Въпроси, на които трябва да се отговори всеки:
Благодаря за тези въпроси. Личи, че този който ги е поставил е професионално запознат с бизнеса. Такива конкретни въпроси досега не са поставяни, но в качеството си на главен изпълнителен директор на Херти сега имам възможност да отговоря и по този начин по-широк кръг от читатели да получат информация за бизнеса и за Херти.
1. По какъв метод е направена преоценката на ДМА на дружеството, за да се вдигне капитала от 4 7470 000 до 12 000 000 лв?
Херти е регистрирана през 1993 г. с капитал 5 000 /пет хиляди/лева. През годините няколко пъти е увеличаван капитала за сметка на печалбата, за да достигне 4 770 000 лева.През ноември 1997 г. капиталът е увеличен на 310 000 лева,през април 1999 г. на 1 500 000 лева, през октомври 2000 г. на 2 500 000 лева и през април 2007 г. на 4 770 000 лева. През май 2007 г. е направна преоценка на дълготрайните активи на Херти. Оценката е направена от лицензиран оценител и е заверена от одитор. Капиталът е увеличен на 12 000 000 лева именно с разликата между пазарната и балансовата стойност на активите.
2. На каква база фирмата е оценена на 50 000 000 лв?
Рентабилност?
Използвани технологични новости в производството?
Авангарден мениджмънт?
Уникалност на произвежданите продукти?
Перспективност на пазарите на, които присъства фирмата?
Нисък риск на сключените сделки?
Бърза обръщаемост на средствата?
Оценката на дружеството е 46,5 млн. лв. по минималната цена на IPO-то.
От тях 9 млн. лв. ще са кеш. Останалите 37,5 млн. лв. са стойността на дружеството. Херти АД работи на 3 смени, 7 дни в седмицата. Дружеството няма проблеми с реализацията на продукцията си и инвестира сериозно в нов капацитет, за да се изкачим от 10-то до 5-то място като европейски производител на капачки за безалкохолни и алкохолни напитки, вино и фармация. Привлеченият ресурс от 9 млн. лв. ще ни позволи инвестиции за 26 млн. лв. Основен партньор на дружеството е Райфайзенбанк, която е кредитор и мениджър на емисията ни. С привлечения ресурс от емисията ще подобрим коефициентите си за привличане на нови кредити с цел увеличаване на капацитета.
Да се върнем на оценката от 37,5 млн. лв.
За 2007 г. приходите са за 27 млн. лв., което прави коефициент цена/продажби от 1,39, което е в пъти под коефициента за други компании осъществили IPO. При планирана норма на печалба от 5,1% само от старите мощности ще имаме 1,4 млн. лв. печалба за 2008 г.
Както споменах в интервюто нормата на печалба ще се увеличи с 180-200% от 1,7% за 2006 г. до 5,1% и ще последва поетапно увеличение.
С увеличението на капацитета с 40% с новите инвестиции ще имаме продажби за около 40 млн. лв. годишно, които при 6% норма на печалба ще носят 2,4 млн. лв. печалба, която на капитализация от 46,5 млн. лв. прави P/E от 20 за 2008 г.
В заключение мога да кажа, че ние работим на 3 смени 7 дни в седмицата и имаме поръчки за 30-50 дни напред. Вече продаваме в 35 страни. Оперираме в бързоразвиващ се сектор на продажба на напитки. Имаме нужда от капитал за да увеличим рязко капацитета си, включително и чрез нови кредити.
Наши клиенти в България са СИС Индъстрис, Вини Сливен, Софарма, Девин, Торн Спринг, Горна Баня и др.
Наш основен кредитор и мениджър на емисията е Райфайзенбанк, а одитор KPМG. Вярваме, че имаме конкурентоспособно дружество, което може да увеличи в пъти продажбите си, чрез увеличение на капацитета.
3. Отговарят ли производствените помещения и процесите в дружеството на съвременните изисквания за добри производствени практики, хигиена и чистота?
Процесът на реновиране на производствените помещения започна през 2005 г. и приключи през лятото на миналата година. Всички помещения и процеси отговарят на посочените изисквания. За Херти това не е еднократен процес, а постоянен ангажимент и отговорност.
4. На снимката в сайта им сградите изглеждат добре. Снимката на машинта за лакиране и печат изглежда сякаш на нея никой не работи.
Сградите са модерни, тъй като само за последната година във външната и вътрешна инфраструктура са вложени 1 332 хил.лева.
5. Има ли ефективно-работеща система за доставка на материали, за да гарантира производството и в същото време да не товари паричния поток?
При управление на доставките се прилагат принципите на Supply chain management. Ръководителят на отдел доставки е опитен професионалист, който е преминал едногодишен курс на обучение при Нимиш Джафери - световен консултант в областта на дейностите по веригата за доставки, организационно развитие, бизнес технологии и реконструиране на бизнес процеси.
6. Има ли работеща система за отчитане и контрол на разходите на дружеството?
Това е странен въпрос, когато се отнася за компания прилагаща международните стандарти за финансово отчитане и одитирана от KPMG. Но все пак отговорът е категорично „ДА”
7. Има ли формирана планова себестойност?
Има планова себестойност по видове изделия.
8. Има ли система за отчет на фактическата себестойност?
Естествено, това е заложено в интегрираната счетоводна система, с която се работи. Освен това в инвестиционната програма е заложено въвеждане на ERP ситема.
9. Има ли система за оценка на процесите?
От 2005 г. функционира система за оценка на процесите, която беше разработена и внедрена съвместно с фирма Bedor EXCEM-консултантска компания, създадена през 1987 г. във Франция. Компанията е пециализирана в подобряване на продуктивността, качеството и работа с клиенти и има над 500 реализирани проекта по света.
10. Има ли система за оценка на удовлетвореността на клиентите? Каква е тя?
От години в компанията има система за регистриране на запитвания и претенции от страна на клиентите, за да се прави анализ. Освен това всяка година се правят анкети сред клиентите с въпроси, свързани с тяхната удовлетвореност и се изчислява коефицент на удовлетвореност.
11. Има ли система за оценка на пазарното присъствие в страните, където се реализира продукцията?
В своите отчети търговските представители и дъщерните дружества извършват оценка за пазарното присъствие на продуктите на Херти в съответната страна.
12. Кои са клиентите на дружеството? Това иновативните фирми ли са в бранша?
Основните клиенти на Херти са производители на високоалкохолни напитки и вино. В страната това са Винпром Пещера, ЛВК Винпром, СИС Индустрийс, Вини Сливен, Домейн менада и др. В чужбина са много повече клиенти, които произвеждат различни марки. Нашите клиенти постоянно обновяват своите продукти и Херти им предлага решения. Ненапразно логото на ХЕРТИ е „Вашата марка утре е нашия бизнес днес”.
13. Защо се инвестират средства в присъствие на нови пазари, при положение, че тези на които присъства продукцията на дружеството не са усвоени?
Съществуващите пазари ще продължават да се развиват, но това не значи че не са усвоени. Нашата цел е да развиваме и нови пазари, защото по този начин ще осъществим идеята си да бъдем сред първите 5 производители на алуминиеви капачки в Европа.
14. Търговският екип структуриран ли е по браншове на реализация?
В момента търговският екип е структуриран по пазари. Това е по-удачна структура за компанията, тъй като работим с дъщерни компании и търговски представители в различните страни.
15. Има ли достоверна и актуална маркетингова информация за тенденциите в потреблението на продуктите на фирмата?
Именно наличието на такава информация дава възможност за пазарно присъствие в повече от 35 страни и постоянното им разширяване.
15. Защо се премълчават следните факти:
Затворени заводи за капачки за вино в Австралия поради свръх производство и изключително ниската реколта на вино през последните години; Отглеждането но лозови насаждения става все по – нерентабилно; Очаква се 2 500 производителя да се откажат.
Някои от тези въпроси не са поставяни досега, а някои нямат отношение към Херти. По отношение на австралийските производители на вино, за тях е по-рентабилно да бутилират вината си в Европа и това се наблюдава като тенденция в последните години.
16. Капачките за алкохол и вино за пазара във Франиця трябва да имат напечатана Акзизна марка. Получаването на разрешително отнема 3 - 4 години; 60% от производството на вино във Франция е за местния пазар.
Това е вярно, но клиентите които използват капачки на Херти изнасят вино в цял свят, където не е необходима акцизна марка. Въпреки това в инвестиционната програма е заложено закупуване на оборудване за поставяне на акцизни марки. Херти Франция вече е подала документи за разрешително, като междувременно работи в партньорство с френска фирма за поставяне на акцизна марка.
17. Производството на вино и алкохол в света намалява за сметка на бирата;
Консумацията на високоалкохолни напитки намалява, но за сметка не само на бирата, а и на виното и на слабоалкохолните коктейли. В същото време се увеличава консумацията на минерални води и безалкохолни напитки, където продуктите на Херти също намират приложение.
18. Ръстът на безалкохолни напитки е за сметка на минералните води и за сметка на спортните и енергийните напитки. Има ли дружеството продукти за затваряне на тези напитки?
Херти предлага както алуминиеви, така и пластмасови капачки, подходящи за бутилиране на тихи и газирани минерални води, и безалкохолни напитки. Имайки предвид тенденциите на пазара в този бранш, сме предвидили инвестиции именно в такива машини и съоръжения.
19. Защо водещите български бутилиращи компании на минерална вода не са в листата на клинентите на дружеството?
Херти доставя капачки за Девин и Торн Спринг, Горна Баня.
20.Защо Вини Сливен внася алуминиеви капачки от Полша?
Вини Сливен използва капачки и от Херти, като в същото време нашата компания изнася алуминиеви заготовки за капачки за Полша.
21.Защо Домейн Бояр внася алуминиеви капачки за вино от Франция?
Защото веригите, които изискват вината да са затворени с винтова капачки, поставят изисквания и за призводителя на капачките, за да гарантират качеството на виното. Това е част от глобализацията на пазара. В същото време вина на местни производители се затварят с капачки на Херти и тези вина могат да се открият в търговските вериги в Франция и Англия / Tesco, Sainsbury, Marks & Spencer/
22.Какви са тенденциите за опаковане на виното в световен мащаб? Бутилки с коркови тапи, бутилки със синтетични тапи, бутилки с винтови капачки, бутилки със стъклени капачки, бегинбоксове или наливно?
В последните години се увеличава използването на алуминиеви капачки при бутилиране на вино за сметка на синтетичния корк. Проучвания във Франция сочат, че използването на алуминиеви капачки ще достигне 3,5 милиарда броя годишно до 2010 година при 2 милиарда броя за 2007 г.
23.Кой налагаше тенденицията за затваряне на виното с алуминиеви капачки и защо?
Първото бутилиране на вино с винтови капачки с търговска цел е още през 1971 г. Тази тенденция е подкрепяна и налагана от австралийските винопроизводители, поради проблемите с отлежаване на вината, запечатани с корк.
24. Продължава ли да е налице тенденцията обявена през 2004 г. за увеличаване на дела вино затворено с винтови капачки? Какви са очакванията за следващите 5 години? Не се ли достигна пиковата точка?
Тенденцията продължава. Производителите на вино от Южна Америка тепърва започват да използват алуминиеви винтови капачки за вината, които изнасят, защото това е изискване на големите търговски вериги.
25. Алтернатива ли е алуминиевата капачка на корковата тапа или това е начин винопроизводителите и големите търговски вериги ТЕСКО, УОЛМАРТ и др. да разширят таргет групата на потребителите на вино, като проибщят младото женско население, като улеснят отварянето на бутилката. Капачката дава възможност виното да бъде затворено отново, което преобщава младите жени, които живеят сами към консумацията на вино.
Има най-малко 20 причини да се избере капачка с винт. Те са подробно описани в нашия каталог за виното и на сайта на компанията.
26. Истина ли е че тенденицията е вината от ниския и среден ценови сегмент да се затварят основно с капачки и не налага ли това фокусиране върху цената на капачката при избор на доставчик от страна на винопроизводителите?
Все повече алуминиевата капачка присъства и в по-високите ценови сегменти. Това е един разширяващ се пазар, който не е достигнал върховата си точка. Значение за тази тенденция има и факта, че алуминиевата капачка е с по-привлекателна цена от съчетанието коркова тапа и капсула.
27. Каква е структурата на поръчките на капачките за Вино и на капачките за Алкохол на пазарите в Европа/САЩ/ЮАР. Положително ли ще се отрази подобна структура на ефективността на производство, логистика?
Структурата на продажбите може да се види на www.herti.bg
28.Какви са ценовите нива на Европейските/Американските/Африканските пазари, от какво се обуславят те?
Информацията за ценовите нива представлява търговска тайна.
29. Какви са сроковете на плащане на европейските пазари и как ще се отрази това паричния поток на фирмата?
Сроковете на плащане са различни, но са съобразени и със сроковете за плащане на доставчиците от гледна точка на паричния поток.
30.Как ще се отрази отдалечеността на пазарите, към които се е насочило дружеството на обръщаемостта на средствата, на складовите наличности на готова продукция в складовете на регионалния представител? Това ще подобри ли състоянието на фирмата?
При редовни доставки и дългосрочно планиране отдалечеността на пазарите не е проблем. Новите пазари означават повече продажби, което е добре за състоянието на всяка фирма.
31.Какъв е машинният парк на фирмата?
Фирмата разполага с необходим брой машини за осигуряване на поръчките. Инвестираните през 2007 г. средства в нови машини и предвидените такива в инвестиционната програма ще увеличат капацитета с над 40%.
32. Как е структурирано производството и по колко пъти на ден се правят смени на инструменти по машините? До какво води това?
На практика въвеждането в експлоатация на новите машини не налага смени на инструменти, а това води до съкращаване на сроковете и оптимизация на разходите.
33. Как се осъществява контрола на продукцията?
Компанията е сертифицирана по ISO 2001 9000 и цялостния процес по контрола на качеството се осъществява от Дирекция по качеството, която следи прилагането на тези принципи. Ежегодно се осъществява одит от сертифициращата организация. Компанията разполага и с лаборатория, чиято модернизация е включена в инвестиционната програма.
34. Може ли дружеството да реализира продукцията си във фармацефтичиния бранш?
В момента Херти е доставчик на продукти за Софарма.
35. Коя държава е основния производител на бутилиран зехтин и колко производителя на капачки за зехтин има в тази държава?
Информация по този въпрос може да се открие в специализираните сайтове и издания.
36. Защо не се казва нищо за конкуренцията на фирмата в България?
ГОТМАР
ИТД
АМАРАНД
АНАКОНДА
ДАНИК
АРТГЛАС
КАПС ЛОВЕЧ
СИМВЕ
ХЕРТИ М – фирмата се намира в ШУМЕН. Иделогът на ХЕРТИ се отдели преди 4 години и създаде ХЕРТИ – М. От 2006 г. дъщерната фирма на ХЕРТИ – М, Артемис ООД произвежда алуминиеви капачки за вино и алкохолни напитки.
В проспекта има информация за конкурентите в страната и в чужбина.
37. СПИСЪК НА КОНКУРЕНТИТЕ НА ФИРМАТА В СВЕТОВЕН МАЩАБ
Херти е сред първите 10 производители на алуминиеви капачки в Европа. Фактът, че изнасяме за повече от 35 различни страни по света означава, че сме конкуретни на производителите посочени по-долу.
ALCOA CLOSURE SYSTEM INTERNATIONAL http://www.alcoa.com/csi/default.asp
GUALA CLOSURES http://www.gualaclosures.com/guala_english/index.htm
DGS http://dgs.com.pl
Metal Closures http://www.metal-closures.co.uk/index.php
Capsulas Torrent S.A
AMCORhttp://www.amcor.com/businesses/australasia/aa_closures/amcor_closure_systems.html
ALCAN PACKAGING http://www.stelvin.alcan.com/capsules/index.html
TOKK http://www.tokkcompany.ru/main-en.html
Алокапак http://alcopack.ru
KGS – http://kgs.com.ua/
МАЛА - http://www.mala.de/zusaetzliche_kontakte.htm
АЛПЛАСТ http://alpalst.it
ПЕЛИКОНИ http://www.pelliconi.it/
КРАУН КОРК ЕНД СИЙЛ http://www.crowncork.com/
РЕКСАМ – http://rexam.com
БЕРИКАП http://www.bericap.com/
ФЕДЕРФИН http://www.federfintech.it/
ЗЕНИОС http://www.zenios.com.cy/ourproducts.shtm
ГОЛД КАП – http://goldcap.com.tr
Благодаря за тези въпроси. Личи, че този който ги е поставил е професионално запознат с бизнеса. Такива конкретни въпроси досега не са поставяни, но в качеството си на главен изпълнителен директор на Херти сега имам възможност да отговоря и по този начин по-широк кръг от читатели да получат информация за бизнеса и за Херти.
1. По какъв метод е направена преоценката на ДМА на дружеството, за да се вдигне капитала от 4 7470 000 до 12 000 000 лв?
Херти е регистрирана през 1993 г. с капитал 5 000 /пет хиляди/лева. През годините няколко пъти е увеличаван капитала за сметка на печалбата, за да достигне 4 770 000 лева.През ноември 1997 г. капиталът е увеличен на 310 000 лева,през април 1999 г. на 1 500 000 лева, през октомври 2000 г. на 2 500 000 лева и през април 2007 г. на 4 770 000 лева. През май 2007 г. е направна преоценка на дълготрайните активи на Херти. Оценката е направена от лицензиран оценител и е заверена от одитор. Капиталът е увеличен на 12 000 000 лева именно с разликата между пазарната и балансовата стойност на активите.
2. На каква база фирмата е оценена на 50 000 000 лв?
Рентабилност?
Използвани технологични новости в производството?
Авангарден мениджмънт?
Уникалност на произвежданите продукти?
Перспективност на пазарите на, които присъства фирмата?
Нисък риск на сключените сделки?
Бърза обръщаемост на средствата?
Оценката на дружеството е 46,5 млн. лв. по минималната цена на IPO-то.
От тях 9 млн. лв. ще са кеш. Останалите 37,5 млн. лв. са стойността на дружеството. Херти АД работи на 3 смени, 7 дни в седмицата. Дружеството няма проблеми с реализацията на продукцията си и инвестира сериозно в нов капацитет, за да се изкачим от 10-то до 5-то място като европейски производител на капачки за безалкохолни и алкохолни напитки, вино и фармация. Привлеченият ресурс от 9 млн. лв. ще ни позволи инвестиции за 26 млн. лв. Основен партньор на дружеството е Райфайзенбанк, която е кредитор и мениджър на емисията ни. С привлечения ресурс от емисията ще подобрим коефициентите си за привличане на нови кредити с цел увеличаване на капацитета.
Да се върнем на оценката от 37,5 млн. лв.
За 2007 г. приходите са за 27 млн. лв., което прави коефициент цена/продажби от 1,39, което е в пъти под коефициента за други компании осъществили IPO. При планирана норма на печалба от 5,1% само от старите мощности ще имаме 1,4 млн. лв. печалба за 2008 г.
Както споменах в интервюто нормата на печалба ще се увеличи с 180-200% от 1,7% за 2006 г. до 5,1% и ще последва поетапно увеличение.
С увеличението на капацитета с 40% с новите инвестиции ще имаме продажби за около 40 млн. лв. годишно, които при 6% норма на печалба ще носят 2,4 млн. лв. печалба, която на капитализация от 46,5 млн. лв. прави P/E от 20 за 2008 г.
В заключение мога да кажа, че ние работим на 3 смени 7 дни в седмицата и имаме поръчки за 30-50 дни напред. Вече продаваме в 35 страни. Оперираме в бързоразвиващ се сектор на продажба на напитки. Имаме нужда от капитал за да увеличим рязко капацитета си, включително и чрез нови кредити.
Наши клиенти в България са СИС Индъстрис, Вини Сливен, Софарма, Девин, Торн Спринг, Горна Баня и др.
Наш основен кредитор и мениджър на емисията е Райфайзенбанк, а одитор KPМG. Вярваме, че имаме конкурентоспособно дружество, което може да увеличи в пъти продажбите си, чрез увеличение на капацитета.
3. Отговарят ли производствените помещения и процесите в дружеството на съвременните изисквания за добри производствени практики, хигиена и чистота?
Процесът на реновиране на производствените помещения започна през 2005 г. и приключи през лятото на миналата година. Всички помещения и процеси отговарят на посочените изисквания. За Херти това не е еднократен процес, а постоянен ангажимент и отговорност.
4. На снимката в сайта им сградите изглеждат добре. Снимката на машинта за лакиране и печат изглежда сякаш на нея никой не работи.
Сградите са модерни, тъй като само за последната година във външната и вътрешна инфраструктура са вложени 1 332 хил.лева.
5. Има ли ефективно-работеща система за доставка на материали, за да гарантира производството и в същото време да не товари паричния поток?
При управление на доставките се прилагат принципите на Supply chain management. Ръководителят на отдел доставки е опитен професионалист, който е преминал едногодишен курс на обучение при Нимиш Джафери - световен консултант в областта на дейностите по веригата за доставки, организационно развитие, бизнес технологии и реконструиране на бизнес процеси.
6. Има ли работеща система за отчитане и контрол на разходите на дружеството?
Това е странен въпрос, когато се отнася за компания прилагаща международните стандарти за финансово отчитане и одитирана от KPMG. Но все пак отговорът е категорично „ДА”
7. Има ли формирана планова себестойност?
Има планова себестойност по видове изделия.
8. Има ли система за отчет на фактическата себестойност?
Естествено, това е заложено в интегрираната счетоводна система, с която се работи. Освен това в инвестиционната програма е заложено въвеждане на ERP ситема.
9. Има ли система за оценка на процесите?
От 2005 г. функционира система за оценка на процесите, която беше разработена и внедрена съвместно с фирма Bedor EXCEM-консултантска компания, създадена през 1987 г. във Франция. Компанията е пециализирана в подобряване на продуктивността, качеството и работа с клиенти и има над 500 реализирани проекта по света.
10. Има ли система за оценка на удовлетвореността на клиентите? Каква е тя?
От години в компанията има система за регистриране на запитвания и претенции от страна на клиентите, за да се прави анализ. Освен това всяка година се правят анкети сред клиентите с въпроси, свързани с тяхната удовлетвореност и се изчислява коефицент на удовлетвореност.
11. Има ли система за оценка на пазарното присъствие в страните, където се реализира продукцията?
В своите отчети търговските представители и дъщерните дружества извършват оценка за пазарното присъствие на продуктите на Херти в съответната страна.
12. Кои са клиентите на дружеството? Това иновативните фирми ли са в бранша?
Основните клиенти на Херти са производители на високоалкохолни напитки и вино. В страната това са Винпром Пещера, ЛВК Винпром, СИС Индустрийс, Вини Сливен, Домейн менада и др. В чужбина са много повече клиенти, които произвеждат различни марки. Нашите клиенти постоянно обновяват своите продукти и Херти им предлага решения. Ненапразно логото на ХЕРТИ е „Вашата марка утре е нашия бизнес днес”.
13. Защо се инвестират средства в присъствие на нови пазари, при положение, че тези на които присъства продукцията на дружеството не са усвоени?
Съществуващите пазари ще продължават да се развиват, но това не значи че не са усвоени. Нашата цел е да развиваме и нови пазари, защото по този начин ще осъществим идеята си да бъдем сред първите 5 производители на алуминиеви капачки в Европа.
14. Търговският екип структуриран ли е по браншове на реализация?
В момента търговският екип е структуриран по пазари. Това е по-удачна структура за компанията, тъй като работим с дъщерни компании и търговски представители в различните страни.
15. Има ли достоверна и актуална маркетингова информация за тенденциите в потреблението на продуктите на фирмата?
Именно наличието на такава информация дава възможност за пазарно присъствие в повече от 35 страни и постоянното им разширяване.
15. Защо се премълчават следните факти:
Затворени заводи за капачки за вино в Австралия поради свръх производство и изключително ниската реколта на вино през последните години; Отглеждането но лозови насаждения става все по – нерентабилно; Очаква се 2 500 производителя да се откажат.
Някои от тези въпроси не са поставяни досега, а някои нямат отношение към Херти. По отношение на австралийските производители на вино, за тях е по-рентабилно да бутилират вината си в Европа и това се наблюдава като тенденция в последните години.
16. Капачките за алкохол и вино за пазара във Франиця трябва да имат напечатана Акзизна марка. Получаването на разрешително отнема 3 - 4 години; 60% от производството на вино във Франция е за местния пазар.
Това е вярно, но клиентите които използват капачки на Херти изнасят вино в цял свят, където не е необходима акцизна марка. Въпреки това в инвестиционната програма е заложено закупуване на оборудване за поставяне на акцизни марки. Херти Франция вече е подала документи за разрешително, като междувременно работи в партньорство с френска фирма за поставяне на акцизна марка.
17. Производството на вино и алкохол в света намалява за сметка на бирата;
Консумацията на високоалкохолни напитки намалява, но за сметка не само на бирата, а и на виното и на слабоалкохолните коктейли. В същото време се увеличава консумацията на минерални води и безалкохолни напитки, където продуктите на Херти също намират приложение.
18. Ръстът на безалкохолни напитки е за сметка на минералните води и за сметка на спортните и енергийните напитки. Има ли дружеството продукти за затваряне на тези напитки?
Херти предлага както алуминиеви, така и пластмасови капачки, подходящи за бутилиране на тихи и газирани минерални води, и безалкохолни напитки. Имайки предвид тенденциите на пазара в този бранш, сме предвидили инвестиции именно в такива машини и съоръжения.
19. Защо водещите български бутилиращи компании на минерална вода не са в листата на клинентите на дружеството?
Херти доставя капачки за Девин и Торн Спринг, Горна Баня.
20.Защо Вини Сливен внася алуминиеви капачки от Полша?
Вини Сливен използва капачки и от Херти, като в същото време нашата компания изнася алуминиеви заготовки за капачки за Полша.
21.Защо Домейн Бояр внася алуминиеви капачки за вино от Франция?
Защото веригите, които изискват вината да са затворени с винтова капачки, поставят изисквания и за призводителя на капачките, за да гарантират качеството на виното. Това е част от глобализацията на пазара. В същото време вина на местни производители се затварят с капачки на Херти и тези вина могат да се открият в търговските вериги в Франция и Англия / Tesco, Sainsbury, Marks & Spencer/
22.Какви са тенденциите за опаковане на виното в световен мащаб? Бутилки с коркови тапи, бутилки със синтетични тапи, бутилки с винтови капачки, бутилки със стъклени капачки, бегинбоксове или наливно?
В последните години се увеличава използването на алуминиеви капачки при бутилиране на вино за сметка на синтетичния корк. Проучвания във Франция сочат, че използването на алуминиеви капачки ще достигне 3,5 милиарда броя годишно до 2010 година при 2 милиарда броя за 2007 г.
23.Кой налагаше тенденицията за затваряне на виното с алуминиеви капачки и защо?
Първото бутилиране на вино с винтови капачки с търговска цел е още през 1971 г. Тази тенденция е подкрепяна и налагана от австралийските винопроизводители, поради проблемите с отлежаване на вината, запечатани с корк.
24. Продължава ли да е налице тенденцията обявена през 2004 г. за увеличаване на дела вино затворено с винтови капачки? Какви са очакванията за следващите 5 години? Не се ли достигна пиковата точка?
Тенденцията продължава. Производителите на вино от Южна Америка тепърва започват да използват алуминиеви винтови капачки за вината, които изнасят, защото това е изискване на големите търговски вериги.
25. Алтернатива ли е алуминиевата капачка на корковата тапа или това е начин винопроизводителите и големите търговски вериги ТЕСКО, УОЛМАРТ и др. да разширят таргет групата на потребителите на вино, като проибщят младото женско население, като улеснят отварянето на бутилката. Капачката дава възможност виното да бъде затворено отново, което преобщава младите жени, които живеят сами към консумацията на вино.
Има най-малко 20 причини да се избере капачка с винт. Те са подробно описани в нашия каталог за виното и на сайта на компанията.
26. Истина ли е че тенденицията е вината от ниския и среден ценови сегмент да се затварят основно с капачки и не налага ли това фокусиране върху цената на капачката при избор на доставчик от страна на винопроизводителите?
Все повече алуминиевата капачка присъства и в по-високите ценови сегменти. Това е един разширяващ се пазар, който не е достигнал върховата си точка. Значение за тази тенденция има и факта, че алуминиевата капачка е с по-привлекателна цена от съчетанието коркова тапа и капсула.
27. Каква е структурата на поръчките на капачките за Вино и на капачките за Алкохол на пазарите в Европа/САЩ/ЮАР. Положително ли ще се отрази подобна структура на ефективността на производство, логистика?
Структурата на продажбите може да се види на www.herti.bg
28.Какви са ценовите нива на Европейските/Американските/Африканските пазари, от какво се обуславят те?
Информацията за ценовите нива представлява търговска тайна.
29. Какви са сроковете на плащане на европейските пазари и как ще се отрази това паричния поток на фирмата?
Сроковете на плащане са различни, но са съобразени и със сроковете за плащане на доставчиците от гледна точка на паричния поток.
30.Как ще се отрази отдалечеността на пазарите, към които се е насочило дружеството на обръщаемостта на средствата, на складовите наличности на готова продукция в складовете на регионалния представител? Това ще подобри ли състоянието на фирмата?
При редовни доставки и дългосрочно планиране отдалечеността на пазарите не е проблем. Новите пазари означават повече продажби, което е добре за състоянието на всяка фирма.
31.Какъв е машинният парк на фирмата?
Фирмата разполага с необходим брой машини за осигуряване на поръчките. Инвестираните през 2007 г. средства в нови машини и предвидените такива в инвестиционната програма ще увеличат капацитета с над 40%.
32. Как е структурирано производството и по колко пъти на ден се правят смени на инструменти по машините? До какво води това?
На практика въвеждането в експлоатация на новите машини не налага смени на инструменти, а това води до съкращаване на сроковете и оптимизация на разходите.
33. Как се осъществява контрола на продукцията?
Компанията е сертифицирана по ISO 2001 9000 и цялостния процес по контрола на качеството се осъществява от Дирекция по качеството, която следи прилагането на тези принципи. Ежегодно се осъществява одит от сертифициращата организация. Компанията разполага и с лаборатория, чиято модернизация е включена в инвестиционната програма.
34. Може ли дружеството да реализира продукцията си във фармацефтичиния бранш?
В момента Херти е доставчик на продукти за Софарма.
35. Коя държава е основния производител на бутилиран зехтин и колко производителя на капачки за зехтин има в тази държава?
Информация по този въпрос може да се открие в специализираните сайтове и издания.
36. Защо не се казва нищо за конкуренцията на фирмата в България?
ГОТМАР
ИТД
АМАРАНД
АНАКОНДА
ДАНИК
АРТГЛАС
КАПС ЛОВЕЧ
СИМВЕ
ХЕРТИ М – фирмата се намира в ШУМЕН. Иделогът на ХЕРТИ се отдели преди 4 години и създаде ХЕРТИ – М. От 2006 г. дъщерната фирма на ХЕРТИ – М, Артемис ООД произвежда алуминиеви капачки за вино и алкохолни напитки.
В проспекта има информация за конкурентите в страната и в чужбина.
37. СПИСЪК НА КОНКУРЕНТИТЕ НА ФИРМАТА В СВЕТОВЕН МАЩАБ
Херти е сред първите 10 производители на алуминиеви капачки в Европа. Фактът, че изнасяме за повече от 35 различни страни по света означава, че сме конкуретни на производителите посочени по-долу.
ALCOA CLOSURE SYSTEM INTERNATIONAL http://www.alcoa.com/csi/default.asp
GUALA CLOSURES http://www.gualaclosures.com/guala_english/index.htm
DGS http://dgs.com.pl
Metal Closures http://www.metal-closures.co.uk/index.php
Capsulas Torrent S.A
AMCORhttp://www.amcor.com/businesses/australasia/aa_closures/amcor_closure_systems.html
ALCAN PACKAGING http://www.stelvin.alcan.com/capsules/index.html
TOKK http://www.tokkcompany.ru/main-en.html
Алокапак http://alcopack.ru
KGS – http://kgs.com.ua/
МАЛА - http://www.mala.de/zusaetzliche_kontakte.htm
АЛПЛАСТ http://alpalst.it
ПЕЛИКОНИ http://www.pelliconi.it/
КРАУН КОРК ЕНД СИЙЛ http://www.crowncork.com/
РЕКСАМ – http://rexam.com
БЕРИКАП http://www.bericap.com/
ФЕДЕРФИН http://www.federfintech.it/
ЗЕНИОС http://www.zenios.com.cy/ourproducts.shtm
ГОЛД КАП – http://goldcap.com.tr
Коментар