Първоначално изпратено от Silveto
Разгледай мнение
Едно време (2007-а година) също бях купувал много батерии поради хобито ми с хеликоптери, но тогава една батерия със зор издържаше 50 цикъла и деградираше много бързо дори и да не се използва. Според тогавашната литература, батерията се изтощава с 2% на година, ако стои в хладилник, и с 10-15% в година, ако стои на стайна температура. А ако се експлоатира жестоко, тя прегрява, което още по-бързо намалява нейния живот.
Новите батерии в наше време, които се използват в дроновете, пък и в GSM-и, леки коли и въобще навсякъде, вече ги правят интелигентни. Това означава, че в кутията на батерията освен самите клетки има и електроника, която всячески се грижи да удължи живота на тази батерия. Например има защити по напрежение (презареждане, преразреждане) и по ток (претоварване). При специалните Advanced батерии има и вградено подгряване, ако батерията се ползва при отрицателни температури. Отделно от всичко това електрониката много внимателно следи как протичат циклите на една батерия, за да може във всеки един момент да изчисли и да рапортува реалистични прогнози за оставащия капацитет, за да може летейки с дрона да знаеш кога да започнеш да се връщаш, щото капацитета на батерията да ти стигне да се върнеш и да кацнеш, и дори да остане 10% неизползван капацитет. Това е за да не се разрежда прекалено много.
Това е много трудно да се направи, ако просто се мери напрежението на батерията, защото то е почти едно и също в целия цикъл на разреждане. Електрониката обаче го прави много успешно, защото тя знае капацитета на батерията, знае каква част от енергията вече си използвала, мерейки ток и напрежение, знае и температурата, знае и деградацията от остаряване - въобще има всички данни, щото да изчисли оставащия капацитет с точност едва ли не 1%. И ако на екрана ти изпише например "остават 37%", то това означава, че наистина са 37% и може да се вярва на това число.
Другото, което прави електрониката, е да брои циклите на батерията, както и да води статистика за това колко е намалял нейния капацитет спрямо тоеа, което е било като нова батерия. И тука наистина съм приятно изненадан - в годишен план намалява с 2-3%, а не както едно време пишеха, че е 10-15%.
И последно - ако дрона (батерията) не се ползва няколко дена, започва автоматично да се разрежда до ниво около 65%, като така се влиза в режим на дългосрочно съхранение с минимална деградация.
Също така предполагам, че се е подобрила и химията на батерията, защото към днешна дата подута батерия се среща много рядко, а едно време беше ежедневие. Колко от вас са виждали GSM, подут като поничка? Колко от вас са виждали самозапалил се GSM или лека кола? Има, но 1 на милион, и това винаги е свързано с неправилна експлоатация.
Коментар