If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Вече повече от 2 години сме в бичи тренд, до момента +70%. Ако продължим да гледаме средните стойности на бичи пазар имаме ходене до 7800 а времево поне до средата на 2026г. Връщайки се в историята има и друга хипотеза – за последните 50 години имаме точно 5 бичи пазара който са минали 24 месеца и направили +70% - в нито един случай от тези 5 потенциала не се е ограничавал до тези 70%. Най късия такъв пазар е 82-87г с +200%.
Накратко очакванията ми не са се променили – гоним поне средни стойности т.е. + 110-120% и 4 години.
На приказки добре разтяга локумите,но дотам.... анализира "умно",щом бтк от 100$ е отишъл на 100к ,значи следващите 10г от 100к ще стане 100 млн понеже исторически така е растял.Нищо,че едни средства се изискват да качиш примерно Nvidia от 50 до 1300(преди сплита),и малко "повечко" от 1300 нагоре
За Асенчо, сваляне/качване на лихви,криви по доходноста,войни,нови президенти с мита нямат никакво значение. Асенчо гледа някакви исторически ръстове и мисли,че ситуацията е като тогава и 7800 в СП са ни в кърпа вързани, както и рън минимум до 2026
По-неадекватен анализ тук не съм чел,честно.
Last edited by RUBLA; 12.01.2025, 12:14.
Причина: Спазвайте добрия тон!
Ok, разбрах. Аз също влизам в компании, които харесвам на 50% отстъпка, но от собствената си оценка. Това обикновено се оказва на 80% от върха. Освен това ми трябва и катализатор. При VFC беше смяна на мениджмънта и инсайдърски покупки. При Есте беше момента, в който спря семейната вражда и обещаха да не се месят брутално в бизнеса.
А иначе продължавам да мисля, че има по-сериозен проблем с отгатването на потребителските навици.
Възможно е 30-40те години либерално управление, които атомизираха обществото ни, разделяйки ни в предпочитанията си на безброй малки групи, да е направило същото и с вкуса ни. Това мога лесно да го докажа с един пример от казармата, където всички, абсолютно всички предпочитахме консерва Ропотамо. Алтернативата беше Русенско Варено.
Никога не съм твърдял че консумацията на алкохол се увеличава, напротив има обратната тенеденция. Това обаче през моята призма не прави някой от алкоколните компании лоша инвестиция. Откъм тайминг - поне за мен 50% от връх в сектор/компания която намирам за перспективна в комбинация
с 2/3 от анализаторите са сложили Холд, и няма грам оптимизъм в различните писания по сайтове като този е солидна основа.
Споменаваш няколко сектора който нямат чак такава голяма корелация като потребителски навици например. Хранителните конгломерати страдат защото натиска върху папането е най-голям. Не всеки трябва да пие, но всеки папа. Да не говорим че Нестле и сходните му там фирми са тежки структури който профукват/ха/ пари на воля.
Ако пиеш Джак Даниелс или Курвоазие и нямаш пари няма да се метнеш на нещо местно. По скоро ще направиш пас, докато с папането вафлата си е вафла - сменяш бързо и без да се замисляш много много. Дискаунтърите работят и все повече ще работят с техните си марки защото пак казвам за масовия потребител храната е Кисело Мляко - а дали ще е Елена, Петрана или Кпеопатра им е все едно в широк спектър.
Естее Лаудер имаха брутална експозиця към Азия - мисля беше по едно време 40%, продажбите намаляват, маржовете се срутиха и са на търнараунд план. Отделно те имат доста силен фокус върху скъпи брандове и нямат нещо което да компенсира, за разлика от Лореал например.
Инфлацията по света засяка луксозните стоки - дрехи, марков алкохол, шоколад, цигари, хазарт, туризъм, аксесоари
Народа ще се цели във по-евтиното.
Златните и сребърни - мини, роялтита, дистрибуция, май са скъпички вече, ама има защо.
Правителствата нямат други опции освен да печатат, поне мандатът им е кратък,
а истинсите решения искат непопулярни мерки, средната класа във развитите страни е поизчезнала.
4-5 AI ще почнат да рушат монополът на Гугъл търсачката, понеже ще имплементират търсачка вътре в тях.
Дейта центровете ги строят близко до енергийни центрове, щото потреблението общо ще нарасва яко.
Доста акции по многото сектори са скъпи, а и геополитически Западът + Китай, почти са срещнали рецесията.
Остават старомодните скучни отрасли - оръжие (лично и за войската), влакове, газ/нефт (от сондиране до разпостранение), healthcare, затвори. Качествените Полски, бразилски, индийски, аржентински акции ще имат поле за развитие.
То хубо качествени, ама баш Полша, Аржентина и Индия са прасета. Държат се на магия. Не че в тоя пазар argt не може да удари и 120, обаче и на тия нива си е за шорт.
На мен също ми е интересен (вече) алкохола.
Но само преди 2-3 години Brown-Forman Corp ми се струваше много скъпо оценена (при P/S>10). Сега вече, след около 60% спад от върха ми се струва нормално оценена. Защо да я купувам сега? Още повече, че аргументът "Младите не пият" е валиден. Не трябва ли аргументът първо да отпадне? за да направим позиция.
Друг е въпросът дали всъщност това е основната причина за спада в сектора. Защото спада вече се разшири и при храната.
Вижте какво става с General Mills, Kraft Foods, Nestle. Там също пазара си измисли причина. "Дебелите не искат многократно преработвана храна"
Интересна е и козметика: Есте Лаудер, Улта, дори Елф. Там не знам каква е причината. (Имам малка позиция във EL)
Ами дрехите и обувките. Феновете на Найк вече плачат. (Имам малка позиция във VFC)
Аз предполагам, че има някаква обща причина която гази и 4-те сектора, засегнати по-горе и въобще целия потребителски пазар.
И много ми се ще да я открия преди по сериозно да вляза в сектора, защото ако това е положението по време на силен потребител, то когато потребителите го закъсат ще стане още по-лошо.
Нъц. Не е толкова сходно.
За храната е друго. Има две големи групи хора.
1. Хипстъри - търсят био еко хомо, гризат пица с рукола и гледат на тия марки като на шир потреба.
2. Другите ги интересува цената и не плащат за марка - т.е. купуват си от лидл млекца за деца вместо данонино.
Остава им да разчитат само на дистрибуцията, насищане, поглъщане и закриване на локални конкуренти. Нещо от сорта - искаш да купиш бонбони да почерпиш и в магазина само Мерси и Линд. В което има смисъл, но просто забавя спада и всъщност разчисти пазара за продуктите на Лидъл.
Както казах, тези марки си загубиха лустрото. Тоблеронът беше готин шоколад, когато ти го носиха от фришопа.
===
Сривът на даден сектор спокойно може да е + за голяма добре капитализирана компания. Пазарът като цяло може да е по-малък, но ако конкуренцията умре, твоят дял може да е по-голям отпреди.
Да, Кока Кола и Пепси също страдат.
Monster Bevarage не е добре.
А Celsius Holdings направо е затрила мечтите на младите за ранно пенсиониране. Въпреки, че това младите го пият!
Пак не си прав. Преди 7-8 години се пиеше изключително ред бул и беше направо гъзария. Сега не помня откога не съм виждал младеж с редбул, а всеки втори под 20 лочи нонстоп такова.
Колкото хазарта ще изчезне толкова и алкохолната индустрия ще се срине в дългосрочен план. Подценяваш факта че дори да има трансформация то в крайна сметка за това имаме маркетинг който да насочва стадото.
Инфлацията по света засяка луксозните стоки - дрехи, марков алкохол, шоколад, цигари, хазарт, туризъм, аксесоари
Народа ще се цели във по-евтиното.
Златните и сребърни - мини, роялтита, дистрибуция, май са скъпички вече, ама има защо.
Правителствата нямат други опции освен да печатат, поне мандатът им е кратък,
а истинсите решения искат непопулярни мерки, средната класа във развитите страни е поизчезнала.
4-5 AI ще почнат да рушат монополът на Гугъл търсачката, понеже ще имплементират търсачка вътре в тях.
Дейта центровете ги строят близко до енергийни центрове, щото потреблението общо ще нарасва яко.
Доста акции по многото сектори са скъпи, а и геополитически Западът + Китай, почти са срещнали рецесията.
Остават старомодните скучни отрасли - оръжие (лично и за войската), влакове, газ/нефт (от сондиране до разпостранение), healthcare, затвори.
Качествените Полски, бразилски, индийски, аржентински акции ще имат поле за развитие.
Да, Кока Кола и Пепси също страдат.
Monster Bevarage не е добре.
А Celsius Holdings направо е затрила мечтите на младите за ранно пенсиониране. Въпреки, че това младите го пият!
На мен също ми е интересен (вече) алкохола.
Но само преди 2-3 години Brown-Forman Corp ми се струваше много скъпо оценена (при P/S>10). Сега вече, след около 60% спад от върха ми се струва нормално оценена. Защо да я купувам сега? Още повече, че аргументът "Младите не пият" е валиден. Не трябва ли аргументът първо да отпадне? за да направим позиция.
Друг е въпросът дали всъщност това е основната причина за спада в сектора. Защото спада вече се разшири и при храната.
Вижте какво става с General Mills, Kraft Foods, Nestle. Там също пазара си измисли причина. "Дебелите не искат многократно преработвана храна"
Интересна е и козметика: Есте Лаудер, Улта, дори Елф. Там не знам каква е причината. (Имам малка позиция във EL)
Ами дрехите и обувките. Феновете на Найк вече плачат. (Имам малка позиция във VFC)
Аз предполагам, че има някаква обща причина която гази и 4-те сектора, засегнати по-горе и въобще целия потребителски пазар.
И много ми се ще да я открия преди по сериозно да вляза в сектора, защото ако това е положението по време на силен потребител, то когато потребителите го закъсат ще стане още по-лошо.
По принцип форумът ни е доста слабичък, но съм сигурен, че има поне тази базова способност да прецени, кога някой сектор от икономиката става интересен за инвестиране. Така беше 2011-12 година с полупроводниците, 2015-16 с металите и енергията, а през март 2020 откривайки VIX над 90 беше категоричен по целия широк пазар. Въпросът е каква част от работата е да открием, че компаниите от еди кой си отрасъл са паднали с 50%? Според мен - много малка. Искам още.
Нет – тук според мен ги виждаш нещата избирателно. Колкото хазарта ще изчезне толкова и алкохолната индустрия ще се срине в дългосрочен план. Подценяваш факта че дори да има трансформация то в крайна сметка за това имаме маркетинг който да насочва стадото.
Не казвам че индустрията няма предизвикателства – разбира се че има. Обаче на принципа на магарето което лети по време на торнадо има и обратната ситуация. Преди 3 години всичкия тех го смазаха от разпродажби, даже не помня какъв беше наратива – къде е днес? Или хайде да вземем по близка по популярност категория – луксозния сектор – с един и същи наратив миналата година Хермес по едно време беше на – 27% от върха.
Да има компании който са по зле диверсифицирани като Браун Форман например, или със сериозна експозиция към Азия – Пернод Рикард или и двете като Реми. Дай да вземем обаче примера с Давиде Кампари – имат и диверсификация, АПАК им е под 6% от продажбите, маржовете растат. Краен резултат от Пазарните секторни разпродажби е че и Перно, Браун и Кампари са горе долу на – 55% от върха си. Реми е една идея по зле.
Ясно е че пазара се движи от очакванията – и те са негативни и това води до натиск в целия сектор без да се подбира. Пазара обаче понякога е тъп и то много. Въпроса е че не може да бъде тъп до безкрай. Може и аз да греша генерално и в бъдеще всеки повод за празник или тъга да бъде акомпаниран от комбуча в рециклирана чашка с хартиена сламка.
Алкохолът - при този пазар всякакви аномалии се случват, но дългосрочно е твърдо не. Никой вече не пие. Ако няма голяма война, поне едно поколение ще имаме яко въздържатели. В допълнение, западните марки загубиха лустрото си. Китайците вече не припадат пред бутилка Джони.
В края на 2022 имаше чудесен консенсус сред анализаторите в Щатите че рецесията ще доведе една меча 2023. Разбира се почти винаги при подобни консенсуси нещата се получават по различен начин. Въпреки обърнати инверсии, високи лихви и прочие наратив завършваме чудесна бича година.
Интересно е да се обърне внимание че отвъд масовото зомбиране че ралито е само в следствие на въпросните 7 в последните седмици Ръсел 2000 започна да изпреварва ръста на СП 500 което обикновенно е добро потвърждение че се намираме в бичи пазар и е въпрос на време да продължим нагоре.
Чисто статистически в момента се намираме в 7мия по продължителност период за последните 100 години в който СП500 не е направил нов връх.
Не бива да забравяме че през изминалата година паричните фондове започнаха от 5 трилиона и отиват вече към 8.2 трилиона. Т.е. ефективно при бул маркет доста пари се затвориха. Въпроса за 2024 е ще започнат ли да преливат обратно там където им е мястото и ако да с какви темпове.
Иначе очакванията ми за 2023 се развиха както следва:
Козметика – полярно преставяне – от една страна Лореал се на връх, от другаЕстее е на 5 годишни дъна. В последната така или иначе изградих позиция и чакаме да видим дали ще бъде разпродавана в трета поредна година.
Индустрия – неразораната нива даде доста добри възможности и редица компании са близо до върхове. В моя случай продължавам да препоръчвам преглед на Аир Лики и Шнайдер Електрик. Вторите са тясно специализирани в дигитализация и смарт сегмента за който развититето в следващите години нямам как да бъде негативно.
Луксозни стоки – въпреки че след втората половина на годината наратива се смени, имаше добри възможности в Хермес и Луи Ви за оползотворяване. Керинг продължава да лагва сериозно
Фарма – не беше предпочитана за паркиране според очакванията. Леко разочарование че не можах да се закача за Ново – ще чакаме да видим през следващата. Тук обаче се получи лек хайп покрай въпросното приложение на лекарствата за слабеене което не ми беше предпочитания сценарии – винаги когато нещо е в масовия фокус може да се стигне до резки корекции отвъд – 20%
Банки и застрахователи – събитията от Март/Април бяха чудесна възможност особено отвъд океана – Джей Пи и Чъб си изпратиха отлична година. Специално при мен не мога да се оплача от Акса, БНП и Земеделците. Тук обаче бях споделил още 2021 че дългосрочно се освобождавам от този тип акции. След Натиксис и СНП който бяха делистнати, тази година излязох от Скор след като 2022 махнах Сосиете. БНП и Земеделците ще стоят засега, Акса също. Сектора е доста примамващ с дивиденти и факта че е от основно значение за каквото се сетим. От друга страна обаче си има и свойте недостатъци отвъд неизбежаната трансформация която според мен ще видим в следващите години – практически банковите акции са едни от най сериозно разпродаваните при какъвто и да е тип криза. Като добавим и факта че е много трудно да знаеш какво точно си купуваш т.е. Пандора ефект и минем през тежки регулации не мисля че това е много перспективен сектор за бъдещето.
Алкохолните компании си бяха пълна изненада за мен. Пракически целият сектор е разпродаван сериозно. От една страна много от фирмите в момента стоят като за покупка, от друга при подобни секторни разпродажби обръщането не става нито толкова бързо, нито толкова лесно. Все още ми убягва това с инвентарите като основна причина и забавянето на продажбите.
Петролните фирми – няма много за казване, според мен всеки портфейл трябва да има експозиця към сектора – това не значи директна покупка на фючърси на петрол! Въпроса в този сегмент е до каква степен играта стана видима за всеки и дали всъщност това нямам да направи годината по скоро нулева или леко отрицателна.
Тех – за пръв път тази година направих покупка на технологична компания. По препоръка на близък приятел купих Дассаулт Систъмс. Подробно ми обясни човека с какво се занимават, не че ми стана идеално ясно, но добих обща представа. Бях учуден от това какво богато портфолио като индустрии имат и макар все още да не мога напълно да разбера въпросното 3д моделиране реших да се доверя на филтрите и мнение на човек от индустрията.
За да стигнем до очакванията ми за 2024 минаваме през следните факти:
За последните 100 години имаме само 3 или май 4 изборни години в който СП е бил на меча територия. В останалите слуай имаме среден ръст от 11% на годишна база
Викса е на комфортно ниски нива за продължаване на бул движението с нови върхове
Макар да липсва хубав контра индикатор като консенсус сред анализаторите аз бих заложил на ръст през 2024г.
Предизвикателството е как да се инвестира в подобен момент – аз лично не бих купувал на сегашни върхове в която и да е компания – незавимо дали е Лореал или Епъл.
Ако сте си харесали компания и тя е на връх не забравяйте старата максима „След трамвай й жена не се тича“ – добавете към него и акция
Весели празници и успешна 2024.
За много години – да ви е успешна и здрава 2025 и да имате късмет. Защото и прасето беше здраво, но нямаше късмет.
Вече повече от 2 години сме в бичи тренд, до момента +70%. Ако продължим да гледаме средните стойности на бичи пазар имаме ходене до 7800 а времево поне до средата на 2026г. Връщайки се в историята има и друга хипотеза – за последните 50 години имаме точно 5 бичи пазара който са минали 24 месеца и направили +70% - в нито един случай от тези 5 потенциала не се е ограничавал до тези 70%. Най късия такъв пазар е 82-87г с +200%.
Накратко очакванията ми не са се променили – гоним поне средни стойности т.е. + 110-120% и 4 години. Надявам се обаче да имаме година с повече пул бакс и волатилност в двете посоки. Мен лично концентрацията не ме притеснява толкова – до голяма степен е отражение на ситуацията в която се намираме в момента. Някой май беше споменал едно негативно нещо и това е смятана на консенсуса на големите анализатори. Ако до сега в две последователни години тотално объркваха посоката с много, сега за 2025г всичкото анализатор смени плочата и прогнозите са за сериозен ръст и през 2025г. Обачето в случая е че в по-дългите бичи пазари е нормално в един момент анализаторите да влязат в консенсус с пазара и ако приемем че се намираме в такъв тренд /аз за себе си съм приел/ то това не е толкова негативен сигнал.
Иначе за възможности – харесва ми как започна годината с разпордажбите в Ново Нордиск. Това в комбинация с натиска на Щатите и закачката с Дания може да предостави чудесна възможност. Отвъд отслабването и хайпа исторически Ново Нордиск винаги е носила по добра възвръщаемост от СП, ако не се лъжа даже бие и Насдак. И си остава една от трите компании който са отговорни за има няма 80% от инсулина – другите са Ели Лили и Санофи. Интересен факт за щатите е че за пръв път миналата година имат спад затълстяването – и макар да няма официална връзка с хаповете за дебелеене не смятам че са си променили хранителните навици с дисциплина.
Другата компания която обаче в момента само гледам е Аксон – ако волатилноста и корекциите са там през 2025г може и да се качим
Личното ми очакване е че печалбите скоро ще започнат да дават отражение в два сектора – луксозен и напитки. Той първия и сега не стой никак зле. Алкохолния разпродажбите според мен не са оправдани. Онзи ден четох някъква статия за това как алкохола водел до рак – и по тоя повод Джак Даниелс – 5%, което вече е несериозно. Малко прилича на манията по изчезването на цигарените компании от преди 20 години. Човека малко след храненето и секса е открил и пиенето и ще ми е много странно ако тази индустрия не процъфтява с средносрочен план.
Фармата е друг сектор който малко неглижиран остана пък е с добър потенциал да е част от всяко портфолио. Рош, Астра Зенека, Санофи са все добър избор за включване. Другия сектор без който едно портфолио не би трябвало да стой е Петрол/Енергия. Дори и да има срив в цените /поради някъква причина/ една експозиця към Ойл Меиждърс е задължителна.
Въпреки силната година за Финасовите – бих ги пропуснал. При някъква сериозна корекция евентуално застраховател от Европа - Италия, Франция или Австрия. След автомобилния и банковия сектор – следващия който ще търпи промени е имотния. Това разбира се в средно и дългосрочен план. Свързано е с тенденции който се формират и няма как да не дадат отражение. Разпад на семейството, проблем във връзките като цяло, нарастване на самотата като тенденция в комбинация с прехвърлянето на активи /наседляване/ са само на повърхоността.
Разбира се миграционните процеси замазват мащабите на проблема, въпроса е до кога и колко успешно.
И за всички тех колеги нещо което четох и много ми хареса:
„ Дефиницята за балон е всеки един бичи пазар който ти си пропуснал и гледаш без позиция“
Овцете без активи ги стрижат до голо. Но както виждаме, най-големият риск е да не купуваш. Дори война не може спре валяка. А ти не разбираш основното - освен валяк има и прахосмукачка, която прибира парите от колониите. Колониите бяха богати, та има още за изсмукване.
Коментар