If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Една интересна традиция е употребата на имената ни за роднини. Повечето от нас дори и не предполагат колко древни са думите майка, тате, дядо, баба, свекър, свекърва…
Те са едно ехо от отдавна отминали времена, времена, през които дедите ни са били господарите на света и носители на светлината.
Майка има диалeктен вариант ма (БЕР, Том III, 1986, с.593).Този вариант не се среща сред изконните думи наафганистанци, талишци и иранци, но за сметка на това е регистриран на тракийски надписи от преди около 2700 години. MA е едно от имената на богинята-майка при фригите, чиято древна родина са Балканите.
Отново на фригийски надписи срещаме думата МАТЕРАН–майчин, на майката. МАТЕРАН е записана предо около 2700 години, но е почти идентична на стблг. МАТЕРЬНЪ– майчин, на майката.
Майката е хранилница, без нея новороденото няма как да оцелее и израстне. Дедите ни са осъзнавали това добре и поради тази причина са ползвали и името ДА за майката.
Думата ДА е просто стар вариант на дойка, а обяснение можем да получим от стблг. доити–кърмя, давам мляко. Сродна е и съвременната диалектна дума дада–по-голяма сестра, бавачка на деца. Езиковедите смятат, че вторичното значение на думата е възникнало поради това, че по-големите сестри бавят, хранят по-малките братя и сестри (БЕР, А-З, 2007, с.313).
Една слабо позната българска дума за майка е нана/нена. С нея за жалост се правят много спекулации. Понеже нанаозначава майка на санскрит и авестийски, някои хора са склонни да я обяват за иранска по произход, като разбира се пропускат, че нана присъства също в сръбски, кашубски и хърватски, вариант намираме и в гр. νάννα–майка, албан.nenë– майка. Сродна е и хетската дума ninda–хляб, храна. Нана означава тази, която храни, етимологията е скрита в българската дума нянка/ненка–женска гръд. Тук е мястото да се споменат тракийските лични имена Νανω/Нано,Νεινισος/ Нейнис. В ново време те са познати сред нас българите като Нанко и Ненко.
Бабата също е известна с това, че храни и гледа децата. Стблг. баба има и значението кърмачка (БЕР, А-З, 2007, с.23). Това, което езиковедите са пропуснали да отбележат е факта, че думата баба е сродна на арийската papu–гледач, гледачка, грижовница. Пропусната е и важната подробност, че съществува тракийска дума баба. Тя се среща в крепостното име Βαβα /Баба и в названието на одриския град Βαβουλη/Бабуле. Съществува също тракийско лично име Βαβα /Баба споменато от Прокопий, а и в епиграфски паметници от VIII век преди Христа.
Някои автори смятат, че думата кака се среща освен при нас българите, също и при някои ирански народи…Това не отговаря на истината. Значението на кака е по-голяма, по-висока, по-възрастна, а паралел намираме в тракйската дума каука-височина, също и в латв. kaukas–възвишение. Сродни са хетската кука–дядо, полската диал. кок–дядо.
Димитър Дечев съобщава за тракийско име Κακους/Какус, което е регистрирано на надпис от село Овощник, Казанлъшко – с. 222.
В етимологическите речници се посочват доста паралели на българската дума леля. Някои от тях са сръбската лела, украинската лелика, кюрдската лалу–вуйчо, а и албанската лала–леля.(БЕР, Том III, 1986, с.357). Общо взето най-близките по значение думи са от земите, които са обитавани от нашите деди траките. За това не е никак учудващо, че намираме тракийското име Λαλας/Лалас, което не е нищо друго освен по-стария вариант на българското Лалко.
Освен леля, при нас се употребява и думата тета, тетка. Тя е сродна на литовската –tetá–тета, тетка. За нея Хялмар Фриск смята, че е сродна на името на Тетида – майката на Ахил Пелеев (H.Frisk, Griechisches Etymologisches Wӧrtebuch, Heidelberg, 1960, z. 668). Фриск посочва, че става дума за предгръцко, пеласгийско име.
Това е напълно логично като се има предвид, че Артър Еванс и Алберт Йорис Ван Виндекенс отдавна доказаха пеласгийския произход на антропонима Ахил. Ахил от друга страна е посочен като водач на хора, които в по-късни времена са наречени българи.
За думата зълва са дадени доста подробности в етимологическия речник. Посочени са диалектните разновидностизолва, злъва, зъва, а също така сръбската и хърватска заова, украинската зовиця, белоруската завíця и др. Приятна изненада е споменаването на тракийската γελαβος–зълва (БЕР, А-З, 2007, с.666).
Калина е една интересна българска дума за роднина от женски пол. Калина е всъщност по-малка зълва, която снахата е заварила в дома. Eзиковедите посочват, че името произлиза от названието на растението калина, тъй като различните по възраст зълви се наричат с имената на плодовете на храсти и дървета – малина, дунка, црешня (БЕР, Том II, 1979, с. 169).
Живко Войников посочва приликата с келтското /ирландско/ caile – момиче, тох./б/ kl-ye, klaina – жена, а същотаджикската, ягнобска kelin – невяста, булка и др. Връзката калина-жена, тази, която ражда е логична. Коренъткал, кел има значение – течение, потекло. Намираме го в думите челяд, чловекъ-човек, а също и в тракийски лични имена с наставка –келас, –килас.
Невеста е древна дума, във ведически санскрит тя е документирана под формата наводха, което пък е съкращение отнава–нова и водха–доведена. Значението на невеста е новодоведена, новодошла. Древният вариант на невеста е билнева-веста, ново-веста… Novae e название на тракийско селище на брега на река Дунав, а в тракийското лично имеΟυεζινας/Везина, намираме корена вез-водя, довеждам – стблг. вести, везон.
Подобно на невеста, думата снаха също присъства във ведически санскрит. Там снаха е под формата снуса, като с е съюз съответстващ на българския с, със, а нуса е древно название за момиче, жена, обвързана жена. Според Владимир Георгиев нуса е тракийска дума за нимфа, т.е. младо момиче (Траките и Техният Език, 1977, с.101).
Както можем да очакваме етърва, ятърва е също с древни корени. Езиковедите смятат, че древният вариант е *yentry (йентръ) – (БЕР, А-З, 2007, с.514). Спомената е санскр. ята– жена на мъжов брат, но е пропусната тракийскатаιανατερα/янатера–етърва, ятърва.
Произходът на думите свекърва и свекър е скрит в далечното минало. Древните арийци, чиято родна земя са Балканите са ползвали думите свасура–свекър и свасри–свекърва. Близък до днешния вариант намираме и в тракийската ономастика. Фригийските писмени паметници са били подложени на унижожение, но все пак значително количество са оцелели. Сред запазените думи е и (c)векро, която Ото Хаас сравнява със свекър, свекърва.
Да разгледаме и названията за роднини от мъжки пол. Баща е една уникална дума, според езиковедите нейният стар вариант е батия (БЕР, А-З, 2007, с.37). Значението е възрастен, по-голям, уважаван. Най-древният вариант се среща в тракийски лични имена като Βατος/Батос и Βαστας/Бастас.
Може да звучи странно, но бате, батко, бато е със същото значение както и баща. Нека не забравяме, че значението евъзрастен, по-голям, уважаван, т.е. точно това, което е по-големия брат. Бато дава обяснение и за името на Бат Баян –по-големия брат на княз Аспарух.
Друга дума за родител, баща е тате, имаща разновидности татко, тато, тейко. Те се употребяват и като лични имена при нас българите. Могат да се споменат Тато, Тате, Тейо, Тейко. В тракийската ономастика срещаме Tato, Τατας, Τατος,Τατεις – (Detschev, z. 494).
Днес думата отец се употребява за духовно лице, но в миналото тя е била една от думите за баща. Най-древната и форма според Ст.Младенов е била ать–къ. Коренът ать намираме в тракийските лични имена Атес, Атис, а дори и в това на Атила. То не е нито германско, нито тюркско, а палеобалканско. Използвано е както от траки, така и от скити, една друга разновидност е Атий-име на скитски цар живял през IV век преди Христа.
В българският език дядо има и вариант дедо. Езиковедите смятат и двете разновидности за бълболни думи. Добавено е и това, че съществуват лични имена като Дедослав, Дедил, Дядко, Дедика– (БЕР, А-З, 2007, с.471-472).Това е така, но са пропуснати важни подробности. Първата е, че съществуват тракийски лични имена Δειδας, Δειδις/Дедас, Δαδας, Дада. Другата важна подробност е тази, че разновидността дедо-дядо се среща и при тракийските имена Δειδας–Δαδας. Тази вариация се дължи на една от най-отличителните черти на българския език, а именно екането и якането. Както се вижда, тя е отличителна черта и на езика на Орфей. Преди повече от 30 години Владимир Георгиев спомена това – (Въпроси на българската етимология, стр.115).
ОТ ФЕЙСБУК СТРАНИЦАТА "БЪЛГАРИ":
СЕВЕРНО-МАКЕДОНЦИТЕ СА СВЕТОВНИ РЕКОРДЬОРИ ПО ФАЛШИФИКАЦИИ
ПОСЛЕДНИЯТ ИМ ШЕДЬОВЪР ВИЖДАТЕ НА СНИМКИТЕ
Надгробна плоча на загинали български четници направена от техните синове и дъщери през 1915 г. е подменена наскоро в църквата на с. Клепач. Оригиналният надпис на книжовен български език е заменен с надпис на македонски диалект. Премахната е частта от автентичния текст, която съдържа думата "България".
Жилищата, на възраст от 23 000 г. пр. н. е. до 12 000 г. пр. н. е., са едни от най-ранните примери за архитекура, за които е установено, че са дело на праисторическия човек, по-конкретно на кроманьонеца.
Фон написа-Иначе защо полския е близък на българския - има много правдоподобна хипотеза, че и той произхожда от тракийския, но нищо не може да се докаже за време, за което нямаме и една дума от летопис.
...ти даже не помниш колко глупави теории пишеш и твърдиш..
Ганчо Ценов и Асен Чилингиров, са гурутата на тезата, че готите са гети и съответно - българи.
Има една математика за множества и подмножества, която се изучава в пети клас, но явно е била много над възможностите ти. Българите са гети, а гетите са готи, но нито готите са гети, нито гетите са българи. Явно всичко е буламач в главата ти, затова залагаш на някакви срички и асоциации. Такива "историци" се навъдиха под път и над път.
Юлия Хаджи Димитрова е независим изследовател. Родена през 1958 г. в Сливен, тя напуска България през 1974 г. и се установява в Швейцария, където живее и до днес. С популярен и разбираем език, авторката разглежда историята, миграцията и съдбата на тракийските гети, които през III век ще бъдат наречени готи. Естеството на темата я принуждава да постави под съмнение и уточни редица изворни, исторически текстове на различни езици и техните преводи. Множество наложили се авторитети биват свалени от техния пиедестал и подложени на проверка. В книгата е проследена съдбовната роля на лангобардите, които първи всред германските народи са превели и написали Евангелието на своя народен език. Разбулена е мистерията около прословутата "Библия на Вулфила" - Codex Argenteus, нейния произход и законен собственик. С проницателен подход в книгата се откриват уликите и действащите лица при създаването на готицизма, кулминиращ в Тридесетгодишната война (1618 - 1648 г.), разорила Западна Европа. Разгледана е подробно ролята на Тевтонския Орден и неговите съучастници за колонизиране и поробване на старите пруси, наследници на гетите-готи в Прибалтието. Авторката е приложила обилна лексика, документираща как е изглеждал истинският готски език. Историята на готите, прадеди на днешните българи, се поднася за първи път в тая си форма на българските читатели. Книгата "Gothi, qui et Getae" - "Готи, сиреч Гети", написана въз основа на богат изворен материал, е уникален принос към темата за автохтонността на българите на Балканския полуостров. | www.knigi.bim.bg
Фоне, напиши ни кои други освен поляците и готите са траки.. Ти и твоите Руснаци ще изкараш траки..Много объркано и полуграмотно момче си.. За чиновник на Борисов- мутрата ставаш.. Разбира се самите тракийски племена, и то най-вече северните (вкл. гетите) могат да се включат в скитския културен кръг, съществува и термина трако-скитика, но от това не следва разбира се, че масагетите са били част от гетите, а просто и двата народа са спадали в един момент към един културен кръг. Ганчо Ценов и Асен Чилингиров, са гурутата на тезата, че готите са гети и съответно - българи.
...Езика и имената са носители на информация за историята, но това тулупите калинки не го знаят и разбират..
Ха..хаа..Поляците били траки.. Абе толкова си можеш и знаеш..
Готският превод на Библията от ІV в. е запазен в най-голям обем (188 листа от 336 от четрите Евангелия) в преписа от нач. на VІ в. - Codex Argenteus (лат.) - "Кодекс аргентеус" или "Сребърна Библия", както и в няколко по-малки фрагментирани преписа. Според спорните проучвания на някои автори ранносредновековния Сребърен кодекс, не бил останал от готите, а бил късен фалшификат?! Но на Codex Argenteus е направено независимо въглеродно изследване за датиране по метода С14, и е доказано,че е от VІ век. Датирането по метода C14 (изотоп на въглерода) едва ли може да се подлага на съмнение.
Не знам откъде си преписал това, но между 4-ти и 6-ти век има два века, точно тези в които най-вероятно е станал превода на Библията на Урфила. А Урфила е живял у нас, доказано, като едва ли не, се крие в историята ни. Но то да беше само той единствения гот у нас.
Last edited by RUBLA; 04.01.2022, 17:55.
Причина: Спазвайте добрия тон!
Това е явно някакъв друг идиот, който нашия си има за кумир. Той е доказал, че Йордан се е объркал, когато имаме сума ти цитати преди Йордан. Тоя идиот дори не е знаел, че на първо място трябва да излъже нещо примерно за св.Йероним, а не за Йордан
- Свети Йероним (331-420г) пише "И разбира се Готите в миналото всички учени хора имаха навика да наричат по-скоро Гети, отколкото Гог и Магог".
- Phylostorgius (368-433г.), „ ...по това време Урфила довел в ромейската земя многоброен народ от отвъддунавските скити, наричани някога гети, а сега готи.”
- Ausonius (310–395), роден в Бордо, пише за готите следното "Quaeque GETIS fociis lstrum adsultabat Alanus"
- Епископът Доротей (Dorotei Episcopi), преводач в Абдия (Abdiam), е считал Гога и Магога за скити, т.е. гети: “Dictum hoc superficie tenus est contra Scythas hoc est contra Gog et Magog“
- Claudius Claudianus (370-404г) твърди, че визиготите са също "гети" както и като съвременник на вестготския крал Аларих I съобщава, че Аларих начело на гетите е нападнал Италия. Той нарича навсякъде готите гети и озаглавява поемата си за една от готските войни "De Bello Getico".
- Prudentius (348-413), поет, роден в северна Испания, нарича готите на крал Аларих "тираничните Geticus"
- Paulus Orosius (375-418г.) казва в lib.I. c.6. "Getae qui et nune Gothi" или „гетите, които сега наричат и готи"
- Sidonius Apollinaris (430-485г.), роден в Лион и кмет на Рим, също нарича често в поемите си готите Getae, а остроготите нарича Massagetae (масагети).
- Касиодор (487-578), според него гетския крал Витиг(ес) наричал готския народ "geticus populus." Касиодор пише и за писмо от 527 на Атанарих – готът Атанарих нарича р. Дунав „праотечествен”
...Езика и имената са носители на информация за историята, но това тулупите калинки не го знаят и разбират..
Ха..хаа..Поляците били траки.. Абе толкова си можеш и знаеш..
Готският превод на Библията от ІV в. е запазен в най-голям обем (188 листа от 336 от четрите Евангелия) в преписа от нач. на VІ в. - Codex Argenteus (лат.) - "Кодекс аргентеус" или "Сребърна Библия", както и в няколко по-малки фрагментирани преписа. Според спорните проучвания на някои автори ранносредновековния Сребърен кодекс, не бил останал от готите, а бил късен фалшификат?! Но на Codex Argenteus е направено независимо въглеродно изследване за датиране по метода С14, и е доказано,че е от VІ век. Датирането по метода C14 (изотоп на въглерода) едва ли може да се подлага на съмнение.
Last edited by RUBLA; 04.01.2022, 14:26.
Причина: Спазвайте добрия тон!
Принципно няма проблем готите да са били гети. Само трябва да се докаже, че траките са говорели на германски език, или пък, че тевтонският е бил диалект на тракийския. Тъй като Гетите са говорили езиици от Трако-фригийската група. Езикът им е дако-мизийски. Днес по разни места из интернет изобилства от фантастичните теории - множество народи и племена се извеждат родствени или част от траките, по някакви си наивни етимологични сравнения: освен, че готите били гети, и масагетите били маса-гети, още и котрагите са ко-траки. Само където Масагетите са ираноезичен народ, родствен на скити, сармс предците на прабългарите. Разбира се самите тракийски племена, и то най-вече северните (вкл. гетите) могат да се включат в скитския културен кръг, съществува и термина трако-скитика, но от това не следва разбира се, че масагетите са били част от гетите, а просто и двата народа са спадали в един момент към един културен кръг. Ганчо Ценов и Асен Чилингиров, са гурутата на тезата, че готите са гети и съответно - българи. Нека кажем накрая, че нито една от тези т.нар. "автохтонни" тези не се подкрепя от данните на археологията. Ерго, те са просто свободни съчинения и ако на някой му се занимава с оборване (както аз правя сега), го прави за сметка на време, което би могло да се използва за далеч по-смислени анализи. ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Защо Йорданес смесва историята на Готите с тази на Гетите?! http://gepard96.blog.bg/history/2015/10/04/.867675
Коментар