Днес дамите са много активни - работят им усилено мозъчетата, но толкова много варианти за "подобаващо отблагодаряване" /по вечерно време/ - не очаквах, че могат да съществуват... Не съм си го помислял и в най-смелите си мечти: пишат се страници, ред след ред - химикалките свършват, но и тетрадките са вече на привършване....
Да оставим дамите да работят спокойно...
А аз се сетих за неотдавнашен научен "спор", в който един /по неговото определение/ - "прост инженер" - никога непроектирал кораб в практиката, но не минал без 5-6 проекта във ВУЗ-а си... Значи, той толкова убедено твърдеше /може да се прочете назад/, че проекцията на сила върху ос имала смисъл на ускорение!?!
То, наистина, човек може и да сгреши, но да твърди с убеждение, че пък да няма понятие какво му се казва за основните изчисления, като се почне от т.нар. еквивалентна греда на кораба: ми тя, спящата "красавица" - оказа се - за такива неща не е е чувАла...
Та тогава още ми стана ясно колко кораби може да "построи" /на теория/ - една спяща "красавица"..., пък после ми дойде наум да обоснова необходимостта от стиковане работата на много отдели и стотици изпълнители, които правят един кораб.
Но пък, от един проект можеха да се правят не само единични бройки, а серия от десетки /еднотипни/ кораби, което пък не означава, че всеки от серията се е правил от един и същ екип от стотици хора, а и се правеха с всеки следващ кораб - различни изменения в проекто-конструкторската документация, всичко се правеше в движение, като измененията, подписани от гл.технолог, гл. конструктор, нормоконтрол и още поне 5-6 човека - конструктори и технолози - до обикновеният технически изпълнител...
Та, тия съгласувани изменения - се носеха на строителя на кораба: това беше длъжност, която извършваше надзора при работата по определен кораб. Всеки кораб от серията си имаше отделен строител. А бригадите, които събираха отделни часто: цилиндрична, нос и кърма - наброяваха десетки и по-натам - с достройките и изпитанията /за които ви писах вече/ - бяха стотици...
И всички те, със зам директорите и шефа - "правеха" постоянно кораби...
И нито един от тях не е потънал... Не мога да кажа какво щеше да стане, ако на някой от ръководните постове - бяха нахъндрили някой "прост инженер", който не знае що е то "еквивалентна греда на кораб" - А-Б-то на проектирането на корабния корпус, чрез които се определя надлъжната якост на корпуса - с диаграмата на теглата и строевата на подемните сили по ребра...
Без това - корабът не би могъл да плава, нещо повече - не би могъл да бъде пуснат и на вода /за достройката/..., но това е наистина голяма тема...
Мисля, че не ви затормозявам много с дългите си постове. Все пак - някои неща могат да се понаучат..., не и от хората, които са врели и кипели във вихъра на знанията във ВУЗ-а си...
Поздрави!
Да оставим дамите да работят спокойно...
А аз се сетих за неотдавнашен научен "спор", в който един /по неговото определение/ - "прост инженер" - никога непроектирал кораб в практиката, но не минал без 5-6 проекта във ВУЗ-а си... Значи, той толкова убедено твърдеше /може да се прочете назад/, че проекцията на сила върху ос имала смисъл на ускорение!?!
То, наистина, човек може и да сгреши, но да твърди с убеждение, че пък да няма понятие какво му се казва за основните изчисления, като се почне от т.нар. еквивалентна греда на кораба: ми тя, спящата "красавица" - оказа се - за такива неща не е е чувАла...
Та тогава още ми стана ясно колко кораби може да "построи" /на теория/ - една спяща "красавица"..., пък после ми дойде наум да обоснова необходимостта от стиковане работата на много отдели и стотици изпълнители, които правят един кораб.
Но пък, от един проект можеха да се правят не само единични бройки, а серия от десетки /еднотипни/ кораби, което пък не означава, че всеки от серията се е правил от един и същ екип от стотици хора, а и се правеха с всеки следващ кораб - различни изменения в проекто-конструкторската документация, всичко се правеше в движение, като измененията, подписани от гл.технолог, гл. конструктор, нормоконтрол и още поне 5-6 човека - конструктори и технолози - до обикновеният технически изпълнител...
Та, тия съгласувани изменения - се носеха на строителя на кораба: това беше длъжност, която извършваше надзора при работата по определен кораб. Всеки кораб от серията си имаше отделен строител. А бригадите, които събираха отделни часто: цилиндрична, нос и кърма - наброяваха десетки и по-натам - с достройките и изпитанията /за които ви писах вече/ - бяха стотици...
И всички те, със зам директорите и шефа - "правеха" постоянно кораби...
И нито един от тях не е потънал... Не мога да кажа какво щеше да стане, ако на някой от ръководните постове - бяха нахъндрили някой "прост инженер", който не знае що е то "еквивалентна греда на кораб" - А-Б-то на проектирането на корабния корпус, чрез които се определя надлъжната якост на корпуса - с диаграмата на теглата и строевата на подемните сили по ребра...
Без това - корабът не би могъл да плава, нещо повече - не би могъл да бъде пуснат и на вода /за достройката/..., но това е наистина голяма тема...
Мисля, че не ви затормозявам много с дългите си постове. Все пак - някои неща могат да се понаучат..., не и от хората, които са врели и кипели във вихъра на знанията във ВУЗ-а си...
Поздрави!
Коментар