IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

10% облагане на доходите от 2008 година !!!

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Ей хора незнам защо толкова се кефите на новите данъчно/осигурителни промени.

    Ей ви на едно примерче. Взимаме един човечец с малко повече мозък в главата дето е измислил начин да изкара над 1400лв. на месец. Да кажем 2000лв. Това смятам не е нещо ненормално за посещаващите тоя форум.

    Да вземем за простота че човечеца е самоосигуряващ се.

    В момента - Бруто доход 2000лв. ДОО+здравното е 35.5%, при праг 1400лв. ще плати 497лв. осигуровки. На остатъка ДОД е 24% за над 600лв+87лв, т.е. дължи още 304 лв ДОД. Накрая човечеца остава с 1199лв.

    След нова година - Бруто доход 2000лв. ДОО+здравно ще е 32.5%, при праг 2000лв. ще плати 650лв. осигуровки. На остатъка ДОД е 10%, т.е дължи още 135лв. ДОД. Накрая на човечца му остават 1215 лв.

    Е може да се похвали с цели 16 лв. повишение на дохода нашия герой. Няма и 1%.

    За какво говорим бе джанъм? На пенсиите - 2х10% увеличение, на бюджетните пиявици 10%, на работещите качествено 1%.

    За какво изсветляване бълнуваме? След като удряме пак най-прогресивната част от населението?

    Е някои дето си имат работодател да поеме осигуровката до към 2000лв. та да бичат те "частно" отгоре, ще има кяр. Ама нали така или иначе работодателя ще ги внесе тия осигуровки. Т.е. данъчните ще си изядат свойто....

    Язък дето се изсраха на хубавта идея...

    Коментар


    • Heraclitus,

      Половината от тази инфлация или по скоро реален растеж на доходите вече е изконсумирана. Заплатите са поне с 50% нагоре в последните три години. През 2004г. беше 1200 лева прага и мисля, че ако тогава е бил нормален сега би трябвало да е 1800.

      Иначе съм съгласен, че толкова рязък скок е неуместен и ще забави осветляването на доходите на хората със заплати над 1500лв, но ти посочи част от вероятните причини .

      Коментар


      • Първоначално изпратено от prodigal
        Ааа да не стане грешка, не визирам Корк (и аз го уважавам , а автора на статията или по скоро тенденциозното предоставяне на трибуна на едни и същи хора от страна на някои медии.

        Просто ми се ще да се търси мнението на по-голям брой уважавани икономисти, когато се коментират толкова важни въпроси.
        ей ги хубавците бе осигурит таван от 1400 на 2000 --

        Е КАК ГО СМЕТАТЕ ТОВА БЕ ЕЙ -- ЕДИН Е ОТГОВОРА ИНФЛАЦИЯ.


        ОЧАКВАТ ЯКА ИНФЛАЦИЯ И ДА ПРИБЕРАТ ОСИГУРОВКИ ЯКО.

        нема друга логика.

        а забележете минималния от 220 на 240 - голям смях бе ей.

        а тоя Христосков еб....и и кава....а

        Коментар


        • Ааа да не стане грешка, не визирам Корк (и аз го уважавам , а автора на статията или по скоро тенденциозното предоставяне на трибуна на едни и същи хора от страна на някои медии.

          Просто ми се ще да се търси мнението на по-голям брой уважавани икономисти, когато се коментират толкова важни въпроси.

          Коментар


          • Първоначално изпратено от prodigal
            Добри новини за българската икономика, а това е най-важното .

            Апропо, статиите копирани по долу се препечатват през 15 дена в медиите от доста време и се чудя защо винаги се цитира едно и също име?! Разбирам, че тези статии не са писани точно за нас, но все пак да прочетем нещо и от хора от които можем да научим нещо

            П.С. сигурно и от пича има какво да научим, но второ мнение никога не е излишно
            корка ,го уважавам щото е умерен.

            прави ни малко ПРЕДИЗБОРНА АГИТАЦИЯ- В СМИСЪЛ - МНОГО СА ДОБРИ ТЕЯ - ВИЖ АКО СЛУШКАМЕ ЩЕ НИ """НАМАЛЯТ""" ДАНЪЦИТЕ.

            КАК БЕ КОРК - КАТО ВДИГНАТ ОСИГУРОВКИТЕ?


            НЕ ЗНАМ ДАЛИ СИ СИ СЕ СРЕЩАЛ С ХРИСТОСКОВ , Е ТОЯ Е ГЬОН.

            ако има как 50% вноска ДОО ще изиска.

            питам що бе, отговор - разходопокривна система - а иначе човека си е добре живее си добре- кво му пука за теб и мен.

            Коментар


            • Първоначално изпратено от Valuator
              Първо законите трябва да минат през Народното събрание заедно със Закона за държавния бюджет, но при това мнозинство щом решението е минало през МС няма да има проблеми. Няма нищо лошо покрай предизборните трикове да се подмога и икономиката - дай боже повече такива предизборни трикове, откога ги чакаме

              Първоначално изпратено от Heraclitus
              Първоначално изпратено от kork
              Някой не вярваха,че това ще се случи!

              е нека да приемат и публикуват в ДВ Закона за облагане на доходите, както и Закона за бюджета,,и дакона за бюджета на обществ. осигуряване . Все пак теоретично има шанс дотогава да не е този МС и парламент. макар и малък.

              предизборни трикове !! еех
              виж сега като стане едно меле по местните избори , ен знам дали си наясно за връзката между дъжавния и местните бюджети. ама едната много зависи от другото. тия дето 2г ми пят супер лявя политика ,дето от строителството никви днъци не прибират да ми дерат обикновения работещ за сметка на стороителната мафия - не ме кефят лично мене много.

              Коментар


              • Добри новини за българската икономика, а това е най-важното .

                Апропо, статиите копирани по долу се препечатват през 15 дена в медиите от доста време и се чудя защо винаги се цитира едно и също име?! Разбирам, че тези статии не са писани точно за нас, но все пак да прочетем нещо и от хора от които можем да научим нещо

                П.С. сигурно и от пича има какво да научим, но второ мнение никога не е излишно

                Коментар


                • Първо законите трябва да минат през Народното събрание заедно със Закона за държавния бюджет, но при това мнозинство щом решението е минало през МС няма да има проблеми. Няма нищо лошо покрай предизборните трикове да се подмога и икономиката - дай боже повече такива предизборни трикове, откога ги чакаме

                  Първоначално изпратено от Heraclitus
                  Първоначално изпратено от kork
                  Някой не вярваха,че това ще се случи!

                  е нека да приемат и публикуват в ДВ Закона за облагане на доходите, както и Закона за бюджета,,и дакона за бюджета на обществ. осигуряване . Все пак теоретично има шанс дотогава да не е този МС и парламент. макар и малък.

                  предизборни трикове !! еех

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от kork
                    Някой не вярваха,че това ще се случи!

                    е нека да приемат и публикуват в ДВ Закона за облагане на доходите, както и Закона за бюджета,,и дакона за бюджета на обществ. осигуряване . Все пак теоретично има шанс дотогава да не е този МС и парламент. макар и малък.

                    предизборни трикове !! еех

                    Коментар


                    • Някой не вярваха,че това ще се случи!

                      Коментар


                      • Супер.;-))

                        Коментар


                        • Министерски съвет одобри въвеждането на плосък данък от 2008 г.30.08.2007 16:55



                          Минималната работна заплата през 2008 г. става 220 лв., а доходите на физическите лица ще се облагат с единна ставка от 10 на сто. Това стана ясно от съобщение на Министерски съвет, който е одобрил основните допускания за разработване на средносрочната фискална рамка за периода 2008-2010 г.
                          За следващата година правителството предвижда реален ръст на БВП от 6% годишно, средносрочна инфлация от 3,7%, намаляваща до 2,6 на сто в края на периода, и бюджетен излишък от 2,5 на сто.

                          Предвижда се през 2008 г. да бъде въведена единна ставка от 10% за облагане доходите на физическите лица. Във връзка с въвеждането на „плоския” данък, еднократно ще бъдат коригирани заплатите на хората от най-ниските степени на скалата за облагане на доходите, за да не се допусне намаление на нетния разполагаем доход.

                          Минималната работна заплата през 2008 г. ще се повиши до 220 лв. от 180 лв. към момента.

                          Заплатите в бюджетната сфера ще бъдат повишени с до 10% от 1 юли 2008 г. Те могат да нараснат допълнително за сметка на оптимизиране на административните и институционалните структури, се казва още в съобщението.

                          От 1 октомври 2007 г. осигурителните вноски ще бъдат намалени с 3 процентни пункта – 1 процентен пункт за фонд „Пенсии” и 2 - за фонд „Безработица”. Предвижда се и промяна в съотношението между работодателска и лична вноска по Кодекса за социално осигуряване на 60:40 за 2008 г.

                          През 2008 г. максималният месечен осигурителен доход ще бъде 2 000 лв., а минималният - 240 лв. В момента те са съответно 1400 лв. и 220 лв.

                          Размерът на осигурителната вноска за здравно осигуряване за лицата до 18 г. и след тази възраст за младежите, които учат редовно до завършване на средното си образование, ще бъде увеличена от 0,5 на сто на 3% от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица през 2008 г. Тази вноска изцяло, както е и в момента, ще се покрива от държавата.

                          Пенсиите ще бъдат повишени с 10% от 1 октомври 2007 г. За първи път през последните години управляващото мнозинство увеличава доходите на възрастните хора на два пъти в годината с по 10 на сто. Първото повишение бе от 1 юли т. г. През следващите три години пенсиите ще бъдат индексирани по възприетото швейцарско правило „50/50“ – т. е. 50% от индекса на инфлацията за текущата година и 50% от ръста на осигурителния доход от предходната година.

                          През следващата година се запазва 10% ставка на корпоративния данък и 20% на ДДС.

                          Акцизът на цигарите ще бъде повишен с 50% от последната договорена стъпка през 2008 г. и с още 50% през 2009 г., а на горивата - с 0,05 лв./л през 2008 г. с оглед достигането на минималните равнища на ставките в ЕС.


                          http://www.investor.bg/?id=54437

                          Коментар


                          • http://money.ibox.bg/columnist/id_1778236658

                            Данъците имат значение
                            Последна редакция: 28.08.2007, 12:33
                            Публикуване: 27.08.2007, 10:50
                            Автор: Георги Ангелов



                            Искаме да намалим потреблението на определен продукт по някаква причина - защото е вреден за здравето на хората или защото замърсява въздуха и водата. За да го направим, облагаме го с високи данъци. Високият данък оскъпява продукта и дестимулира неговото потребление и производство. Дестимулира го, защото ползата от потреблението на продукта оправдава закупуването на по-малки количества от него при повишената заради данъците цена. Например, ако кафето струва 50 стотинки, човек би пил по две на ден, но ако струва 5 лева едва ли ще го пие толкова често. Данъците имат значение.
                            Ако се говори за насърчаване на определена дейност или отрасъл, винаги се говори и за намаляване на данъчното й бреме. Смята се, че пенсионното и здравното осигуряване са важни - въвежда се освобождаване на вноските в пенсионни и здравни фондове от облагане на доходите. Някой отрасъл се бори за по-голяма благосклонност от държавата, това винаги включва и борба за по-ниско облагане. Защо се прави това - защото данъците имат значение.

                            Явлението сива икономика е в пряка връзка с данъчното облагане според изследванията по темата. Човек не би си правил труда да укрива дохода си, ако данъчното облагане е достатъчно ниско - просто разходът от тази дейност (вкл. заплахата от наказание или санкция при разкриване) е по-голям от ползата от нея при минимална данъчна тежест. Много хора, обаче, биха укривали доходи ако данъчното облагане е твърде високо. Просто защото когато данъците са високи, разходът по укриването им е доста по-нисък от ползата от укриването. Данъците имат значение.

                            Изследванията показват, че когато в една страна общото данъчно бреме като дял от БВП е по-ниско, икономическият растеж в тази страна е по-висок. При по-ниски данъци повече пари остават в джоба на данъкоплатеца, т.е. при този, който е изкарал парите и има най-големи стимули да ги управлява ефективно. Обратно, при високи данъци по-голяма част от парите са в ръцете на бюрократите, които - работейки с чужди пари - имат далеч по-ниски стимули за ефективното им харчене. Колкото по-ниски са данъците, толкова по-малко изкривяване на стимулите има при решенията за полагане на труд, спестяване, инвестиране и пр. Данъците имат значение.

                            По-ниското облагане на капитала и доходите от него увеличава стимулите за натрупване на капитали в икономиката, за местни и чужди инвестиции, които повишават производствения капацитет, производителността, заетостта и произведения брутен вътрешен продукт. В дългосрочен план, колкото по-нисък е данъкът върху печалбите, толкова по-високи са заплатите в една страна. Съотношението е 1:1 - 1% по-нисък данък печалба води до 1% по-високи заплати. Една трета по-нисък данък печалба води до една трета по-високи заплати и т.н. Данъците имат значение.

                            По-ниското облагане на личните доходи насърчава полагането на труд, увеличава стимулите за започване на предприемаческа дейност, прави по-изгодно повишаването на образованието и квалификацията. Човек има избор между труд и почивка - като този избор се влияе от съотношението между ползата от допълнително количество труд и ползата от допълнително количество почивка. При по-високо данъчно облагане на труда става по-изгодно да се полага по-малко труд и да се почива повече (почивката не се облага с данък). Данъците имат значение.

                            По-ниското облагане на потреблението дава повече възможности за потребление. По-високото облагане на потреблението (с ДДС например) означава по-високо ценово равнище, т.е. по-нисък реален разполагаем доход. Данъците имат значение.

                            Едни и същи данъчни приходи могат да се съберат при различно разпределение между различните данъци. В една страна може да има само преки данъци, но не и косвени или обратно - да има само косвени данъци, но не и преки. Може да има ниски преки данъци и високи косвени, може да е и обратното. Разпределението на данъчното бреме също оказва влияние. Според изследванията, по-ниските преки данъци (дори да са за сметка на по-високите косвени данъци) влияят позитивно на икономиката и доходите. Данъците имат значение.

                            Освен за икономиката, данъчните ставки имат значение и за държавния бюджет. Когато данъчната ставка по един данък е сравнително ниска, нейното увеличение може да увеличи приходите в държавния бюджет. Колкото по-висока е данъчната ставка, обаче, толкова по-негативно се отразява тя на икономиката и стимулите и в резултат ако се повишава прекалено, тя започва да води до по-малко приходи в държавния бюджет. Един пример - преди няколко години данъкът върху печалбата в България беше 34%, а днес той е 10%; данъкът е по-нисък днес, но приходите от него са по-високи (не само като сума, но и като дял от БВП). Данъците имат значение.

                            По-високата данъчна ставка, която води до по-ниски приходи в бюджета е и резултат на така нареченото свръхданъчно бреме. Данъкът не само изземва доход от едни хора и го дава на други, данъкът също така влияе на решенията на тези хора. Освен че изземва доход, данъкът също така води до произвеждане на по-малко доход, на по-малко количество стоки и услуги и по този начин загубата на икономиката от един лев платени данъци не е един лев, а много повече. Според едно изследване 100 лева данъчен приход на бюджета струва на икономиката 265 лева загуба на доход. Данъците имат значение.

                            Когато в Швеция данъците са били ниски колкото в САЩ, Швеция е имала висок икономически растеж и се е изкачила почти до върха на класацията на най-богатите страни в света. Колкото повече се увеличават данъците в тази страна, толкова повече се забавят темповете й на икономически растеж и тя е задмината по ниво на доходи от много други страни. От трето място по доходи в ОИСР преди няколко десетилетия страната падна на 17-то място днес и за да не пада повече започна да реформира данъчната си политика. Данъците имат значение.

                            Коментар


                            • http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=371951



                              НОИ одобри намалението на осигуровките


                              Автор: Дневник
                              днес, 17:56


                              Осигуровката за пенсия ще намалее с 1 пункт от 1 октомври, а за безработица - с два. Пенсиите ще се увеличат с нови 10%. Това намерение на тройната коалиция одобри вчера надзорният съвет на Националния осигурителен институт (НОИ). Промяната в Кодекса за социално осигуряване и в бюджета на НОИ трябва да бъде одобрена още от правителството и от Народното събрание.

                              От институцията увериха, че и двете мерки ще бъдат изцяло компенсирани от по-големите от планираните приходи. За първите шест месеца преизпълнението е било със 143.8 млн. лв. и би достигнало 233.4 млн. лв. в края на годината, ако не паднат вноските. Решението означава, че за последните три месеца на годината фонд "Пенсии" ще получи с 41.8 млн. лв. по-малко, а фонд "Безработица" - със 76.6 млн. лв. Ръстът на пенсиите изисква допълнително 121.2 млн. лв.

                              След като решението влезе в сила, средната пенсия ще стане 183.34 лв. За сравнение, през миналата година тя беше 157.57 лв. Минималната пенсия ще е 102. 85 лв. Родените преди 1960 г. ще внасят за пенсия 22%, а родените след тази дата - 17 на сто.

                              Коментар


                              • http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=370691



                                Петър БОТУШАРОВ: Плоският данък носи и краткосрочни рискове
                                Опростената данъчна система привлича нови инвеститори с нови производства, казва директорът за Европа в консултантската компания "Латин Сорс"
                                Автор: Мария Атанасова
                                23 август, 12:48


                                Петър Ботушаров е директор за Европа в независимата консултантска компания "Латин Сорс" (Latin Source). Преди това той е бил директор на отдела за развиващите се пазари в Комерцбанк (Commerzbank), директор в Дойче банк (Deutsche Bank) и асистент на изпълнителния директор на Международния валутен фонд. Потърсихме го за коментар на предимствата и рисковете на плоския данък, който управляващата коалиция в България обяви, че ще въведе от началото на 2008 г.


                                Как най-общо може да оцените въвеждането на плосък данък върху доходите на физическите лица в България, което предстои от догодина?

                                - Въвеждането на плосък данък има и вътрешноикономически, и международни аспекти. От гледна точка на вътрешната политика се цели разширяване на данъчната база чрез изсветляването на сивата икономика. В допълнение данъчното облагане на физическите лица се опростява, става по-ефективно с въвеждането на единна ставка и с премахването на преференциите. От международна гледна точка, от това как нашите търговски партньори, международните финансови институции, чуждите инвеститори и пазарите гледат на България въвеждането на плосък данък има много добър рекламен ефект. Мярката показва ориентацията на правителството към свободните пазарни отношения, към създаване на по-привлекателни условия за чуждите инвеститори, към стимулиране на развитието на производствата и услугите и като цяло към опростяване, прозрачност и повишаване на ефективността на икономиката.

                                Според анализаторите това е по-скоро дясна мярка, а в случая се въвежда от ляво правителство?

                                - Много анализатори наистина считат тази икономическа мярка за политика, провеждана от десни правителства, следващи пътя на свободните пазарни отношения. В действителност едно такова разграничаване между десни и леви правителства и/или политики е некоректно. Всяко правителство, целящо въвеждането на свободни пазарни отношения и създаването на добри пазарни условия за привличането на чужди инвеститори, може да прибегне към този данък. В Централна и Източна Европа има много примери за успешно въвеждане на плоския данък и от десни правителства (Естония и Латвия през 1994, Грузия - през 2005 г.), и от леви правителства (Русия - 2001, Словакия - 2004, Румъния - 2005 г.).

                                Разбира се, преминаването от прогресивно облагане към плосък данък върху доходите поставя въпроса за данъчната тежест върху различните сегменти от населението, върху преразпределителните функции на държавата. В действителност един правилен анализ на преразпределение на доходите само от гледна точка на въвеждането на плосък данък е невъзможен. Би трябвало да се анализират всички фискални мерки, предприети заедно с въвеждането на плосък данък, преференциите и данъчните облекчения, които имат за цел да подпомогнат определени групи от населението. В европейските държави, въвели плосък данък през последните години, преобладава една мярка, която до голяма степен осигурява непроменени или дори по-високи доходи на по-бедните слоеве от населението - чрез увеличаване на необлагаемия минимум. Такива са случаите в Естония, Литва, Русия, Украйна, Словакия и Румъния. Увеличаването на необлагаемия минимум заедно с въвеждането на плосък данък и в България би осигурило нивото на доходи на по-ниско платените групи от населението. Други мерки, които биха имали преразпределителен ефект, са запазването на семейни и детски добавки и други данъчни облекчения.

                                Кои според вас са положителните ефекти и кои са възможните рискове от въвеждането на плосък данък?

                                - Ефективното и опростено данъчно облагане, ясните фискални рамки са основен елемент за едно дългосрочно инвестиционно решение и от тази гледна точка бихме могли да очакваме увеличен интерес от чужди инвеститори за установяването и развитието на производства и услуги в България.

                                Основните рискове от въвеждането на плосък данък могат да се разделят в две сфери - социална и икономическа. Социалният въпрос възниква поради факта, че на пръв поглед плоският данък поставя една и съща тежест върху всички групи от населението. До голяма степен този проблем би могъл да се разреши, както вече споменахме, с увеличаването на необлагаемия минимум и други преференции като семейни и детски добавки, които биха гарантирали доходите на по-ниско платените групи.

                                От моя гледна точка основният риск е свързан с ефекта от въвеждането на плосък данък върху бюджета и платежния баланс и в крайна сметка върху стабилността на валутния борд в България.

                                Какъв ефект върху бюджета прогнозирате? Може ли да се очаква увеличаване на събираемостта на приходите след въвеждането на плосък данък?

                                - Резултатите на държавите от Централна и Източна Европа, които са го въвели, показват, че особено по-ниска ставка би довела до намаляване на данъчните приходи в бюджета. Резултатите от Украйна, Грузия и Румъния потвърждават, че приходите от данъка са спаднали с около 1% oт брутния вътрешен продукт (БВП) в първата година след въвеждането му. В Украйна единната данъчна ставка е фиксирана на 13%, като дотогава е действала прогресивна система със ставки между 10 и 40%. В Грузия единната данъчна ставка е снижена до 12%, това е най-ниското ниво на предхождащата я прогресивна система (12 до 20%). А в Румъния дори е фиксирана на ниво по-ниско от предходната система - 16%, в сравнение с прогресивните ставки от 18 до 40%.

                                Въпросът за влиянието на плоския данък върху бюджета е много важен, особено за България, където фискалната политика е основният икономически инструмент в условията на валутен борд. За да се гарантира стабилността на валутния борд и за да се задържи под контрол дефицитът по текущата сметта, според мен ефектът от въвеждането на плосък данък би трябвало да бъде неутрален. Това означава евентуалното спадане на приходите от плосък данък върху доходите на населението да бъде компенсирано от други мерки: или съразмерно намаляване на бюджетните разходи, или увеличаване на данъчните приходи - чрез по-висока събираемост или по примера в други държави чрез увеличаване на ставките на други данъци, например на данък добавена стойност или акцизите.

                                А как според вас ще се отрази плоският данък на платежния баланс?

                                - Един от рисковете е по-нататъшно влошаване на дефицитите по търговската и текущата сметки на България, които вече са значителни. Защото и двата най-вероятни резултата от въвеждането на плосък данък - намаление на данъчните приходи и увеличаване на свободните средства, биха довели до влошаване на външните сметки на държавата. Ако по-ниските данъчни приходи не се балансират с други мерки, това ще доведе до по-ниски правителствени спестявания и негативен ефект върху платежния баланс. По-големият свободен ресурс в домакинствата би довел до по-голям внос и оттук до влошаване на търговската и текущата сметки. Плоският данък може да има и друг, краткосрочен негативен ефект, а именно да действа проинфлационно в условията на вече висока инфлация заради засиленото предлагане.

                                Ако може да се обобщи - въвеждането на плосък данък може да има значителен положителен ефект върху икономиката в дългосрочен аспект, но в краткосрочен може да доведе до някoи сериозни рискове, ако не се вземат мерки.

                                Какви мерки могат да се предприемат?

                                - Част от възможните мерки са във фискалната сфера. Целта им е да се запази данъчно неутрален ефект от въвеждането на плоския данък. Те включват намаляване на бюджетните разходи, увеличаване събираемостта на данъците, увеличаване на някои ставките на други данъци.

                                Друга възможност е единната данъчна ставка на плоския данък да се фиксира на ниво, което да не води до увеличаване на потреблението на домакинствата, особено на вносни продукти. Остава и възможността да се увеличат акцизните данъци за вносните стоки и да се работи по-активно за ограничаване на кредитната експанзия, която до голяма степен обяснява задълбочаването на дефицита по текущата сметка на България през последните години.

                                Дали причината за високия дефицит е само силното вътрешно потребление, или трябва да я търсим и в слабата конкурентоспособност на българската икономика?

                                - България е малка отворена икономика в преход, а силният й ръст и нуждата й от големи инфраструктурни и производствени инвестиции водят до голям дефицит по текущата и търговската сметка. Нормално е да се очаква вътрешното търсене да се засилва с нарастването на икономиката. Следователно тези дефицити не са проблем, докато настоящите големи обеми на вноса на производствени капацитети (инфраструктура и машини) водят след себе си икономически растеж, ръст в производителността и създават основата за дългосрочен устойчив ръст и силен експортен потенциал.

                                Коментар

                                Working...
                                X