Първоначално изпратено от Mateev
Разгледай мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите
Collapse
X
-
Първоначално изпратено от mathematician Разгледай мнениеЗнам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.
Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.
Явно всеки един човек с ел. кола трябва да си купи собствена зарядна станция, по-голяма от 10 kW, за да има шанса да си зарежда колата за една нощ (8-10 часа). Иначе ако я кара от контакта с 2 kW, отидоха 48 часа. Да, ама за 10-12 kW зарядна станция се иска от Енергото трифазно присъединяване с разрешена мощност 15 kW. Това път те вкарва в големи начални такси (почти 1000 лв.) и в ежемесечни плащания на такса мощност, която си тече дори и да не консумираш електроенергия.
Коментар
-
Знам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.
Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.
Друг подобен случай пак от острова. Тръгва една кака с Тесла някъде из пустоша в Шотландия. На теория заряда ще и стигне. На практика климатик, по силно натискане на педала и заряда пада. Няма проблем. По пътя има цели 2 зарядни. Пристига на първата - не работи. Няма проблем има още една по пътя. Заряда ще стигне до там. Стига до втората зарядна и тя не работи. Обажда се там на съпорта, оня прави онлайн нещо - рестартира зарядната - ефект нулев. Казвай и оправяй се - нямаме техник в района, никой не може да пратим да я погледне.
Каката зарязва колата, вика да я вземат. Теглят колата с пътна помощ. Пристига наспива се и на следващия ден вдига голям скандал в местната преса - как така 2 зарядни и 2-те не работели.
Местната преса взема интервю от собственика възмутени как така той спечелил държавна поръчка и сериозна субсидия да изгради станциите, а те не работили. Това корупция ли било, що ли, може ли така, възмутени сме.
И той им отговаря - "Ми ние спечелихме поръчката от държавата, взехме парите, изградихме станциите. Ама понеже никой не зарежда на тях (или зарежда много рядко) и аз съм на загуба от тях. Съответно не мога да отделя да плащам на техник за поддръжка, щото я зареди някой веднъж в седмицата (месеца), я не. Съответно всичко е оставено на самотек.
- 1 like
Коментар
-
Има и още един огромен проблем с водачите на ел. коли - НЕДОВЕРИЕТО. Те не вярват на оставащите километри, които прогнозира ел. колата, защото тя често греши, особено прези зимата или пък ако се кара със скорост, по-висока от 100 km/h. Те не вярват, че на следващата зареждачка ще могат да си заредят колата поради десетките възможни проблеми, с които многократно са се сблъсквали. Те не вярват, че ще стигнат крайната цел на пътуването в определеното време. Вместо 10-15 минути както е при ДВГ-тата, водачите на ел. коли планират плюс-минус няколко часа.
Всичко това ги кара по време на пътя да започват да търсят следващата зарядна станция още като напуснат текущата. От притеснение започват да звънят по телефона и да питат какви куплунзи има, каква е мощноста на зареждачката, има ли опашка, има ли заведение наблизо, тоалетна, ресторант и т.н.
Въобще пътуването е силно стресиращо и нервно, с огромни притеснения, и с невъзможност да се планира точното време на пристигане. Така възниква и манията за дозареждане. Дори и дадено разстояние да могат да го изминат от раз, те спират поне 2-3 пъти да дозареждат по пътя от страх и вманиаченост.
Като цяло живота на един собственик на ел. кола преминава в смятане на километри и в непрекъснати опити за икономия на енергия, като се кара бавно и без климатик. И разбира се в молби към всички богове всичко да е наред със следващата зарядна станция..Last edited by Mateev; 16.09.2020, 10:40.
Коментар
-
Човек ще се ужаси, ако изгледа няколко клипа на реални собственици на ел. коли, които се опитват да направят малко по-дълги пътешествия от по 1000-2000 км. Ситуацията е повече от ужасяваща и явно трябва да си мазохист, за да се опитваш да го правиш това с ел. кола. Освен всичко друго пътешествието излиза по-скъпо и се прави 2-3 пъти по-бавно, отколкото с ДВГ кола.
Основния проблем разбира се са зарядните станции, които в момента са:
1. Малко на брой
2. Невинаги има съвместимост на куплунзите
3. Често са заети и понякога с часове трябва да се чака ред
4. Често са маломощни и вместо час и половина зареждането трае много часове наред или дори цяла нощ
5. Често около тях няма заведение, тоалетна или хотел, така че трябва да си носите палатка, храна и вода
Един шофьор на ел. кола се превръща в маниак, който непрекъснато смята километри, проценти заряд и часове път. Често изпада в ситуация да не му стига енергията до следващата зарядна станция, и той е принуден да спира климатика или например да кара със скорост около 100-110 km/h и да се ядосва , че го надминават дори и трабанчетата.
Времето на път е около 2-3 пъти по-малко от времето на чакане около поредната зареждачка. Цената на заредената енергия някъде е безплатна (в Унгария), а на други места е 7-8 пъти повече отколкото цената на тока. Често се случват и приключения, когато заради няколко недостигнати километра се налага да търсите камион за теглене, пътна помощ или дори отиване с такси до близкото населено място, и купуване на генератор и няколко литра бензин, за да се зареди поне малко ел. колата.
Като цяло за икономия въобще не може да става въпрос, защото сумарния харч около ел. колите като време и като пари е по-голям отколкото при ДВГ-тата. Приключенията по пътя са стократно по-много при ел. колите. Шофьорите със сигурност стават набожни, защото си прекарват времето в смятане на километри и в молби към всички богове следващата зареждачка да е съвместима, да е мощна и да няма опашка от коли около нея.
Вижте долния клип и след това кажете бихте ли се подложили на такова садо-мазо самонаказание, като си купите ел. кола ...
Last edited by Mateev; 16.09.2020, 10:16.
Коментар
-
Продавайте.
Бритиш петролиум - петрола е мъртъв, да живее възобновяемата енергия:
https://electrek.co/2020/09/14/bp-re...-green-energy/
Началото на края дойде
Коментар
-
Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
Я ми обясни как правиш обслужване на твоите коли- ами караш ги на сервиза/ дали фирмен или квартален все едно/ и казваш смяна на ................. Те ти казват ела в ............. часа. Отиваш плащаш и заминаваш. Дори и да ги гледаш в ръцете как ще различиш кое масло е менте и кое не е
Това ми прилича на гузен негонен бяга или само един мошеник може да си помисли, че и всички други са мошеници. Да, ама не - хората са си честни по презумпция и срещата с мошеник е много рядка - напр. 1 на 100.
Та ако сервиза е реномиран, няма от какво да се страхуваш. Ако е мошенически, той няма да оцелее дълго и пазара ще го изхвърли на бунището.
Коментар
-
Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
Тука си прав - на пазара има масла-ментета, както всъщност има и всякакви други продукти-ментета. И тука вече идва ролята на потребителя - ако кара маркова и скъпа кола, ще е много голяма глупост да използва масла-ментета.
Коментар
-
1.Промени във вискозитета и мажещата способност.
2.Промени в киселинното число, определящо защитните му свойства срещу корозия.
3.Промени в миещата способност, поддържаща ниско ниво отложения
4.Окисляване
Според ADAC, това трябва да стане по предписанието на производителя на коли, но не по-късно от 12 месечен период.
При немците, малкия BMW i3 вече има пробег до 314 км, спрямо по-широкия e-Golf - 300 км
Коментар
-
Първоначално изпратено от d333 Разгледай мнение...От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува, до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията, да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
"Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не есе отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.
В наше време младежите дават повече пари за суперсмартфони, отколкото за стари леки коли, които могат да си ги сменят като носни кърпички.
Коментар
-
Вече се ползва и пропиленгликол в автомобилни двигатели, примерно:
http://www.synthetic-solutions.com/anitfreeze.htm
За маслото в двигателя. Много производители в днешно време казват "30 хиляди км. или 1 година". Защо 1 година... Ами защото искат да идва всяка година, хем да преглеждат и други неща по автомобила, хем пък и от "обслужването" да намазват. Но тук възникват разни ситуации. Примерно човек кара малко автомобила си и за една година минава само 5 хил. км.. И го изнудват да смени маслото, за да не отпаднела гаранцията. Разбира се, че човека може да си кара и ще една година с това масло до 10 хиляди, примерно и ще си е добре.
От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
"Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не се отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.Last edited by d333; 13.09.2020, 14:29.
Коментар
-
Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
Парното е локално, на пелети , не знам къде има гумени уплътнения, но на слънчевият колектор има, въпросът ми беше за него
Това за гумените уплътнения че се повреждат не знам и не ми се е случвало да се повреди някакъв детайл от системата. Аз също имам топлинни колектори 64 kW за отопление на басейна. Системата вече е на 15 години и до ден днешен си работи без проблеми. Зимно време не я източвам - само спирам помпата. Лятно време пускам помпата и системата си заработва.
Коментар
-
Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
Парното е локално, на пелети , не знам къде има гумени уплътнения, но на слънчевият колектор има, въпросът ми беше за него
Коментар
-
Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
Това с пропиленгликола не съм го измислил аз. Той е по-добрата охладителна течност от етиленгликола. Издържа както на много ниски, така и на много високи температури. Масово се използва в промишленоста, в това число и в моите фирми.
Ако парното е само с вода, има два сериозни проблема:
1. Събота и неделя парното може да замръзне, защото заводите не работят
2. При прегряване над 100 градуса котлите могат да гръмнат.
И двата проблема се разрешават, ако се използва течност пропиленгликол и вода в съотношение 1:1. Точно това правим ние, пък и всички предприятия от промишленоста. Аз дори не знам защо и в автомобилите не се използва същата концепция. Може би гонят ниска цена (етиленгликола е по-евтин).
Колкото до гумените уплътнения - можеш ли да ми кажеш къде в твоето парно има гумени уплътнения?
Коментар
-
Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение
Пропиленгликол + вода в съотношение 1:1 ...
Водата е хубаво да е мека (без варовик в нея).
Между другото такава течност не само че не замръзва до минус 30-40 градуса, но и не се изпарява при температури до 150 градуса. Аз я използвам например за казаните на автоклавите, където се вдига 130-140 градуса.
Коментар
Коментар