    как ще стане като си с колата на работа?
    А уикенда си на море/планина?
    Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

    Коментар


    • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

      Мисля че ти пускаш хората по пързалката- не всички карат тесла, така чееееее.
      Ако изключим Китай, делът на Теслите спрямо всички други елетрички е 70-80%. Така чеее ...

      Относно консумацията на елетроенергия Матеев макар и на салфетка ги е сметнал горе-долу цифрите.
      ВЕИ + батерии ще измести всички алтернативи на енергийния пазар в следващите 10-15години.

      Коментар


      • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
        И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.
        Това е бъдещето и въпросът е не "дали", а "кога". На привържениците на ВЕИ им се струва че и сега е реалност, но всъщност все още сме далече от този момент. Ще мине още време да се усъвършенстват батериите и да поевтинеят технологиите.

        Коментар


        • В момента в България са разрешени до 30 kWp централи на покрив и прилежащите терени. Централата се нуждае от 240 кв.м. покрив или 660 кв.м. земя. Една такава централа през лятото ще дава средно по 160-180 kWh електроенергия на ден. Тоест с нея през лятото могат да се заредят на 100% две леки коли, а през пролетно-есенния сезон - 1 лека кола. Зимата - 1 лека кола за 2 дена

          И ето ти я далаверата за хора, живеещи в къща. Правят си такава централа за около 40 000 лева, и с нея зареждат колите си поне 30 години.

          Ако цялата енергия от ФЕЦ се усвои само за собствени нужди, за 30 години централата ще произведе над 1 170 МWh електроенергия, или това прави по 3.5 ст на kWh. Ако с тази енергия се зареждат ел. коли, то тогава всеки 100 километра ще ви струват по 60 стотинки като енергия. Дето се казва - с парите от 1 кутия цигари ще изминавате 1000 километра.
          Last edited by Mateev; 23.06.2020, 23:29.

          Коментар


          • Първоначално изпратено от sando1 Разгледай мнение

            Каквито и да са данните, няма как да трябват 3 реактора нови мощности. Просто е нелогично. Особено на фона на дневните и нощни пикове на консумация. С ел. колите може да се получи добър баланс и уплътняване на мощностите с нощното зареждане.
            Тази цифра вече стана ясно, че е измислена. След като си направих труда да смятам, стигнах до извода, че и половин реактор е много, но като отчетем възможното неравномерно разпределение, половин реактор може да е напълно достатъчен..

            Коментар


            • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

              Така написано, май до всяка бензиностанция и по един аец, иначе земното кълбо няма да стигне като площ за соларни панели
              Това не е вярно. 1 MWp ФЕЦ заема 22 декара площ. 1 GW (колкото ядрен реактор) би заел 22 хиляди декара, или това прави само 22 квадратни километра. Тоест ако цяла България покрием с панели, ще се получи централа с мощност колкото 5 000 ядрени реактора.

              Следователно не е чак толкова страшен проблемът с ФЕЦ централите, особено ако ги правим на непотребни безплодни каменисти земи, каквито в България може би има поне 10% от цялата площ. Тези непотребни земи ще ни осигурят мощност колкото 500 реактора през деня, а ако в бъдеще намерим начин как да съхраняваме енергия за през нощта, пак ще имаме такава колкото денонощно ще произведат 100 реактора. Или с други думи - само 1% от площта на България е предостатъчен да осигури 100% от нужната ни енергия, ако я произвеждаме само с ФЕЦ и с нищо друго.

              Другата алтернатива за ел. колите е ФЕЦ да се правят по покривите на сградите. Само те са достатъчни да получим централи с обща мощност поне колкото 3-4 ядрени реактора (1 милион жилища по 100 кв.м.).
              Last edited by Mateev; 23.06.2020, 23:19.

              Коментар


              • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                Сметнах го с чесане зад врата и гледане в тавана, защото нямам реални статистически данни. Да, за колите горе-долу е такава статистиката, но какво ще кажеш за служебните автомобили и за TIR-овете, които на майтап правят по 100-150 хиляди километра в година.

                Ако това са верните начални данни, значи няма нужда от нито един реактор. Стана ми обаче интересно да се опитаме да сметнем истинската ситуация колкото се може по-точно, така че ако някой има някакви по-точни начални данни, нека да ги каже.
                Каквито и да са данните, няма как да трябват 3 реактора нови мощности. Просто е нелогично. Особено на фона на дневните и нощни пикове на консумация. С ел. колите може да се получи добър баланс и уплътняване на мощностите с нощното зареждане.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                  Мисля че ти пускаш хората по пързалката- не всички карат тесла, така чееееее. Отделно разхода и е около 17кв на 100км- да ориентировъчно 5 евро по твоите сметки. Но другите фирми искат по 70 цента. И там също има уловка- ако караш- не помня колко мисля около 2000км на месец цената е около 20 цента. В момента няма как да вържа на една кола 2000км така че ще трябва да плащам 70 цента. Ако живея в къща и си купя чарджър да ще платя според плана ми- в момента около 27 цента. Но аз живея в блок на трети от седем етажа- как да стане зареждането- ами как- 70 цента
                  Откъде ги вземаш тези центове?

                  Аз веднага ще кажа едно много тъпо решение - купува се мощен дизелов генератор, и с него се прави ток за зареждане на колата. Цената на 1 kWh електроенергия, получена от дизелов генератор, е 50 стотинки на киловатчас. Това е абсолютният максимум на цена на електроенергия, получена по възможно най-глупавия начин. С ФЕЦ ще излезе доста по-евтино.

                  Ако наистина зареждането на колите струва толкова много, то това моментално ще създаде конкуренция, ще се появят много зарядни станции, захранвани с какво ли не, и най-накрая цената ще се изпили до цената на ел. енергията + например 20% надценка за печалба и амортизация на активите.

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                    Все си мисля, че ще стане мода всяка една зарядна станция в непосредствена близост да си има и собствена ФЕЦ с мощност от 1 до 5 MWp. Така ще се икономисат много от разходите за ЕРП-тата и печалбата ще бъде по-голяма.
                    Така написано, май до всяка бензиностанция и по един аец, иначе земното кълбо няма да стигне като площ за соларни панели

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                      Аз мисля, че ще е още по-коректно ако сравняваме аналогични по мощност и динамика автомобили. Например Aud S8 гори 13-14 L/100, което по 2 лева литъра прави 26-28 лв./100 км. В същото време Теслата "гори" по 17-18 kWh на 100 km по 20 стотинки - това прави 3.40-3.60 лв. на 100 км. Като ги разделим, и се получава, че Tesla-та е 7.5 пъти по-икономична в български условия.

                      Ако отчетем и по-малкото части, които се повреждат, което прави подръжката по-евтина, въобще няма място за сравнение. Тоест ел. колите имат тотално превъзходство, и много бързо ще подменят автомобилния парк в целия свят. Ограничение се явява само и единствено скороста, с която се произвеждат. Така или иначе съм склонен да направя прогноза, че за 15-20 години ще се промени целия автомобилен парк с ел. коли.

                      Възниква обаче проблемът с електроенергийната система. Един реактор в Белене няма да е достатъчен. Ще трябват поне 3 на брой или много много нови ВЕИ, преди всичко фотосолари, защото работят през деня.
                      Тоест щъкам си напред назад по пътя и колата ми сама се зарежда- кеф майка. Нещо като батериики няма ли да измислиш че да се зарежда и през нощта- илли ще включваме в 17ч аец-а и сутрин в 9 ще го изключваме

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение

                        Пропускаш газа. Аз смятам 3млн*10к=3.10`10km*.2kw=6теравата. Козлодуй произвежда 15-16. Почти един реактор.
                        Кофти са уикенд пиковете по морето. Кой ще направи десетки хиляди зарядни там?
                        Аз предполагам, че малки зарядни станцийки за по 1-2 коли ще се продават като готово изделие. Всеки ще може да си го купи и да го сложи пред блока (къщата). Ще е напълно автоматизирано и ще работи например с кредитни карти. Така няма да има нужда от обслужващ персонал.

                        Ще остане обаче проблемът, че съществуващата електроразпределителна мрежа НН (ниско напрежение) не е изчислена за такива товари, ако колите искат бърз заряд за 30 минути. Това обаче изисква трафопост от 160-200 kW за една лека кола, а с такава мощност в момента се захранва цял жилищен блок с 20 апартамента..
                        Last edited by Mateev; 23.06.2020, 22:36.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от ED Разгледай мнение

                          Не знам откъде ги вадиш тия сметки. Пак ни пускаш по пързалката
                          Ако зареждаш на суперчарджър (на магистралата напр.) Тесла ти търси 33 цента на киловат. За 100км изминато разстояние сметката е под 5 евро. Ако зареждаш вкъщи само можеш да си направиш сметката според разхода от ютилитито (обикновено 2-3 пъти по-нисък разход).

                          При сходен автомобил (БМВ, Мерцедес или Ауди) разход под 8-10/на сто бензин няма начин да докараш, ако щеш и с 90 да ги караш. 8*1,2= 9,60 евро за 100км.

                          При 3-4 пъти по-ниски разходи за електричка дали е случайно че Теслите продават в пъти повече от споменатите немски марки в съответните сегменти?!?
                          Мисля че ти пускаш хората по пързалката- не всички карат тесла, така чееееее. Отделно разхода и е около 17кв на 100км- да ориентировъчно 5 евро по твоите сметки. Но другите фирми искат по 70 цента. И там също има уловка- ако караш- не помня колко мисля около 2000км на месец цената е около 20 цента. В момента няма как да вържа на една кола 2000км така че ще трябва да плащам 70 цента. Ако живея в къща и си купя чарджър да ще платя според плана ми- в момента около 27 цента. Но аз живея в блок на трети от седем етажа- как да стане зареждането- ами как- 70 цента

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                            Сметнах го с чесане зад врата и гледане в тавана, защото нямам реални статистически данни. Да, за колите горе-долу е такава статистиката, но какво ще кажеш за служебните автомобили и за TIR-овете, които на майтап правят по 100-150 хиляди километра в година.

                            Ето една надявам се малко по-точна сметка. Намерих една статия, в която се казва за годишен внос в България от 296 хиляди тона дизел и 838 хиляди тона бензин.
                            https://money.bg/finance/kolko-peche...no-gorivo.html

                            Сумата на двете прави 1 134 000 000 литра гориво. Ако приемем, че разход от 10 на 100 гориво е еквивалентен на 17 kW при ел. колите, то тогава горната цифра я делим на 10 и умножаваме по 17 и получаваме 1 927 800 000 kWh електроенергия. Делим това число на 8760 часа в една година и получаваме 220 068 kW (220 MW мощност),

                            Ако това са верните начални данни, значи няма нужда от нито един реактор. Стана ми обаче интересно да се опитаме да сметнем истинската ситуация колкото се може по-точно, така че ако някой има някакви по-точни начални данни, нека да ги каже.
                            Пропускаш газа. Аз смятам 3млн*10к=3.10`10km*.2kw=6теравата. Козлодуй произвежда 15-16. Почти един реактор.
                            Кофти са уикенд пиковете по морето. Кой ще направи десетки хиляди зарядни там?
                            Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от sando1 Разгледай мнение

                              Това на каква база го сметна? Ако приемем че имаме 3 млн. мпс с по 10 хил. км. среден годишен пробег, то твоите изводи са силно преувеличени.
                              Сметнах го с чесане зад врата и гледане в тавана, защото нямам реални статистически данни. Да, за колите горе-долу е такава статистиката, но какво ще кажеш за служебните автомобили и за TIR-овете, които на майтап правят по 100-150 хиляди километра в година.

                              Ето една надявам се малко по-точна сметка. Намерих една статия, в която се казва за годишен внос в България от 296 хиляди тона дизел и 838 хиляди тона бензин.
                              https://money.bg/finance/kolko-peche...no-gorivo.html

                              Сумата на двете прави 1 134 000 000 литра гориво. Ако приемем, че разход от 10 на 100 гориво е еквивалентен на 17 kWh при ел. колите, то тогава горната цифра я делим на 10 и умножаваме по 17 и получаваме 1 927 800 000 kWh електроенергия. Делим това число на 8760 часа в една година и получаваме 220 068 kW (220 MW мощност),

                              Ако това са верните начални данни, значи няма нужда от нито един реактор. Стана ми обаче интересно да се опитаме да сметнем истинската ситуация колкото се може по-точно, така че ако някой има някакви по-точни начални данни, нека да ги каже.
                              Last edited by Mateev; 23.06.2020, 22:26.

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                                Възниква обаче проблемът с електроенергийната система. Един реактор в Белене няма да е достатъчен. Ще трябват поне 3 на брой или много много нови ВЕИ, преди всичко фотосолари, защото работят през деня.
                                Това на каква база го сметна? Ако приемем че имаме 3 млн. мпс с по 10 хил. км. среден годишен пробег, то твоите изводи са силно преувеличени.

                                Коментар

                                Working...
                                X