Само че в България след множеството реформи в образователната система, природните науки бяха тотално пренебрегнати като ненужни. Така в момента след X клас дори не се учи биология като част от задължителната програма. Разбира се, директните последствия от това са засегнали само най-младите, тъй като конкретно това престъпление спрямо нацията беше извършено сравнително скоро, но и преди това природните науки не бяха приоритет – основополагащ принцип на системата е, че от I до VII клас се учи, за да се влезе в гимназия след VII клас, след което там се учи, за да се влезе във ВУЗ, а после във ВУЗ-а целта е да се вземе диплома. В нито един момент в тази прогресия придобиването на реални знания не е нещо, към което учениците и студентите имат сериозен стимул да се стремят. Сдобиването с диплома е единствената цел. А тъй като много малка част от учениците се насочват към природните науки (и защо да го правят – страната е деиндустрилизирана и за последните три десетилетия не е инвестирала почти нищо в научно-изследователска дейност), на тях не се обръща почти никакво внимание, нито пък някой следи какво са научили по тези предмети.
При по-възрастните поколения се добавя и проблемът, че първоначалните научни открития относно това що са то РНК и ДНК са били направени по времето, когато те вече са били ученици, през 1960-те и 1970-те, т.е. не е имало как да са им преподавани тези неща. В медийната среда в България отсъстват научнопопулярните програми отсъстват напълно за сметка на отразяването на политически боричкания, битови случки, жълти клюки и пр. – дребнотемия, което по никакъв начин не помага за подобряването на ситуацията.
Резултатът е като цяло функционално и научно неграмотно общество, от което обаче се изисква да реагира адкеватно в бързо променяща се ситуация, в която разбирането на техническа информация на сравнително високо ниво е от огромно значение. Не е никаква изненада, че се стигна до тотален провал в посрещането на това предизвикателство и че всевъзможни безумни конспиративни теории взеха превес в умовете на хората.
Разбира се, това не са проблеми, уникални за България. Креденциализацията е изпразнила образователните системи от съдържание и дерационализацията на обществото е в напреднала фаза на много места по света. И всичко това е отново директен резултат от фокусирането на тези общества върху правенето на пари по възможно най-лесния начин – в такава среда място за учене за знания и разбиране няма. Но у нас проблемите са особено остри.
При по-възрастните поколения се добавя и проблемът, че първоначалните научни открития относно това що са то РНК и ДНК са били направени по времето, когато те вече са били ученици, през 1960-те и 1970-те, т.е. не е имало как да са им преподавани тези неща. В медийната среда в България отсъстват научнопопулярните програми отсъстват напълно за сметка на отразяването на политически боричкания, битови случки, жълти клюки и пр. – дребнотемия, което по никакъв начин не помага за подобряването на ситуацията.
Резултатът е като цяло функционално и научно неграмотно общество, от което обаче се изисква да реагира адкеватно в бързо променяща се ситуация, в която разбирането на техническа информация на сравнително високо ниво е от огромно значение. Не е никаква изненада, че се стигна до тотален провал в посрещането на това предизвикателство и че всевъзможни безумни конспиративни теории взеха превес в умовете на хората.
Разбира се, това не са проблеми, уникални за България. Креденциализацията е изпразнила образователните системи от съдържание и дерационализацията на обществото е в напреднала фаза на много места по света. И всичко това е отново директен резултат от фокусирането на тези общества върху правенето на пари по възможно най-лесния начин – в такава среда място за учене за знания и разбиране няма. Но у нас проблемите са особено остри.
Коментар