Първоначално изпратено от Selena
Разгледай мнение
А и дали е само това. Виж тука едни мисли за батерията:
Моделът на Мъск е съвсем същия – “Тесла” е бутиков продукт с огромна цена, а мотивацията някой да си я купи е чиста суета и фенщина. За същите пари можеш да си вземеш нормална кола с бензин, по-екологично чиста като цялостен ефект от електромобил, и от по-висок клас (например джип вместо седан). Обаче като е “Тесла” е все едно като “Епъл” – много сме “куул”, много сме яки и сме модерни, в крак с “топ оф дъ топ”.
Всъщност, всичко това е една огромна илюзия. Просто разумно произведен “електромобил” все още не съществува.
Концепцията на Мъск е абсолютно идиотска и това кара други големи компании, които имат инженери и учени в екипите си, да са по-предпазливи.
Идеята да се задвижва автомобил на базата на акумулатори е глупост. Не съществува акумулаторна технология, която да може в разумно място и на разумно тегло, да съхрани достатъчно ток. Мъск се опитва да ползва “литиево-йонни батерии”, т.е. технология подходяща най-много за лаптоп. Всъщност, това е технология, която още не може да задоволи нормално дори мобилните телефони. Защото се налага да ги презареждаме на всеки 2 или 3 дни.
А какво остава за автомобил.
В момента една малка градска кола – например електрическият модел на “Нисан” тежи 1,8 тона! Повтарям – 1,8 тона. Повече от лекотоварен автомобил (“баничарка”) при това пълен до горе. “Теслата” е от 2 тона нагоре!
Причина за това огромно тегло са акумулаторите. Те са навсякъде – в багажника, под седалките, изобщо всяко свободно място, за което се сетите, са акумулатори. Огромна част от теглото на колата са фактически “резервоарите за гориво”.
Това, чисто икономически, е глупост. Идеята на превозното средство е да вози полезен товар, а не просто да вози себе си. Всеки килограм маса е разход на енергия.
Но докато цените на тока са по-ниски от тези на бензина, това кой ли ще го гледа. Обаче се пропуска нещо много важно – цената на бензина е натоварена с огромни данъци и такси, за да пълнят държавната хазна. Повече от половината от цената на нафта или бензин са данъци. При тока няма такова натоварване. Там има единствено 20% ДДС.
Именно от тази данъчна намеса произтича една от илюзиите – цената на километър на електромобил е по-ниска. Да, сега е така, когато почти няма електромобили. Но като започнат да стават повече, те ще започнат да “подяждат” държавния бюджет. Мислите ли, че правителствата ще могат да съкратят толкова разходи (за България например ще трябва да са 5-6 милиарда лева), поради липса на приходи от акцизи и данъци върху горивата? Разбира се, че не. Станат ли електромобилите масови, в цената на тока ще влязат данъци, за да се хранят пенсионери, болници и училища.
Между другото, това и сега се случва. Екологичното гориво “пропан-бутан” беше натоварено с акцизи, просто защото твърде много коли минаха на него и започнаха да подяждат бюджета. Но иначе като “еко” идея, то беше страхотно.
Т.е. илюзията за ниската цената на тока ще се изпари, станат ли масови електромобилите.
Но това е само началото на проблемите.
Електромобилът, дори с най-добрата батерия, има къс пробег. Т.е. ще се наложат чести дозареждания. Но всяко дозареждане на батерия, дори по най-бързата технология е поне 6-7 пъти по-бавно от зареждане на дизел или бензин. Представете си всяка кола на станция да се зарежда по 10 минути, вместо 1-2 минути като сега.
Това ще предполага уголемяване 5-6 пъти на почти ВСИЧКИ “бензино”-станции. Всъщност всяка такава точка за презареждане ще се превърне в огромен индустриален комплекс с персонал, охрана и пр. И всички тези станции ще трябва да са много по-начесто.
Т.е. като някой гледа сега само електромобила, забравя да погледне необходимата инфраструктура.
Коментар