Проверките на пътищата повдигнаха неудобни въпроси към министъра
Безспорно при въпросните проби е констатирана намалена дебелина на пътната конструкция. Дали това е вярно за целите пътни участъци, не мога да кажа, защото не са направени тестове по методиката на Института за пътища и мостове (ИПМ), която трябва да се прилага в случая", подчерта Цеков. Освен това пробите били взети от пътни отсечки, за които гаранционният срок вече е изтекъл – т.е. държавата не може да има претенции спрямо изпълнителя. Тези ядки се намират и в момента в моя кабинет", обяви министърът.
На изказванията на Цеков реагира не ексминистърът Шишков, а известно гражданско сдружение - Европейски център за транспортни политики (ЕЦТП). Експертите на ЕЦТП, които също са тествали различни отсечки, зададоха пет въпроса на настоящия ресорен министър, с които косвено го обвиняват, че замита очевадни нарушения, а може би и престъпления.
От евроцентъра питат:
1. Защо пробите, предоставени от ЕЦТП на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, стоят в кабинета на министъра (както той сам твърди - добре описани), а не са предадени на прокурор.
2. Ще предаде ли изобщо министърът ядките на някоя прокуратура - българската, европейската или и двете?
3. Прави ли разлика министър Цеков между гаранционен срок и невложени изобщо материали (ако фирмата хикс е взела пари от държавата за 22 см алфалт, а е вложила само 15 см, как се нарича това и какво значение имат гаранционният срок, бел. ред.)?
Около 100 км от тези участъци, на които служебният министър Шишков и експерти извършиха проверките на “Хемус”, “Марица”, “Тракия” и Северната скоростна тангента, ще трябва да им се направят ремонти. Това ще струва на държавата около 500 млн. лева.
4. Обслужва ли министър Цеков нечии бизнес интереси, например на строителни фирми, като отрича изследвания на лицензирани в ЕС лаборатории, а се доверява на ИПМ - ведомствена лаборатория, пряко подчинена на АПИ и МРРБ, която дори не е акредитирана според изискванията на ЕС да извършва подобни измервания?
5. В интервюто си министърът казва, че планира нови обследвания, с взимане на проби през 10 м. Колко километра автомагистрали и първокласни скоростни пътища, които са в гаранция, ще бъдат изследвани за месец от ИПМ с взимане на ядки през 10 метра, питат още от ЕЦТП.
Безспорно при въпросните проби е констатирана намалена дебелина на пътната конструкция. Дали това е вярно за целите пътни участъци, не мога да кажа, защото не са направени тестове по методиката на Института за пътища и мостове (ИПМ), която трябва да се прилага в случая", подчерта Цеков. Освен това пробите били взети от пътни отсечки, за които гаранционният срок вече е изтекъл – т.е. държавата не може да има претенции спрямо изпълнителя. Тези ядки се намират и в момента в моя кабинет", обяви министърът.
На изказванията на Цеков реагира не ексминистърът Шишков, а известно гражданско сдружение - Европейски център за транспортни политики (ЕЦТП). Експертите на ЕЦТП, които също са тествали различни отсечки, зададоха пет въпроса на настоящия ресорен министър, с които косвено го обвиняват, че замита очевадни нарушения, а може би и престъпления.
От евроцентъра питат:
1. Защо пробите, предоставени от ЕЦТП на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, стоят в кабинета на министъра (както той сам твърди - добре описани), а не са предадени на прокурор.
2. Ще предаде ли изобщо министърът ядките на някоя прокуратура - българската, европейската или и двете?
3. Прави ли разлика министър Цеков между гаранционен срок и невложени изобщо материали (ако фирмата хикс е взела пари от държавата за 22 см алфалт, а е вложила само 15 см, как се нарича това и какво значение имат гаранционният срок, бел. ред.)?
Около 100 км от тези участъци, на които служебният министър Шишков и експерти извършиха проверките на “Хемус”, “Марица”, “Тракия” и Северната скоростна тангента, ще трябва да им се направят ремонти. Това ще струва на държавата около 500 млн. лева.
4. Обслужва ли министър Цеков нечии бизнес интереси, например на строителни фирми, като отрича изследвания на лицензирани в ЕС лаборатории, а се доверява на ИПМ - ведомствена лаборатория, пряко подчинена на АПИ и МРРБ, която дори не е акредитирана според изискванията на ЕС да извършва подобни измервания?
5. В интервюто си министърът казва, че планира нови обследвания, с взимане на проби през 10 м. Колко километра автомагистрали и първокласни скоростни пътища, които са в гаранция, ще бъдат изследвани за месец от ИПМ с взимане на ядки през 10 метра, питат още от ЕЦТП.
Коментар