IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

История

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Деултум: единствената колония на свободни римски граждани на територията на България. Не случайно, през 2011 г. Деултум е избран чрез национално електронно гласуване за едно от чудесата на България.
    Най-напред на това място е имало тракийско селище. През втората половина на I век, при управлението на римския император Тит Флавий Веспасиан, е основана римската колония. В края на IV век, след като Римската империя се разделя на Източна и Западна, Деултум се обособява като епископски център.
    През 812 г. тук идват българите.
    Смята се, че районът е тясно свързан с Покръстването на България през 864 година. Някои историци изказват хипотезата, че в района на бившата римска колония Деултум е покръстен самият цар Борис Михаил Покръстител. Със сигурност се знае, че именно от тук е минала делегацията за покръстване към столицата Плиска – все пак, това е точка от най-късия път между Константинопол и Плиска.

    DRUMIVDUMI.COM
    Деултум - едно от чудесата на България - Друми в думи
    На първия учебен ден присъствах на интересен урок в Деултум-Дебелт, проведен

    Коментар







    • izumitelno.com
      10 български археологически обекта със световно значение - Изумително

      Коментар


      • НАДПИС ОТ ОСЕМ БУКВИ разшири познанията ни за траките в Хераклея Синтика – и този път не става дума за документ върху камък, а за женско име, издълбано върху тежест за стан. Защо то е важно за нас? Каква е връзката с почитана от местните хора богиня?
        Вижте тук статията на Николай Шаранков (СУ „Св. Климент Охридски“):
        https://www.archaeologia-bulgarica.com/%d0%bf%d0%be%d0%b4…/




        archaeologia-bulgarica.com

        Под знака на Бендида - Archaeologia Bulgarica

        Непознато досега тракийско име излезе в надпис от Хераклея Синтика Николай Шаранков През 2021 г. проучванията на екипа на доц. д-р Людмил Вагалински

        Коментар




        • INFOMAX.MK
          Маричиќ ги предаде пиринските Македонци: Не било до Македонија да кажува какво малцинство има во Бугарија
          Новиот вицепремиер за евроинтеграции Бојан

          Коментар


          • Абсолютно - Мара Бунева е велика БЪЛГАРКА! От най-великите - подготовката ѝ за този атентат е достойна за филм. Но филм няма, няма и да има. Както няма за Владо Черноземски - най-големият атентатор в Европа през 20 век. И за онова ВМРО - страшилището на Югославия и гърция през периода до 1934. И после за една нощ го ликвидираме и те не вдигат ръка срещу държавата си. Защото са БЪЛГАРИ. Ехххх.

            Вардарот съхнел, Скопие плакал
            от тиранинот, сърбин Прелича.
            Разплакал майки, разплакал деца,
            ча са скопяни, ча са българи.

            Се налютила Мара Бунева,
            Мара Бунева баш бугарка.
            Насред Скопие, край Вардарот,
            насред улица го пречекала.

            Право стреляла - точно случила
            баш тиранинот, сърбин Прелича.
            И се убила Мара Бунева,
            зарад скопяни, зарад българско.
            Never argue with idiots, they will bring you down to their level and then beat you with experience

            Коментар


            • Тук се посочва ясно доказателство, че с останалите тъй наречени "славяни" освен подобен език, нямаме никаква генетична връзка. Следователно такава група не може да бъде обединявана по етнос и у нас никога не е имало славяни - да си го кажем директно. В предаването обаче се пропуска от къде е дошъл Аспарух, или поне само се намеква, че е от северозапад или просто си е бил около Плиска, но в никакъв случай и от севроизток и не бил изобщо син на измисления Кубрат.
              https://www.youtube.com/watch?v=utWVTtTVCt0

              Коментар


              • В съюза има всякакви държави, но сега той е на път да се сдобие с такава, която 6 пъти /абсолютен световен рекорд!/ е сменяла името си

                EPICENTER.BG
                Паун Цонев: Македония – бъдещата перла в короната на ЕС
                Няма съмнение, че тази бележита европейска държава, ширеща се на югозапад от н

                Коментар


                • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                  Точно това е ярък пример на етимологична помия. А чувал ли си, че и ирландците били българи? Там имало през 670г. преди Христа, цар на име Болг и той с "FIR BOLG" - народа си, наречен също БОЛГ управявал Ирландия. Авторите на тези малоумия дори са открили, че и другите ирландски владетели били с чисто български имена - Ган било Ганьо, Беоан било Боян или Баян, Ugaine Morе е от българската династия Угаин, а Murtagh било Омуртаг.

                  Мога да ти докажа, че и мексиканците са българи. Там имат думата "тепе", която означава "хълм". А тази дума се появила у нас много преди да се появи в Мексико.

                  Кажи кои искаш още да ти докажа, че са българи? Редим срички всякакви и преливам звук в звук.
                  tepe КАКЪВ РОДНИНА ТИ е?
                  Last edited by X_Y; 09.01.2022, 18:59.
                  Нямам доверие в НИЩО и НИКОЙ

                  Коментар


                  • Византийските магии срещу Симеон Велики - когато нищо друго не помага срещу българския владетел. В хрониката на византийския историк Псевдо-Симеон Магистър се открива следното любопитно свидетелство, отнасящо се до смъртта на българския владетел цар Симеон: „На двадесет и седмия ден от месец май, петнадесети индикт, астрономът Йоан казал на император Роман, че статуята, която стои над колонадата на хълма Ксиролоф и е обърната на запад, е на Симеон: „Ако ѝ отсечеш главата, в същия час ще умре Симеон“. Тогава императорът изпратил през нощта хора, които отсекли главата на статуята. И в същия час умрял Симеон в България [...]“. Същият разказ, но с някои малки промени, се съдържа и в хрониката на Продължителя на Теофан, където е добавено, че цар Симеон умрял в същия миг, „обхванат от безумие и сърдечна болест“. В съчиненията на Скилица - Кедрин и Йоан Зонара се споменава освен това, че императорът направил внимателно проучване, „като разпитвал подробно за времето на неговата смърт“ и установил, че Симеон умрял в същия миг, когато била отрязана главата на статуята7 . В хрониката на Михаил Глика по повод същия епизод пък е добавено, че статуята „била свързана“ по някакъв начин с българския цар, и още, че императорът узнал, че Симеон умрял точно в същия час, когато била обезглавена статуята, „понеже го отбелязал“8 . Тази византийска легенда, отнасяща се до смъртта на първия български цар, е особено интересно свидетелство за ромейските представи относно използването на магически средства в борбата срещу българите и опитите за физическо елиминиране на техните владетели по свръхествествен начин. Прави впечатление, че във всички тези разкази, отнасящи се до кончината на цар Симеон, е засвидетелствана важната роля на астронома съветник, който подтиква императора към магическото действие.

                    Коментар






                    • pik.bg
                      Намериха печат на Самуил, който доказва произхода му от рода на Крум - Информационна агенция ПИК

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от bota156 Разгледай мнение
                        Една интересна традиция е употребата на имената ни за роднини. Повечето от нас дори и не предполагат колко древни са думите майка, тате, дядо, баба, свекър, свекърва

                        Те са едно ехо от отдавна отминали времена, времена, през които дедите ни са били господарите на света и носители на светлината.

                        Майка има диалeктен вариант ма (БЕР, Том III, 1986, с.593).Този вариант не се среща сред изконните думи наафганистанци, талишци и иранци, но за сметка на това е регистриран на тракийски надписи от преди около 2700 години. MA е едно от имената на богинята-майка при фригите, чиято древна родина са Балканите.

                        Отново на фригийски надписи срещаме думата МАТЕРАНмайчин, на майката. МАТЕРАН е записана предо около 2700 години, но е почти идентична на стблг. МАТЕРЬНЪмайчин, на майката.

                        http://www.maravot.com/Phrygian/monument.W-01.jpg

                        Майката е хранилница, без нея новороденото няма как да оцелее и израстне. Дедите ни са осъзнавали това добре и поради тази причина са ползвали и името ДА за майката.

                        Думата ДА е просто стар вариант на дойка, а обяснение можем да получим от стблг. доитикърмя, давам мляко. Сродна е и съвременната диалектна дума дадапо-голяма сестра, бавачка на деца. Езиковедите смятат, че вторичното значение на думата е възникнало поради това, че по-големите сестри бавят, хранят по-малките братя и сестри (БЕР, А-З, 2007, с.313).

                        Една слабо позната българска дума за майка е нана/нена. С нея за жалост се правят много спекулации. Понеже нанаозначава майка на санскрит и авестийски, някои хора са склонни да я обяват за иранска по произход, като разбира се пропускат, че нана присъства също в сръбски, кашубски и хърватски, вариант намираме и в гр. νάνναмайка, албан.nenëмайка. Сродна е и хетската дума nindaхляб, храна. Нана означава тази, която храни, етимологията е скрита в българската дума нянка/ненкаженска гръд. Тук е мястото да се споменат тракийските лични имена Νανω/Нано,Νεινισος/ Нейнис. В ново време те са познати сред нас българите като Нанко и Ненко.

                        Бабата също е известна с това, че храни и гледа децата. Стблг. баба има и значението кърмачка (БЕР, А-З, 2007, с.23). Това, което езиковедите са пропуснали да отбележат е факта, че думата баба е сродна на арийската papuгледач, гледачка, грижовница. Пропусната е и важната подробност, че съществува тракийска дума баба. Тя се среща в крепостното име Βαβα /Баба и в названието на одриския град Βαβουλη/Бабуле. Съществува също тракийско лично име Βαβα /Баба споменато от Прокопий, а и в епиграфски паметници от VIII век преди Христа.

                        Някои автори смятат, че думата кака се среща освен при нас българите, също и при някои ирански народи…Това не отговаря на истината. Значението на кака е по-голяма, по-висока, по-възрастна, а паралел намираме в тракйската дума каука-височина, също и в латв. kaukasвъзвишение. Сродни са хетската кукадядо, полската диал. кокдядо.

                        Димитър Дечев съобщава за тракийско име Κακους/Какус, което е регистрирано на надпис от село Овощник, Казанлъшко – с. 222.

                        В етимологическите речници се посочват доста паралели на българската дума леля. Някои от тях са сръбската лела, украинската лелика, кюрдската лалувуйчо, а и албанската лалалеля.(БЕР, Том III, 1986, с.357). Общо взето най-близките по значение думи са от земите, които са обитавани от нашите деди траките. За това не е никак учудващо, че намираме тракийското име Λαλας/Лалас, което не е нищо друго освен по-стария вариант на българското Лалко.

                        Освен леля, при нас се употребява и думата тета, тетка. Тя е сродна на литовската –tetáтета, тетка. За нея Хялмар Фриск смята, че е сродна на името на Тетида – майката на Ахил Пелеев (H.Frisk, Griechisches Etymologisches Wӧrtebuch, Heidelberg, 1960, z. 668). Фриск посочва, че става дума за предгръцко, пеласгийско име.

                        Това е напълно логично като се има предвид, че Артър Еванс и Алберт Йорис Ван Виндекенс отдавна доказаха пеласгийския произход на антропонима Ахил. Ахил от друга страна е посочен като водач на хора, които в по-късни времена са наречени българи.

                        За думата зълва са дадени доста подробности в етимологическия речник. Посочени са диалектните разновидностизолва, злъва, зъва, а също така сръбската и хърватска заова, украинската зовиця, белоруската завíця и др. Приятна изненада е споменаването на тракийската γελαβοςзълва (БЕР, А-З, 2007, с.666).

                        Калина е една интересна българска дума за роднина от женски пол. Калина е всъщност по-малка зълва, която снахата е заварила в дома. Eзиковедите посочват, че името произлиза от названието на растението калина, тъй като различните по възраст зълви се наричат с имената на плодовете на храсти и дървета – малина, дунка, црешня (БЕР, Том II, 1979, с. 169).

                        Живко Войников посочва приликата с келтското /ирландско/ caileмомиче, тох./б/ kl-ye, klainaжена, а същотаджикската, ягнобска kelin невяста, булка и др. Връзката калина-жена, тази, която ражда е логична. Коренъткал, кел има значение – течение, потекло. Намираме го в думите челяд, чловекъ-човек, а също и в тракийски лични имена с наставка –келас, –килас.

                        Невеста е древна дума, във ведически санскрит тя е документирана под формата наводха, което пък е съкращение отнаванова и водхадоведена. Значението на невеста е новодоведена, новодошла. Древният вариант на невеста е билнева-веста, ново-вестаNovae e название на тракийско селище на брега на река Дунав, а в тракийското лично имеΟυεζινας/Везина, намираме корена вез-водя, довеждам – стблг. вести, везон.
                        Подобно на невеста, думата снаха също присъства във ведически санскрит. Там снаха е под формата снуса, като с е съюз съответстващ на българския с, със, а нуса е древно название за момиче, жена, обвързана жена. Според Владимир Георгиев нуса е тракийска дума за нимфа, т.е. младо момиче (Траките и Техният Език, 1977, с.101).

                        Както можем да очакваме етърва, ятърва е също с древни корени. Езиковедите смятат, че древният вариант е *yentry (йентръ) – (БЕР, А-З, 2007, с.514). Спомената е санскр. ятажена на мъжов брат, но е пропусната тракийскатаιανατερα/янатераетърва, ятърва.

                        Произходът на думите свекърва и свекър е скрит в далечното минало. Древните арийци, чиято родна земя са Балканите са ползвали думите свасурасвекър и свасрисвекърва. Близък до днешния вариант намираме и в тракийската ономастика. Фригийските писмени паметници са били подложени на унижожение, но все пак значително количество са оцелели. Сред запазените думи е и (c)векро, която Ото Хаас сравнява със свекър, свекърва.

                        Да разгледаме и названията за роднини от мъжки пол. Баща е една уникална дума, според езиковедите нейният стар вариант е батия (БЕР, А-З, 2007, с.37). Значението е възрастен, по-голям, уважаван. Най-древният вариант се среща в тракийски лични имена като Βατος/Батос и Βαστας/Бастас.

                        Може да звучи странно, но бате, батко, бато е със същото значение както и баща. Нека не забравяме, че значението евъзрастен, по-голям, уважаван, т.е. точно това, което е по-големия брат. Бато дава обяснение и за името на Бат Баян –по-големия брат на княз Аспарух.

                        Друга дума за родител, баща е тате, имаща разновидности татко, тато, тейко. Те се употребяват и като лични имена при нас българите. Могат да се споменат Тато, Тате, Тейо, Тейко. В тракийската ономастика срещаме Tato, Τατας, Τατος,Τατεις – (Detschev, z. 494).

                        Днес думата отец се употребява за духовно лице, но в миналото тя е била една от думите за баща. Най-древната и форма според Ст.Младенов е била атькъ. Коренът ать намираме в тракийските лични имена Атес, Атис, а дори и в това на Атила. То не е нито германско, нито тюркско, а палеобалканско. Използвано е както от траки, така и от скити, една друга разновидност е Атий-име на скитски цар живял през IV век преди Христа.

                        http://www.maravot.com/Midas.tombA.jpg

                        В българският език дядо има и вариант дедо. Езиковедите смятат и двете разновидности за бълболни думи. Добавено е и това, че съществуват лични имена като Дедослав, Дедил, Дядко, Дедика– (БЕР, А-З, 2007, с.471-472).Това е така, но са пропуснати важни подробности. Първата е, че съществуват тракийски лични имена Δειδας, Δειδις/Дедас, Δαδας, Дада. Другата важна подробност е тази, че разновидността дедо-дядо се среща и при тракийските имена ΔειδαςΔαδας. Тази вариация се дължи на една от най-отличителните черти на българския език, а именно екането и якането. Както се вижда, тя е отличителна черта и на езика на Орфей. Преди повече от 30 години Владимир Георгиев спомена това – (Въпроси на българската етимология, стр.115).
                        Точно това е ярък пример на етимологична помия. А чувал ли си, че и ирландците били българи? Там имало през 670г. преди Христа, цар на име Болг и той с "FIR BOLG" - народа си, наречен също БОЛГ управявал Ирландия. Авторите на тези малоумия дори са открили, че и другите ирландски владетели били с чисто български имена - Ган било Ганьо, Беоан било Боян или Баян, Ugaine Morе е от българската династия Угаин, а Murtagh било Омуртаг.

                        Мога да ти докажа, че и мексиканците са българи. Там имат думата "тепе", която означава "хълм". А тази дума се появила у нас много преди да се появи в Мексико.

                        Кажи кои искаш още да ти докажа, че са българи? Редим срички всякакви и преливам звук в звук.

                        Коментар


                        • Как можа да пуснеш това тук..Ти не знаеш ли,че фОН не признава и не знае какво е лингвистика..

                          Коментар

                          Working...
                          X