Първоначално изпратено от petrg5s
Разгледай мнение
Калкулациите са правени в дните след излизане на отчета и ги направих на бързо още като излезе отчета, но наистина нямах време да ги оформя в пост....
Както и да вчера и тази сутрин си поиграх да ги "облека" в четима форма, като даже някои от показателите съм ги Update-нал към текущи цени, така че да изглеждат по-благоприятно.
Подчертавам отново, че си е просто анализ - НЕ претендирам, че съм прогнозирал движението на акцията и анализа си е валиден към момента на излизане на Отчета за полугодието.
Дано ти е полезен, ако решиш да се базираш и на фундамента при оценката на компанията....
=================================
Първо - за да отразя и шумотевицата последния месец с данните за значителения ръст в продажбите през Q3 - Не знам защо всички са се вторачили в тези ръстове и предизвикват такъв див ентусиазъм…. Защото самостоятелно не значат почти нищо. Трябва да се анализират в съвкупност с другите основни финансови показатели, които са в крайна сметка и доста по-важни.
Много по-важния показател е анализът на НЕТНА печалба, а за да се проследи връзката с ръстовете на приходите, е добре анализът да бъде на ниво „ЗА тримесечие“ (а не „към“ тримесечие, т.е. с натрупване). Така по-лесно се виждат трендовете !
Към 30.06.2022 г., Нетната печалба е 6‘338 хил.лв., като нетната печалба само за 2-рото тримесечие е 2‘429 хил.лв. (за 1-то респективно е 3‘909 хил.лв.).
Без задълбочаване, спада на печалбата изглежда „само“ (-38%), но ако се задълбочим в отчета се вижда, че част от формираната нетна печалба не е формирана от основната дейност („Продажба на стоки“), а от „Приходи от валутни операции и валутно – курсови разлики, нето“ – това е печалба несвързана с дейността.
Общо взето това ефект от огромния кеш дето държи дружеството (btw. за да си представите колко е много – това са по ~1,60 лв./акция, като дружеството разпределя към акционерите само по около 0,10 лв. за дивидент от тях,но това е една друга тема…) и който в края на 2021 г. в голяма степен е в USD, който в резултат на поскъпването тази година явно е допринесъл в голяма степен за печалбата.
Та приходите от тези валутни ефекти към 2-то тримесечие са 1‘559 хил.лв….. може да сравните приноса им в общата печалба.
За нуждите на анализа на рентабилността, реших да не вадя цялата печалба от тези валутни операции, а само промяната спрямо предното тримесечие (412 хил.лв. за Q’1). Така ефекта от валутните курсове САМО за Q’2 е (+1‘147 хил.лв.).
Респективно ако от общата нетна печалба за Q’2 се извади тази „валутна печалба“, остава нетна печалба от едва 1‘282 хил.лв. и спада спрямо предното тримесечие реално става -67 %
И ето сега как изглеждат данните като Сравнение на нетната печалба за първите две тримесечия на настоящата 2022 и съответно за предходната 2021 г.:
- 1-во тримесечие г.: 4‘047 хил.лв.
- 2-ро тримесечие 2021 г.: 2‘952 хил.лв.
- 1-во тримесечие 2022г.: 3‘909 хил.лв.
- 2-ро тримесечие 2022 г.: 1‘282 хил.лв.
Предполагам всеки може да си интерпретира тренда само на нетната печалба.
По-интересен за мен обаче е анализа на тренда на РЕНТАБИЛНОСТТА, т.е. именно анализа как огромните ръстове на Продажбите се отразяват на печалбата:
Рентабилност ЗА тримесечие (последните 3 завършени тримесечия + последното за 2020-а):
- 4-то тримесечие‘2020 г.: 54,6 % (Нетна печалба: 8’600 хил.лв. при Продажби за 15‘761 хил.лв.);
- 4-то тримесечие‘2021 г.: 29,1 % (Нетна печалба: 5‘916 хил.лв. при Продажби за 20‘349 хил.лв.);
- 1-во тримесечие‘2022 г.: 22,8 % (Нетна печалба: 3‘909 хил.лв. при Продажби за 17‘131 хил.лв.);
- 2-ро тримесечие‘2022 г.: 6,9 % (Нетна печалба: 1‘282 хил.лв. при Продажби за 18‘593 хил.лв.);
Какви са причини за тези данни само можем да гадаем...
Каква е логиката при ръст на продажбите да спада рентабилността нямам идея. На теория би следвало да имаме подобрение на рентабилността поради поне 2 причини:
- Икономии от мащабите (по-добри цени на 1-ца стока, при поръчка на по-големи количества спрямо поръчка на по-малки количества);
- При ръст на Приходите трябва да има подобрение на рентабилността, поради наличие на постоянни/фиксирани разходи (администрация, заплати на Top management, офиси, складови площи);
Логично би било, ако не се подобрява рентабилността, то поне да се запази, а не да спада, особено пък толкова рязко…
Лично за мен, важния показател е нетната печалба, която реално генерира стойността за акционерите. Ръста на приходите е от значение само ако допринася за ръста на печалбата, иначе си е просто един кух оборот.
Естествено – „Всеки сам си преценя“, кое формира стойност за него като акционер – оборот или печалбата за акционерите.
Коментар