Петър Мутафчиев, министър на транспорта: Има политици и в БСП, които смятат, че не това е правилната стратегия
Виолета Симеонова*
- Г-н Мутафчиев, какво от направените по време на обсъждането на стратегията за приватизация на БМФ предложения би могло да влезе в окончателния текст, като се имат предвид кратките срокове до втория доклад на Европейската комисия?
- Това е нов подход за работа с бранша по важни за страната проблеми. Досега винаги правителството е приемало стратегията и след това е обсъждало с комисиите и бранша текстовете. Този подход е предпоставял нещата като условия за приватизация на големи български предприятия. Аз мисля, че прилаганият от нас в момента подход е по-правилният. На базата на направените предложения ние ще преценим кое за нас е ценно и кое отговаря на целите, които си поставяме, и след това обогатеният текст ще влезе в Народното събрание.
- Все пак има ли вариант за по-сериозни промени в стратегията, например по отношение на профила на стратегическия купувач?
- Могат да настъпят сериозни промени в стратегията в посока гарантиране на политическите цели, които си поставя с тази приватизация българското правителство. Има ли удачни предложения, ние сме отворени за тях. Разбира се, виждате, че дебатът беше трябва ли да има по-голяма свобода за участие в приватизацията. Това е въпрос, който ще дискутираме още следващата седмица. Лично моето мнение е, че за да има сериозни гаранции за развитието на БМФ, трябва да се търсят сериозни инвеститори, и то инвеститори, чиято дейност като юридически лица, като компании предпоставя развитието на БМФ.
- Имаме печален опит вече с Варненската корабостроителница, при чиято продажба се оказа, че големите и сериозни инвеститори не проявяват чак такъв голям интерес. Как ще привлечете такива инвеститори за БМФ?
- Според мен БМФ като компания, като авторитет в морското търговско корабоплаване е един достатъчен мотив да има сериозен интерес от сериозните световни компании да инвестират в нея.
- Има ли до момента заявен интерес от чужди компании към параходството?
- Не, в Министерството на транспорта не е заявявала интерес към БМФ нито една компания, но ясно трябва да се каже, че това може да стане, когато правителството на една държава обяви, че има намерение да приватизира определена компания.
- Не правим ли всичко това заради доклада на Европейската комисия, защото тя казва, че трябва да имаме такава стратегия?
- Това е едно от условията, но не е определящото. Много сериозна причина е необходимостта от инвестиции, които държавата не може да осигури и, разбира се, стабилизиране на предприятието на фрахтовия пазар, т.е. превозването на повече товари. Това е основната причина, поради която вървим към приватизация и, разбира се - подобряване на управлението. Що се отнася до ангажиментите, които имаме към Европейския съюз, ние сме длъжни да ги изпълним, но има един парадокс. Винаги съм се учудвал на мотивите на предишните правителства, с които са предложили приватизация на БМФ. Там се казва, че ние предлагаме параходството за приватизация, защото по този начин ще се гарантира независимостта на инспекторите на Морската администрация. Това е абсурдно. По тази логика трябва да кажем например, че трябва задължително да приватизираме БДЖ и предприятието за железопътна инфраструктура, за да гарантираме независимост на държавната администрация. В момента тази независимост я има, но понеже има ангажимент, поет от други правителства, ние трябва да го изпълним. Но това не е определящото.
- Съгласни ли сте със забележките на вашия колега Николай Василев по отношение на цената и профила на инвеститора?
- Аз и работната група се запознахме сериозно с позицията на министър Василев. Това са, разбира се, дискусионни въпроси и всеки има право да участва в дискусията. Аз например приемам позицията на Николай Василев и също заставам зад това от критериите да отпаднат 10 процента за профил на инвеститора и те да бъдат прехвърлени към цената. Но не мога да приема, че за да гарантираш развитието на БМФ, всичко трябва да е цена. Честно казано, това е един крайно либерален подход - продаваме едно предприятие и повече не се интересуваме от него. За съжаление голяма част от приватизациите на предишните правителства, и повечето под пряка отговорност на Николай Василев, са продадени точно по тази схема.
- Всичко това, което и Вие казахте, и това, което министър Василев каза, означава ли, че възниква напрежение в коалицията?
- Това, че има различни мнения между министри от една или друга партия в коалицията не означава, че има проблеми. Напротив истината се ражда в дебата и в различните позиции. Аз мога да кажа, че има политици и от БСП, които смятат, че не това е правилната стратегия, затова нека не правим политически изводи за бъдещето на коалицията от предложената стратегия.
- Ще се вземат ли предвид исканията, свързани с процента, който ще бъде предложен за продажба с компенсаторни записи?
- Въпросът е поставен на политическо обсъждане. По принцип ще се търси път как с приватизация да се реализират тези записи, които са в държателите, но за БМФ мисля, че не е удачно да продаваме 30 процента срещу компенсаторни записи.
- Но така или иначе ще има процент, определен за продажба срещу компенсаторки?
- В предварителния вариант на стратегията са заложени 5 процента, но при обсъжданията в правителството и Народното събрание той може да се промени. Не може да се отмени обаче да няма въобще акции, които да се купят с компенсаторни записи, защото има решение за това. Няма как да се избегне.
- Кога реално може да стартира приватизацията на БМФ?
- Трябва да се търси моментът в този период - края на 2006 - началото на 2007 г. - кога ще е най-удачно. Надявам се в края на есента - до 2007 г., да има сериозна промяна и в цените на чартирането, което ще даде благоприятни условия за приватизация.
- Каква цена очаквате за 70 процента от БМФ? Направихте аналогия с бъдещите инвестиции, които да са между 500 млн. и 1 млрд. долара, които да са сравними с покупната цена.
- Не си позволявам да споменавам каквито и да било цифри в стратегия, която още не е приета, и по една процедура, която още не е започнала. Ако започна да говоря с конкретни цифри, ще започна да подсказвам на бъдещите инвеститори. А ако те искат да дадат повече? Ние имаме своите очаквания, но не искайте от мен да ви кажа какви са те, защото е въпрос на воля на инвеститора.
- Кой ще управлява активите, които ще бъдат извадени от БМФ?
- Още не сме уточнили процедурата, по която това ще стане. За да можем по-бързо да подготвим приватизацията, най-вероятно те ще бъдат прехвърлени към Министерството на транспорта, а след това ще видим по какъв начин ще оперираме с тях.
- Г-жа Каменова каза, че съпътстващите дейности, които ще бъдат извадени от активите на дружеството преди приватизацията, са всички, които са извън генералните и насипни товари.
- Не, не, това са всички дейности и активи, които са извън пряката дейност на БМФ. Нека така да се уточним. Това е политическото виждане на българското правителство - извеждат се само неоперативните активи. Г-н Мирчев има едно предложение и аз съм склонен да помислим по отдаването на концесия на фериботното плаване, защото то най-после трябва да заработи. Ще го обсъдим и ще решим.
* Използвани са въпроси и на други медии.
Виолета Симеонова*
- Г-н Мутафчиев, какво от направените по време на обсъждането на стратегията за приватизация на БМФ предложения би могло да влезе в окончателния текст, като се имат предвид кратките срокове до втория доклад на Европейската комисия?
- Това е нов подход за работа с бранша по важни за страната проблеми. Досега винаги правителството е приемало стратегията и след това е обсъждало с комисиите и бранша текстовете. Този подход е предпоставял нещата като условия за приватизация на големи български предприятия. Аз мисля, че прилаганият от нас в момента подход е по-правилният. На базата на направените предложения ние ще преценим кое за нас е ценно и кое отговаря на целите, които си поставяме, и след това обогатеният текст ще влезе в Народното събрание.
- Все пак има ли вариант за по-сериозни промени в стратегията, например по отношение на профила на стратегическия купувач?
- Могат да настъпят сериозни промени в стратегията в посока гарантиране на политическите цели, които си поставя с тази приватизация българското правителство. Има ли удачни предложения, ние сме отворени за тях. Разбира се, виждате, че дебатът беше трябва ли да има по-голяма свобода за участие в приватизацията. Това е въпрос, който ще дискутираме още следващата седмица. Лично моето мнение е, че за да има сериозни гаранции за развитието на БМФ, трябва да се търсят сериозни инвеститори, и то инвеститори, чиято дейност като юридически лица, като компании предпоставя развитието на БМФ.
- Имаме печален опит вече с Варненската корабостроителница, при чиято продажба се оказа, че големите и сериозни инвеститори не проявяват чак такъв голям интерес. Как ще привлечете такива инвеститори за БМФ?
- Според мен БМФ като компания, като авторитет в морското търговско корабоплаване е един достатъчен мотив да има сериозен интерес от сериозните световни компании да инвестират в нея.
- Има ли до момента заявен интерес от чужди компании към параходството?
- Не, в Министерството на транспорта не е заявявала интерес към БМФ нито една компания, но ясно трябва да се каже, че това може да стане, когато правителството на една държава обяви, че има намерение да приватизира определена компания.
- Не правим ли всичко това заради доклада на Европейската комисия, защото тя казва, че трябва да имаме такава стратегия?
- Това е едно от условията, но не е определящото. Много сериозна причина е необходимостта от инвестиции, които държавата не може да осигури и, разбира се, стабилизиране на предприятието на фрахтовия пазар, т.е. превозването на повече товари. Това е основната причина, поради която вървим към приватизация и, разбира се - подобряване на управлението. Що се отнася до ангажиментите, които имаме към Европейския съюз, ние сме длъжни да ги изпълним, но има един парадокс. Винаги съм се учудвал на мотивите на предишните правителства, с които са предложили приватизация на БМФ. Там се казва, че ние предлагаме параходството за приватизация, защото по този начин ще се гарантира независимостта на инспекторите на Морската администрация. Това е абсурдно. По тази логика трябва да кажем например, че трябва задължително да приватизираме БДЖ и предприятието за железопътна инфраструктура, за да гарантираме независимост на държавната администрация. В момента тази независимост я има, но понеже има ангажимент, поет от други правителства, ние трябва да го изпълним. Но това не е определящото.
- Съгласни ли сте със забележките на вашия колега Николай Василев по отношение на цената и профила на инвеститора?
- Аз и работната група се запознахме сериозно с позицията на министър Василев. Това са, разбира се, дискусионни въпроси и всеки има право да участва в дискусията. Аз например приемам позицията на Николай Василев и също заставам зад това от критериите да отпаднат 10 процента за профил на инвеститора и те да бъдат прехвърлени към цената. Но не мога да приема, че за да гарантираш развитието на БМФ, всичко трябва да е цена. Честно казано, това е един крайно либерален подход - продаваме едно предприятие и повече не се интересуваме от него. За съжаление голяма част от приватизациите на предишните правителства, и повечето под пряка отговорност на Николай Василев, са продадени точно по тази схема.
- Всичко това, което и Вие казахте, и това, което министър Василев каза, означава ли, че възниква напрежение в коалицията?
- Това, че има различни мнения между министри от една или друга партия в коалицията не означава, че има проблеми. Напротив истината се ражда в дебата и в различните позиции. Аз мога да кажа, че има политици и от БСП, които смятат, че не това е правилната стратегия, затова нека не правим политически изводи за бъдещето на коалицията от предложената стратегия.
- Ще се вземат ли предвид исканията, свързани с процента, който ще бъде предложен за продажба с компенсаторни записи?
- Въпросът е поставен на политическо обсъждане. По принцип ще се търси път как с приватизация да се реализират тези записи, които са в държателите, но за БМФ мисля, че не е удачно да продаваме 30 процента срещу компенсаторни записи.
- Но така или иначе ще има процент, определен за продажба срещу компенсаторки?
- В предварителния вариант на стратегията са заложени 5 процента, но при обсъжданията в правителството и Народното събрание той може да се промени. Не може да се отмени обаче да няма въобще акции, които да се купят с компенсаторни записи, защото има решение за това. Няма как да се избегне.
- Кога реално може да стартира приватизацията на БМФ?
- Трябва да се търси моментът в този период - края на 2006 - началото на 2007 г. - кога ще е най-удачно. Надявам се в края на есента - до 2007 г., да има сериозна промяна и в цените на чартирането, което ще даде благоприятни условия за приватизация.
- Каква цена очаквате за 70 процента от БМФ? Направихте аналогия с бъдещите инвестиции, които да са между 500 млн. и 1 млрд. долара, които да са сравними с покупната цена.
- Не си позволявам да споменавам каквито и да било цифри в стратегия, която още не е приета, и по една процедура, която още не е започнала. Ако започна да говоря с конкретни цифри, ще започна да подсказвам на бъдещите инвеститори. А ако те искат да дадат повече? Ние имаме своите очаквания, но не искайте от мен да ви кажа какви са те, защото е въпрос на воля на инвеститора.
- Кой ще управлява активите, които ще бъдат извадени от БМФ?
- Още не сме уточнили процедурата, по която това ще стане. За да можем по-бързо да подготвим приватизацията, най-вероятно те ще бъдат прехвърлени към Министерството на транспорта, а след това ще видим по какъв начин ще оперираме с тях.
- Г-жа Каменова каза, че съпътстващите дейности, които ще бъдат извадени от активите на дружеството преди приватизацията, са всички, които са извън генералните и насипни товари.
- Не, не, това са всички дейности и активи, които са извън пряката дейност на БМФ. Нека така да се уточним. Това е политическото виждане на българското правителство - извеждат се само неоперативните активи. Г-н Мирчев има едно предложение и аз съм склонен да помислим по отдаването на концесия на фериботното плаване, защото то най-после трябва да заработи. Ще го обсъдим и ще решим.
* Използвани са въпроси и на други медии.
Коментар