Първоначално изпратено от Jack_Daniels
Четох, четох тая тема и не можах да се сдържа
Толкова driving specialists са се изфърлили с мъдрости, че чак е грехота Задното предаване било по-трудно за овладяване от предното... ?!!... Затва във F1 карат със задно, завалиите... Ferrari, Lamorghini, Porsche, сичките ще минат на предно още от догодина, няма как, много са назад с технологиите
Смях, смях, смях, сълзи и пак смях...
Абе хора направете връзка с главния мозък, понаучете малко физика, разпределение на тежестта, сцепление тва-онова
Значи, започваме с обясненията като за малоумни...
Първо. Каква е разликата при управление на автомобил с предно и задно предаване. Разликата може да се усети основно при екстремно шофиране или лоши пътни условия, когато е възможна загуба на сцепление. Какво е сцепление (grip, англ.)? С прости думи - степента на прилепяне на гумата към пътя. Колкото по-здраво се държи на пътя - толкова по-добро сцепление.
Как може да се овладее автомобила при загуба на сцепление? Зависи от това дали предните или задните гуми са загубили сцепление. Ако предните гуми загубят сцепление се получава ефектът на недозавиване, т.е. въртиш волана (онова кръглото на таблото дето се държиш за него) но колата не завива а продължава напред към храсталака. Ако задните гуми загубят сцепление се получава ефектът на презавиване (въртиш волана и се озоваваш face to face с наглия голф зад тебе дето досега ти е мигал на къси-дълги).
Дотук нали е ясно, мили деца?
Какво да направим ако гумата реши, че не й се стои на пътя.
При недозавиване (загуба на grip отпред) е необходимо да пренесем тежестта на МПС-то напред. Как става това? Когато колата се ускорява тежестта й се пренася назад, а когато спира - напред. Т.е. при недозавиване е необходимо да спрем, като не е желателно да скачаме на кучките с двата крака, защото тогава ще блокираме всички колела и положението става неспасяемо. Най-доброто решение е отпускане на газта (оставаме на скорост) докато предните гуми отново добият сцепление с пътя. При загуба на сцепление на задните гуми е не обходимо да пренесем тежестта назад, което става значително по-трудно и внимателно и тук идва големият плюс на задното предаване.
В общи линии колите с предно предаване са по-склонни към недозавиване, а колите със задно - към презавиване, и това при положение, че се кара на яка ръчка, т.е. ефектът на загуба на grip при ускорение. Което обикновено е в разрез със закона, така че който го практикува е на негова отговорност и не му е виновна колата. И с предно и със задно може да се претртепе.
Ако сцеплението се загуби при спиране или завой (без излишно ръчкане), то не се дължи на разликата в приводността на автомобила (предно или задно), а най-вероятно на други фактори (изтрити гуми, изпуснали амортисьори, задкормилно устройство и т.н.).
Идеята е, че със задно предаване може по-лесно да се получи презавиване, но и много по-лесно да се направят корекции. Айде направете корекция на движението на задницата с предно предаване. Трябва да дръпнете ръчната, да направите контролирано поднасяне, колко от вас са пробвали и са сигурни че могат?
Докато със задното е много по-лесно просто подаваш повече газ или отпускаш, докато влезеш отново в правата линия. При недозавиване и с предно, и със задно, ако успееш да намалиш така, че предните гуми отново да "захапят" ще се спасиш.
Незнам доколко стана ясно, но задното предаване дава повече възможности на шофьора да поправи евентуална грешка и да коригира движението достатъчно бързо.
Толкова driving specialists са се изфърлили с мъдрости, че чак е грехота Задното предаване било по-трудно за овладяване от предното... ?!!... Затва във F1 карат със задно, завалиите... Ferrari, Lamorghini, Porsche, сичките ще минат на предно още от догодина, няма как, много са назад с технологиите
Смях, смях, смях, сълзи и пак смях...
Абе хора направете връзка с главния мозък, понаучете малко физика, разпределение на тежестта, сцепление тва-онова
Значи, започваме с обясненията като за малоумни...
Първо. Каква е разликата при управление на автомобил с предно и задно предаване. Разликата може да се усети основно при екстремно шофиране или лоши пътни условия, когато е възможна загуба на сцепление. Какво е сцепление (grip, англ.)? С прости думи - степента на прилепяне на гумата към пътя. Колкото по-здраво се държи на пътя - толкова по-добро сцепление.
Как може да се овладее автомобила при загуба на сцепление? Зависи от това дали предните или задните гуми са загубили сцепление. Ако предните гуми загубят сцепление се получава ефектът на недозавиване, т.е. въртиш волана (онова кръглото на таблото дето се държиш за него) но колата не завива а продължава напред към храсталака. Ако задните гуми загубят сцепление се получава ефектът на презавиване (въртиш волана и се озоваваш face to face с наглия голф зад тебе дето досега ти е мигал на къси-дълги).
Дотук нали е ясно, мили деца?
Какво да направим ако гумата реши, че не й се стои на пътя.
При недозавиване (загуба на grip отпред) е необходимо да пренесем тежестта на МПС-то напред. Как става това? Когато колата се ускорява тежестта й се пренася назад, а когато спира - напред. Т.е. при недозавиване е необходимо да спрем, като не е желателно да скачаме на кучките с двата крака, защото тогава ще блокираме всички колела и положението става неспасяемо. Най-доброто решение е отпускане на газта (оставаме на скорост) докато предните гуми отново добият сцепление с пътя. При загуба на сцепление на задните гуми е не обходимо да пренесем тежестта назад, което става значително по-трудно и внимателно и тук идва големият плюс на задното предаване.
В общи линии колите с предно предаване са по-склонни към недозавиване, а колите със задно - към презавиване, и това при положение, че се кара на яка ръчка, т.е. ефектът на загуба на grip при ускорение. Което обикновено е в разрез със закона, така че който го практикува е на негова отговорност и не му е виновна колата. И с предно и със задно може да се претртепе.
Ако сцеплението се загуби при спиране или завой (без излишно ръчкане), то не се дължи на разликата в приводността на автомобила (предно или задно), а най-вероятно на други фактори (изтрити гуми, изпуснали амортисьори, задкормилно устройство и т.н.).
Идеята е, че със задно предаване може по-лесно да се получи презавиване, но и много по-лесно да се направят корекции. Айде направете корекция на движението на задницата с предно предаване. Трябва да дръпнете ръчната, да направите контролирано поднасяне, колко от вас са пробвали и са сигурни че могат?
Докато със задното е много по-лесно просто подаваш повече газ или отпускаш, докато влезеш отново в правата линия. При недозавиване и с предно, и със задно, ако успееш да намалиш така, че предните гуми отново да "захапят" ще се спасиш.
Незнам доколко стана ясно, но задното предаване дава повече възможности на шофьора да поправи евентуална грешка и да коригира движението достатъчно бързо.
Коментар