Петрол" въвежда нова схема за мотивиране на служителите
Изследвания показват, че заплатата се нарежда на трето място сред стимулите за работа
Зорница Маркова | 13 юни, 14:56
Най-популярният метод за мотивирането на служителите е чрез финансовите бонуси, които те получават срещу добре свършената работа. Или с други думи казано - постигаш поставените цели на 100% - получаваш по-голямо възнаграждение и обратното. Специалистите по управление на персонала обаче често говорят за мотивиране и чрез нефинансовите методи. Според съвременните HR теории дори тези "алтернативни" инструменти изместват финансовите от първото място към третото или четвъртото в класацията на критериите, според които служителите се чувстват стимулирани да работят повече. На преден план излизат фактори като приятна работна атмосфера, възможност за развитие в кариерата, съпричастност към работата на компанията и допълнителни нематериални стимули.
Когато служителят ползва служебен телефон и кола, дори и да не получава желаната от него заплата, той се чувства мотивиран, защото компанията му гарантира известна сигурност. Мотивиращи фактори са и възможността да се посещава някой специализиран курс или да може да замине със семейството си на почивка на разноските на компанията.
Подобна стратегия следва и петролната компания "Петрол" АД, която в момента въвежда новата си схема за мотивиране чрез осигуряване на някои допълнителни екстри за всички свои служителите. За новата програма и за очакваните резултати от нея разказа финансовият директор на компанията Цветан Димитров.
Компанията си е поставила за цел да осигури допълнителни придобивки и услуги на преференциални условия, от които всеки служител може да се възползва. Основният принцип е, че всички тези екстри за служителите
не са за сметка на компанията, а на нейните доставчици
Компанията ни е силен инструмент, който може да извоюва редица придобивки за служителите и за техните семейства, обясни Димитров. "Петрол" получава значителни отстъпки от доставчиците си, за да може те да работят с нас." Доставчиците от своя страна имат интереса да се съгласят с исканията на петролната компания, защото по този начин си осигуряват увеличение на обема на продажбите. "Дистрибуторите така или иначе дават отстъпката на големите си клиенти. Когато служителите на "Петрол" могат да ползват тези услуги, то това вдига потреблението с 30-40 на сто."
Преференциите
Всички служители на компанията могат да теглят кредити на преференциални условия. Втората група от услуги са договорени с основния партньор - застраховател на "Петрол", който осигурява застраховка на автомобила, жилището или имуществото отново на преференциални цени. Договорени са и други услуги като охрана от национален СОТ доставчик на 60-70% от цената; интернет доставчик, алтернативна телефония и др. В момента компанията преговаря и за намалени цени за почивка в България, както и за преференциални условия при купуването на техника. От услугите може да се възползват абсолютно всички служители на компанията и нейните дъщерни дружества, като общият брой на персонала достига 3900 души.
Очакваните резултати
са, на първо място, служителите да станат по-лоялни към компанията. "Искаме те да се чувстват част от нещо голямо. Не е едно и също да се работи за малка фирма и за голяма компания, на която навсякъде из страната можеш да виждаш знаците", обясни Димитров. Това е проект за дългосрочно приобщаване на служителите към компанията. Очакванията на мениджмънта са също така
да се ограничи текучеството на персонала
В последните три-четири години персоналът се е сменил на 80%. В момента текучеството е около 20-23 на сто, а очакванията са до следващите три години да падне до 15%. Ако хората си сменят работата, те ще загубят всичките си преференции, обясни Димитров.
Програмата е въведена от около месец и в момента се популяризира. Въпреки че е съвсем нова, от инициативата са се възползвали стотина служители. Най-голям интерес има към жилищните кредити, телефоните, евтината мобилна телефония. Личните застраховки набират скорост, както и застраховка "Имущество".
Паралелно с програмата за преференциалните услуги компанията е въвела и финансова
бонусна схема за мотивиране на служителите
Тя се базира на оценка на количествени и качествени параметри. Основната схема е създадена преди четири години за хората на търговските обекти. Целта е служителите да знаят, че всеки лев оборот ще се отрази на заплатата им, като получават процент от продажбите. Това се натрупва на бензиностанцията като обща сума и се разпределя на всички според качеството на работата. При разпределянето се измерват характеристиките за качеството на работата - обслужване на клиенти, спазване на стандарти, предотвратяване на липси и загуби. Така първата оценка измерва обема, а втората - качеството. Целта е да има баланс между обема и качеството, защото понякога едното може да е за сметка на другото, обясняват от компанията. В резултат на тази схема разликите могат да достигнат до 50% от минимума спрямо максимума.
Бонусната схема за по-горните етажи на компанията има
три нива на оценяване
- оценка на личното представяне, на работата на отдела и на представянето на фирмата. Кoгато трите параметъра са положителни, всеки с определен процент на тежест определя крайната оценка. Принципът е да се оценява както индивидуалната работа, така и работата на екипа. Не може ти да си се справил добре, а отделът да не работи успешно. Освен това всеки отдел трябва да взаимодейства и с другите отдели, посочи Димитров.
Търговците са в най-степен подвижно мотивирани и при тях бонусите могат да достигнат до 100% над твърдото възнаграждение. Звената с чисто административни функции - офис мениджмънт, счетоводство и др., са мотивирани до около 30% подвижна част. Останалата е фиксирана. Средните нива са тези при инвестиционните отдели, от които зависят бъдещите разходи на компанията, и при тях подвижната част е около 50%.
След въвеждането на бонусната схема компанията мотивира хората да вършат повече работа, посочи Димитров. В крайна сметка качествените служители поеха работата на не толкова усърдните и в резултат на това администрацията беше намалена с около 25%, обясни Цветан Димитров. В момента със същия фонд за заплати се постига много по-добро пазарно представяне на компанията. Заплатите в компанията не са били променяни три години и въвеждането на бонусната схема е наваксало и това изоставане.
Изследването на мотивацията на персонала
от независими консултанти показва, че заплатите са наредени на трето или четвърто място като мотивационен стимул. Още по-красноречив е изводът на фона на това, че заплатите не са коригирани дълго време. На първите три места от мотивиращите фактори се нареждат понятия като "принадлежност към компанията", "грижа за служителите" и др.
Изследвания показват, че заплатата се нарежда на трето място сред стимулите за работа
Зорница Маркова | 13 юни, 14:56
Най-популярният метод за мотивирането на служителите е чрез финансовите бонуси, които те получават срещу добре свършената работа. Или с други думи казано - постигаш поставените цели на 100% - получаваш по-голямо възнаграждение и обратното. Специалистите по управление на персонала обаче често говорят за мотивиране и чрез нефинансовите методи. Според съвременните HR теории дори тези "алтернативни" инструменти изместват финансовите от първото място към третото или четвъртото в класацията на критериите, според които служителите се чувстват стимулирани да работят повече. На преден план излизат фактори като приятна работна атмосфера, възможност за развитие в кариерата, съпричастност към работата на компанията и допълнителни нематериални стимули.
Когато служителят ползва служебен телефон и кола, дори и да не получава желаната от него заплата, той се чувства мотивиран, защото компанията му гарантира известна сигурност. Мотивиращи фактори са и възможността да се посещава някой специализиран курс или да може да замине със семейството си на почивка на разноските на компанията.
Подобна стратегия следва и петролната компания "Петрол" АД, която в момента въвежда новата си схема за мотивиране чрез осигуряване на някои допълнителни екстри за всички свои служителите. За новата програма и за очакваните резултати от нея разказа финансовият директор на компанията Цветан Димитров.
Компанията си е поставила за цел да осигури допълнителни придобивки и услуги на преференциални условия, от които всеки служител може да се възползва. Основният принцип е, че всички тези екстри за служителите
не са за сметка на компанията, а на нейните доставчици
Компанията ни е силен инструмент, който може да извоюва редица придобивки за служителите и за техните семейства, обясни Димитров. "Петрол" получава значителни отстъпки от доставчиците си, за да може те да работят с нас." Доставчиците от своя страна имат интереса да се съгласят с исканията на петролната компания, защото по този начин си осигуряват увеличение на обема на продажбите. "Дистрибуторите така или иначе дават отстъпката на големите си клиенти. Когато служителите на "Петрол" могат да ползват тези услуги, то това вдига потреблението с 30-40 на сто."
Преференциите
Всички служители на компанията могат да теглят кредити на преференциални условия. Втората група от услуги са договорени с основния партньор - застраховател на "Петрол", който осигурява застраховка на автомобила, жилището или имуществото отново на преференциални цени. Договорени са и други услуги като охрана от национален СОТ доставчик на 60-70% от цената; интернет доставчик, алтернативна телефония и др. В момента компанията преговаря и за намалени цени за почивка в България, както и за преференциални условия при купуването на техника. От услугите може да се възползват абсолютно всички служители на компанията и нейните дъщерни дружества, като общият брой на персонала достига 3900 души.
Очакваните резултати
са, на първо място, служителите да станат по-лоялни към компанията. "Искаме те да се чувстват част от нещо голямо. Не е едно и също да се работи за малка фирма и за голяма компания, на която навсякъде из страната можеш да виждаш знаците", обясни Димитров. Това е проект за дългосрочно приобщаване на служителите към компанията. Очакванията на мениджмънта са също така
да се ограничи текучеството на персонала
В последните три-четири години персоналът се е сменил на 80%. В момента текучеството е около 20-23 на сто, а очакванията са до следващите три години да падне до 15%. Ако хората си сменят работата, те ще загубят всичките си преференции, обясни Димитров.
Програмата е въведена от около месец и в момента се популяризира. Въпреки че е съвсем нова, от инициативата са се възползвали стотина служители. Най-голям интерес има към жилищните кредити, телефоните, евтината мобилна телефония. Личните застраховки набират скорост, както и застраховка "Имущество".
Паралелно с програмата за преференциалните услуги компанията е въвела и финансова
бонусна схема за мотивиране на служителите
Тя се базира на оценка на количествени и качествени параметри. Основната схема е създадена преди четири години за хората на търговските обекти. Целта е служителите да знаят, че всеки лев оборот ще се отрази на заплатата им, като получават процент от продажбите. Това се натрупва на бензиностанцията като обща сума и се разпределя на всички според качеството на работата. При разпределянето се измерват характеристиките за качеството на работата - обслужване на клиенти, спазване на стандарти, предотвратяване на липси и загуби. Така първата оценка измерва обема, а втората - качеството. Целта е да има баланс между обема и качеството, защото понякога едното може да е за сметка на другото, обясняват от компанията. В резултат на тази схема разликите могат да достигнат до 50% от минимума спрямо максимума.
Бонусната схема за по-горните етажи на компанията има
три нива на оценяване
- оценка на личното представяне, на работата на отдела и на представянето на фирмата. Кoгато трите параметъра са положителни, всеки с определен процент на тежест определя крайната оценка. Принципът е да се оценява както индивидуалната работа, така и работата на екипа. Не може ти да си се справил добре, а отделът да не работи успешно. Освен това всеки отдел трябва да взаимодейства и с другите отдели, посочи Димитров.
Търговците са в най-степен подвижно мотивирани и при тях бонусите могат да достигнат до 100% над твърдото възнаграждение. Звената с чисто административни функции - офис мениджмънт, счетоводство и др., са мотивирани до около 30% подвижна част. Останалата е фиксирана. Средните нива са тези при инвестиционните отдели, от които зависят бъдещите разходи на компанията, и при тях подвижната част е около 50%.
След въвеждането на бонусната схема компанията мотивира хората да вършат повече работа, посочи Димитров. В крайна сметка качествените служители поеха работата на не толкова усърдните и в резултат на това администрацията беше намалена с около 25%, обясни Цветан Димитров. В момента със същия фонд за заплати се постига много по-добро пазарно представяне на компанията. Заплатите в компанията не са били променяни три години и въвеждането на бонусната схема е наваксало и това изоставане.
Изследването на мотивацията на персонала
от независими консултанти показва, че заплатите са наредени на трето или четвърто място като мотивационен стимул. Още по-красноречив е изводът на фона на това, че заплатите не са коригирани дълго време. На първите три места от мотивиращите фактори се нареждат понятия като "принадлежност към компанията", "грижа за служителите" и др.
Коментар