IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Първоначално изпратено от mathematician Разгледай мнение
    Знам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.

    Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.
    Няма такова нещо като 30-40 минути заряд дори и при идеално стечение на обстоятелствата - мощна зареждачка и липса на опашка. Дори и тогава заряда е като минимум час и половина или дори 2 часа. При по-слабите зареждачки може да отиде 7-8 часа.

    Явно всеки един човек с ел. кола трябва да си купи собствена зарядна станция, по-голяма от 10 kW, за да има шанса да си зарежда колата за една нощ (8-10 часа). Иначе ако я кара от контакта с 2 kW, отидоха 48 часа. Да, ама за 10-12 kW зарядна станция се иска от Енергото трифазно присъединяване с разрешена мощност 15 kW. Това път те вкарва в големи начални такси (почти 1000 лв.) и в ежемесечни плащания на такса мощност, която си тече дори и да не консумираш електроенергия.


    Коментар


    • Знам за два такива случая от първа ръка и съм ги пускал и преди.

      Сезон пик лятото тръгват с Тесла от някъде около Лондон към Френската Ривиера като минават тунела под Ламанша. Маршрута е с едно зареждане - по пътя има зарядно. Плана е 30-40 мин, едно кафе и хоп колата заредена. Пристигат и са 4-та кола на колонката. Все пак е сезон пик, ама кой да се сети. Вместо 30-40 мин отива 3-4 часа висене.

      Друг подобен случай пак от острова. Тръгва една кака с Тесла някъде из пустоша в Шотландия. На теория заряда ще и стигне. На практика климатик, по силно натискане на педала и заряда пада. Няма проблем. По пътя има цели 2 зарядни. Пристига на първата - не работи. Няма проблем има още една по пътя. Заряда ще стигне до там. Стига до втората зарядна и тя не работи. Обажда се там на съпорта, оня прави онлайн нещо - рестартира зарядната - ефект нулев. Казвай и оправяй се - нямаме техник в района, никой не може да пратим да я погледне.

      Каката зарязва колата, вика да я вземат. Теглят колата с пътна помощ. Пристига наспива се и на следващия ден вдига голям скандал в местната преса - как така 2 зарядни и 2-те не работели.

      Местната преса взема интервю от собственика възмутени как така той спечелил държавна поръчка и сериозна субсидия да изгради станциите, а те не работили. Това корупция ли било, що ли, може ли така, възмутени сме.

      И той им отговаря - "Ми ние спечелихме поръчката от държавата, взехме парите, изградихме станциите. Ама понеже никой не зарежда на тях (или зарежда много рядко) и аз съм на загуба от тях. Съответно не мога да отделя да плащам на техник за поддръжка, щото я зареди някой веднъж в седмицата (месеца), я не. Съответно всичко е оставено на самотек.

      Коментар


      • Има и още един огромен проблем с водачите на ел. коли - НЕДОВЕРИЕТО. Те не вярват на оставащите километри, които прогнозира ел. колата, защото тя често греши, особено прези зимата или пък ако се кара със скорост, по-висока от 100 km/h. Те не вярват, че на следващата зареждачка ще могат да си заредят колата поради десетките възможни проблеми, с които многократно са се сблъсквали. Те не вярват, че ще стигнат крайната цел на пътуването в определеното време. Вместо 10-15 минути както е при ДВГ-тата, водачите на ел. коли планират плюс-минус няколко часа.

        Всичко това ги кара по време на пътя да започват да търсят следващата зарядна станция още като напуснат текущата. От притеснение започват да звънят по телефона и да питат какви куплунзи има, каква е мощноста на зареждачката, има ли опашка, има ли заведение наблизо, тоалетна, ресторант и т.н.

        Въобще пътуването е силно стресиращо и нервно, с огромни притеснения, и с невъзможност да се планира точното време на пристигане. Така възниква и манията за дозареждане. Дори и дадено разстояние да могат да го изминат от раз, те спират поне 2-3 пъти да дозареждат по пътя от страх и вманиаченост.

        Като цяло живота на един собственик на ел. кола преминава в смятане на километри и в непрекъснати опити за икономия на енергия, като се кара бавно и без климатик. И разбира се в молби към всички богове всичко да е наред със следващата зарядна станция..
        Last edited by Mateev; 16.09.2020, 11:40.

        Коментар


        • Човек ще се ужаси, ако изгледа няколко клипа на реални собственици на ел. коли, които се опитват да направят малко по-дълги пътешествия от по 1000-2000 км. Ситуацията е повече от ужасяваща и явно трябва да си мазохист, за да се опитваш да го правиш това с ел. кола. Освен всичко друго пътешествието излиза по-скъпо и се прави 2-3 пъти по-бавно, отколкото с ДВГ кола.

          Основния проблем разбира се са зарядните станции, които в момента са:
          1. Малко на брой
          2. Невинаги има съвместимост на куплунзите
          3. Често са заети и понякога с часове трябва да се чака ред
          4. Често са маломощни и вместо час и половина зареждането трае много часове наред или дори цяла нощ
          5. Често около тях няма заведение, тоалетна или хотел, така че трябва да си носите палатка, храна и вода

          Един шофьор на ел. кола се превръща в маниак, който непрекъснато смята километри, проценти заряд и часове път. Често изпада в ситуация да не му стига енергията до следващата зарядна станция, и той е принуден да спира климатика или например да кара със скорост около 100-110 km/h и да се ядосва , че го надминават дори и трабанчетата.

          Времето на път е около 2-3 пъти по-малко от времето на чакане около поредната зареждачка. Цената на заредената енергия някъде е безплатна (в Унгария), а на други места е 7-8 пъти повече отколкото цената на тока. Често се случват и приключения, когато заради няколко недостигнати километра се налага да търсите камион за теглене, пътна помощ или дори отиване с такси до близкото населено място, и купуване на генератор и няколко литра бензин, за да се зареди поне малко ел. колата.

          Като цяло за икономия въобще не може да става въпрос, защото сумарния харч около ел. колите като време и като пари е по-голям отколкото при ДВГ-тата. Приключенията по пътя са стократно по-много при ел. колите. Шофьорите със сигурност стават набожни, защото си прекарват времето в смятане на километри и в молби към всички богове следващата зареждачка да е съвместима, да е мощна и да няма опашка от коли около нея.

          Вижте долния клип и след това кажете бихте ли се подложили на такова садо-мазо самонаказание, като си купите ел. кола ...

          Last edited by Mateev; 16.09.2020, 11:16.

          Коментар


          • Продавайте.
            Бритиш петролиум - петрола е мъртъв, да живее възобновяемата енергия:

            https://electrek.co/2020/09/14/bp-re...-green-energy/

            Началото на края дойде

            Коментар


            • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

              Я ми обясни как правиш обслужване на твоите коли- ами караш ги на сервиза/ дали фирмен или квартален все едно/ и казваш смяна на ................. Те ти казват ела в ............. часа. Отиваш плащаш и заминаваш. Дори и да ги гледаш в ръцете как ще различиш кое масло е менте и кое не е
              Ееее ти вече се престараваш с параноята си, мислейки си че всички са мошеници ...

              Това ми прилича на гузен негонен бяга или само един мошеник може да си помисли, че и всички други са мошеници. Да, ама не - хората са си честни по презумпция и срещата с мошеник е много рядка - напр. 1 на 100.

              Та ако сервиза е реномиран, няма от какво да се страхуваш. Ако е мошенически, той няма да оцелее дълго и пазара ще го изхвърли на бунището.

              Коментар


              • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                Тука си прав - на пазара има масла-ментета, както всъщност има и всякакви други продукти-ментета. И тука вече идва ролята на потребителя - ако кара маркова и скъпа кола, ще е много голяма глупост да използва масла-ментета.
                Я ми обясни как правиш обслужване на твоите коли- ами караш ги на сервиза/ дали фирмен или квартален все едно/ и казваш смяна на ................. Те ти казват ела в ............. часа. Отиваш плащаш и заминаваш. Дори и да ги гледаш в ръцете как ще различиш кое масло е менте и кое не е

                Коментар


                • 1.Промени във вискозитета и мажещата способност.
                  2.Промени в киселинното число, определящо защитните му свойства срещу корозия.
                  3.Промени в миещата способност, поддържаща ниско ниво отложения
                  4.Окисляване
                  правилно, поради тези и други причини, не е за препоръчване да се гледа цвета при скъпи коли, ало, Матеев ....
                  Според ADAC, това трябва да стане по предписанието на производителя на коли, но не по-късно от 12 месечен период.

                  При немците, малкия BMW i3 вече има пробег до 314 км, спрямо по-широкия e-Golf - 300 км




                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от d333 Разгледай мнение
                    ...От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува, до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията, да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
                    "Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не есе отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.
                    Тука си прав - на пазара има масла-ментета, както всъщност има и всякакви други продукти-ментета. И тука вече идва ролята на потребителя - ако кара маркова и скъпа кола, ще е много голяма глупост да използва масла-ментета. Ако кара евтина кола втора употреба, много по-лесно е да изхвърли (изостави) колата там, където се е счупила, и да си купи друга.

                    В наше време младежите дават повече пари за суперсмартфони, отколкото за стари леки коли, които могат да си ги сменят като носни кърпички.


                    Коментар


                    • Вече се ползва и пропиленгликол в автомобилни двигатели, примерно:
                      http://www.synthetic-solutions.com/anitfreeze.htm

                      За маслото в двигателя. Много производители в днешно време казват "30 хиляди км. или 1 година". Защо 1 година... Ами защото искат да идва всяка година, хем да преглеждат и други неща по автомобила, хем пък и от "обслужването" да намазват. Но тук възникват разни ситуации. Примерно човек кара малко автомобила си и за една година минава само 5 хил. км.. И го изнудват да смени маслото, за да не отпаднела гаранцията. Разбира се, че човека може да си кара и ще една година с това масло до 10 хиляди, примерно и ще си е добре.
                      От друга страна пък 30 хиляди са малко множко, ако наистина пък автомобила се кара много и за 1 година мине над 30 хиляди. Производителите ги интересува до 100 хил км.(примерно) докато мине гараницията да изкара някак си... Пък после - "добре дошъл да плащаш" : )
                      "Прозрачно" използвано масло може да излезе И ако е менте. Има доста на пазара. Просто няма в него почистващи нагара добавки. Нагара и саждите не се разтварят в него, а полепват по металните части, т.е. не се отмиват. Някои си мислят, че чистото използвано масло е много хубаво. : ) Напротив, изобщо не е добро.
                      Last edited by d333; 13.09.2020, 15:29.

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                        Парното е локално, на пелети , не знам къде има гумени уплътнения, но на слънчевият колектор има, въпросът ми беше за него
                        Точно за слънчевия колектор е най-добре да ползваш 1:1 вода и пропиленгликол. При него ги има и двата проблема - много ниски температури през зимата и потенциално много високи през лятото. Представи си спиране на тока и помпата, и топлинния колектор лесно може да вдигне температура над 100 градуса.

                        Това за гумените уплътнения че се повреждат не знам и не ми се е случвало да се повреди някакъв детайл от системата. Аз също имам топлинни колектори 64 kW за отопление на басейна. Системата вече е на 15 години и до ден днешен си работи без проблеми. Зимно време не я източвам - само спирам помпата. Лятно време пускам помпата и системата си заработва.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                          Парното е локално, на пелети , не знам къде има гумени уплътнения, но на слънчевият колектор има, въпросът ми беше за него
                          И за него се отнася. Тук, Матеев е прав.

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                            Това с пропиленгликола не съм го измислил аз. Той е по-добрата охладителна течност от етиленгликола. Издържа както на много ниски, така и на много високи температури. Масово се използва в промишленоста, в това число и в моите фирми.

                            Ако парното е само с вода, има два сериозни проблема:

                            1. Събота и неделя парното може да замръзне, защото заводите не работят

                            2. При прегряване над 100 градуса котлите могат да гръмнат.

                            И двата проблема се разрешават, ако се използва течност пропиленгликол и вода в съотношение 1:1. Точно това правим ние, пък и всички предприятия от промишленоста. Аз дори не знам защо и в автомобилите не се използва същата концепция. Може би гонят ниска цена (етиленгликола е по-евтин).

                            Колкото до гумените уплътнения - можеш ли да ми кажеш къде в твоето парно има гумени уплътнения?
                            Парното е локално, на пелети , не знам къде има гумени уплътнения, но на слънчевият колектор има, въпросът ми беше за него

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от Mateev Разгледай мнение

                              Пропиленгликол + вода в съотношение 1:1 ...
                              Водата е хубаво да е мека (без варовик в нея).

                              Между другото такава течност не само че не замръзва до минус 30-40 градуса, но и не се изпарява при температури до 150 градуса. Аз я използвам например за казаните на автоклавите, където се вдига 130-140 градуса.
                              От течността, се изпарява водата. Затова, за да поддържаш тези температури и да ти служи дълго, е хубаво да поддържаш увеличено налягане (предполагам, правиш го) или, да доливаш доста често.

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение

                                Баща ми имаше един голф2 и 7 години и 50-60к км не беше сменял маслото - източих го бая бистричко.
                                Колата стара ли е или нова и кога трябва да се сменя маслото.
                                Па на дизела ми за 1000км и вече е черно. Кога трябва да го сменям?
                                Иди на канала „Теория ДВС” в ютуб. Много полезни неща казва момчето.

                                Коментар

                                Working...
                                X