За пиячката четох. Нямах никаква идея, че ЕС-то само временно няма мита за американски внос. Предвижда се митата да се върнат от този април.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
NYSE
Collapse
X
-
Мумчета и мумичета какво ще кажете за таз възможност...
https://www.bloombergtv.bg/a/2-novin...parva-zapochvaМнението ми не представлява съвет за покупко-продажба на акции, облигации и други видове ценни книжа
Коментар
-
Първоначално изпратено от Assen123 Разгледай мнениеВече повече от 2 години сме в бичи тренд, до момента +70%. Ако продължим да гледаме средните стойности на бичи пазар имаме ходене до 7800 а времево поне до средата на 2026г. Връщайки се в историята има и друга хипотеза – за последните 50 години имаме точно 5 бичи пазара който са минали 24 месеца и направили +70% - в нито един случай от тези 5 потенциала не се е ограничавал до тези 70%. Най късия такъв пазар е 82-87г с +200%.
Накратко очакванията ми не са се променили – гоним поне средни стойности т.е. + 110-120% и 4 години.
За Асенчо, сваляне/качване на лихви,криви по доходноста,войни,нови президенти с мита нямат никакво значение. Асенчо гледа някакви исторически ръстове и мисли,че ситуацията е като тогава и 7800 в СП са ни в кърпа вързани, както и рън минимум до 2026
По-неадекватен анализ тук не съм чел,честно.
Коментар
-
Ok, разбрах. Аз също влизам в компании, които харесвам на 50% отстъпка, но от собствената си оценка. Това обикновено се оказва на 80% от върха. Освен това ми трябва и катализатор. При VFC беше смяна на мениджмънта и инсайдърски покупки. При Есте беше момента, в който спря семейната вражда и обещаха да не се месят брутално в бизнеса.
А иначе продължавам да мисля, че има по-сериозен проблем с отгатването на потребителските навици.
Възможно е 30-40те години либерално управление, които атомизираха обществото ни, разделяйки ни в предпочитанията си на безброй малки групи, да е направило същото и с вкуса ни. Това мога лесно да го докажа с един пример от казармата, където всички, абсолютно всички предпочитахме консерва Ропотамо. Алтернативата беше Русенско Варено.
- 1 like
Коментар
-
Никога не съм твърдял че консумацията на алкохол се увеличава, напротив има обратната тенеденция. Това обаче през моята призма не прави някой от алкоколните компании лоша инвестиция. Откъм тайминг - поне за мен 50% от връх в сектор/компания която намирам за перспективна в комбинация
с 2/3 от анализаторите са сложили Холд, и няма грам оптимизъм в различните писания по сайтове като този е солидна основа.
Споменаваш няколко сектора който нямат чак такава голяма корелация като потребителски навици например. Хранителните конгломерати страдат защото натиска върху папането е най-голям. Не всеки трябва да пие, но всеки папа. Да не говорим че Нестле и сходните му там фирми са тежки структури който профукват/ха/ пари на воля.
Ако пиеш Джак Даниелс или Курвоазие и нямаш пари няма да се метнеш на нещо местно. По скоро ще направиш пас, докато с папането вафлата си е вафла - сменяш бързо и без да се замисляш много много. Дискаунтърите работят и все повече ще работят с техните си марки защото пак казвам за масовия потребител храната е Кисело Мляко - а дали ще е Елена, Петрана или Кпеопатра им е все едно в широк спектър.
Естее Лаудер имаха брутална експозиця към Азия - мисля беше по едно време 40%, продажбите намаляват, маржовете се срутиха и са на търнараунд план. Отделно те имат доста силен фокус върху скъпи брандове и нямат нещо което да компенсира, за разлика от Лореал например.
Коментар
-
Първоначално изпратено от grestar Разгледай мнениеИнфлацията по света засяка луксозните стоки - дрехи, марков алкохол, шоколад, цигари, хазарт, туризъм, аксесоари
Народа ще се цели във по-евтиното.
Златните и сребърни - мини, роялтита, дистрибуция, май са скъпички вече, ама има защо.
Правителствата нямат други опции освен да печатат, поне мандатът им е кратък,
а истинсите решения искат непопулярни мерки, средната класа във развитите страни е поизчезнала.
4-5 AI ще почнат да рушат монополът на Гугъл търсачката, понеже ще имплементират търсачка вътре в тях.
Дейта центровете ги строят близко до енергийни центрове, щото потреблението общо ще нарасва яко.
Доста акции по многото сектори са скъпи, а и геополитически Западът + Китай, почти са срещнали рецесията.
Остават старомодните скучни отрасли - оръжие (лично и за войската), влакове, газ/нефт (от сондиране до разпостранение), healthcare, затвори.
Качествените Полски, бразилски, индийски, аржентински акции ще имат поле за развитие.
btg е евтино
Коментар
-
Първоначално изпратено от TkilataII Разгледай мнениеНа мен също ми е интересен (вече) алкохола.
Но само преди 2-3 години Brown-Forman Corp ми се струваше много скъпо оценена (при P/S>10). Сега вече, след около 60% спад от върха ми се струва нормално оценена. Защо да я купувам сега? Още повече, че аргументът "Младите не пият" е валиден. Не трябва ли аргументът първо да отпадне? за да направим позиция.
Друг е въпросът дали всъщност това е основната причина за спада в сектора. Защото спада вече се разшири и при храната.
Вижте какво става с General Mills, Kraft Foods, Nestle. Там също пазара си измисли причина. "Дебелите не искат многократно преработвана храна"
Интересна е и козметика: Есте Лаудер, Улта, дори Елф. Там не знам каква е причината. (Имам малка позиция във EL)
Ами дрехите и обувките. Феновете на Найк вече плачат. (Имам малка позиция във VFC)
Аз предполагам, че има някаква обща причина която гази и 4-те сектора, засегнати по-горе и въобще целия потребителски пазар.
И много ми се ще да я открия преди по сериозно да вляза в сектора, защото ако това е положението по време на силен потребител, то когато потребителите го закъсат ще стане още по-лошо.
За храната е друго. Има две големи групи хора.
1. Хипстъри - търсят био еко хомо, гризат пица с рукола и гледат на тия марки като на шир потреба.
2. Другите ги интересува цената и не плащат за марка - т.е. купуват си от лидл млекца за деца вместо данонино.
Остава им да разчитат само на дистрибуцията, насищане, поглъщане и закриване на локални конкуренти. Нещо от сорта - искаш да купиш бонбони да почерпиш и в магазина само Мерси и Линд. В което има смисъл, но просто забавя спада и всъщност разчисти пазара за продуктите на Лидъл.
Както казах, тези марки си загубиха лустрото. Тоблеронът беше готин шоколад, когато ти го носиха от фришопа.
===
Сривът на даден сектор спокойно може да е + за голяма добре капитализирана компания. Пазарът като цяло може да е по-малък, но ако конкуренцията умре, твоят дял може да е по-голям отпреди.
Първоначално изпратено от TkilataII Разгледай мнениеДа, Кока Кола и Пепси също страдат.
Monster Bevarage не е добре.
А Celsius Holdings направо е затрила мечтите на младите за ранно пенсиониране. Въпреки, че това младите го пият!Last edited by terziеv; 11.01.2025, 21:00.
Коментар
-
Първоначално изпратено от Assen123 Разгледай мнениеКолкото хазарта ще изчезне толкова и алкохолната индустрия ще се срине в дългосрочен план. Подценяваш факта че дори да има трансформация то в крайна сметка за това имаме маркетинг който да насочва стадото.
Народа ще се цели във по-евтиното.
Златните и сребърни - мини, роялтита, дистрибуция, май са скъпички вече, ама има защо.
Правителствата нямат други опции освен да печатат, поне мандатът им е кратък,
а истинсите решения искат непопулярни мерки, средната класа във развитите страни е поизчезнала.
4-5 AI ще почнат да рушат монополът на Гугъл търсачката, понеже ще имплементират търсачка вътре в тях.
Дейта центровете ги строят близко до енергийни центрове, щото потреблението общо ще нарасва яко.
Доста акции по многото сектори са скъпи, а и геополитически Западът + Китай, почти са срещнали рецесията.
Остават старомодните скучни отрасли - оръжие (лично и за войската), влакове, газ/нефт (от сондиране до разпостранение), healthcare, затвори.
Качествените Полски, бразилски, индийски, аржентински акции ще имат поле за развитие.
Коментар
-
На мен също ми е интересен (вече) алкохола.
Но само преди 2-3 години Brown-Forman Corp ми се струваше много скъпо оценена (при P/S>10). Сега вече, след около 60% спад от върха ми се струва нормално оценена. Защо да я купувам сега? Още повече, че аргументът "Младите не пият" е валиден. Не трябва ли аргументът първо да отпадне? за да направим позиция.
Друг е въпросът дали всъщност това е основната причина за спада в сектора. Защото спада вече се разшири и при храната.
Вижте какво става с General Mills, Kraft Foods, Nestle. Там също пазара си измисли причина. "Дебелите не искат многократно преработвана храна"
Интересна е и козметика: Есте Лаудер, Улта, дори Елф. Там не знам каква е причината. (Имам малка позиция във EL)
Ами дрехите и обувките. Феновете на Найк вече плачат. (Имам малка позиция във VFC)
Аз предполагам, че има някаква обща причина която гази и 4-те сектора, засегнати по-горе и въобще целия потребителски пазар.
И много ми се ще да я открия преди по сериозно да вляза в сектора, защото ако това е положението по време на силен потребител, то когато потребителите го закъсат ще стане още по-лошо.
Коментар
-
По принцип форумът ни е доста слабичък, но съм сигурен, че има поне тази базова способност да прецени, кога някой сектор от икономиката става интересен за инвестиране. Така беше 2011-12 година с полупроводниците, 2015-16 с металите и енергията, а през март 2020 откривайки VIX над 90 беше категоричен по целия широк пазар. Въпросът е каква част от работата е да открием, че компаниите от еди кой си отрасъл са паднали с 50%? Според мен - много малка. Искам още.
Коментар
-
Нет – тук според мен ги виждаш нещата избирателно. Колкото хазарта ще изчезне толкова и алкохолната индустрия ще се срине в дългосрочен план. Подценяваш факта че дори да има трансформация то в крайна сметка за това имаме маркетинг който да насочва стадото.
Не казвам че индустрията няма предизвикателства – разбира се че има. Обаче на принципа на магарето което лети по време на торнадо има и обратната ситуация. Преди 3 години всичкия тех го смазаха от разпродажби, даже не помня какъв беше наратива – къде е днес? Или хайде да вземем по близка по популярност категория – луксозния сектор – с един и същи наратив миналата година Хермес по едно време беше на – 27% от върха.
Да има компании който са по зле диверсифицирани като Браун Форман например, или със сериозна експозиция към Азия – Пернод Рикард или и двете като Реми. Дай да вземем обаче примера с Давиде Кампари – имат и диверсификация, АПАК им е под 6% от продажбите, маржовете растат. Краен резултат от Пазарните секторни разпродажби е че и Перно, Браун и Кампари са горе долу на – 55% от върха си. Реми е една идея по зле.
Ясно е че пазара се движи от очакванията – и те са негативни и това води до натиск в целия сектор без да се подбира. Пазара обаче понякога е тъп и то много. Въпроса е че не може да бъде тъп до безкрай. Може и аз да греша генерално и в бъдеще всеки повод за празник или тъга да бъде акомпаниран от комбуча в рециклирана чашка с хартиена сламка.
- 3 Харесвания
Коментар
-
Първоначално изпратено от Assen123 Разгледай мнение
Време е за коледните пожелания,
В края на 2022 имаше чудесен консенсус сред анализаторите в Щатите че рецесията ще доведе една меча 2023. Разбира се почти винаги при подобни консенсуси нещата се получават по различен начин. Въпреки обърнати инверсии, високи лихви и прочие наратив завършваме чудесна бича година.
Интересно е да се обърне внимание че отвъд масовото зомбиране че ралито е само в следствие на въпросните 7 в последните седмици Ръсел 2000 започна да изпреварва ръста на СП 500 което обикновенно е добро потвърждение че се намираме в бичи пазар и е въпрос на време да продължим нагоре.
Чисто статистически в момента се намираме в 7мия по продължителност период за последните 100 години в който СП500 не е направил нов връх.
Не бива да забравяме че през изминалата година паричните фондове започнаха от 5 трилиона и отиват вече към 8.2 трилиона. Т.е. ефективно при бул маркет доста пари се затвориха. Въпроса за 2024 е ще започнат ли да преливат обратно там където им е мястото и ако да с какви темпове.
Иначе очакванията ми за 2023 се развиха както следва:- Козметика – полярно преставяне – от една страна Лореал се на връх, от другаЕстее е на 5 годишни дъна. В последната така или иначе изградих позиция и чакаме да видим дали ще бъде разпродавана в трета поредна година.
- Индустрия – неразораната нива даде доста добри възможности и редица компании са близо до върхове. В моя случай продължавам да препоръчвам преглед на Аир Лики и Шнайдер Електрик. Вторите са тясно специализирани в дигитализация и смарт сегмента за който развититето в следващите години нямам как да бъде негативно.
- Луксозни стоки – въпреки че след втората половина на годината наратива се смени, имаше добри възможности в Хермес и Луи Ви за оползотворяване. Керинг продължава да лагва сериозно
- Фарма – не беше предпочитана за паркиране според очакванията. Леко разочарование че не можах да се закача за Ново – ще чакаме да видим през следващата. Тук обаче се получи лек хайп покрай въпросното приложение на лекарствата за слабеене което не ми беше предпочитания сценарии – винаги когато нещо е в масовия фокус може да се стигне до резки корекции отвъд – 20%
- Банки и застрахователи – събитията от Март/Април бяха чудесна възможност особено отвъд океана – Джей Пи и Чъб си изпратиха отлична година. Специално при мен не мога да се оплача от Акса, БНП и Земеделците. Тук обаче бях споделил още 2021 че дългосрочно се освобождавам от този тип акции. След Натиксис и СНП който бяха делистнати, тази година излязох от Скор след като 2022 махнах Сосиете. БНП и Земеделците ще стоят засега, Акса също. Сектора е доста примамващ с дивиденти и факта че е от основно значение за каквото се сетим. От друга страна обаче си има и свойте недостатъци отвъд неизбежаната трансформация която според мен ще видим в следващите години – практически банковите акции са едни от най сериозно разпродаваните при какъвто и да е тип криза. Като добавим и факта че е много трудно да знаеш какво точно си купуваш т.е. Пандора ефект и минем през тежки регулации не мисля че това е много перспективен сектор за бъдещето.
- Алкохолните компании си бяха пълна изненада за мен. Пракически целият сектор е разпродаван сериозно. От една страна много от фирмите в момента стоят като за покупка, от друга при подобни секторни разпродажби обръщането не става нито толкова бързо, нито толкова лесно. Все още ми убягва това с инвентарите като основна причина и забавянето на продажбите.
- Петролните фирми – няма много за казване, според мен всеки портфейл трябва да има експозиця към сектора – това не значи директна покупка на фючърси на петрол! Въпроса в този сегмент е до каква степен играта стана видима за всеки и дали всъщност това нямам да направи годината по скоро нулева или леко отрицателна.
- Тех – за пръв път тази година направих покупка на технологична компания. По препоръка на близък приятел купих Дассаулт Систъмс. Подробно ми обясни човека с какво се занимават, не че ми стана идеално ясно, но добих обща представа. Бях учуден от това какво богато портфолио като индустрии имат и макар все още да не мога напълно да разбера въпросното 3д моделиране реших да се доверя на филтрите и мнение на човек от индустрията.
За да стигнем до очакванията ми за 2024 минаваме през следните факти:- За последните 100 години имаме само 3 или май 4 изборни години в който СП е бил на меча територия. В останалите слуай имаме среден ръст от 11% на годишна база
- Викса е на комфортно ниски нива за продължаване на бул движението с нови върхове
Макар да липсва хубав контра индикатор като консенсус сред анализаторите аз бих заложил на ръст през 2024г.
Предизвикателството е как да се инвестира в подобен момент – аз лично не бих купувал на сегашни върхове в която и да е компания – незавимо дали е Лореал или Епъл.
Ако сте си харесали компания и тя е на връх не забравяйте старата максима „След трамвай й жена не се тича“ – добавете към него и акция
Весели празници и успешна 2024.
Вече повече от 2 години сме в бичи тренд, до момента +70%. Ако продължим да гледаме средните стойности на бичи пазар имаме ходене до 7800 а времево поне до средата на 2026г. Връщайки се в историята има и друга хипотеза – за последните 50 години имаме точно 5 бичи пазара който са минали 24 месеца и направили +70% - в нито един случай от тези 5 потенциала не се е ограничавал до тези 70%. Най късия такъв пазар е 82-87г с +200%.
Накратко очакванията ми не са се променили – гоним поне средни стойности т.е. + 110-120% и 4 години. Надявам се обаче да имаме година с повече пул бакс и волатилност в двете посоки. Мен лично концентрацията не ме притеснява толкова – до голяма степен е отражение на ситуацията в която се намираме в момента. Някой май беше споменал едно негативно нещо и това е смятана на консенсуса на големите анализатори. Ако до сега в две последователни години тотално объркваха посоката с много, сега за 2025г всичкото анализатор смени плочата и прогнозите са за сериозен ръст и през 2025г. Обачето в случая е че в по-дългите бичи пазари е нормално в един момент анализаторите да влязат в консенсус с пазара и ако приемем че се намираме в такъв тренд /аз за себе си съм приел/ то това не е толкова негативен сигнал.
Иначе за възможности – харесва ми как започна годината с разпордажбите в Ново Нордиск. Това в комбинация с натиска на Щатите и закачката с Дания може да предостави чудесна възможност. Отвъд отслабването и хайпа исторически Ново Нордиск винаги е носила по добра възвръщаемост от СП, ако не се лъжа даже бие и Насдак. И си остава една от трите компании който са отговорни за има няма 80% от инсулина – другите са Ели Лили и Санофи. Интересен факт за щатите е че за пръв път миналата година имат спад затълстяването – и макар да няма официална връзка с хаповете за дебелеене не смятам че са си променили хранителните навици с дисциплина.
Другата компания която обаче в момента само гледам е Аксон – ако волатилноста и корекциите са там през 2025г може и да се качим
Личното ми очакване е че печалбите скоро ще започнат да дават отражение в два сектора – луксозен и напитки. Той първия и сега не стой никак зле. Алкохолния разпродажбите според мен не са оправдани. Онзи ден четох някъква статия за това как алкохола водел до рак – и по тоя повод Джак Даниелс – 5%, което вече е несериозно. Малко прилича на манията по изчезването на цигарените компании от преди 20 години. Човека малко след храненето и секса е открил и пиенето и ще ми е много странно ако тази индустрия не процъфтява с средносрочен план.
Фармата е друг сектор който малко неглижиран остана пък е с добър потенциал да е част от всяко портфолио. Рош, Астра Зенека, Санофи са все добър избор за включване. Другия сектор без който едно портфолио не би трябвало да стой е Петрол/Енергия. Дори и да има срив в цените /поради някъква причина/ една експозиця към Ойл Меиждърс е задължителна.
Въпреки силната година за Финасовите – бих ги пропуснал. При някъква сериозна корекция евентуално застраховател от Европа - Италия, Франция или Австрия. След автомобилния и банковия сектор – следващия който ще търпи промени е имотния. Това разбира се в средно и дългосрочен план. Свързано е с тенденции който се формират и няма как да не дадат отражение. Разпад на семейството, проблем във връзките като цяло, нарастване на самотата като тенденция в комбинация с прехвърлянето на активи /наседляване/ са само на повърхоността.
Разбира се миграционните процеси замазват мащабите на проблема, въпроса е до кога и колко успешно.
И за всички тех колеги нещо което четох и много ми хареса:
„ Дефиницята за балон е всеки един бичи пазар който ти си пропуснал и гледаш без позиция“
Успех
- 5 Харесвания
Коментар
Коментар