Има серия от належащи реформи, които да закърпят солидарния модел, защото той отдавна е излязъл от границите и рамките на солидарна система по принцип, а още повече на система, солидарна между поколенията. Дефакто, в сегашния му вид, той не може да функционира още много време, защото, противно на всички мъки и опити да се дофинансира от държавата, той ще създава дефицити и ще поражда несправедливост. Още повече, че в сегашният му вид, ако се приложи принципа на солидарност - т.е. работещото поколение плаща пенсиите на пенсионерите ще установим жестокия парадокс, че пенсиите на днешните пенсионери са много високи, което всеки ще се съгласи, че е абсурд!
Ето серия от проблеми за решаване:
1. Социалните пенсии и инвалидните пенсии чий го дирят в общия кюп, при условие, че не са функция на осигурителен принос?
2. СОДС, което екстравагантно се определя като доход - брутен, реален или номинален?, също е несправедливо далеч повече за пенсиониращите се в НОИ, защото създава модел, при който двама души с един осигурителен принос и стаж, могат да получават различни пенсии като размер, само защото са се пенсионирали в различни години.
3. Правата, без вноски - някой трябва да внася пари за времето, в което хората са в дълъг отпуск по болничен или за отглеждане на дете, защото така трупат права, без зад тях да стои нищо - така, от гледна точка на НОИ, те са привилегировани, за сметка на осигуряващите се редовно и за сметка на допълнителна солидарност, а в УПФ са наказани, защото по партидите им не влизат пари.
4. Изравняване на статута на осигурени от работодател и самоосигуряващи се - изобщо "право" без пари не може да възниква, независимо кой ще е източника на плащането.
5. Перверзията пенсионерите да си финансират пенсиите през косвените данъци, които отиват за покриване на дефицита - това е абсолютно извращение.
6. Политическите намеси при определянето на размера на пенсиите, защото виждаме, че всяка година нещо се сменя и нещо е различно. Идиотщината, която току що приеха с преизчислението на минималните пенсии е точно такъв пример.
7. Процентът на заместващ доход...., дето щото няма пари е закован на мизерия и реално и да си се осигурявал все на светло и все на тавана - ти от 2600 падаш на 900 лв., хайде ако имаш УПФ още да кажем 300 - 350 и какво? Каква е тази норма на възвращаемост на внесените осигуровки, при стесняваща се ножица между минимална и максимална пенсия.
8. Да се предефинират като отделни вноски тази в УПФ и тази в Солидарния стълб. Те са и такива, онова е политически лаф - пренасочваме бла бла, ще намали бла бла - ами вноската за едното е толкова и вноската за другото е толкова - точка!
Дори само това да се оправи - системата ще стане съвсем различна, инак, неминуемо един ден ще се отиде на вариант минимален държавен доход и дискусията ще си остане само с академичната си стойност.
При ПОД също има проблеми за решаване и подобряване на системата, но там най-ясните и бързите си остават два:
1. Фаза на изплащане на пенсии в УПФ, защото идва времето им, а ако ще се правят резерви, пулове, фонд за изплащане на пенсии, гаранционни фондове, това е очевидно трябва да се регламентира, за да може да се и финансира, а и за да може хората да знаят какво точно ще получат срещу парите си.
2. Лимитите и асортимента инвестиционни инструменти (доколкото явно за мултифондове, никой политик не е дозрял да прави).
Другото са финни настройки - може да се подобри и въпросът със свързаността и т.н., и все ще е добро, но без решние на горните проблеми... няма да стане.
Между другото, някъде мернах, че някой е писал, че ППФ не можели да плащат пенсии - точно обратното, това е много голяма лъжа, защото НОИ така прибира големи партиди, а хората губят живи пари, някои в доста големи размери, при това с вноски, които са допълнителни и правени за тяхна сметка от работодателите им. Точно пенсиите от ППФ-тата ще покажат с пълна сила дефектите в НОИ, защото там ще има срочни пенсии по-големи от тези, които ще получават след изтичането на срока, хората от държавата, от една страна, а от друга ще лъсне и цялата истина за икономиката и икономическото развитие, като се види колко ще получи един пенсионер от АЕЦ и един от ТЕЦ Бобов дол, примерно или пък от Мариците и мини Бобовдол...
За другото ще пиша, че трябва и да се работи
Ето серия от проблеми за решаване:
1. Социалните пенсии и инвалидните пенсии чий го дирят в общия кюп, при условие, че не са функция на осигурителен принос?
2. СОДС, което екстравагантно се определя като доход - брутен, реален или номинален?, също е несправедливо далеч повече за пенсиониращите се в НОИ, защото създава модел, при който двама души с един осигурителен принос и стаж, могат да получават различни пенсии като размер, само защото са се пенсионирали в различни години.
3. Правата, без вноски - някой трябва да внася пари за времето, в което хората са в дълъг отпуск по болничен или за отглеждане на дете, защото така трупат права, без зад тях да стои нищо - така, от гледна точка на НОИ, те са привилегировани, за сметка на осигуряващите се редовно и за сметка на допълнителна солидарност, а в УПФ са наказани, защото по партидите им не влизат пари.
4. Изравняване на статута на осигурени от работодател и самоосигуряващи се - изобщо "право" без пари не може да възниква, независимо кой ще е източника на плащането.
5. Перверзията пенсионерите да си финансират пенсиите през косвените данъци, които отиват за покриване на дефицита - това е абсолютно извращение.
6. Политическите намеси при определянето на размера на пенсиите, защото виждаме, че всяка година нещо се сменя и нещо е различно. Идиотщината, която току що приеха с преизчислението на минималните пенсии е точно такъв пример.
7. Процентът на заместващ доход...., дето щото няма пари е закован на мизерия и реално и да си се осигурявал все на светло и все на тавана - ти от 2600 падаш на 900 лв., хайде ако имаш УПФ още да кажем 300 - 350 и какво? Каква е тази норма на възвращаемост на внесените осигуровки, при стесняваща се ножица между минимална и максимална пенсия.
8. Да се предефинират като отделни вноски тази в УПФ и тази в Солидарния стълб. Те са и такива, онова е политически лаф - пренасочваме бла бла, ще намали бла бла - ами вноската за едното е толкова и вноската за другото е толкова - точка!
Дори само това да се оправи - системата ще стане съвсем различна, инак, неминуемо един ден ще се отиде на вариант минимален държавен доход и дискусията ще си остане само с академичната си стойност.
При ПОД също има проблеми за решаване и подобряване на системата, но там най-ясните и бързите си остават два:
1. Фаза на изплащане на пенсии в УПФ, защото идва времето им, а ако ще се правят резерви, пулове, фонд за изплащане на пенсии, гаранционни фондове, това е очевидно трябва да се регламентира, за да може да се и финансира, а и за да може хората да знаят какво точно ще получат срещу парите си.
2. Лимитите и асортимента инвестиционни инструменти (доколкото явно за мултифондове, никой политик не е дозрял да прави).
Другото са финни настройки - може да се подобри и въпросът със свързаността и т.н., и все ще е добро, но без решние на горните проблеми... няма да стане.
Между другото, някъде мернах, че някой е писал, че ППФ не можели да плащат пенсии - точно обратното, това е много голяма лъжа, защото НОИ така прибира големи партиди, а хората губят живи пари, някои в доста големи размери, при това с вноски, които са допълнителни и правени за тяхна сметка от работодателите им. Точно пенсиите от ППФ-тата ще покажат с пълна сила дефектите в НОИ, защото там ще има срочни пенсии по-големи от тези, които ще получават след изтичането на срока, хората от държавата, от една страна, а от друга ще лъсне и цялата истина за икономиката и икономическото развитие, като се види колко ще получи един пенсионер от АЕЦ и един от ТЕЦ Бобов дол, примерно или пък от Мариците и мини Бобовдол...
За другото ще пиша, че трябва и да се работи
Коментар