IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Абсурд... какво прави Лукоил???

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • През април „Лукойл“ е внесла над 1 милион барела петрол от Норвегия в рафинерията си в България. От 1 март вносът на суровини от Русия беше забранен с решение на парламента.

    „Вносът от петролното находище „Йохан Свердруп“ в Северно море за „Лукойл“ надхвърли 1 милион барела миналия месец, съобщи TradeWinds, като цитира данни на S&P Global. Петролът е доставен в Бургас с два танкера.

    Според корабните данни азербайджанският петрол, който идва от турския терминал „Джейхан“, и казахстанският петрол също се внасят в Бургас. Доставя се от Новоросийск. Освен това „Лукойл“ купува суровини от Саудитска Арабия. На път за България е танкерът „Аристофанис“ с арабски петрол.

    ЕС направи изключение за България и разреши вноса на руски петрол до края на 2024 година. В края на миналата година обаче Народното събрание забрани предсрочно доставките от 1 март 2024 година.

    Тъй като „Лукойл“ вече не е в състояние да снабдява бургаската рафинерия със собствения си нефт – сорт „Уралс“, компанията трябва да използва суровина от други места, което повишава разходите в завода, коментира Ройтерс.

    През януари за рафинерията в Бургас са пристигнали две доставки казахстански петрол KEBCO от по 70 хиляди тона. Има и друга доставка иракски лек петрол Басра от 76 000 тона и 33 000 тона от Тунис.

    Търговците заявиха пред агенцията, че казахстанският петрол може да се превърне в заместител на руския петрол, но доставките му са ограничени и той е по-скъп от руския „Уралс“.

    Коментар


    • Русия издаде указ за забрана на продажбите на петрол на държави и компании, които спазват ценовия таван, договорен от западните държави в отговор на...

      Коментар


      • Първоначално изпратено от nkavrakov1982 Разгледай мнение
        В момента цената от 3,40-3,60 която стигна пазара е резултата на обезценката на самите пари в следсвие на няколко фактора.
        Няма такова нещо.
        На теб цялата ти икономическа логика и мислене е сгрешено.Правиш размишления като някъв спекулант,който мисли как и докъде може да вдигне цената и да даде някакво обяснение на масовката.Хем да свалиш 10 кожи от матряла,хем да не квичи.Само че тези обяснения нямат никаква икономическа логика и са грешни.

        Ето гледаме https://bg.fuelo.net/world/prices?lang=bg

        И в БГ, и в Люксембург средните цени днес са еднакви ,дизел 3.40 .Ако следваме женската ти логика,значи в Люксембург са по-малко СКЛОННИ от нас да плащат,хем средно месечното им заплащане е 5500 евро/м,така ли ?
        Еми те големи скръндзи тез люксембургци

        Албанците пък щото са много развити и са големи плащачи,а и държавата им е много силна и няма никаква спекула и корупция, при тях е още 10% отгоре, или 3.78.Как стават тея работи ?
        Last edited by petrg5s; 15.08.2022, 07:22.

        Коментар


        • Първоначално изпратено от petrg5s Разгледай мнение

          Значи,първо да доуточним.Това ,че си някъв продавач, не значи нещо.Нито определяш ти цените,нито знаеш как се определят.Просто ти се
          спускат някакви нива и обяснения и ти изпълняваш .

          10 пъти те питах конкретни въпроси,ти бягаш с ала- бала приказки.Виждам и че нямаш и никакви икономически познанания,защото ако имаше, нямаше да твърдиш такива глупости.
          Каза,че цената зависи от кой колко е СКЛОНЕН да плати.Как разбират кой колко е склонен да плати ??? трети път да питам,защото ти го твърдиш това,не аз.

          Ако следваме глупашката ти логика,то всяко едно животоспасяващо лекарство би следвало да струва милиони,щото някъв прост продавач като теб,смята че пациента ще е СКЛОНЕН да плати тази цена
          Първо -петрола е жизненоважен за света да не изборявам къде се използва и за какво.
          Второ -пазара и цените се определят не само от цената на барела ,а и то това дали търсенето е подкрепено с достатъчно пари/ликвидност/-в момента най-вече заради трилионите изсипани от банките по ковид,в джоба на всеки има двойно повече пари отколкото през 2008 година когато барела стигна 140 долара но цената на дизела не беше 3,60 нали така ?
          В момента цената от 3,40-3,60 която стигна пазара е резултата на обезценката на самите пари в следсвие на няколко фактора.
          Писах и преди че ако ти можеш да продадеш горивото скъпо ще го направиш,ако икономиката се срине и търсене няма както при ковид цениите ще паднат .
          Пазара стигна тези нива и никой не е правил изписления дали могат даа се платят поради един простичък процес-вдигаш цените поетапно,ако си спомняш имаше спекулации че на 3 лева за литър дизел правителството ще падне и имаше натиск цените да не минатават 3-те лева ,е да де ама пазара е толкова бъкан с пара ,че просто цените не само минаха трите лева ами стигнаха и 3.60 близо ,устремиха се скоростно към 4-те лева и както видя никой не излезе да протестира ,защо ли ?
          Ами защото хората имат пари ,българина е богат ,плаща си ,пътува си и така

          Коментар


          • Първоначално изпратено от nkavrakov1982 Разгледай мнение
            Пазара на горива си е част от много други пазари както всичко останало храни,дрехи,почивки,услуги е нагоре пазара следва тренда не е нужно някой да прави изследвания ,не знам що за плоски въпроси задаваш?
            Писах и преди че продавам горива на фирми ,просто приеми информацията ,и да разсъждаваш многп,много смисъл виждаш че няма
            Значи,първо да доуточним.Това ,че си някъв продавач, не значи нещо.Нито определяш ти цените,нито знаеш как се определят.Просто ти се
            спускат някакви нива и обяснения и ти изпълняваш .

            10 пъти те питах конкретни въпроси,ти бягаш с ала- бала приказки.Виждам и че нямаш и никакви икономически познанания,защото ако имаше, нямаше да твърдиш такива глупости.
            Каза,че цената зависи от кой колко е СКЛОНЕН да плати.Как разбират кой колко е склонен да плати ??? трети път да питам,защото ти го твърдиш това,не аз.

            Ако следваме глупашката ти логика,то всяко едно животоспасяващо лекарство би следвало да струва милиони,щото някъв прост продавач като теб,смята че пациента ще е СКЛОНЕН да плати тази цена
            Last edited by petrg5s; 13.08.2022, 17:59.

            Коментар


            • Първоначално изпратено от petrg5s Разгледай мнение

              Пак да питам ,как разбират кой колко е СКЛОНЕН да плати ? с анкети или наемат някакви агенции ?
              Пазара на горива си е част от много други пазари както всичко останало храни,дрехи,почивки,услуги е нагоре пазара следва тренда не е нужно някой да прави изследвания ,не знам що за плоски въпроси задаваш?
              Писах и преди че продавам горива на фирми ,просто приеми информацията ,и да разсъждаваш многп,много смисъл виждаш че няма

              Коментар


              • Първоначално изпратено от BAD Разгледай мнение
                Спад в потреблението води до реакция при непроменени други условия в задачата.
                Спад в потреблението има,спад в цените на световните пазари има(30-40%),спад в БГ обаче НЯМА (или е анемичен 2-3%)
                А защо няма,защото няма държава.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от petrg5s Разгледай мнение

                  Пак да питам ,как разбират кой колко е СКЛОНЕН да плати ? с анкети или наемат някакви агенции ?
                  Спад в потреблението води до реакция при непроменени други условия в задачата.

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от nkavrakov1982 Разгледай мнение
                    Истинската цена е тази която всеки от вас е СКЛОНЕН да плати.
                    Пак да питам ,как разбират кой колко е СКЛОНЕН да плати ? с анкети или наемат някакви агенции ?

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от nkavrakov1982 Разгледай мнение
                      Останалите 22 % ги плащаш ти защото имаш парите,ако беше обратното нямаше да зареждаш на тези цени,и цените щяха да паднат с тия 22%.
                      Пак казвам българина,вади и плаща,защото има пари,българина има повече пари в джоба си спрямо преди 10 години и затова цената на барела в момента не играе роля ,по същия начин както е било 2008 година.
                      .Това е валидно за целия свят в момента.
                      Пълни глупости ! Пък и важало за целия свят хаха
                      И 10лв да са горива пак ще има хора да зареждат.И на 20лв пак ще има ! Как може да говориш подобни глупости

                      Тези 22% са ЧИСТА СПЕКУЛА и за това е виновна липсата на контрол от държавата !!!
                      Last edited by petrg5s; 09.08.2022, 18:38.

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                        А бе каврък- ти не беше ли някакъв доктор барабар с другия дето бил в белгия- как се казваше - от темата за имотите
                        Не съм доктор .Дилър съм на Шел България/по малкия бизнес до 15 тона месечно потребление/ ,отделно и паралелно с това се занимавам със сключване на договори с бизнеса относно легални схеми за данъчни облекчения .

                        Коментар


                        • Според мен тези цени са защото стойността на парите се клати, това рефлектира на търговията на дребно и по малко на тази наедро. Добиви на петрол и преработка има но търговията на дребно е като една лодка в море в което има силно вълнение какво ще стане, какво предстои. От едната страна стоят големите заеми, от другата са тези които имат да ги връщат.
                          D.Y.F-091066

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от nkavrakov1982 Разгледай мнение

                            Истинската цена е тази която всеки от вас е СКЛОНЕН да плати.
                            Както видяхме пътищата и магистралите са пълни при цени от 3.60 за литър.
                            Според мен и до 4 лева нямаше да има кой знае какви драми.
                            Пълни сте с пари,но искате да плащате евтин дизел,такова нещо в пазарната икономика няма.
                            Искате имотите ви да са скъпи,да продавате скъпо стоките и услугите си,и да печелите добре ,но искате дилърите на горива да Ви продават на цени от преди 10 години.
                            Не става.
                            А бе каврък- ти не беше ли някакъв доктор барабар с другия дето бил в белгия- как се казваше - от темата за имотите

                            Коментар


                            • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
                              Анализ: Истинската цена на бензина е 2,45 лева за литър

                              Между цените на различните бензиностанции има огромна разлика. За около месец пропан бутанът поевтиня средно с 19%, а цените на бензина и дизела се понижиха с по-малко от 3%

                              София, България 06 Авг. 2022, 12:35 19677 прочита 4 коментара Автор: БЛИЦ

                              През последната една година уралският петрол е струвал малко под 75 долара за барел на 23 септември миналата година, на 26 ноември, на 6 април тази година и на 27 април. За да бъде коректен анализът трябва да се разгледат периодите, когато петролът е бил по-скъп и е поевтинял под 75 долара за барел, както се случва в момента.



                              Същата е била ситуацията и през ноември миналата година. След като месец и половина уралският петрол струва над 80 долара за барел, на 26 ноември 2021 г. цената му се понижава под 75 долара. Сега обаче бензинът струва средно 3,32 лв. за литър или с 87 ст. повече спрямо цената от 25 ноември миналата година. Дизелът пък сега струва средно 3,46 лв., което е с 95 ст. повече от миналия ноември. Повишението на цената на бензина спрямо ноември е с 35,5%, а на дизела - с 37,8%.

                              На 6 април тази година уралският петрол също поевтинява под 75 долара за барел след дълъг период на по-високи цени. На 8 март петролът беше надминал 110 долара за барел, на 23 март беше над 101 долара, но след това последваха две седмици на понижение на котировките и стойността на черното злато се понижи под 75 долара. На 6 април обаче бензинът струваше средно 2,95 лв. за литър, а дизелът беше средно 3,06 лв. Сега бензинът е с 37 ст. по-скъп, а цената на дизела е с 40 ст. по-висока.

                              През последната една година няма промяна на акцизите и ДДС за бензина и дизела, които имат съществена роля за цените по бензиностанциите. Основният фактор за определяне на цените на горивата е петролът, от който се произвеждат.

                              През последната една година значително поскъпна токът, може да се предположи, че в бранша има и известно увеличение на заплатите. Но това не би трябвало да доведе до поскъпване на бензина и дизела с около 90 ст. за литър, или с над 35%, коментираха финансисти. Токът и заплатите на хората в бранша нямат такъв съществен дял от крайната цена на горивата. Освен това дори през миналата година токът да беше значително по-евтин, през април това не беше така.

                              От месец април насам няма съществена промяна при цената на тока за бизнеса, защото фирмите получават компенсации от държавната хазна. При заплатите на хората също едва ли има съществена промяна от април насам. През април обаче, при същата цена на петрола, горивата по бензиностанциите струваха около 3 лв. за литър.

                              Данни за период от месец и половина

                              Котировките се понижиха с 20 на сто

                              Цената на бензина се понижи с 8 ст. за литър, а на дизела - с 9 ст.

                              За разлика от цената на уралския петрол, която през последната една година се движи и нагоре и надолу, цените на бензина и дизела у нас почти постоянно се покачваха. Лек спад на цените на бензиностанциите има само през последните две седмици.

                              За последния месец и половина уралският петрол е поевтинял с около 20 на сто. Винаги цените на бензиностанциите, се променят малко по-бавно от котировките на петрола на международните пазари, защото производители, търговци и бензиностанции имат количества горива, купени на стари цени. Те трябва да ги продадат, преди да заредят по-евтини горива.

                              Но докато петролът е поевтинял с 20%, цената на бензина е паднала само с 2,3% или с 8 ст. от рекордното ниво от 3,40 лв. за литър.

                              Дизелът пък е поевтинял само с 2,5%, или с 9 ст. спрямо рекорда от 3,55 лв. за литър.

                              Метанът рязко поскъпна до 4,76 лв. Пропан бутанът е с 19% надолу

                              57 ст. разлика между бензиностанциите

                              Разликата в цените на бензина на различните бензиностанции стига до 57 ст., показват данни на специализирания сайт fuelo.net. Най-ниската цена на бензина е под 3 лева - 2,93 лв. за литър, а най-високата е 3,50 лв. за литър.

                              Най-ниските цени на бензина са в малки бензиностанции в Шумен, Ботевград и Видин, които не дават отстъпка от 25 ст. на литър гориво. Но цените им пак са по-ниски от тези на големите вериги бензиностанции, дори след отстъпката от 25 ст.

                              При дизела ситуацията е същата. Разликата между най-евтиния и най-скъпия дизел достига 55 ст. Най-ниските цени от 3,10 лв. за литър са на малки бензиностанции във Велико Търново, Белослав и Ботевград. А най-високите цени достигат до 3,65 лв. за литър дизел.

                              Метанът рязко поскъпна през последните дни и цената му нарасна с повече от 1 лв. за кг. Средната цена на метана достигна рекордните 4,76 лв. за кг. Преди година той беше с повече от 2 лв. по-евтин и струваше 1,66 лв. за кг.

                              Коренно различна е ситуацията при пропан буната, който поевтиня през последните дни. От рекордните 1,61 лв. за литър в средата на месец май, в четвъртък пропан бутанът струваше средно 1,29 лв. за литър. По-същественото понижение на цената започна от 8 юли насам. За около месец горивото е поевтиняло с 26 ст. за литър, или с близо 19%. За разлика от цените на бензина и дизела, които за същия период са се понижили с по-малко от 3%.

                              Делян Добрев, депутат от ГЕРБ в 47-то НС: Предложихме две решения на проблема

                              - Каква трябва да бъде цената на горивата по бензиностанциите при настоящите цени на петрола?
                              - Със сигурност трябва да е под 2,50 лв. за литър. Само през последния един месец цената на петрола падна с 20 процента. А в нашите бензиностанции цените не са мръднали. Като се има предвид цената на уралския нефт, цената на горивата трябва да е с 1 лев по-ниска от тази по бензиностанциите.

                              - Защо пазарът не може да понижи цените, картел ли има на пазара или има нещо друго?
                              - В момента просто не работят пазарните механизми, защото бензинът и дизелът, произведени от евтиния уралски нефт, нямат конкуренцията на петрола Брент, защото Брентът е много по-скъп. След началото на войната в Украйна уралският нефт падна с 40 процента в сравнение с Брента и няма какво да го конкурира. Той се конкурира единствено със скъпия Брент и държи високата цена на Брента, тоест пазарните механизми в момента не работят.

                              - Ситуацията може ли да се промени?
                              - Ние от ГЕРБ предложихме две решения, за да се нормализират цените на горивата и да паднат до 2,50 лв., колкото реално трябва да бъдат. Едното е държавата, Българският енергиен холдинг, да закупи петрол, така както прави “Литаско”, да го преработи на ишлеме в “Лукойл-Нефтохим”, така както прави “Литаско”, да получи горивото на крайна цена 2,40 лв. за литър и да го продаде на бензиностанциите.

                              Със спада на петрола може и на 2,20 лв. да слезе цената. Тогава държавата чисто пазарно ще се яви конкурент на “Литаско” и “Лукойл”. “Литаско” и “Лукойл” могат пак да се опитват да продават гориво на 3,50 лв., но когато държавата продава на 2,40-2,50 лв. не вярвам някой да отиде и да купи от тях. И по този начин по чисто пазарен механизъм ще се коригира този пазарен дефект.

                              Вторият начин, който ние също предложихме, е да се въведе мито върху уралския нефт. Тези 3 милиарда и половина, които в момента отиват в швейцарска сметка да влязат в държавния бюджет, и от държавния бюджет да се върнат на всеки потребител в България, без значение дали кара частна кола, дали кара служебна кола, дали е транспортна фирма, всеки който зарежда гориво на бензиностанция да ползва 1 лев отстъпка.

                              - Защо тези предложения не бяха реализирани?
                              - Нито едно от двете предложения не беше възприето. В Народното събрание в продължение на един месец имаше ясно сформирана коалиция “Лукойл”, която въобще не допусна тези наши предложения да бъдат разгледани от парламента. Правителството не даде никакъв коментар по тази тема.

                              В първите два дни на това служебно правителство виждам, че и те не коментират тази тема, а тя е жизненоважна за всички български граждани. Защото дори и тези, които не зареждат гориво на бензиностанциите, също плащат скъпя бензин и дизел през цените на стоките. Във всяка една стока влиза цената на горивото, защото всяка една стока има транспорт, включен в цената.

                              - Колко пари даваме всички ние повече за горива, заради този пазарен дефект?
                              - Консумацията на горива в България е 3,5 милиарда литра годишно. По 1 лев разлика, която отива в посредника “Литаско”, прави 3,5 млрд. лв. годишно, които заминават в швейцарска сметка. От там дали се преразпределят към бившите управляващи, министри, вицепремиери, премиери, се надявам един ден да разберем. Ако тези пари не се преразпределят, остават в руския посредник.

                              Ако се преразпределят, тогава и нашите бивши управляващи са в играта. “Литаско” е дъщерна компания на руския “Лукойл”, базирана в Швейцария, която преработва на ишлеме гориво в “Лукойл-Нефтохим”. След като “Литаско” може да преработва на ишлеме, защо да не може държавата да купува евтин петрол и по същия начин да го преработва на ишлеме. Още повече, че държавата е съдружник в “Лукойл-Нефтохим” и притежава златна акция, която дава право на член в Съвета на директорите на компанията.
                              Истинската цена е тази която всеки от вас е СКЛОНЕН да плати.
                              Както видяхме пътищата и магистралите са пълни при цени от 3.60 за литър.
                              Според мен и до 4 лева нямаше да има кой знае какви драми.
                              Пълни сте с пари,но искате да плащате евтин дизел,такова нещо в пазарната икономика няма.
                              Искате имотите ви да са скъпи,да продавате скъпо стоките и услугите си,и да печелите добре ,но искате дилърите на горива да Ви продават на цени от преди 10 години.
                              Не става.

                              Коментар


                              • Анализ: Истинската цена на бензина е 2,45 лева за литър

                                Между цените на различните бензиностанции има огромна разлика. За около месец пропан бутанът поевтиня средно с 19%, а цените на бензина и дизела се понижиха с по-малко от 3%

                                София, България 06 Авг. 2022, 12:35 19677 прочита 4 коментара Автор: БЛИЦ

                                През последната една година уралският петрол е струвал малко под 75 долара за барел на 23 септември миналата година, на 26 ноември, на 6 април тази година и на 27 април. За да бъде коректен анализът трябва да се разгледат периодите, когато петролът е бил по-скъп и е поевтинял под 75 долара за барел, както се случва в момента.



                                Същата е била ситуацията и през ноември миналата година. След като месец и половина уралският петрол струва над 80 долара за барел, на 26 ноември 2021 г. цената му се понижава под 75 долара. Сега обаче бензинът струва средно 3,32 лв. за литър или с 87 ст. повече спрямо цената от 25 ноември миналата година. Дизелът пък сега струва средно 3,46 лв., което е с 95 ст. повече от миналия ноември. Повишението на цената на бензина спрямо ноември е с 35,5%, а на дизела - с 37,8%.

                                На 6 април тази година уралският петрол също поевтинява под 75 долара за барел след дълъг период на по-високи цени. На 8 март петролът беше надминал 110 долара за барел, на 23 март беше над 101 долара, но след това последваха две седмици на понижение на котировките и стойността на черното злато се понижи под 75 долара. На 6 април обаче бензинът струваше средно 2,95 лв. за литър, а дизелът беше средно 3,06 лв. Сега бензинът е с 37 ст. по-скъп, а цената на дизела е с 40 ст. по-висока.

                                През последната една година няма промяна на акцизите и ДДС за бензина и дизела, които имат съществена роля за цените по бензиностанциите. Основният фактор за определяне на цените на горивата е петролът, от който се произвеждат.

                                През последната една година значително поскъпна токът, може да се предположи, че в бранша има и известно увеличение на заплатите. Но това не би трябвало да доведе до поскъпване на бензина и дизела с около 90 ст. за литър, или с над 35%, коментираха финансисти. Токът и заплатите на хората в бранша нямат такъв съществен дял от крайната цена на горивата. Освен това дори през миналата година токът да беше значително по-евтин, през април това не беше така.

                                От месец април насам няма съществена промяна при цената на тока за бизнеса, защото фирмите получават компенсации от държавната хазна. При заплатите на хората също едва ли има съществена промяна от април насам. През април обаче, при същата цена на петрола, горивата по бензиностанциите струваха около 3 лв. за литър.

                                Данни за период от месец и половина

                                Котировките се понижиха с 20 на сто

                                Цената на бензина се понижи с 8 ст. за литър, а на дизела - с 9 ст.

                                За разлика от цената на уралския петрол, която през последната една година се движи и нагоре и надолу, цените на бензина и дизела у нас почти постоянно се покачваха. Лек спад на цените на бензиностанциите има само през последните две седмици.

                                За последния месец и половина уралският петрол е поевтинял с около 20 на сто. Винаги цените на бензиностанциите, се променят малко по-бавно от котировките на петрола на международните пазари, защото производители, търговци и бензиностанции имат количества горива, купени на стари цени. Те трябва да ги продадат, преди да заредят по-евтини горива.

                                Но докато петролът е поевтинял с 20%, цената на бензина е паднала само с 2,3% или с 8 ст. от рекордното ниво от 3,40 лв. за литър.

                                Дизелът пък е поевтинял само с 2,5%, или с 9 ст. спрямо рекорда от 3,55 лв. за литър.

                                Метанът рязко поскъпна до 4,76 лв. Пропан бутанът е с 19% надолу

                                57 ст. разлика между бензиностанциите

                                Разликата в цените на бензина на различните бензиностанции стига до 57 ст., показват данни на специализирания сайт fuelo.net. Най-ниската цена на бензина е под 3 лева - 2,93 лв. за литър, а най-високата е 3,50 лв. за литър.

                                Най-ниските цени на бензина са в малки бензиностанции в Шумен, Ботевград и Видин, които не дават отстъпка от 25 ст. на литър гориво. Но цените им пак са по-ниски от тези на големите вериги бензиностанции, дори след отстъпката от 25 ст.

                                При дизела ситуацията е същата. Разликата между най-евтиния и най-скъпия дизел достига 55 ст. Най-ниските цени от 3,10 лв. за литър са на малки бензиностанции във Велико Търново, Белослав и Ботевград. А най-високите цени достигат до 3,65 лв. за литър дизел.

                                Метанът рязко поскъпна през последните дни и цената му нарасна с повече от 1 лв. за кг. Средната цена на метана достигна рекордните 4,76 лв. за кг. Преди година той беше с повече от 2 лв. по-евтин и струваше 1,66 лв. за кг.

                                Коренно различна е ситуацията при пропан буната, който поевтиня през последните дни. От рекордните 1,61 лв. за литър в средата на месец май, в четвъртък пропан бутанът струваше средно 1,29 лв. за литър. По-същественото понижение на цената започна от 8 юли насам. За около месец горивото е поевтиняло с 26 ст. за литър, или с близо 19%. За разлика от цените на бензина и дизела, които за същия период са се понижили с по-малко от 3%.

                                Делян Добрев, депутат от ГЕРБ в 47-то НС: Предложихме две решения на проблема

                                - Каква трябва да бъде цената на горивата по бензиностанциите при настоящите цени на петрола?
                                - Със сигурност трябва да е под 2,50 лв. за литър. Само през последния един месец цената на петрола падна с 20 процента. А в нашите бензиностанции цените не са мръднали. Като се има предвид цената на уралския нефт, цената на горивата трябва да е с 1 лев по-ниска от тази по бензиностанциите.

                                - Защо пазарът не може да понижи цените, картел ли има на пазара или има нещо друго?
                                - В момента просто не работят пазарните механизми, защото бензинът и дизелът, произведени от евтиния уралски нефт, нямат конкуренцията на петрола Брент, защото Брентът е много по-скъп. След началото на войната в Украйна уралският нефт падна с 40 процента в сравнение с Брента и няма какво да го конкурира. Той се конкурира единствено със скъпия Брент и държи високата цена на Брента, тоест пазарните механизми в момента не работят.

                                - Ситуацията може ли да се промени?
                                - Ние от ГЕРБ предложихме две решения, за да се нормализират цените на горивата и да паднат до 2,50 лв., колкото реално трябва да бъдат. Едното е държавата, Българският енергиен холдинг, да закупи петрол, така както прави “Литаско”, да го преработи на ишлеме в “Лукойл-Нефтохим”, така както прави “Литаско”, да получи горивото на крайна цена 2,40 лв. за литър и да го продаде на бензиностанциите.

                                Със спада на петрола може и на 2,20 лв. да слезе цената. Тогава държавата чисто пазарно ще се яви конкурент на “Литаско” и “Лукойл”. “Литаско” и “Лукойл” могат пак да се опитват да продават гориво на 3,50 лв., но когато държавата продава на 2,40-2,50 лв. не вярвам някой да отиде и да купи от тях. И по този начин по чисто пазарен механизъм ще се коригира този пазарен дефект.

                                Вторият начин, който ние също предложихме, е да се въведе мито върху уралския нефт. Тези 3 милиарда и половина, които в момента отиват в швейцарска сметка да влязат в държавния бюджет, и от държавния бюджет да се върнат на всеки потребител в България, без значение дали кара частна кола, дали кара служебна кола, дали е транспортна фирма, всеки който зарежда гориво на бензиностанция да ползва 1 лев отстъпка.

                                - Защо тези предложения не бяха реализирани?
                                - Нито едно от двете предложения не беше възприето. В Народното събрание в продължение на един месец имаше ясно сформирана коалиция “Лукойл”, която въобще не допусна тези наши предложения да бъдат разгледани от парламента. Правителството не даде никакъв коментар по тази тема.

                                В първите два дни на това служебно правителство виждам, че и те не коментират тази тема, а тя е жизненоважна за всички български граждани. Защото дори и тези, които не зареждат гориво на бензиностанциите, също плащат скъпя бензин и дизел през цените на стоките. Във всяка една стока влиза цената на горивото, защото всяка една стока има транспорт, включен в цената.

                                - Колко пари даваме всички ние повече за горива, заради този пазарен дефект?
                                - Консумацията на горива в България е 3,5 милиарда литра годишно. По 1 лев разлика, която отива в посредника “Литаско”, прави 3,5 млрд. лв. годишно, които заминават в швейцарска сметка. От там дали се преразпределят към бившите управляващи, министри, вицепремиери, премиери, се надявам един ден да разберем. Ако тези пари не се преразпределят, остават в руския посредник.

                                Ако се преразпределят, тогава и нашите бивши управляващи са в играта. “Литаско” е дъщерна компания на руския “Лукойл”, базирана в Швейцария, която преработва на ишлеме гориво в “Лукойл-Нефтохим”. След като “Литаско” може да преработва на ишлеме, защо да не може държавата да купува евтин петрол и по същия начин да го преработва на ишлеме. Още повече, че държавата е съдружник в “Лукойл-Нефтохим” и притежава златна акция, която дава право на член в Съвета на директорите на компанията.

                                Коментар

                                Working...
                                X