If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Електрически автомобили - как започват да влияят на пазарите
Ами потърси в нета цените на които се продава енергията в Бг от различните централи- ама първо седни за да не припаднеш че аец продава енергията по 70лв последното по спомен- и всичкото търговец на енергия гледа от там да вземе, а не от соларите. Може да прочетеш оплакванията на кадиев че за него нямало от тази енергия
Това защо не е изтрито? Значи такива бълвочи могат да се леят във форума публично, а аз трябва да им отговарям на лични. Имало как.
Ами ще пиша на собственика по въпроса, за да доуточни кое е по тема и кое не е.
"Теклас България" купи земята за новия си завод във Враца
Турската компания "Теклас" вече е собственик на парцел от 70.5 дка във Враца, на който ще изгради седмия си български завод за автомобилни компоненти. Договорът с общината, която продава земята за 459 хил. лв., беше подписан миналата сряда. Самото производство се очаква да започне до средата на следващата година, а продуктите ще бъдат основно за електрически и хибридни коли.
Място за растеж
С покупката на земята компанията започва подготовка за изграждането на завода, като все още няма избран изпълнител на строителните работи. Общината от своя страна ще ускори процедурата по издаване на строително разрешително, като е поела ангажимент и да направи път до терена на "Теклас" след завършване на грубия строеж. "Очакванията ни са до края на тази или началото на следващата година строителството да приключи, след което да оборудваме завода с машини и съоръжения, така че реалното производство да започне през април или май", каза представителят на изпълнителните директори Георги Георгиев.
За новия си проект наскоро "Теклас" получи сертификат от Българската агенция за инвестиции, според който се задължава да инвестира 22 млн. лв. и да разкрие 500 работни места. Плановете на компанията обаче са по-амбициозни, като преди време Георгиев коментира за "Капитал", че в предприятието ще бъдат вложени 30 млн. лв. собствени средства, а ако има достатъчно хора, ще бъде изграден и втори завод, с което заетите ще достигнат 1000 души.
Закупеният терен дава достатъчно възможности за разширение на производството. "За проекта сега ще използваме около 10-15 дка, но търсехме по-голям парцел, за да имаме място да растем", каза Георгиев. По думите му до два-три месеца компанията ще започне да набира основното ядро работници - специалисти и инженери, за да има време да ги обучи в другите заводи на групата в България и чужбина. За новите коли
Групата Teklas произвежда изделия от каучук, пластмаса и метал за горивните, охладителните и спирачните системи на колите, а клиенти са й практически всички водещи автомобилни компании. Най-големите заводи на дружеството са в България - четири в Кърджали и по един в Крумовград и Момчилград, а цялата продукция се изнася за Европа, Азия и Северна Америка. Отскоро в страната се произвеждат и компоненти за електрическите коли на Tesla.
Във Враца фокусът ще бъде именно върху новите коли. "Предприятието ще произвежда части за електрически и хибридни автомобили. Клиенти ще бъдат компании като Tesla, Daimler, Volvo и BMW", уточни Георгиев. Мини индустриална зона
Новият завод на "Теклас" ще бъде изграден непосредствено до производствената база на германската "МД Електроник", която наскоро започна строителството на предприятието си за автомобилни кабели в града. И двата проекта са разположени в района между жк "Сениче" и квартал "Кулата", като според кмета Калин Каменов по този начин ще се обособи нова индустриална зона, а присъствието на два производителя на компоненти ще затвърди мястото на Враца на международната карта на автомобилната индустрия. В града се подготвя и трети проект - за производство на акумулатори по нова технология на "Монбат", но той е на по-ранен етап.
Производството на електрически велосипеди в България е в бум
Безшумно и елегантно, както се и карат, електрическите велосипеди са придвижили цяла една индустрия в българската икономика силно напред. Само за една година производството им тук е скочило от около 28 хил. бройки на над 128 хиляди, а износът е пораснал с 250% до над 207 млн. лв., показват данните на бранша и на националната статистика. Обяснението е в ограничения китайски дъмпинг от януари миналата година, както и в по-голямото търсене на електрически велосипеди в Европа. Но има и още една подробност - фабриките в България се подготвяха за този момент от години, така че, когато Брюксел спря китайските контейнери, те бяха напълно готови да заемат свободната пазарна ниша. От позицията им на пета производствена сила в Европа местните компании са разпознаваеми за големите марки, които сега се обръщат към тях не само за сглобяването на класическите им модели, но и на велосипедите от ново поколение - с електромотор в рамката.
Засега прогнозата е растежът да продължава, което означава повече добавена стойност за икономиката и още няколкостотин нови работни места в различни части на страната, най-вече в провинцията. Но по алеята на велоуспеха има някои неравности - засега българските компании успяват благодарение на схемите с дълги отложени плащания към китайските доставчици на компоненти, което бързо би могло да се обърне. Има и оферти за изкупуване на фабрики от страна на китайските инвеститори в бранша. Болезнени са въпросите с качеството на продукцията и с трудното намиране на квалифицирани кадри, които за такова производство се оказват жизненоважен ресурс. .Пълна промянa
Само до преди пет години производството на електрически велосипеди в България бе нещо бутиково, а някои компании дори понесоха загуби, защото тръгнаха да ги предлагат, преди пазарът да е узрял за тях. Сега този тип колелета са във фокуса на предприемачите, които са напът изцяло да се преориентират към тях. Може би най-ярката илюстрация на това е в резкия скок на износната цена - ако до преди три години тя е била в диапазона 100-150 евро, вече тя е в границите 700-750 евро по данни на сектора и статистиката.
България произвежда основно в масовия клас градски велосипеди, които в Европа се продават между 1000 и 2000 евро. Поръчките се вземат за година - година и половина напред и идват основно от дългогодишни партньори, които поръчват на ишлеме. Предлагат се и собствени марки електрически велосипеди. Износът е за страни като Германия, Белгия и Холандия, където тенденцията е всяко трето колело по улиците да е електрическо. Основно се работи с китайски задвижващи компоненти - преден и заден мотор, но има и системи с Bosch и Shimano. Те обаче се правят в серии до около 100 бройки, докато китайските достигат до серии от по хиляда бройки, коментират експерти в бранша.
Почти всички детайли са внос от Китай, като за съжаление този бум не увлича покрай себе си други съпътстващи индустрии. Възможността за добавена стойност с компоненти от България е покрай дребни детайли, като например капли.
Ключов за способността на местните производители да поемат поръчки за електрически велосипеди е опитът и дългогодишните им контакти с производители на компоненти в Китай. Благодарение на това те получават големи кредитни лимити и отложено плащане при доставчиците от порядъка на 90 - 120 дни.
В топ три на компаниите, които допринасят за бума в производството на този тип велосипеди у нас, са пловдивските "Лидер 96" и "Макском", както и "Крос" - Монтана. Ръстовете при тях са огромни, а мощностите са натоварени почти на предела. "Увеличението в производството е шест пъти, а за тази година ръстът ще е с още 40%. Работим на 100% натоварване на капацитета ни", свидетелства Николай Виденов, търговски директор на пловдивската "Макском". "За 2018 г. имаме произведени и продадени 26 хил. електрически велосипеда спрямо планирани за 2019 г. - 55 хил. Планът за 2020 г. е 100 хил, като в момента работим на 65% от капацитета си", добавя Йорданка Манчева, търговски директор на "Лидер 96". От "Крос" - Монтана, не пожелаха да коментират случващото се в бранша.
Очакванията са бумът да продължи, което е повод да се инвестира допълнително във фабриките. Най-трудното засега не е в оборотните средства или ресурса за инвестиции, колкото в намирането на квалифицирана работна ръка, тъй като електрическите велосипеди имат своите изисквания. За разлика от класическите при тях електрическата част е прекарана през рамката и освен че буксите и контролерите трябва да се свържат правилно, се изисква програмиране и настройки. Достатъчно е един датчик да не е сложен правилно, за да не тръгне велосипедът Европа кара
Българските фабрики не са единствените, които са в подем покрай ограничения дъмпинг на китайски електрически велосипеди. Всички традиционни производители се възползват от отворилата се възможност за бизнес, което държи конкуренцията на висота. Последните данни на конфедерацията на европейската велоиндустрия CONEBI са за 2016 година, когато производството в Европа е било на малко над 1.6 млн. електрически велосипеда и България е имала едва 2% дял след страни като Германия, Холандия, Унгария, Франция, Чехия, Румъния, Италия и други.
Как ще се разпределят силите и дали България ще задържи и подобри позицията си ще зависи не само от цената, която засега е конкурентно предимство, но най-вече от качеството. Изпълнявайки поръчки за вериги като Decathlon и за марки като Bianchi, българските фабрики работят при високо вдигната летва, но е факт, че произведеното в България се изнася с вградени китайските задвижващи системи, което може да ги позиционира в ниския ценови сегмент.
Добрата новина е, че електрическите велосипеди не са мода, която рискува да отшуми, а вече са доказала се система за придвижване, особено в града, и това ще продължи да движи пазара в световен мащаб. Според данни на специализираната медиа за велоиндустрията Bike Europe в страните от Европейския съюз, където е основният пазар на българските производители, годишно се купуват по 3.3 млн. електрически велосипеда, а догодина се очаква потреблението да се увеличи до 3.6 млн. Около 1 млн. от тях идват от Китай, Тайван и Виетнам, като вдигането на вносните мита от 16.2% до 70.1% не спират напълно наплива от изток. Той остава силен, тъй като Китай има свръхкапацитет за производство, което е субсидирано и води дотам, че се експортира стока на цена под себестойност. В същото време Брюксел опитва да защити индустрията на Стария континент с мотив, че тя дава работа над 40 хил. души, от които близо 2 хил. в България.
Предприемачи от сектора казват, че след ембаргото китайските производителите са станали агресивни в опитите си да стъпят на континента и отправят оферти за покупка на дялове в бизнеса или дори на цели фабрики. "Имаме интерес да прехвърлят проекти, които съвместно да отработваме – те с доставка на компоненти ние с асемблиране", потвърждава и Николай Виденов от "Макском", а Йорданка Манчева от "Лидер 96" пояснява, че за българските производители "подобни партньорства не представляват интерес и подлежат на регулация от страна на Европейската комисия и местните органи". Тази година ще пораснем с 40% Николай Виденов, търговски директор на "Макском"
Увеличението в производството е шест пъти, а за тази година ръстът ще е с още 40%. Работим на 100% натоварване на капацитета ни. Инвестирахме в оборудването на конвейерите за асемблиране. Назначихме допълнително работници, като влагаме в повишаване на нивото и качеството на работата им. Увеличихме възнаграждението и въведохме допълнителни стимули за постигане на ефективност и качество в работния процес.
Работата с доставчиците е основното предизвикателство, тъй като внасяме близо 90% от компонентите, а в един електровелосипед има около 60 части. При закъснение на една от тях не можем да асемблираме навреме. Работим с над 300 доставчици.
Категорично вярвам, че ще задържим нивото. Важно е да постигнем конкурентни на далечния изток цени на асемблиране при осигуряване на европейско ниво на качество на велосипедите и обслужването, както и гъвкавост в доставките.
"Лидер 96" е първата българска компания, започнала производство на електровелосипеди през 2011 г. Оттогава насам електровелосипедите стават важна част от портфолиото ни, като инвестираме всяка година в разработване на нови модели и в създаване на условия за тяхното производство.
Електрическите велосипеди са във фокуса ни за последните четири сезона, като втората ни производствена база, която бе открита през 2017 г., е проектирана и изградена спрямо технологичните нужди за производство на електровелосипеди и висок клас конвенционални велосипеди. Това показва как сме се подготвяли с години, за да можем сега да отговорим на нарастващото търсене в Европа.
За миналата година компанията има произведени и продадени 26 хил. електрически велосипеда спрямо планирани за 2019 г. 55 хил. Планът за 2020 г. е 100 хил. електрически велосипеда.
В момента работим на 65% от капацитета си, а достигане на 100% натовареност на капацитета при настоящото оборудване е планирано за сезони 2020-2021, достигайки 350 хил. велосипеда (от които 150-200 хил. електрически, 150-200 хил. конвенционални). За изпълнението на тази цел е планирано наемането на още 80 служители.
В средносрочен план (сезон 2023-2024) "Лидер 96" планира добавяне на още една производствена линия в новата си производствена база, с което да достигне общ капацитет от 400 000 велосипеда, от които 300 хил. електрически, 100 хил. конвенционални.
Ясно, още един елементарен праволинеен мозък на който от БСП и Атака са му пробутали измамната мантра, че ядрения ток е евтин колкото този от изплатения Козлодуй. Ами 20 милиарда лева за Белене откъде ще се изплатят, бе? От цената на тока или директно трябва да ви спрем пенсиите за да измрете?
Братчед, май те е ухапал щъркела и не иска да те пусне. Аз ти казах нещо- намери си цените коя централа на колко продава- козлодуйския ток е най евтин, най вероятно там работят професионалисти които смятат- за годината ще произведем Х ток, при цена У, значи трябва да имаме цена за продажба- У+ определен процент- и съответно продават на тази цена. Ти перна по козлодуй, после белене преди беше слънчеви панели - че всичкия ток бил произведен от тях. Въобще в главата ти е манджа с грозде- компот- мешавица- миш-маш. Че дори намеси атака и БСП- въобще- бягам спасявам се
Исках да не го съвсем отблъсна от ученето ама, види се, закъснял съм. Обаче, е станал страхотен Потребител:-Кажи му, че нещо е модно и „западно”, е готов изръсен откъм пари и дори, набълбукан с кредити. Бог да пази от такива „професионалисти”, кога нахлуят.
fon - той Пешката е прав защото вижда какви са проблемите, няма да се промени ако се управлява дори от марсианци защото рибата се вмирисва откъм главата има една приказка българска която е много вярна. То е заложено да се развива по този начин и пак от чужденци е заложено а не от българи, само има българи които им робуват вместо да им теглят една..но намират се. Може да не знаеш но това което е правено от българи в енергетиката, защото се е случвало е много ама много напред и в Германия дори не са си представяли че могат да го направят, а японците са се страхували да направят такъв проект понеже риска да направиш голямо различно съоръжение за първи път си е риск и ако е погрешно се губят много средства. Българи са могли да го направят тогава а сега една мрежа няма да се намери кой да я направи -възтанови, няма логика.
То в едни учебници пишеше и че "ядрената енергия е евтина". Та в България още не можеш да избиеш тая мантра от главите на сума ти българи, дори и работещи цял живот в енергетиката. А може би тая посъвместна лудост у нас се дължи на това кой какви учебници е чел и кой ги е писал. Тая нощ ми се обадиха от Германия - половината държава е била без ток, не са се замислили, че за честотите им трябват базови мощности. Та имаш направо 6+.
Ами потърси в нета цените на които се продава енергията в Бг от различните централи- ама първо седни за да не припаднеш че аец продава енергията по 70лв последното по спомен- и всичкото търговец на енергия гледа от там да вземе, а не от соларите. Може да прочетеш оплакванията на кадиев че за него нямало от тази енергия
На германския линк ще избереш 2018-та година и ще видиш числото 45.75ТВч САМО за ток от слънце, което е 3 пъти производството от целия Козлодуй за 2018г. Всички други числа, които ти изкоментира, че включвали вятър и ВЕЦ са САМО за слънце.
Нека включим и вятър и ВЕЦ тогава да поясним въпроса още. ЕС е произвел 975ТВч ток за 2018-та от ВЕИ, включително и от ВЕЦ, което е 64 пъти повече от тока произведен от целия Козлодуй.
Neщо си се чалдисал ми се струва. Не знам защо не ми дава да копирам тук снимката, но си има цветове/поне при мен и си пише ясно 45,75 или 8,4 % . Не знам как си разбрал че това което пише че е от вятър и вец, е било само от слънце, може би някой ти говори?? Глупостите които си писал колко е слънчевото производство няма да ги коментирам- германия е доста по голяма от България и сигурно 25% от къщите имат соларни панели, дори от темата за недвижимите имоти потребител също живеещ в германия си е сложил. Никой не е казал че козлодуй е някаква единица че трябва да се спазва. За нашите мащаби- на България козлодуй е напълно достатъчен. Не съм се интересувал наскоро от цената на соларната енергия- май я намалиха и производителите ходиха да протестират, защото щели да фалират. Не си разбрал нещо- никой в този форум не е против соларната енергия- всички са за, но въпросът е какво ще правим когато няма слънце. Ето дори и ти въпреки че си напредничав не искаш да се изключиш от енергото, ами си кюташ на микса от енергото. В сайта екарс имаше един такъв като теб- сложил всичко на солари и акумулатори, но си купил и един дизелов генератор- човека се оплакваше че след първата зима е искал да се самоубие заради такива като теб които го убеждавали колко е модерно и колко е напредничаво. Беше сметнал че е поставил солари и други глупости за 20 годишно потребление на ток
То в едни учебници пишеше и че "ядрената енергия е евтина". Та в България още не можеш да избиеш тая мантра от главите на сума ти българи, дори и работещи цял живот в енергетиката. А може би тая посъвместна лудост у нас се дължи на това кой какви учебници е чел и кой ги е писал. Тая нощ ми се обадиха от Германия - половината държава е била без ток, не са се замислили, че за честотите им трябват базови мощности. Та имаш направо 6+.
Българската мрежа е с много големи загуби и май най лошата в ЕС.
Аз не съм учуден, че българската мрежа е най-лошата в ЕС, ами че още не се е разпаднала тотално, при това което виждат очите ми тук. Не, че на тия като дедо Пешо някой ще даде да прави нещо вече в енергетиката, ами той е нещо като лакмус на българския специалист там. Може би единственото решение е като фалира тотално, да вземат да я управляват нормални чужденци, било то и китайци. Ама то да се отнасяше само за енергетиката.
Коментар