IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Може ли социализмът да създаде по-бърз растеж от "капитализма"?

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Имам въпрос към 77: според теб каква е системата в Китай?

    Коментар


    • Да върна топката отново в игралното поле на темата:
      Може ли социализмът да създаде по-бърз растеж от "капитализма"?
      ....

      Да си представим, че имаме на пистата двама състезатели по бягане.
      На единия /капитализма/ никой не му пречи. Поне от 1789г. е така.
      На другия /соца/ конкурента му постоянно хвърля камъни, търси начин да го спъне и т.н Така е до ден днешен.
      Как може да сравняваме в такива "неспортсменски" условия истинския потенциал на двамата състезатели?
      .....
      Как се е пречило на соца от западните "джентълмени" е много обширна тема, но тук ще дам само една подсказка, чрез която се ограничаваше технологичното развитие на соца - КОКОМ.
      .....
      Под влияния на мощния евроатлантически вятър соца бе заличен от Европейска земя някъде към 1990г.
      С изключение на Беларус, който между впрочем се справя прилично под ръководството на "последния диктатор на Европа".
      На пръв поглед глобалната битка между двата строя е приключила и победителя е безспорен.
      Според повечето специалисти днес просто гледаме предсмъртните вопли на последните крепости на соца - Северна Корея, Куба, Венецуела, Иран.
      Така ли е обаче в действителност?
      ....
      Гореспоменатите 4 държави някак си се инатят бая десетилетия, оцеляват някак си и не щат да сменят резбата.
      Що тъй? Глупави ли са? Или просто диктатурите им са много здрави? Ама той Иран е по демократичен от половин Европа според мен.
      Да уточня за Иран щото малко хора са наясно.
      В арабския свят както знаете шиити и сунити се борят за религиозно надмощие.
      Под прикритието на двете религиозни форми обаче се крие грандиозна социална борба.
      Водача на шиитите /Иран/ си направи революцията през 1979г., като отхвърлиха наложената им американска "демокрация".
      Грубо в Иран имаме религиозен социализъм или поне идея за сериозно развитие на социална и справедлива държава.
      Водача на сунитите Саудитска Арабия начело с неговите петролни шейхове както всеки знае е под крилото на чичко Сам. За петродолара знаете. Значи тук имаме монархия и капитализъм отвсякъде, като от горе си му е съответния религиозен воал.
      Накратко:
      Като чуете шиити мисленте за социализъм
      Като чуете сунити мислете за монархия и капитализъм.
      Както знаем, Саудитците си стоят на петролната игла, играят си с броениците, но не произвеждат почти нищо освен нефт.
      Накратко - живеят доста по-богато от иранците.
      Иран поради санкциите е станала почти автаркия. Има сериозна икономика, произвежда сама какво ли не, ама е по-бедна.
      И двете държави се къпят във въглеводороди, капиталистическата не произвежда нищо друго, но е багата.
      Социалистичаската произвежда какво ли не, ама е бедна.
      Що тъй?
      Къде е бъга в системата на Иранците?
      За да стане още по-интересно ще вкарам и социалистическа Венецуела в кюпа.
      Тя милата, също като капиталистическа Саудитска Арабия нищо свястно освен петрол не може да произведе. Поне в наши дни.
      И сигурно затова според някой съвсем заслужено е така закъсала икономически. Бедност, бедност... Всички знаят дереджето и.
      По статистиките които имам от 2010г. в недрата на Венецуела има въглеводороди за 33 ТРИЛИОНА долара, а в недрата на Саудитска Арабия за 30 ТРИЛИОНА. Тези богатства разпределени според броя на жителите на двете държави са сходни.
      На всеки венецуелец се падат подземни богатства за 1.17 милиона долара.
      На всеки саудитец се падат подземни богатства за 1.12 милиона долара.
      Видно е, че венецуелците би трябвало да живеят без да се трудят много в соц. държавата си приблизително толкова богато колкото и саудитците.
      Да, ама за лош техен късмет са от другата страна на барикадата и са наказвани/санкционирани от чичко Сам по всевъзможни начини.
      Икономическите способи/приоми за въздействие от САЩ върху неприятелска страна са десетки.
      Резултата за венецуела е днешната и бедност. Някой винят за това калпавия им соц. Да на фона на соца в други държави техния е просто смешен.
      Ама тук сравняваме две почти нищо не произвеждащи петролни държави с два различни строя.
      ....
      По обясними причини никога в историята си Соца не е бил оставян от глобалните владетели да се развива спокойно, без да му се пречи по всички възможни начини.
      Как уверено да съдим при това положение коя система има по-добър потенциал за развитие/растеж?
      ....
      Ако още не сте изядени от световната финансова олигархия – просто още не ви е дошъл редът.

      Коментар


      • Връщам се към началния въпрос зададен от темата. Може ли социализмът (ще променя леко изходния въпрос) да бъде по-успешна система от капитализма?

        Ако под социализъм се разбира преобладаващ държавен контрол на предприятия в ключови сектори като енергетика, национална сигурност, държавен контрол на централната банка, земеделието и други ключови индустрии, да, на теория може. Обаче следва да има желязна система на спазване на правилата и тежки наказания при корупция, както е в момента в Китай и други азиатски държави.

        Добрите страни на подобна система са задоволително образование и здравеопазване. Несменяемостта на лидерите позволява континюитет в политиките.

        Слаби страни - инерция, мързел, възможна поява на корупция, демотивираност за създаването на нови бизнеси.

        Ето ги и позитивите на капитализма, ако под капитализъм разбираме, общество с наистина свободна конкуренция и зверско антимонополно законодателство + Демократично избрано правителство за 4-5 годишен мандат:

        - по-динамична система;
        - по-гъвкава система на пазарните отношения;
        - бързо развитие на отделни икономически сектори;
        - предприемчиво население.

        Слаби страни:

        - Поява на монополи и олигополи, които задушават и в крайна сметка унищожават средната класа;
        - поява на силно социално разделение;
        - Слабо и дори липсващо здравеопазване;
        - ужасно държавно образование достъпно за всички.

        Ключов момент и при двете системи е кой управлява банките и паричната политика.


        При една въображаема скала от ляво на дясно можем да имаме всякакви варианти на общества. Терминът растеж е кух. Следва да се замести с нарастване на националното благосъстояние и удовлетвореност на гражданите на дадено общество. Иначе цялото занимание се превръща в самоцел, унищожаваща хората и природата.

        Какъв път да поеме конкретно България? Най-оптимално винаги е средното положение. Ако можем да запазим позитивни черти от старата система и да ги комбинираме със свежи идеи от новата би било най-добре.

        При всички положения, каквато и да е системата трябва да се започне от спазването на законите. Не може да се гради без никакви правила. Ентропията не прощава.
        Last edited by Selena; 16.04.2018, 21:09.

        Коментар


        • Първоначално изпратено от Iv_max Разгледай мнение
          Темата наистина се изчерпа според мен в първоначалния си вид. Което не пречи да продължи в друг вид.

          Обаче е адски интересен един въпрос...

          Има ли някой във форума който в резултат на тук направените дискусии или изразени мнения е ПРОМЕНИЛ своето първоначално виждане по даден въпрос ?
          Едва ли Аз вярвам че "Щастието идва чрез добрата преценка, добрата преценка идва чрез опита, а опитът идва чрез лошата преценка."
          Никъде не пише че добрата преценка може да дойде от четене на форуми Аз постоянно се съмнявам във всичко. Включително и в това в което съм 100% сигурен. В този смисъл във форума търся противоположните на моето мнения с цел да вляза в час ако греша някъде а може би и до голяма степен да намеря "утехата", че им и други луди на моя акъл
          А иначе смятам че този форум е много ценен. Днес се напънах и изчетох цялата тема. Дори и в тази единствена тема са дискутиране въпроси, които не са дискутирани в друг български форум. Търсел съм дискусии относно ученията на Буда и Кришна и не съм откривал, например. Дискусии относно психология също няма на друго място. Може и да има, просто аз не съм откривал такива. Предполага се че трябва да стигнем до извода, че умните и интелигентни хора са тук. Освен това, може да се предположи че тук пишат хора които се интересуват от забогатяване. Хора които искат да спечелят повече отколкото им трябва. Такъв начин на действие предполага някаква по-висша идеология, защото правенето на пари само по себе си е безсмислено. Тези хора много вероятно имат някаква подсъзнателна идея за какво са им тези пари, дори и още да не са я осъзнали напълно. Видях споменати Ошо и Кришна. От такива идеологии не се интересуват елементарни хора. На няколко пъти четох твърдения, че "парите са нищо" Как ми се искаше навремето някой да може да ми обясни това. Тогава, когато събирах пари за баничка. Уви. Това може да го разбере само човек, задоволил физическите си нужди и притежаващ повече пари, отколкото му трябват за да задоволява физическите си нужди до края на живота си. Много ми хареса и това за пълната свобода. Познавам няколко човека, които я приеха. Не бяха милиардери но мултимилионери и в един момент зарязаха всичко. Твърдяха че това е последния етап на израстването. Източните философи и те твърдят същите неща, та може и да е вярно.Дали е така аз лично не знам. Правя някакви нещастни опити, но още съм далеч от подобен начин на живот. Тази молитва е на Вонегът - любимият ми писател. Ако не си го чел, съветвам да прочетеш всичко. И накрая за "Колибата". Наистина филма е уникален и препоръчвам на всеки да го изгледа / има го в замунда/ Нещата за които става дума са доста близки до философията на Мулдашев, та ако ви хареса филма, може да прочетете и "От къде сме произлезли". Библията, Корана и Бхагавагдита имат твърдения, но за разлика от тях Мулдашев се опитва да прилага и доказателства
          Акъл ми дай, пари сам ще си спечеля.

          Коментар


          • Напоследък обаче поддръжката не достига, новите екипи са с ниска калификация и май много-много не им се цапа. Горивото не е осигурено. Водачите всичките се хванали за волана, за скоростния лост, десен педал, ляв педал. Пътниците от първа и последните класи не се разбират като си говорят. Скороста вече е много превишена.

            ==============================================
            Алооуу, коментиращите!!! Вие въобще вдявате ли за какво пише колегата в своя пост. какви коли, какви скорости, какви 220 км ви патят?! Вие за алегория чували ли сте? Пили ли сте, що ли? Някои хора разбират от всичко, като френски ключове са - всички гайки хващат. Само дето нито една не могат да отвият. Я прочетете още един път, чукчи....дето пишете отговори, преди да сте прочели за какво става дума.
            Партия была, есть и будет есть!

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Грую Груев Разгледай мнение
              Задкормилното устройство е важно, Ив, задкормилното, а на него не може нито чипа да му смениш, нито да го ъпгрейднеш с няколко хиляди евро отгорео за екстри. То и за повечето неща е така, но нали все си намираме оправдания и те така - другите са виновни, аз съм невинен

              ​​​​​​​Сега като се замислих...дали пък не можеш? Да ъпгрейтнеш "устройството зад кормилото" )) Кво мислиш....

              Коментар


              • Темата наистина се изчерпа според мен в първоначалния си вид. Което не пречи да продължи в друг вид.

                Обаче е адски интересен един въпрос...

                Има ли някой във форума който в резултат на тук направените дискусии или изразени мнения е ПРОМЕНИЛ своето първоначално виждане по даден въпрос ?

                Коментар


                • Първоначално изпратено от Грую Груев Разгледай мнение
                  Задкормилното устройство е важно, Ив, задкормилното, а на него не може нито чипа да му смениш, нито да го ъпгрейднеш с няколко хиляди евро отгорео за екстри. То и за повечето неща е така, но нали все си намираме оправдания и те така - другите са виновни, аз съм невинен
                  Това е без съмнение. Аз го знам и го казах. Устройтвото зад кормилото е важно да прецени какво устройство кара и къде го кара и дали може да го кара.

                  Коментар


                  • Задкормилното устройство е важно, Ив, задкормилното, а на него не може нито чипа да му смениш, нито да го ъпгрейднеш с няколко хиляди евро отгорео за екстри. То и за повечето неща е така, но нали все си намираме оправдания и те така - другите са виновни, аз съм невинен
                    Never argue with idiots, they will bring you down to their level and then beat you with experience

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от mathematician Разгледай мнение


                      Тая тема сериозно се забатачи.

                      Но високата скорост наистина е опасна. Не случайно в градовете е ограничена на 50, а в жилищните квартали даже и на 30 (това в България го няма, но чат пат има по някой знак 30). Просто в града има много ситуации, където времето за реакция е много важно. Пресичат хора неправилно. Нямаш добра видимост. Тесни улици, неправилно паркирани коли, някой излиза от паркинг на заден без да те вижда. Така че повечето катастрофи с жертви в градовете са предизвикани точно от високата скорост. А и да не забравяме че при ниска скорост - щетите ще са по-малки - изкривени ламарини.

                      А при челен удар с над 80-90 (мисля че там някъде беше границата) нямаш никакъв шанс независимо от колата. Колата може и да те запази - дори можеш да нямаш никакви външни наранявания. Но вътрешните органи няма да издържат на такъв удар.
                      Къде отиде за скоростта в градски условия се чудя...))

                      Значи почнахме от някаква символика...относно скоростта спрямо не знам кво вече...минахме през скоростта като цяло....и ти я докара до скоростта в градски условия.

                      Разбира се че в града скоростта е опасна. Това не подлежи на коментар. Обаче за скоростта по магистрали или по хубави пътища не съм съгласен. Сега вече не говоря за символика. Дори ниската скорост доста често е по оасна от високата. Щото предполага факта че принуждаваш някой друг да прави по опасни маневри или изпреварвания.
                      Ти говориш за челен удар ама това е крайност ... освен това скоростта с която на практика се удряш би трябвало да е по малка от тази с която се движиш ако въобще реагираш разбира се.

                      Сега разбирам че ще предизвикам реакции обаче аз смятам че ако караш сериозен автомобил с 220 по магистрала си по малко опасен на пътя от колкото някой с 10-20 годишна кола със 120. И тук не говорим за твоята безопасност а за това дали ти си опасен.

                      Разбирам че някой дет никога не се е качвал на скъп автомобил преценката му за скоростта е от гледна точка на неговия таралясник... и смята че при таква скорост не може да спреш не може да реагираш и т.н но това не е вярно. Значи освен гъзарията....трябва да помните че когато една кола струва 30 хиляди евро и една друга кола струва 180 или 280 хиляди евро....разликата в тези коли не е само в марката или в кожата вътре а в много други неща които обуславят цената. И до голяма степен сигурността. През живота си съм карал всякакви автомобили от москвич до ферари така че....позволете ми да мога да преценя. И съм минал периода на изхвърлянето. Практически всеки мощен автомобил ...колкото е по мощен е по безопасен и по сигурен на пътя. Щото има много по добро и стабилно окачване....управление..спирачна система + факта че мощен автомобил може да те измъкне от много ситуации за разлика от малкия...който кат натиснеш газта в екстремна ситуация да се измъкнеш просто няма никой и нищо не се случва. Една от най опасните ситуации на пътя е изпреварването. Всеки шофьор с богат опит ще каже че в такава ситуация е задължително да приключиш маневрата колкото е възможно по бързо. Проблемите идват когато някой тръгне да изпреварва някой и го прави за цяла вечност с което освен себе си изнервя и останалите на пътя + че пътната обстановка може да се промени за времето в което той е решил че ще изпревари някой. И доста често това че не може да изпревари бързо зависи не зависи от шофьора ами от автомобила.

                      С това искам да кажа само че....човек трябва да шофира в зависимост от опита си, колата която управлява и пътя по който се движи и не трябва да го прави опасно щото за разлика в игрите на плейстейшън ние имам само по един живот. Обаче високата скорост не означава задължително опасност както хората са свикнали да казват. Опасността идва от това че не можеш да съобразиш кво караш къде го караш...и дали можеш да го караш.

                      Черната статистика в България е в резултат на ужасния автопарк , сравнително лоши пътища с малки изключения и комплексите на недоималите българи. Имам пред вид някой дет никога не е виждал си взел 10 годишно БМВ кат си мисли че има все едно ферари.

                      та така

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от Iv_max Разгледай мнение

                        Това не е вярно и в пряк и в преносен смисъл.

                        Високата скорост не е проблем ако караш по качествен път ...качественна кола и на волана стои опитен шофьор.

                        Повечето кастрафи се случват не поради скоростта....а поради това че караш таралясник....по път с дупки и на волана седи 18 годишен безсмъртен джигит или 70 годишен умрял оптимист.

                        Тая тема сериозно се забатачи.

                        Но високата скорост наистина е опасна. Не случайно в градовете е ограничена на 50, а в жилищните квартали даже и на 30 (това в България го няма, но чат пат има по някой знак 30). Просто в града има много ситуации, където времето за реакция е много важно. Пресичат хора неправилно. Нямаш добра видимост. Тесни улици, неправилно паркирани коли, някой излиза от паркинг на заден без да те вижда. Така че повечето катастрофи с жертви в градовете са предизвикани точно от високата скорост. А и да не забравяме че при ниска скорост - щетите ще са по-малки - изкривени ламарини.

                        А при челен удар с над 80-90 (мисля че там някъде беше границата) нямаш никакъв шанс независимо от колата. Колата може и да те запази - дори можеш да нямаш никакви външни наранявания. Но вътрешните органи няма да издържат на такъв удар.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от citizen_bg Разгледай мнение

                          Имаше навремето постулат за водещата роля на масите, но историята учи друго, че народът е продукт на държава (чети го властта). Има кадърна власт(държава) – има народ, няма такава – няма народ. Така казва историята, а не Бог или природните закони, както е според Бате Пешо.
                          Рибата се вмирисва от главата и това, че народът е такъв не е негова грешка. Това, че е разединен и неорганизиран е също резултат от действията на властта.
                          Принципно си прав - имаме не един пример в тази насока точно в исторически аспект, затова и казах, че най-добрата власт е тиранията, но с умен владетел, а не демокрацията - поне според древбите елини. Всъщност има и една друга власт, самопровъзгласила се за четвъртата власт, акто там също е пълно с долнопробен материал, който разяжда тялото на държавата, ако се изразя метафорично.

                          И все пак властта се избира от народа, така че да не го оневиняваме (народа), защото до много голяма степен сам си е виновен - аз съм ходил на много повече митинги от който и да е средностатистически байчо с 1000 лева заплата. Народът е изпаднал в апатаия и все чака друг да го оправи. И той го оправя, затова и народът си ходи в постоянна стойка Г. Тъжно и жалко, като за народът дори не е оставен изход за отстъпление, освен Терминал 1 и 2, обаче той пак не се бунтува - стига му да има кренвирши по 2 лева в лидъла и банани по левче в билата, и е супер доволен. Но да не забивам, че темата стана много филосфоски настроена
                          Never argue with idiots, they will bring you down to their level and then beat you with experience

                          Коментар


                          • Напоследък обаче поддръжката не достига, новите екипи са с ниска калификация и май много-много не им се цапа. Горивото не е осигурено. Водачите всичките се хванали за волана, за скоростния лост, десен педал, ляв педал. Пътниците от първа и последните класи не се разбират като си говорят. Скороста вече е много превишена.

                            Коментар


                            • Няма ли кой да заключи тази безсмислена тема?
                              Партия была, есть и будет есть!

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от Iv_max Разгледай мнение

                                Ей тая работа с греха е много сериозна тема. Но сериозна не щото греха е сериозен а щото дефиницията за грях е много интересна. какво стои зад греха? - религиозен морал....какво е религиозен морал? - набор от правила формиращи религиозна ценнстна система....какво е религията? ...и т.н....абе един куп много яки въпроси.
                                Ние сме християни източноправославни.Нашият Бог ясно ни е посочил какво е грях....Който вярва изпълнява Волята му който не вярва си прави каквото иска.Само че има една подробност...Светът се управлява от Закони такива за физическият и такива за духовният свят.Който ги наруши плаща...После се чуди ама защо нямам деца или защо са болни защо се случва еди какво си.Природата е жив организъм и налага своята воля в крайна сметка.Аз не съм запознат много с религиите но в коя религия са позволени кражбите убийствата прелюбодействието???

                                Коментар

                                Working...
                                X