IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

История

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • При имената на готите преди идването им в Мизия не се откриват никакви аналози с сред имената на траките. Като цяло готските имена имат предимно германска етимология, откриват се аналози с личните имена на германци от други племена, но изглежда, че и готите не са били задминати и от външни влияния.
    Йорданес
    говори за подобни заимствания: "Всички знаят и са обръщали внимание, доколко е обичайно племената да приемат в голяма степен имена: у римляните - македонски, у гърците - римски, у сарматите - германски. Готите заимстват предимно хунски имена".
    Един от известните тракийски готи е носел името Беса, той се е биел като втори по ранг под предводителството на Велизарий през 535 - 546 г. в Италия. Според един от водещите специалисти по готска история проф. Х.Волфарм, гота Бес е назован така по името на тракийското племе беси.

    ІІІ. ТРАКИ
    Золтес - гетски владетел, ок. 180 г. пр. Хр Залмодегикос - гетски владетел, ок. 200 г. пр. Хр.
    Клойлий - гетски владетел, упр. ок. 168 г. пр. Хр.
    Дромихейт - около 87 г. пр. Хр. (гетски аристократ или владетел)
    Буребиста - гетски владетел, упр. ок. 62/61-44/43 г. пр. Хр.
    Декений - жрец и наследник на Буребиста
    Комосик - гетски владетел, края на І в. пр. Хр.
    Дикомес - гетски владетел, І в. пр. Хр.
    Дапиг - гетски владетел, І в. пр. Хр.
    Ролес (=Орол) - гетски владетел, І в. пр. Хр.
    Котисон (=Косон) - гетски владетел, І в. пр. Хр.
    Корил (=Скорило) - упр. в продължение на 40 години през І в.
    Декебел - гетски владетел, син на Корил
    Севт - одриски владетел
    Амадок - тракийски владетел от околността на Бизантион
    Котис - одриски владетел
    Абруполис - сапейски владетел
    Диегилис - владетел на кените
    Битюс - управлява след 166 г. пр. Хр. (кратко).
    Зиселмис (Зибелмиос) - владетел на кените
    Терес - управлява около средата на ІІ в. пр. Хр.
    Барсабас - одриски аристократ
    Бюзес - парадинаст
    Типас - владетел на медите, управлява около 117 г. пр. Хр.
    Садала - одриски(?) владетел
    Спартак - тракийски аристократ, организатор на бунта в Италия
    Рабокент - бески предводител и жрец на Дионис
    Рескупорис - тракийски цар убит около 12 г. пр. Хр. от Вологес
    Вологес - бески водач и жрец на Дионис.
    Ситас - цар на дентелетите (сляп), управлява през І в. пр. Хр.
    Ройметалк - последен тракийски владетел управлява до 45/46 г. (негови братя са Котис - около 37 г. владетел на Малка Армения и Полемон ІІ - понтийски владетел (37/38-63/64 г.), обявен от Гай Цезар Август Германик (Калигула) за владетел на Боспорското царство, но не е въдворен там, от 41 г. до смъртта си управлява и Киликия, през 63/64 г. е детрониран от Клавдий Цезар Август Германик (Нерон) (54-68 г.).
    Много от имената на траките се преповтарят при различните им племенни групи, посочил съм едни от най-популярните имена, които се срещат преди. Въпреки ромеизацията и елинизацията, много от тези имена продължават да се срещат и по-късно по различни епиграфски паметници.
    ***
    Важени данни за готския език получаваме и от сведенията за живелите до 15-16 век в собствена община в Кримски Готи, за които изворитееднозначно съобщават, че са говорили на ТЕВТОНСКИ език.
    Ето един откъс от пътеписа на брат ВИЛХЕЛМ ДЕ РУБРУК от ордена на миноритите, в 1253 г., за източните страни: "От Херсон до устието на Танаис има и вдадени над морето възвишения, има и четиридесет крепости между Керсон и Солдая, почти всяка от които имала свой език. Между тях имаше много готи, чиито език е тевтонският [inter quos erant multi Goti quorum ydioma est Teutonicum]. На север, отвъд тази планинска страна, има прекрасна гора в равнина, изпълнена с извори и ручейчета. Зад тази гора се намира извънредно голяма равнина, простираща се на пет дни път на север, чак до края на тази провинция. Равнината се стеснява, тъй като има море от изток и от запад, така че там има един голям вал - от едното море до другото."
    Рубурк изрично упоменава, че готите говорят на тевтонски, сиреч на немски език. А този език трябва да му е бил добре познат, тъй като е бил твърде близък до неговия матерен език.
    Ето пример за смисъла, който се е влагал по онова време в понятието "тевтонски език". Ансберт, който също трябва добре да е знаел германските езици, описвайки навлизането на император Фридрих І Барбароса в България през 1189 г. пише:
    "Самия празник на преблажените апостоли отпразнувахме пак там, т. е. на брега на самата Сава, в един гръцки полуразрушен град, наричан по тевтонски Вицинбург, а на гръцки - Пелгранум, разположен срещу гр. Гоин." Същият град някога се е казвал по латински Сингидунум, а на български се нарича Белград.
    В Швеция има области Вестерготаланд и Остарготаланд. До шведския бряг е островчето Готланд, а в най-югоизточните райони на страната е живеело племето гаути (още готи, готони, геати или дори гити).
    Принципно би могло да се приеме, че готите са били идентичен с гетите народ. Разбира се това може да стане, когато се докаже, че или гетския език е спадал към германските езици, или че гетите са мигрирали към далечна северна Европа, където набързо са се германизирали.
    Когато се "завръщат" на Балканите, те са вече германоезични и в голяма степен варваризирани, но са и с променено име - вече готи.
    Защото готския език
    няма нищо общо с езика на който всички траки са говорели, а е бил определено германски език, докато езикът на гетите е дако-мизийското наречие на тракийския език.
    ***

    За готите, трябва да се подчертае и това, че обитавали нашите земи доста по-интензивно, отколкото се мислеше до не отдавна.
    По българските земи е имало много готи, които са се заселили тук в края на ІV век, премествайки се на югозапад под натиска на хуните.
    През V век готското присъствие в дн. Северна България е добре засвидетелствано и вече доста добре проучено.
    В последствие е започнала промяна - една част от тези отчасти "ромеизирани" готи се измества на юг, заедно с другото ромейско население, а друга на запад.
    Имаме някои несигурни данни, за готи дори и след идването на аспаруховите българи,но колко от тях и в какво състояние са дочакали Аспарух, е отделен въпрос.
    Има един исторически извор от ІХ век на Валафрид Страбо, игумен на манастира във Фулда, Германия. Той ни съобщава, че бенедиктинци посещават двора на Борис I (по време на покръстването различни делегации от Източната и Западната църква посещават България, търсещи влияние в новопокръстените земи). Та Валафрид Страбо пише, че когато бенедиктинците идват, те откриват с голяма изненада, че в град Томи (дн. Констанца) има готска община, с готски църкви и библии на готски език. Т.е., когато се създава кирилицата през ІХ век, ние може би още имаме тук едно солидно готско малцинство с нейната дълга културно - историческа традиция в християнството със собствената си азбука.

    Това е много интересно във връзка с тази предполагаема на този етап импликация на готската азбука и готското словесно творчество при създаването на кирилицата и славянската книжнина.
    • ·Епископ Улфила
    а се, че масагетите са били част от гетите, а просто и двата народа са спадали в един момент към един културен кръг.
    Ганчо Ценов и Асен Чилингиров, са гурутата на тезата, че готите са гети и съответно - българи.
    Нека кажем накрая, че нито една от тези т.нар. "автохтонни" тези не се подкрепя от данните на археологията. Ерго, те са просто свободни съчинения и ако на някой му се занимава с оборване (както аз правя сега), го прави за сметка на време, което би могло да се използва за далеч по-смислени анализи.
    ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
    Защо Йорданес смесва историята на Готите с тази на Гетите?!
    http://gepard96.blog.bg/history/2015/10/04/.867675

    Коментар


    • Както виждаш за доказателства се използва Езикознание- Лигвистика- лични имена-- Ти даже не БЕШЕ ЧУВАЛ ЗА ЛИНГВИСТИКАТА..Ако готите са идентичен народ с гетите, то те биха имали множество еднакви лични имена. Нека сравненив от една страна на именаизползвани от траките (вкл. гетите), и от друга страна на готскитте и вандалски имена (спадащи към една обща подгрупа от германските езици).
      Понеже имената са от разни източници, то може да има разминаване при някой звук:
      І. ГОТИ:
      Улфила
      Бериг
      Гадарик
      Филимер
      Книва
      Теодемир
      Ерелеува
      Валамир
      Фритигерн
      Атанарих
      Аларих
      Атаулф
      Сигерих
      Валиа
      Теодорих
      Торисмунд
      Еурих
      Еборих
      Гезалех
      Амаларих
      Теудис
      Теудигизел
      Агила
      Атанагил
      Рекаред
      Витерих
      Гундемар
      Сисебур
      Суинтила
      Сисенанд
      Тулга
      Рекесвинт
      Вамба
      Ервиг
      Егика
      Витица
      Родерих
      Ардо
      ІІ. ВАНДАЛИ:
      Визимар
      Годигизел
      Гундерих
      Гайзерих
      Хунерих
      Гунтамунд
      Тразамунд
      Хилдерих
      Гелимер

      При имената на готите преди идването им в Мизия не се откриват никакви аналози с сред имената на траките. Като цяло готските имена имат предимно германска етимология, откриват се аналози с личните имена на германци от други племена, но изглежда, че и готите не са били задминати и от външни влияния.
      Йорданес
      говори за подобни заимствания: "Всички знаят и са обръщали внимание, доколко е обичайно племената да приемат в голяма степен имена: у римляните - македонски, у гърците - римски, у сарматите - германски. Готите заимстват предимно хунски имена".
      Един от известните тракийски готи е носел името Беса, той се е биел като втори по ранг под предводителството на Велизарий през 535 - 546 г. в Италия. Според един от водещите специалисти по готска история проф. Х.Волфарм, гота Бес е назован така по името на тракийското племе беси.

      ІІІ. ТРАКИ
      Золтес - гетски владетел, ок. 180 г. пр. Хр Залмодегикос - гетски владетел, ок. 200 г. пр. Хр.
      Клойлий - гетски владетел, упр. ок. 168 г. пр. Хр.
      Дромихейт - около 87 г. пр. Хр. (гетски аристократ или владетел)
      Буребиста - гетски владетел, упр. ок. 62/61-44/43 г. пр. Хр.
      Декений - жрец и наследник на Буребиста
      Комосик - гетски владетел, края на І в. пр. Хр.
      Дикомес - гетски владетел, І в. пр. Хр.
      Дапиг - гетски владетел, І в. пр. Хр.
      Ролес (=Орол) - гетски владетел, І в. пр. Хр.
      Котисон (=Косон) - гетски владетел, І в. пр. Хр.
      Корил (=Скорило) - упр. в продължение на 40 години през І в.
      Декебел - гетски владетел, син на Корил
      Севт - одриски владетел
      Амадок - тракийски владетел от околността на Бизантион
      Котис - одриски владетел
      Абруполис - сапейски владетел
      Диегилис - владетел на кените
      Битюс - управлява след 166 г. пр. Хр. (кратко).
      Зиселмис (Зибелмиос) - владетел на кените
      Терес - управлява около средата на ІІ в. пр. Хр.
      Барсабас - одриски аристократ
      Бюзес - парадинаст
      Типас - владетел на медите, управлява около 117 г. пр. Хр.
      Садала - одриски(?) владетел
      Спартак - тракийски аристократ, организатор на бунта в Италия
      Рабокент - бески предводител и жрец на Дионис
      Рескупорис - тракийски цар убит около 12 г. пр. Хр. от Вологес
      Вологес - бески водач и жрец на Дионис.
      Ситас - цар на дентелетите (сляп), управлява през І в. пр. Хр.
      Ройметалк - последен тракийски владетел управлява до 45/46 г. (негови братя са Котис - около 37 г. владетел на Малка Армения и Полемон ІІ - понтийски владетел (37/38-63/64 г.), обявен от Гай Цезар Август Германик (Калигула) за владетел на Боспорското царство, но не е въдворен там, от 41 г. до смъртта си управлява и Киликия, през 63/64 г. е детрониран от Клавдий Цезар Август Германик (Нерон) (54-68 г.).
      Много от имената на траките се преповтарят при различните им племенни групи, посочил съм едни от най-популярните имена, които се срещат преди. Въпреки ромеизацията и елинизацията, много от тези имена продължават да се срещат и по-късно по различни епиграфски паметници.
      ***
      Важени данни за готския език получаваме и от сведенията за живелите до 15-16 век в собствена община в Кримски Готи, за които изворитееднозначно съобщават, че са говорили на ТЕВТОНСКИ език.
      Ето един откъс от пътеписа на брат ВИЛХЕЛМ ДЕ РУБРУК от ордена на миноритите, в 1253 г., за източните страни: "От Херсон до устието на Танаис има и вдадени над морето възвишения, има и четиридесет крепости между Керсон и Солдая, почти всяка от които имала свой език. Между тях имаше много готи, чиито език е тевтонският [inter quos erant multi Goti quorum ydioma est Teutonicum]. На север, отвъд тази планинска страна, има прекрасна гора в равнина, изпълнена с извори и ручейчета. Зад тази гора се намира извънредно голяма равнина, простираща се на пет дни път на север, чак до края на тази провинция. Равнината се стеснява, тъй като има море от изток и от запад, така че там има един голям вал - от едното море до другото."
      Рубурк изрично упоменава, че готите говорят на тевтонски, сиреч на немски език. А този език трябва да му е бил добре познат, тъй като е бил твърде близък до неговия матерен език.
      Ето пример за смисъла, който се е влагал по онова време в понятието "тевтонски език". Ансберт, който също трябва добре да е знаел германските езици, описвайки навлизането на император Фридрих І Барбароса в България през 1189 г. пише:
      "Самия празник на преблажените апостоли отпразнувахме пак там, т. е. на брега на самата Сава, в един гръцки полуразрушен град, наричан по тевтонски Вицинбург, а на гръцки - Пелгранум, разположен срещу гр. Гоин." Същият град някога се е казвал по латински Сингидунум, а на български се нарича Белград.
      В Швеция има области Вестерготаланд и Остарготаланд. До шведския бряг е островчето Готланд, а в най-югоизточните райони на страната е живеело племето гаути (още готи, готони, геати или дори гити).
      Принципно би могло да се приеме, че готите са били идентичен с гетите народ. Разбира се това може да стане, когато се докаже, че или гетския език е спадал към германските езици, или че гетите са мигрирали към далечна северна Европа, където набързо са се германизирали.
      Когато се "завръщат" на Балканите, те са вече германоезични и в голяма степен варваризирани, но са и с променено име - вече готи.
      Защото готския език
      няма нищо общо с езика на който всички траки са говорели, а е бил определено германски език, докато езикът на гетите е дако-мизийското наречие на тракийския език.
      ***

      За готите, трябва да се подчертае и това, че обитавали нашите земи доста по-интензивно, отколкото се мислеше до не отдавна.
      По българските земи е имало много готи, които са се заселили тук в края на ІV век, премествайки се на югозапад под натиска на хуните.
      През V век готското присъствие в дн. Северна България е добре засвидетелствано и вече доста добре проучено.
      В последствие е започнала промяна - една част от тези отчасти "ромеизирани" готи се измества на юг, заедно с другото ромейско население, а друга на запад.
      Имаме някои несигурни данни, за готи дори и след идването на аспаруховите българи,но колко от тях и в какво състояние са дочакали Аспарух, е отделен въпрос.
      Има един исторически извор от ІХ век на Валафрид Страбо, игумен на манастира във Фулда, Германия. Той ни съобщава, че бенедиктинци посещават двора на Борис I (по време на покръстването различни делегации от Източната и Западната църква посещават България, търсещи влияние в новопокръстените земи). Та Валафрид Страбо пише, че когато бенедиктинците идват, те откриват с голяма изненада, че в град Томи (дн. Констанца) има готска община, с готски църкви и библии на готски език. Т.е., когато се създава кирилицата през ІХ век, ние може би още имаме тук едно солидно готско малцинство с нейната дълга културно - историческа традиция в християнството със собствената си азбука.

      Това е много интересно във връзка с тази предполагаема на този етап импликация на готската азбука и готското словесно творчество при създаването на кирилицата и славянската книжнина.
      • ·Епископ Улфила
      а се, че масагетите са били част от гетите, а просто и двата народа са спадали в един момент към един културен кръг.
      Ганчо Ценов и Асен Чилингиров, са гурутата на тезата, че готите са гети и съответно - българи.
      Нека кажем накрая, че нито една от тези т.нар. "автохтонни" тези не се подкрепя от данните на археологията. Ерго, те са просто свободни съчинения и ако на някой му се занимава с оборване (както аз правя сега), го прави за сметка на време, което би могло да се използва за далеч по-смислени анализи.
      ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
      Защо Йорданес смесва историята на Готите с тази на Гетите?!
      http://gepard96.blog.bg/history/2015/10/04/.867675

      Ако готите са идентичен народ с гетите, то те биха имали множество еднакви лични имена. Нека сравненив от една страна на
      именаизползвани от траките (вкл. гетите), и от друга страна на готскитте и вандалски имена (спадащи към една обща подгрупа от германските езици).
      Понеже имената са от разни източници, то може да има разминаване при някой звук:
      І. ГОТИ:
      Улфила
      Бериг
      Гадарик
      Филимер
      Книва
      Теодемир
      Ерелеува
      Валамир
      Фритигерн
      Атанарих
      Аларих
      Атаулф
      Сигерих
      Валиа
      Теодорих
      Торисмунд
      Еурих
      Еборих
      Гезалех
      Амаларих
      Теудис
      Теудигизел
      Агила
      Атанагил
      Рекаред
      Витерих
      Гундемар
      Сисебур
      Суинтила
      Сисенанд
      Тулга
      Рекесвинт
      Вамба
      Ервиг
      Егика
      Витица
      Родерих
      Ардо
      ІІ. ВАНДАЛИ:
      Визимар
      Годигизел
      Гундерих
      Гайзерих
      Хунерих
      Гунтамунд
      Тразамунд
      Хилдерих
      Гелимер

      Коментар


      • Fon, стига си ни пробутвал тези руски учени..Готите са минали и живяли на балканите, но не са гетите..Това е мнението на западните учени..
        Мнимата идентичност на Готи и Гети
        (за произхода на готските племена)

        Ив. Йонков
        Днес за съвременните историографи не седи въпроса за произхода на готите - смята се за неуспорим факт, че те са старо-германски народ, а езикът им е част от германските езици. Готския език спада към източногерманска група, която днес включва изключително мъртви езици: вандалски, херулски, бургундски, гепидски и готски (единствено писмен).
        Готските племена носят различни имена в изворите - Остготите (Ostrogothi, Austrogoti), също и грейтингите (Greutungi - "степни жители"); вестготи (Wisigothi), също и тервинги (Tervingi - "горски жители"); още тайфали (Thaifali, Taiphali), които почти винаги се явяват с вестготите и не достигат някакво самостоятелно значения.
        Приета е следната етимплогия на понятията вестготи идващо от визи-готи и остготи идващо от остро-готи. Тук интересното е, че имената се обяснят именно през немския!

        Една малка част, главно любители историци подържат че готите имат тракийски произход, като ги отъждествяват с племенната група на гетите.
        Но има важни извори, които определят "готите" именно като германски народ, в широкия смисъл на думата.

        Корнелий Тацит още през І век (когато тракийския народ гети е още активен обект на историческата сцена) пише труда си "De origine et situ Germanorum" ("За произхода на германците и местоположението на Германия").
        Между изброените
        племена и народи, живели по негово време в "германските предели", говори в гл. 44 и за готите:
        "44. Trans Lugios Gotones regnantur, paulo iam adductius quam ceterae Germanorum gentes, nondum tamen supra libertatem protinus deinde ab Oceano Rugii et Lemovii; omni umque harum gentium insigne rotunda scuta, breves glaii et erga reges obsequium."
        Накратко г. 44 казва, че з
        ад лугийте (събирателно название на редица германски племена, населявали земите на север от Карпатите - между р.Одер и р.Висла) живеели готите (по-това време обитавали южното крайбрежие на Балтийско море и по Долна Висла), а след тях, в близост до океана, племената руги и лемовии (обитавали в I-II в. по течението на р. Одер), като черта на всички тези племена била, че те имали кръгли щитове, къси мечове, а също така те се подчиняват на кралете си.
        Готитеаутите), се споменават и в "Беоулф" една съвсем съвременна на готите саксонска поема от VI век. "Беоулф" е съхранила много пластове историческа памет за събития от ІІІ в. Там се описва придвижването на бегълци от двора на крал Ерменрик Готски към Балтийско море.
        Йорданес в популярния и до днес труд "De Origine Actibusque Getarum" или, както е по-известна "Гетика" от своя страна, макар и неправилно да смесва историята на готите с тази на траките-гети, съвсем ясно посочва, че готите идват от далечния северен Скандза.
        По отношение на сведението, че готите са живели на остров Скандза се приема, че о-в Скандза е самата Скандинавия (според някои е остров в скандинавието). Но всички днес знаем, че Скандинавия е полуостров, а не остров. По този въпрос трябва да имаме предвид,
        че през онези далечни времена пътешествията из Северна Европа не са били ежедневие, та жителите на Средиземноморието едвали са били наясно дали Скандинавия е била остров или полуостров.
        Екахард като говори за готите казва: "Първото поселище на готите е било скитската земя, до Меотидското блато, второто в Мизия, Тракия и Дакия, третото да морето Понт." (ЛИБИ, том 3 стр.33).
        Според този текст излиза, че готите са дошли от Скития в Мизия и Дакия.
        Това е съвсем вярно. Първоначално готите се настаняват в скитслите предела, а чак
        към 271 г. се преместват трайно в Дакия. В Мизия техните масови заселвания са още по-късни, главно след натиска на хуните, когато тяхния Северно-черноморски съюз от племена се разпада.
        Авксентий Доросорски ни казва че неговият учител Улфила умело си служил с трите езика гръцки, латински и готски. В написаната от Авксентий биография на Улфила (запазена в Dissertatio Maximini contra Ambrosium, от нач. на V в.) пише Улфила оставил "на тези три езика [гръцки, латински и готски] многочислени трактати и множество тълкувания..."!
        Разбира се твърде възможно е траките и готите да са си контактували и да са си обменяли културни елементи - но това трудно може да се проследи, поради по-ниската организационна култура на готите. По-скоро е културните връзки да са били едностранни, а и при траките да е имало нещо взето от готите то те по-скоро ще да е било нещо малко (напр. хитроумни неща в сферата на бита) отколкото културни заемки. Да не говорим, че както траките, така и готите са изпитали върху себе си натиска на ромеизацията.
        При Йорданес, наистина готите са наречени гети, но трябва да е ясно, че това е неговаархаизиация и грешна етимология.
        Йорданес пише, че готите били напуснали отечеството си още преди Троянската война. Тоест виждаме една легенда, с която той иска да изведе древността на готите от прастари времена. Наивно е да смятаме, че той е могъл да има сведения през 6 век, за времената от преди Троянската война.
        От своя страна Йорданес се позовава на Павел Орозий
        (5 в.)и именно в резултат на грешно тълкуване на неговото сведение, той стига до грешното заключение - че готи и гети са един и същи народ. Просто той е преписал своите неверни твърдения от Орозий, но докато Орозий прави някакво разграничение между готи и гети, макар и да пише, че са един народ при Йорданес объркването е пълно, той ту пише "гети", ту "готи". Това е така, защото Йорданес се е опитал да съчетае историята на готите с легендите за гетите, които е почерпил от стари книги, като механично ги е смесил.
        ***
        Нека видим религиозното почитане при готите - те не почитат Залмоксис (гетското божество), нито Дионис, а напр. Уоден, син на Фритоулф (после една част от тях стават ариани).
        Бог Водан на южногерманските племена
        съответства на северогерманския Один. Водан/Один е бог на бурята и вихъра,
        както и бог на умрелите - властел на задгробното царство, водач е на
        душите.
        В северо-германската митология Один царува в светлата Вал хала; войнствените деви-валкирии изпращат при него душите на храбрите воини, паднали на бойното поле. Один е главен бог, бог-воин, но той е също и могъщ вълшебник, познавач на свещените магически руни. Образ му се е свързвал и с психическите преживявания на човека. Смятали го за бог на бурните душевни сътресения, лудостта и безумието. С Водан е свързано и поверие, запазено и до днес в Германия - за "дивия лов" - тълпа мъртъвци, носещи се бурно и вихрено по небето.
        Другите богове най-често представят митологизирани природни явления:
        - такъв е скандинавският Тор (южно германският Донар) – бог на гръмотевиците и мълниите със своя буреносен чук. Один бил почитан от воинствуващата аристокрация, за разлика от Тор, който го почитали главно сред селското население.
        - Балдер - светло божество на плодородието, пролетта и растителността - син на Богиня Фриг и Бог Один. С идването на Балдар на земята настъпвала пролетта, животът се пробуждал и всичко ставало все по-светло и по-красиво;
        - Локи е хитрия и коварен бог на огъня и на злото. Локи е
        противоречива фигура, тъй като древната германска митология му приписва и някои положителни черти, например смятали го за откривател на рибарската мрежа.
        - Тиу (Циу) е бог на ясното небе.

        Стигналите до нас имена на божества и легенди от митологията на германите като цяло и на готите в частност, никъде не се оъкриват някакви сериозни аналогии с религиозните вярвания на траките.
        ***

        Коментар


        • [QUOTE=Kiro;n3850867]И с какво доказваш, че готите са гетите- траки..С нищо- няма сведения да са едни и същи с траките..Генетични доказателства имаш ли..Ти отричаш славяните а, а изкарваш и готите славяни..

          Getae is a name for the Goths
          https://quod.lib.umich.edu/e/ecco/00...;view=fulltext
          Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

          Коментар


          • Първоначално изпратено от Kiro Разгледай мнение
            И с какво доказваш, че готите са гетите- траки..С нищо- няма сведения да са едни и същи с траките..Генетични доказателства имаш ли..Ти отричаш славяните а, а изкарваш и готите славяни..

            Защо според теб германските историци, френските ни манглийските не признават твоите твърдения..
            Що за човек трябва да си, за да не признаваш летописите за доказателства? Генетичните доказателства са точно обратни на това което твърдиш и в западните университети повечето историци днес четат лекции с твърдението "гетите са готи".

            И още нещо в Ню Йорк се изучава, че България е възникнала в края на 5-ти век.
            https://courses.lumenlearning.com/su...ulgarian-wars/

            До тази истина са стигнали, изучавайки най-старателно летописите, по които уж и руските историци са писали историята ни. Но ти като по-прост още си вярвай в славяни и прабългари на Кубрат, дошли от Фанагория. Няма лошо. Пълно е със задръстеняци...

            Last edited by RUBLA; 04.01.2022, 12:36. Причина: Спазвайте добрия тон!

            Коментар


            • И с какво доказваш, че готите са гетите- траки..С нищо- няма сведения да са едни и същи с траките..Генетични доказателства имаш ли..Ти отричаш славяните а, а изкарваш и готите славяни..

              - съвсем наскоро, чрез археология бе доказано, че племето у нас "севери" са готи и е населявало Добруджа и Лудогорието, точно където е било преди "Царството на гетите". Според фантазьора Теофан вожда им се е казвал Славун и е бил заловен от император Константин V Копроним в Тракия около 767г. Интересно е как Славун би се задържал с племето си до тази година у нас, ако не бе и гет, говорещ език близък до българския, а е говорил език близък до германския.

              Защо според теб германските историци, френските ни манглийските не признават твоите твърдения..
              Last edited by Kiro; 04.01.2022, 11:43.

              Коментар


              • Първоначално изпратено от Kiro Разгледай мнение
                Фон, какви доказателства имаш за твърдението си -
                И германците и руснаците не искат да признаят, че сме били готи/гети

                Моля представете ги - нали не е само по това, че двете думи си приличат..В генетиката на Българите такива следи няма, а историческите източници не го сочат..
                Запозна ли се с науката Езикознание- Лингвистика и още ли твърдиш, че езика няма значение,,,
                Кой те излъга, че историческите източници не го сочат? Цитати от летописи стават ли за доказателство или пък сега двете думи не били едно и също защото си приличали?

                - Procopius of Caesarea (500–554г) в трета книга на History of the Wars казва: "Готите включваха много народи преди, както и сега, като най-великите и важни между тях са гетите, вандалите, визиготите и гепидите".

                - Свети Йероним (331-420г) пише "И разбира се Готите в миналото всички учени хора имаха навика да наричат по-скоро Гети, отколкото Гог и Магог".

                - Phylostorgius (368-433г.), „ ...по това време Урфила довел в ромейската земя многоброен народ от отвъддунавските скити, наричани някога гети, а сега готи.”

                - Ausonius (310–395), роден в Бордо, пише за готите следното "Quaeque GETIS fociis lstrum adsultabat Alanus"

                - Епископът Доротей (Dorotei Episcopi), преводач в Абдия (Abdiam), е считал Гога и Магога за скити, т.е. гети: “Dictum hoc superficie tenus est contra Scythas hoc est contra Gog et Magog“

                - Claudius Claudianus (370-404г) твърди, че визиготите са също "гети" както и като съвременник на вестготския крал Аларих I съобщава, че Аларих начело на гетите е нападнал Италия. Той нарича навсякъде готите гети и озаглавява поемата си за една от готските войни "De Bello Getico".

                - Prudentius (348-413), поет, роден в северна Испания, нарича готите на крал Аларих "тираничните Geticus"

                - Paulus Orosius (375-418г.) казва в lib.I. c.6. "Getae qui et nune Gothi" или „гетите, които сега наричат и готи"

                - Sidonius Apollinaris (430-485г.), роден в Лион и кмет на Рим, също нарича често в поемите си готите Getae, а остроготите нарича Massagetae (масагети).

                - Касиодор (487-578), според него гетския крал Витиг(ес) наричал готския народ "geticus populus." Касиодор пише и за писмо от 527 на Атанарих – готът Атанарих нарича р. Дунав „праотечествен”

                - Исидор Севилски (560-636) „Несъмнено племето на готите е древно, някои извеждат неговият произход от Магок, син на Яфет. Учените, напротив, са привикнали да ги назовават гети.

                - Псевдо-Кесарий пише през 6в., че Дунава е наричан "Истър от гърците, Данувий - от римляните, и Дунав(ис) - от готите.“ (ГИБИ 1, стр. 193), а Йоан Лидийски пише "Траките го нарекли така [Дунав]" (ГИБИ 2, стр.101). Или реката Дунав е наречена така, от поне от част от траките, каквито са гетите, които са наричани и готи.

                - Император Максимин трак (235–238г.) е роден в Долна Мизия по поречието на Дунава около 173г., т.е. не е роден в провинция Тракия, а определено е тракиец по етнос. Според "Historia Augusta, Life of Maximinus 1:6", баща му е гот, а майка му е аланка. Какъв може да бъде баща му тогава, освен гет?

                - Енодий (473-521) пише в похвалното си слово за Тедорих - царя на готите: "Nam illud quo ore celebrandum est quod GETICI instrumenta roboris, dum provides ne interpellentur tia nostra, custodis?"

                - Към списъка трябва да прибавим и най-признати по-късни летописци като Теофилакт Симоката, Marcellinus Comes, Йоан Лидийски, Сидон Аполинарий и т.н, от чиито книги нашите историци вземат много материал за скалъпване на панславянски тези, но точно на тези места тази армия от летописци трябвало да бъдат "четени изключително критично". Тук трябва да прибавим и много автори, които наричат и готите и гетите "скити", като ни показват връзката между тях. Всъщност, нямаме нито един древен автор, който да е твърдял, че гети и готи е нещо съвсем различно. Възможно е само, към готите по-късно да са причислени и други племена, както твърди Прокопий. Най-вероятно източногерманските племена са причислени към готите на по-късен етап, но това нито ги е накарало да сменят обичаите и езика си, нито да дойдат да се заселят около долното течение на Дунава.

                - Може би знаем дори и кога и защо гетите получават новото си име "готи". Римският император Каракала (186-218) убил през 212г. по- младия си брат и съимператор Гета. Той убива и Хелвий Пертинакс, син на бившия император Пертинакс, който си прави шега пред него с името Гета. Дион Касий (155-235) казва, че след убийството на Гета “ако някой се осмеляваше да напише името на Гета или само да го прошепне, веднага го осъждаха на смърт”. Затова и летопсците започнали да използват името “готи”.

                Думата "готи" започва да се използва масово в света от древните автори за събитие случило се у нас. Това е битката при Абритус през 251г, състояла се точно на 17км от Разград, която е световноизвестна и при която готите побеждават ромеите. След това навлизат много навътре, като превземат дори Стара Загора и Пловдив. Въпреки че битката е на българска земя, тя се изучава мимоходом у нас. Като познаващи добре географията си може да добавим обаче нещо много ценно. Готите преминават по римски мост при Гигена, което е по-западно и от паралела при Плевен. Те не продължават обаче направо или примерно към София, а правят рязък завой наляво. Защо? Защото при Разград от незапомнени времена е било „царството на гетите“ и най-вероятно там са ги очаквали техните братя за да се включат заедно с тях в битката срещу поробителя.

                Освен световноизвестната война на готите през 251г, за живота им у нас по-скоро се потулват и други интересни факти:
                - Улфила (311-383) е превел Библията на готски в дн.с.Никюп, до Велико Търново и е наречен от Епископът на Константинопол, Евсевий Никомидийски „Епископ на християните в готската земя“ заради проповядване на християнството на юг от Долни Дунав.
                - До 488 г. Остроготския крал Теодорих Велики (Теодорих Амал) е имал нещо като столица в Нове (Свищов) в Мизия, откъдето тръгва с 20,000 армия за Италия и след като я превзема, основава остготското си кралство със столица в Равена. От там започва да изгражда обща държава за остроготи и визиготи. Дали е говорел гетски докато е живял в Нове? Не знаем, но е възможно да е така и когато е отишъл в Италия, с хората си да са започнали да използват латински. След това там отиват и германските племена лангорбарди, баварци и франки и езикът се изменя. Нормално би било, при това положение и библията на Улфила да бъде преведена на тамошния език, като днешните запазени откъси от нея да не са копия от нея на оригиналния й език, а преводи.
                - съвсем наскоро, чрез археология бе доказано, че племето у нас "севери" са готи и е населявало Добруджа и Лудогорието, точно където е било преди "Царството на гетите". Според фантазьора Теофан вожда им се е казвал Славун и е бил заловен от император Константин V Копроним в Тракия около 767г. Интересно е как Славун би се задържал с племето си до тази година у нас, ако не бе и гет, говорещ език близък до българския, а е говорил език близък до германския.


                Знаеш ли какво е обяснението на руските "историци-учени" срещу тези факти и нашите историци, техни подлоги? Първият се бил "объркал" и след него всички останали.
                Last edited by fon; 04.01.2022, 11:39.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от Kiro Разгледай мнение
                  허 세-jose, това за близоста с полския език е много вярно наблюдение.. Има спомени на полски рицар идвал по нашите земи по времето на Вл.Варненчик, който твърди, че е говорил свободно с населението..Пак повтарям, че Полша по гени е най- славянската страна- над 50 процента в генетичните изследвания..
                  Е кой е създал БЪЛГАРСКАТА АЗБУКА?
                  И кой я ползва под името славянска азбука?
                  Що не я ползват китайците примерно?
                  Всички така наречени славяни ползват БЪЛГАРСКАТА АЗБУКА. Те и преди ИЗписването и от Климент са я ползвали, събирателното ТРАКИ - ака всички тракийски племена над 130 по цяла европа и половин азия. Все пак тази азбука(език) е на 8000 години - на онея същите "безписмените"
                  Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

                  Коментар


                  • 허 세-jose, това за близоста с полския език е много вярно наблюдение.. Има спомени на полски рицар идвал по нашите земи по времето на Вл.Варненчик, който твърди, че е говорил свободно с населението..Пак повтарям, че Полша по гени е най- славянската страна- над 50 процента в генетичните изследвания..
                    Last edited by Kiro; 04.01.2022, 08:52.

                    Коментар


                    • Фон, какви доказателства имаш за твърдението си -
                      И германците и руснаците не искат да признаят, че сме били готи/гети

                      Моля представете ги - нали не е само по това, че двете думи си приличат..В генетиката на Българите такива следи няма, а историческите източници не го сочат..
                      Запозна ли се с науката Езикознание- Лингвистика и още ли твърдиш, че езика няма значение,,,

                      Коментар


                      • А относно славянството и дали има почва у нас ще споделя нещо от личен опит.
                        Тъй като смятам че страните от Вишеградската четворка ще играят огромна роля в бъдещето на континента Европа реших да понауча малко полски език.Не много,някоя друга дума и малко граматика.Купих си един Българо-Полски разговорник и почнах.Какво беше изумлението ми обаче когато установих,че това всъщност са едни и същи езици.Не просто близки,а едни и същи езици и нямаше никакъв смисъл да го уча.Достатъчно е известно време да контактуваш с поляци за да почнеш да го разбираш и говориш.Така че с поляците имаме един и същ език.
                        Състраданието не е добродетел

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                          Това е страхотен метод да се пише история - пишеш бързо и каквото си искаш. Защо да си мъчим мозъците с летописи и археология, когато може да седнем и като гледачки на кафе да запишем каквото ни мине през акъла по няколк срички. За съжаление у нас през 2021г е пълно още с такива и дори се самонаричат учени-историци-етимолози. Някой пита тук в началото как са измислени Волжките българи. Точно така. Някой решил, че Волга и Болга е едно и също, там нещо имало преминаване с времето на В в Б. Ама в миналото река Волга се е наричала Ател, Итил или Идил? Какво значение има, когато по въпроса се е изказал учен-етимолог, а тази "теория" много пасва на твърдението, че сме кръвни братя с руснаците
                          Аз знам че Итил е било името на столицата на Хазарският хаганат,която се е намирала в делтата на сегашната река Волга.За реката не знам как се е казвала преди.Но може или заради града да са наричали така реката,или обратното.
                          Състраданието не е добродетел

                          Коментар


                          • Според румелийския правопис се поставя окончание "й" за мн.число като батерий: https://pingo.bg/categories/1397/bateri

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение
                              За повече инфо ЧИЛИНГИРОВ. Много яко на разбираем език "доказва" готи=гети=траки->българи
                              Напълно го подкрепям. Човек за да разбере колко е важно за нашта история, че гети=готи трябва да е чел повече по проблема. И ако бъдем по-точни гети е подмножество на готи, поради което ние не приличаме на източногерманците днес. Най-точно го е казал Прокопий в в трета книга на History of the Wars: "Готите включваха много народи преди, както и сега, като най-великите и важни между тях са гетите, вандалите, визиготите и гепидите".

                              И германците и руснаците не искат да признаят, че сме били готи/гети. Първите за да претендират, че са по-висши от нас, а вторите за да претендират, че сме произлезли от тях. Последните 30 години просто няма пари и желание тази лъжа да се изтрие от историята в учебниците. А защо въпросът е важен? Ами ние сме си живели тук преди Христа като гети и мизи. Дошли са римляните, някои са избягали на север от Дунава. 400 години сме водили освободителни битки като по турско време. Когато идва Атила се присъединяваме към него и се освобождаваме, пак както през 1878г. Та руснаците твърдят, че през това време гетите са измряли. Ами не са. Просто името гети, някъде към 270г. преминава в името готи, но и в края на 5-ти век "гети" продължава да се използва в летописите наравно с готи за едни и същи събития, по едно и също време и на едно и също място. През 480г. за тях започва да се използва и името "българи". Тия измислици за славяни и българи на Кубрат се появяват при много по-късни летописци като Теофан и Мавро Орбини, които изобщо не са съвременници на това за което пишат, но точно те понравят най-много на руските измамници. Не случайно, по соца да обереш магазин можеше да ти се размине, но да се добереш до летопис в оригинал без разрешение - никога.
                              Last edited by fon; 02.01.2022, 22:26.

                              Коментар


                              • За повече инфо ЧИЛИНГИРОВ. Много яко на разбираем език "доказва" готи=гети=траки->българи
                                https://www.otizvora.com/2010/07/2079/

                                "Имената не лъжат. Лъжат историците които пишат история на имената, а не на НАРОДИТЕ"
                                Та Българския народ има за предшественици така наречените траки (пак НАРОД) които са от хиляди години преди христа на балканите и причерноморието
                                Last edited by bota156; 02.01.2022, 19:32.
                                Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

                                Коментар

                                Working...
                                X