DA KAJE MAG PEPI KAKVI SA PROGNOZITE TUK
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Изба Тодоров (TDRF / TODOROF)
Collapse
X
-
Май ще продължи да катери бавно до към 30.01.2008 когато ще излезе отчета за 2007 с новогодишните продажби и едва тогава ще започне истинското ралиВинаги пазарувам евтино http://bureto.com
Коментар
-
Последните години се зароди конкуренцията между новите изби, казва председателят на съвета на директорите на винарска изба "Тодоров"
Коментар
-
Първоначално изпратено от Kristov-k Dnevnik-
Винарска изба "Тодоров" е вече няколко месеца на борсата. Има ли вече рекламен ефект от това?
- Трудно мога да преценя доколко излизането на борсата имаше рекламен ефект, който е помогнал в развитието на марката или продажбите. Предполагам, че има, защото се даде достатъчно публичност. Миналата година инвестирахме в развитието на нашата търговска структура. Още от самото начало, след като започнахме да работим по новия начин, се забеляза определено ръст в продажбите. Излизането на борсата ни помогна да направим компанията максимално прозрачна. Беше необходимо малко повече усилие в тази посока по отношение начина на мислене на всеки един служител. Поставили сме си за цел до края на годината компанията да бъде напълно независима от субективността в човешкия фактор.
Какво е обяснение ви за цената на акциите на компанията. Малко след началото на вторичната търговия книжата паднаха под цената на първичното предлагане?
- Трудно мога да определя на този етап. Първоначално стигнахме цени около 2.30 лв., след това имаше един спад до 1.61 лв. за акция, а сега сме над 1.80-1.85 лв. Забелязвам трайна тенденция за повишаване на цената. Аз го намирам като нещо нормално, защото "Тодоров" все още е нова компания на пазара. Нашите акционери, както и другите играчи на борсата все още не познават поведението на "Тодоров". Спадът на цената е временно състояние, защото резултатите бележат непрекъснато ръст - и продажбите, и печалбата. Сега развиваме и новата дейност - хотелиерство. Така че оттук нататък очаквам само ръст. Разбира се, лятото винаги е по-особен период за винопроизводителите и особено за тези, които произвеждат червени вина. Има известен спад в консумацията на червени вина спрямо други напитки като бира, бели вина. Считам, че винаги в този период може да има спад, което рефлектира в резултатите на третото тримесечие, когато се отчитат летните месеци. Най-силните месеци са четвъртото тримесечие.
Коментар
-
v-k Dnevnik-
Последните години се зароди конкуренцията между новите изби, казва председателят на съвета на директорите на винарска изба "Тодоров"
от Интервюто взе Татяна Пунчева [305 прочитания]
днес, 12:52
Иван Тодоров: До няколко години винената култура на българина коренно ще се промени
Иван Тодоров
[Дневник]
Винарска изба "Тодоров" произвежда бутиково вино в района на Брестовица. Продуктите й неведнъж са печелили международни награди. Компанията вече има свой изграден хотелски - вино и СПА комплекс, а от пролетта на 2007 г. е публична компания и нейните акции се търгуват на Българска фондова борса. Разговаряме с нейният основател Иван Тодоров за бъдещите планове за развитие.
Винарска изба "Тодоров" е вече няколко месеца на борсата. Има ли вече рекламен ефект от това?
- Трудно мога да преценя доколко излизането на борсата имаше рекламен ефект, който е помогнал в развитието на марката или продажбите. Предполагам, че има, защото се даде достатъчно публичност. Миналата година инвестирахме в развитието на нашата търговска структура. Още от самото начало, след като започнахме да работим по новия начин, се забеляза определено ръст в продажбите. Излизането на борсата ни помогна да направим компанията максимално прозрачна. Беше необходимо малко повече усилие в тази посока по отношение начина на мислене на всеки един служител. Поставили сме си за цел до края на годината компанията да бъде напълно независима от субективността в човешкия фактор.
Какво е обяснение ви за цената на акциите на компанията. Малко след началото на вторичната търговия книжата паднаха под цената на първичното предлагане?
- Трудно мога да определя на този етап. Първоначално стигнахме цени около 2.30 лв., след това имаше един спад до 1.61 лв. за акция, а сега сме над 1.80-1.85 лв. Забелязвам трайна тенденция за повишаване на цената. Аз го намирам като нещо нормално, защото "Тодоров" все още е нова компания на пазара. Нашите акционери, както и другите играчи на борсата все още не познават поведението на "Тодоров". Спадът на цената е временно състояние, защото резултатите бележат непрекъснато ръст - и продажбите, и печалбата. Сега развиваме и новата дейност - хотелиерство. Така че оттук нататък очаквам само ръст. Разбира се, лятото винаги е по-особен период за винопроизводителите и особено за тези, които произвеждат червени вина. Има известен спад в консумацията на червени вина спрямо други напитки като бира, бели вина. Считам, че винаги в този период може да има спад, което рефлектира в резултатите на третото тримесечие, когато се отчитат летните месеци. Най-силните месеци са четвъртото тримесечие.
Очаквате ли да запазите прогнозните си резултати към края на годината?
- Определено смятам, че ще бъдат запазени, защото дотук не виждам някаква причина, която да повлияе негативно. В плановете сме заложили нетен приход от продажби в размер на 2.780 млн. лв. При постигане на такава стойност на приходите от продажби, ще реализираме ръст от 43% в сравнение с 2006 г.
Какъв е първият интерес към малкия ви хотелски комплекс?
- Определено има силен интерес, но всички туроператори си правят програмата от тази за следващата година. Това, което основно ни дава сигурност или някаква надежда за перспективата, е, че винотерапията е нещо, в което изба "Тодоров" отново е първа и с това се надяваме да привлечем нашите клиенти. Вече получихме временно удостоверение за категоризация на хотела и можем да започнем официално дейност. В следващите няколко месеци планираме рекламна кампания за новата услуга на "Тодоров" - хотелски вино и СПА комплекс. Планираме и официалното му откриване в края на септември или началото на октомври.
Водили ли сте преговори с туроператори за догодина?
- Първата среща с тях се проведе. Демонстрирахме какво предлагаме и в момента се подписват договорите за следващата година. Много от тях заявяват съществени намерения, че са готови да поемат ангажименти при едно следващо разширение. Изразяват желание да водят в комплекса по-голяма част от своите туристи. В момента хотелската част е по-скоро ограничена. Тя е замислена с клубен характер. Туроператорите предлагат да се направи допълнително разширение, което да бъде за техните масови туристи. Това поставя пред мен въпросителни как и в какъв период ще реализираме една бъдеща инвестиционна програма в това направление, но през следващата година не планираме развитие в тази област, защото поставяме винопроизводството на първо място. Първо трябва да усвоим спецификата на хотелиерския бизнес и докато не почувстваме увереност, че той ще изплаща достатъчно добре направените инвестиции, не бих тръгнал към разширение.
Как се развиват плановете на компанията за развитие на собствени насаждения?
- В момента инвестициите ни са насочени основно към приключване с реализацията на собствените лозови насаждения и наравно с това да стабилизираме продажбите. Тази година все още няма да имаме реколта само от собствени насаждения. По голяма собствена реколта ще имаме през следващата година. Миналата година приключихме със засаждането на нови 320 дка собствени лозя, а тази година изграждаме конструкцията им. Предстои изграждане и на нови 200 дка до края на тази година. До 2009 г. ще подновим общо 1000 дка лозови насаждения. Тази година в голяма част отново ще разчитаме на нашите постоянни доставчици. Очакваме добра реколта и се надяваме да няма проблеми с климатичните условия.
Ще увеличавате ли капацитета на избата?
- Тази година за първи път ще усвоим максималния капацитет на избата, включително и с разширението, което реализирахме през 2006 г., т.е. ще достигнем до един капацитет от до 360 тона, което ще ни даде около 440 хил. бутилки. В нашия план се предвижда, че след като всички наши лозя влязат в плододаващ период, ще инвестираме в допълнително разширение или в една нова малка изба, която да може да усвои целия капацитет грозде от планираните лозови насаждения от 1000 дка.
В проспекта ви пише, че тази година ще разчитате и на еврофинансиране. Усвоили ли сте вече някакви средства?
- Чакаме всеки момент да излезе решението на Държавен фонд "Земеделие" по програма САПАРД за проекта ни, свързан с новите 200 дка. Той е за около 1.1 млн. лв. и ако отговорът е положителен, ще започнем изпълнението му още през октомври. Планираме в бъдеще да разработваме проекти за финансиране по всички допустими за дружеството програми в рамките на еврофондовете.
Означава ли това, че ще разчитате повече на подобно финансиране, отколкото на финансиране през борсата?
- Не мога да определя точно. Каква част от финансирането ще набираме като допълнителен капитал през борсата и какъв процент ще ползваме като кредитен ресурс зависи от спецификата на инвестиционните проекти, който ще реализираме. Аз разглеждам всичко на проектна база, така че, когато имаме точен и ясен проект, ще е ясен и начинът на финансиране.
Каква е конкуренцията у нас в производството на висок клас вино?
- През последните две-три години вече се зароди конкуренция между новите изби на пазара. Колкото повече качествени изби има, толкова повече ще се вдига и качеството на българското вино. България трябва да се позиционира в международен план на друго качествено ниво и друго възприятие от страна на консуматорите в световен план. Това може да стане само с появяване на повече изби, които държат на качеството. Защото количествата, който се произвеждат от две, три, пет качествени изби, не са достатъчни, за да повлияят върху имиджа на българското вино в международен план.
Винаги съм казвал, че до три-четири години коренно ще се промени винената култура на българина. Преди три-четири години почти нямаше такава. Може да се каже, че от "Тодоров" бяхме едни от първите, които започнахме да говорим и популяризираме винената култура. Единици бяха производителите и специалистите, които преди пет-шест години имаха тази идея в полезрението си. Сега вече всички производители малко или много разбраха, че за да можем да променим възприятието на хората да пият качествени вина и да не се влияят само от цената им, е необходимо да се положи максимално усилие да се популяризира виното и винената култура. Същевременно това ще даде положителен тласък на отрасъла в бъдеще. Да вземем Чили, Австралия, Съединените Щати или Южна Африка за пример, които се наложиха през последните 20-30 години и в момента са на изключително високо ниво. Много хора вече не предпочитат вината на Стария континент като френските и италианските вина, а търсят стила на новия свят. Много важно е България къде ще се позиционира, от една страна, по качество, от друга, като стил. Дали нашите производители ще се ориентират повече към стария или към новия свят? Вината на новите български изби са много добри. Определено са по-добри от някои масови големи производители, което е нормално. Положителното е, че и големите винопроизводители започнаха да правят собствени лозови масиви, което ще доведе и до промяна в качеството и на масовите производители. Всичко това говори само едно - след пет години ще имаме коренна промяна в качеството на българското вино, а това ще доведе до по-голямо търсене на виното както в България, така и в чужбина.
Вие смятате ли да се позиционирате на по-високия сегмент в Европа? Къде сте в момента?
- Непрекъснато правим опити. Виното се приема много добре вече в Съединените щати. През миналата година в списанието Wine and Spirits "Тодоров" беше сред 100-те най-добри препоръчвани вина. Тази година през юни отново бяхме в 100-те най-препоръчвани вина. В Европа тази година за пореден път завоювахме нови три сребърни медала - два в Париж и един в Брюксел, с нашата партида "Терес" (Teres). Може да се каже, че вината от партидата са продукт на високо ниво и докато в България се продава в категорията на цена от 12 евро, в конкурсите, където участваме, се сравнява с конкурентни вина в категорията между 60 - 80 евро. Постепенно се позиционираме добре на европейския пазар и това, че нещата стават бавно, не ме притесняват толкова. Нашата цел е, навлизайки на един пазар, това да не е временно, а постепенно да завоюваме трайни пазарни позиции. Ноември планираме навлизане и на пазара в Исландия, който е малък, но дори и малък, всеки пазар е ценен, когато една марка се позиционира трайно. В момента обръщаме поглед и на изток, но там пазарът е особен. Разчитаме на партньорство с местни търговци и дистрибутори.
Замисляли ли сте се да излезете от инвестицията си в компанията?
- Не, такова положение в момента при мен не съществува. Напротив, имам много сериозни амбиции за развитието на компанията.
Коментар
-
Първоначално изпратено от ValuatorЗасега е кисело
Не знам дали знаете, но за добрите резултати и добрия имидж на вината Тодоров през изминалите години допринесяше факта, че дружеството беше основен доставчик на всички посолства и търговски представителства на BG в чужбина - с гарантирано участие при всички приеми и коктейли. За съжаление, от началото на тази година загубиха този договор, затова и анонсираха фокус към вътрешния пазар, който освен, че вече е силно конкурентен, е и все пак ценово ориентиран.
Първоначално изпратено от Heraclitusще стане 2,50 не бойте се - нека да видим как е гроздето тая година.
Коментар
-
Първоначално изпратено от ЛевчеМисля, че и в момента дружеството е надценено /капитализацията е 6,29 млн. лв./. Считам, че 2,5 лева е доста оптимистично - това означава капитализация 8,5 млн. лв. Прегледах отчетите, но не казано често не съм впечатлен.
тодоров струва повече от 8,5 мил.
имам акции (около 1% от протфейла)
Коментар
Коментар