IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Още по проблемите за външния дълг

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • как да се продава

    Не намирам връзка между двете, аз само твърдя, че трезора трябва да следва своите си приоритети, а имиджа на страната не е сред тях, или поне не е сред основните.Той е странично следствие, както всяка друга дейност, ако е успешна. Ако Бербатов вкара гол в Бундеслигата, това също е имидж на страната, но той не излиза на терена с мисъл да повиши имиджа на страната, нали...
    В предишните коментари говорехме дали повишаването на имиджа на стграната може да бъде аргумент за решение за емисия на облигации. Вие не искате да кажете, че вечерите в престижни хотели са достатъчно основание да се структурира финансирането на бюджета...ако мислите така, различията ни остават.

    Коментар


    • как да се продава

      г-н Орешарски да разбирам ли, че Вие отричате ползата от така нареченото road show, защото това все пак е доказан метод в цивилизоваания свят : искаш ли да продаваш - трябва да докажеш на публиката, че твоята стока си струва.

      Предполагам на всички ще е интересно да кажете как Вие бихте продали бг еврооблигации в близките години или изобщо не смятате, че трябва да се прави?

      Коментар


      • до abcДата

        To ima mnogo razli4ni lihveni procenti v ikonomikata, no da se tvurdi, 4e edna ikonomika, koqto proizvejda kum 10 miliarda 6te moje da dade na pravitelstvoto si 4rez manipulirane na lihvenite procenti 10 mlrd dolara POVE4E e absurdno. Takiva vqrvaniq oba4e sa mnogo razprostraneni - za6to e zaginal zlatniqt standart - za6toto mnogo hora sa vqrvali, 4e 4rez manipulirane na parite 6te postignat ne6to. postignali sa - velikata depresiq, inflaciq, spad v rasteja i t.n.
        Za politikata na MF - tova e durjavna struktura i trqbva da ima qsni pravila, koito da q rukovodqt.

        Коментар


        • до abcДата

          модела на митев има голяма грешка и това е мисленето че ще има два лихвени проценти. единия за едни,а другия за други икономически субекти. Дрън дрън та праз.

          Коментар


          • до abcДата

            "Имиджовият" спор става ирационален,естествено е, винаги когато страната се появява навън без скандали, това води и до имидж. Ако похарчим известна сума пари и организираме в София или по-добре в Лондон един голям купон, това също ще допринесе за подобряване на имиджа...Въпросът за приоритетите обаче остава...Трезорът трябва да си гледа своите приоритети, всяко друго решение е опасно.
            Когато инвеститор влиза в една позиция, той решава дилемата риск-възвръщаемост и това е рационално поведение.Ако той купи акции на "Х" само за да се хвали на приятелите, че е акционер в тази престижна компания, това вече не е рационално поведение...
            И така, добре е да ни има на пазара, но това не може да е мотив за съответно решение - мотивите ги дефинират служителите на трезора, а не имидж-мейкърите.../Спомнете си в близкото минало печалния опит на един индустриален министър да дефинира кредитната и данъчна политика на страната...мисля, че същият има известен принос в банкрута на банковата и фискална система на страната през 1996-97 год./

            Коментар


            • до abcДата

              abcДата какво ти пречи откритието на г-н Иван Митев?
              Ако не си сьгласен с неговата теза, представи: какьв недостатьк си видял в тази новост?
              Предложението за двата ОЛП е интересно и ако видя някаква грешка ще я напиша веднага.

              Коментар


              • Българският държавен дълг може да бъде изплатен

                Mitev, skrii se vednaga s tia dva procenta i ne zamursiavai diskusiata...!

                Коментар


                • Българският държавен дълг може да бъде изплатен

                  Митев,
                  цялата България не струва 10 милиарда $$, ти разправяш че толкова е икономическия ефект )

                  Коментар


                  • Българският държавен дълг може да бъде изплатен

                    Българският държавен дълг може да бъде изплатен

                    Уважаеми г-н Орешарски,
                    моля да взема участие в дискусията с мнение, че при представяне на проблемите на българския държавен паричен дълг следва да се отчете обстоятелството, че основната причина за сегашния държавен дълг е многогодишно прилагано от страна на българското дьржавно управление ненужно пазарно самоотрицание спрямо труда за защита на българската финансова система.
                    Ако практиката на това пазарно самоотрицание се запази е необходимо само достатьчно време за да се развие поредна неподлежаща на контрол стихийна обезценка на парите.
                    Предлагам отново на вниманието Ви този важен за бьлгарската икономика проблем, защото ако българското министерство на финансите реши може да вьздействува тази опасност да бьде отстранена като сегашното вредно за икономиката дьржавно пазарно самоотрицание бъде заменено с поведение на дьржавно пазарно участие.
                    Основната икономическа сьщност на вьзможния за прилагане качествено нов пазарен подход за защита на дьржавното финансово управление се изразява в това, че сегашното дьржавно пазарно самоотрицание се заменя с поведение, при което дьржавното управление иска и получава от реални потребители пазарна цена на своя труд за защита на българската финансова система.
                    Досега бьлгарското дьржавно управление не искаше и сьответно не получаваше тези полагащи му се пари и за да си осигури за тази дейност парични ресурси бе принудено да ползва парични заеми, които доведоха до допълнителни и ненужни дьржавни лихвени разходи средно за над 3 000 000 (три милиона) лева за календарен ден .
                    Представеното вредно за дьржавното управление многогодишно пазарно самоотрицание е основна причина за сегашната парична задльжнялост на бьлгарската държава.
                    Противоречието между: неограничеността на времето за прилагане на това пазарно самоотрицание и ограничеността на вьзможните за ползване финансови ресурси за компенсиране на самонанесените дьржавни финансови щети е причина за саморазвитие на процеси на финансово самоблокиране, което води и до финансов самопровал на поредното правителство.
                    Новооткритата технология за защита срещу самоблокиране на макроикономическа финансова система със система с два пазарни Основни лихвени процента (ОЛП) няма нито един недостатък спрямо сега ползвания непълноценен модел със само един ОЛП.
                    Очаквам, че при пьрвоначално прилагане на новата пазарна защита на бьлгарската финансова система ще се ползва цена между 0.25 % и 0.75 % годишна лихва спрямо обезпечаваните от дьржавното управление парични ресурси. Тази пазарна цена ще се представя като разлика между двата пазарни ОЛП.
                    Ако дьржавното управление на Република Бьлгария приложи изгоден за себе си подход, то е напьлно вьзможно: само за няколко месеца време, чрез тази научна новост да се осигурят за българската дьржава допьлнителни чужди валутни инвестиции даващи вьзможност за пьлно изплащане на дьржавния паричен дьлг.
                    Тази вьзможност е реално изпьлнима, защото:
                    1. зависи само от желанието на Министерството на финансите;
                    и 2. икономическия ефект от световно внедряване на научното откритие за пазарна защита на макроикономическа финансова система чрез ползване на "Система с два пазарни ОЛП" е за равностойността на повече от 10 000 000 000 (десет милиарда) долара за календарен ден.
                    Иван Митев

                    Коментар


                    • interview Oresharski

                      Problemat e, che za takova neshto ne bi sledvalo da se pitat slujiteli na trezora. Pak povtariam che tuk ne govorim za preki izgodi za MF, a za po-kompleksno podobriavane na dobroto ime na Bulgaria

                      Коментар


                      • Downgrade ML 6-12 months

                        "We stay market weight Bulgaria for the short term, but would be underweight on a
                        6-12 month view as political noise could increase."
                        ML

                        Sled Lehman i Merrill stavat predpazlivi kam Bulgaria.
                        Ne posceniavaite mnenieto na golemite strategists

                        Коментар


                        • interview Oresharski

                          Извинявам се за грешките,
                          празен, вместо правен ред

                          Коментар


                          • interview Oresharski

                            Здравейте,
                            искам да допълня със илюстративен аргумент последния коментар. Преди известно време разгледах анкета, попълнена от служители на трезорите на над 30 страни.Имаше и въпроси за целите на емисионната политика около 7-8 отговора и правен ред за други. Отговора за имиджовия ефект на емисиите бяха попълнирли само две африкански страни. По това време и аз не бих позволил и на моите служители за маркират подобен отговор. Но ако анкетата е сега, в "имиджовата" група вече ще има и европейска страна.

                            Коментар


                            • interview Oresharski

                              Dopadna mi mnenieto na bivshia ministar imam slednite komentari:

                              Ne sam mnogo na iasno ot kakvo proizticha spora po definiciata na darjaven dalg, saglasen sam che e po-dobre da badem konservativni i da polzvame po-shirokoto poniatie ili "evropeiski standard
                              Da pomislim pri kakvi uslovia iz chie razreshenie edna onshtina moje da emitira dalg. Dokolkoto mi izvestno se iziskva razreshenie na MF, i na DKCK(ako stava rech za publichno predlagane. Niakoi znae li kade sa opisne pravilata po koito moje da bade napraveno

                              Sas dolnia abzac ne moga da se saglasia izobshto. Izgrajadaneto na image na Bulgaria dalag proces. Az lichno sam svidetel che s novata emisia se postavi malko balgarsko zname i na oshte edin pazar. Iavno e che nikoi niama da se trogne ot tova che sme izlezli na dalgovia pazar, no fakta che vsichki davat ocenka che emisiata e uspeshna i che v momenta nashia dalg se kotira visoko e polojitelno za finansovata obshnost.
                              Neka ne polzvame kasogledi kriterii v tazi ocenka, kakto pravi segashnoto MF konjunktirnoto sluhovo upravlenie na dalga

                              Ако сега при по-благоприятната среда имахте възможност, бихте ли емитирали еврооблигации?

                              Не на този етап. Бих направил емисия еврооблигации само когато е застрашено финансирането на бюджета. Всички мотиви от типа на "това е реклама на страната", "това ще доведе до откриване на кредитни линии за месните корпорации" будят у мен само смях. Аз гледам с лошо око на моите комшии, които са заборчнели и вземат дългове да си връщат дълговете. Така че каква реклама е това за страна, затънала в борчове, не зная. Що се касае до кредитните линии, това също е смехотворно. През 1994 г. Питър Дилс от Дойчебанк, който водеше преговорите по Лондонския клуб, говореше същото, което сега слушате от устата на инвестиционните банкери, които заемат позиции в държавата, че с една емисия се оформя бенчмарк за местните корпорации, открива се достъп за финансиране за тях... И тогава уверенията бяха: вие предоговорете дълга и кредитните линии ще потекат към България. Е, не видяхме през 95-а, 96-а или 97-а, че и до днес потекли кредитни линии. Четири месеца след емисията на еврооблигации не съм видял жив инвеститор в София. Така че и емисията не помогна да се открие достъпът на българските корпорации до кредитни линии. Това са екстри, с които инвестиционните банкери доубеждават нещастните си клиенти, за да измъкнат комисионите от джоба им.

                              Коментар


                              • interview Oresharski

                                Управлението на дълга е на принципа след нас и потоп*
                                Пламен Орешарски, бивш зам.министър на финансите
                                27 февруари 2002

                                Г-н Орешарски, защо е необходимо да има закон за държавния дълг?

                                Първата цел на законопроекта е да се съберат на едно място регулации, разхвърляни в различни нормативни актове. Няколко текста, най-важните, се съдържат в конституцията; всяка година със закона за бюджета се регламентира друга сфера от управлението на дълга - дефицитът и начинът на неговото финансиране. Освен това има постановления на МС и съвместни наредби на Министерството на финансите и БНБ, които засягат технически страни от материята. Замисълът бе да се подредят по-стройно регулациите и да станат закон, тъй като някои от подзаконовите актове не бяха с достатъчна сила, за да уредят взаимоотношенията между правителствените и неправителствените структури /най-вече БНБ/.

                                Искахме и да изчистим дефиницията за дълга, като възприемем европейските стандарти, и да фокусираме върху регулациите на общинските дългове. Искахме и да регламентираме лимит за общото нарастване на дълга. Мисля, че законопроектът, внесен от ОДС, отговоря на условията, които изброих.

                                А законопроектът на правителството е съкратена версия на проекта на старото правителство. В него наблюдаваме отказ да се регулира цялата проблематика, бягство от регулацията на общинските дългове и дълговете на социалните фондове. Премахнати са лимитите за нарастване на дълга. Останалите текстове са преписани или редактирани. В този аспект законопроектът не е подобрен, а влошен.

                                Дебат в бюджетната комисия предизвика дефиницията за държавен дълг. Проектът на финансовото министерство категорично изключва общинските дългове и тези на социалните фондове. Защо според вас те трябва да бъдат включени?

                                Не според мен. Това е според европейския стандарт. Това е най-големият недостатък на правителствения законопроект, защото не става ясно кой точно дълг се регулира. Там се прави опит за регулация на дълга само на централното правителство.

                                Какви последици може да има изключването на общинските задължения?

                                Трудно е да кажа. Нищо фатално няма да стане. Но, от друга страна, защо тогава се прави законът? Ако закон, правен днес, не е по европейските стандарти, защо ни е той?

                                Каква е дефиницията по европейският стандарт?

                                Консолидиран правителствен дълг е дългът на централното правителство, на общините и на социалните фондове - НОИ и здравната каса у нас. Самият факт, че се спори върху дефиницията, е много тъжен. Дефинициите не са обект на спорове, а на знание.

                                Обяснението на заместник финансовия министър Катев е, че може да възникнат претенции към правителството, ако община обяви мораториум по дълга.

                                Тези аргументи са смешни. Цитирах дефиницията по европейския стандарт и не зная някъде в Европа да има случаи, когато са отправени претенции към държавата заради общински дълг. Може би някой юрист, който не е бил в час, го е посъветвал така.

                                Примерът с Аржентина е показателен в случая...

                                Той показва, че е много важно да се наблюдава целият консолидиран държавен дълг, а не само дългът на централните власти. Опитът от 80-те и 90-те години в т. нар. дългови страни /страни с проблеми с дълга/ показва, че често дестабилизацията в дългово отношение идва не от централното правителство, а от общинските дългове. За радост у нас не е като в Аржентина и Бразилия, където местната власт има голяма самостоятелност. Тук общините са много по-слабо задлъжнели и точно затова има ефект сега да се създаде регулация, а не когато сме изпуснали контрола.

                                Защо е необходимо в закон да бъде лимитирано нарастването на дълга?

                                Това е въпрос на целесъобразност - може да бъде лимитиран, може и да не бъде. Ако проследим какво стана през 80-те и 90-те години у нас, не е трудно да се убедим, че е хубаво да има лимит, който да пази най-вече финансовото министерство от опитите на всички други елементи на централната власт да решават проблемите си дългово. А такива опити има и е естествено да има. Всеки отраслови министър, ако има проблем, пледира за финансови ресурси, в това число и за дългове. Такъв лимит ще изиграе положителна роля в намаляването на дълговото бреме до оптимално равнище. Ръководим се от критерия от Маастрихт /бел. ред. - 60% съотношение дълг към БВП/, който все пак не е нещо, което обезателно трябва да служи за критерий. Но при липса на по-подходящ, струва ми се, че това е критерият, който в средносрочен план правителството трябва да покрие.

                                Как точно е формулиран лимитът за нарастването на дълга в законопроекта на СДС?

                                Горе-долу така: Дългът като дял от БВП не може да нараства в рамките на финансовата година, докато това съотношение не достигне 60%. Т. е. дългът може да нараства в абсолютен размер до размера на растежа на БВП. Така че опасенията, че въобще не може да се правят заеми, не са верни. Въпросът е да не преекспонираме заемането, защото заемане с по-големи темпове от икономическия растеж ще обърне тенденциите и ще задълбочи дълговите проблеми. По всички международни критерии сме високозадлъжняла държава. За пример в Аржентина съотношението дълг към БВП е четиридесет и няколко процента. /бел. ред. - в България е 73%/. Така че в определена ситуация и това съотношение е непосилно. Това имах предвид, като казах, че Маастрихтският критерий не бива да се преувеличава по значимост.

                                Как ще коментирате критиките на финансовия министър Милен Велчев още по време на предизборната кампания, че недостатъчно гъвкаво сте управлявали външния дълг?

                                Не беше гъвкаво, в смисъл че не сме използвали Мерил Линч в трансакциите си. Вероятно това е имал предвид Милен Велчев. През изминалите четири години не направихме нито една трансакция с Мерил Линч, не защото не харесваме банката. Просто сме се ръководили от други обективни критерии кой да е инвестиционният посредник, който да съдейства за една или друга трансакция.

                                Заместник финансовият министър Красимир Катев изчисли загуби от 2 млрд. USD заради недобро управление на дълга.

                                Сумите, които е пресметнал Катев, не са ми известни, не зная какво е имал предвид. Ако е имал предвид, че БНБ е превалутирала резерва от долари в евро, съветвам го да прочете закона за БНБ. И да се запознае с начина на управление на портфейлите на централните банки по света. Четох и такова изявление: БНБ може да вкарва тези пари в първокласни акции. Съветвам го да не казва това на висок глас. Нито една централна банка не инвестира в корпоративни книжа, колкото и добри да са емитентите, защото рискът от ценови флуктуации е много голям.

                                Како експерт как оценявате емисията еврооблигации и ефекта от нея?

                                Тази емисия не беше нужна за страната. Ако разсъждаваме по-общо, една емисия не би могла да се оценява откъснато. Нито една операция по дълга не може да се оценява сама за себе си. Тя би следвало да се оценява в контекста на целия дългов портфейл, какъв е бил той преди трансакцията и какво е станало след това. Ако оценим емисията еврооблигации сама по себе си, като че ли тя не е чак толкова лоша. Беше постигнат петгодишен срок при прилична лихва /7.25%/.

                                Защо не беше нужна емисията?

                                Защото имаше достатъчен фискален резерв по това време. Вместо това правителството можеше да ускори подписването на споразумение с фонда например. А не да се опитва няколко месеца да убеждава фонда в неща, в които трудно може да бъде убеден и начинаещ студент - екзотични идеи за данъчни ваканции, данъчни преференции и т. н. Знаеше се, че фондът няма да приеме. Правителството трябваше просто да побърза с подписването на споразумение с фонда, за да си осигури в средносрочен план рефинансиране.

                                Новото ръководство на финансовото министерство винаги е казвало, че ще избере по-изгодния начин на финансиране.

                                Еврооблигациите са най-скъпото финансиране независимо от постигнатите условия. Условията по еврооблигациите са обвързани с условията по заемите. Ако лихвата по еврооблигациите е била 7.25% по това време, МВФ е давал пари при около ЛИБОР, значи при доходност 2%. Ако лихвата на еврооблигациите е малко по-висока, това е така, защото международните лихви са по-високи. Но така или иначе върху еврооблигациите винаги има една премия, която влошава условията на финансиране. Независимо дали говорим за 1997 г., когато ЛИБОР-ът бе 6%, а ние можехме да емитираме вероятно при 11-12%, или през 2001 г., когато ЛИБОР-ът бе 2% и емитирахме при 7-8%. Така че винаги еврооблигациите /това го пише дори в учебниците - толкова е изчистено като принцип/ са най-скъпият източник на финансиране.

                                Но ние наблюдаваме съвсем друга философия на управление на държавния дълг, кардинално различна от провежданата през 90-те година у нас.

                                Каква е тази нова философия?

                                Това, което те показват, ме кара да мисля, че е на принципа "След нас и потоп." Т. е. в момента се извършват трансакции, коментира се извършването на нови /бих се радвал, ако размислят/, използват се всички благоприятни възможности на дълговия портфейл, за да се оптимизира краткосрочно дългът. Заменят се разсрочени дългове с по-краткосрочни. Емитират облигации, което е финансиране с възможно най-високата лихва. Това подкрепя извода ми, че управлението на дълга следва свръхкраткосрочни ориентири.

                                Да погледнем на евроемисията и от друга гледна точка. През 2000 г. изкупихме български брейдита за 200 млн. USD. След изборите новите управляващи продължиха за съжаление при най-неблагоприятните цени да купуват брейдита. И след като направиха пакет от около 270-280 млн. USD заедно с нашите покупки, пуснаха емисията. В пакет тези операции се наричат брейди ексчейндж, т. е. замяна на брейди с глобални облигации. Тази замяна сама по себе си силно влошава параметрите на дълговия портфейл, но за сметка на това освобождава колатерала /обезпечението/. Този колатерал може да се ползва сега. Това също е доказателство в подкрепа на твърдението, че целите са краткосрочни и никой не го интересува след 2 или след 10 г. как ще се погаси емисията.

                                Когато Вие управлявахте, как обслужвахте дълга? Каква беше Вашата политика?

                                1997 беше отправна година. Тогава страната беше в частичен мораториум. Част от задълженията към Парижкия клуб бяха в просрочие и това беше първа работа - да изчистим просрочията. През лятото на 1997 г. го направихме. Освен това не бяха уредени задълженията ни поне към десетина двустранни и многостранни кредитори. С най-голяма тежест бяха задълженията към двете банки от бившия СИВ - около 1 млрд. USD. Към Германия бяха около 500 млн. DEM и имахме по-малки задължения към Австрия, Италия, Испания, Холандия, Полша, Унгария /сигурно изпускам някои/. Това беше другата задача - в съкратени срокове да регулираме дълга. В повечето случаи това стана по изключително благоприятен за страната начин. Задълженията към двете банки на СИВ изкупихме в съотношение 16 цента за долар. Не бих искал да цитирам държавата, но дори успяхме в един от случаите да вземем грант от кредитора, за да си платим дълга.

                                Голям кредитор ли беше това?

                                Не. Но с Германия, която е голям кредитор, успяхме да постигнем приемлива редукция на дълга и да го разсрочим за 18 г., което е безпрецедентно, като се има предвид, че Германия е член на Парижкия клуб. Третият кръг дейности, извършени през 1999 и 2000 г., бяха обратното изкупуване на 200 млн. USD брейди облигации по най-ниските за двете години цени.

                                Какъв е ефектът от всички тези операции върху намаляването на дълга?

                                Трудно е да се каже, защото през това време правителството е заемало средства. Но в резултат на тези операции решихме окончателно дълговия проблем, възникнал в края на 80-те и началото на 90-те години. Един пример, когато през 1997 г. говорехме за емисия на еврооблигации, това всъщност не беше много сериозно, защото при толкова нерегулиран дълг кредиторите или нямаше да влязат в емисията, или щяха да изискват много по-висока норма на възвръщаемост от обичайните равнища. И когато говорим за възможности на страната да емитира при по-добри условия, то трябва да се има предвид как изглежда тя днес макроикономически и, второ, че има чист дългов портфейл и никакви спорове с кредиторите. Всичко това направихме в много по-трудна среда. През 1997 г. в касичката на държавата почти нямаше пари.

                                Ако сега при по-благоприятната среда имахте възможност, бихте ли емитирали еврооблигации?

                                Не на този етап. Бих направил емисия еврооблигации само когато е застрашено финансирането на бюджета. Всички мотиви от типа на "това е реклама на страната", "това ще доведе до откриване на кредитни линии за месните корпорации" будят у мен само смях. Аз гледам с лошо око на моите комшии, които са заборчнели и вземат дългове да си връщат дълговете. Така че каква реклама е това за страна, затънала в борчове, не зная. Що се касае до кредитните линии, това също е смехотворно. През 1994 г. Питър Дилс от Дойчебанк, който водеше преговорите по Лондонския клуб, говореше същото, което сега слушате от устата на инвестиционните банкери, които заемат позиции в държавата, че с една емисия се оформя бенчмарк за местните корпорации, открива се достъп за финансиране за тях... И тогава уверенията бяха: вие предоговорете дълга и кредитните линии ще потекат към България. Е, не видяхме през 95-а, 96-а или 97-а, че и до днес потекли кредитни линии. Четири месеца след емисията на еврооблигации не съм видял жив инвеститор в София. Така че и емисията не помогна да се открие достъпът на българските корпорации до кредитни линии. Това са екстри, с които инвестиционните банкери доубеждават нещастните си клиенти, за да измъкнат комисионите от джоба им.

                                * Препечатваме интервюто от в."Пари", автор Мила Кисьова

                                Коментар

                                Working...
                                X