IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Петрол АД (PET)

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Петрол" въвежда нова схема за мотивиране на служителите
    Изследвания показват, че заплатата се нарежда на трето място сред стимулите за работа
    Зорница Маркова | 13 юни, 14:56






    Най-популярният метод за мотивирането на служителите е чрез финансовите бонуси, които те получават срещу добре свършената работа. Или с други думи казано - постигаш поставените цели на 100% - получаваш по-голямо възнаграждение и обратното. Специалистите по управление на персонала обаче често говорят за мотивиране и чрез нефинансовите методи. Според съвременните HR теории дори тези "алтернативни" инструменти изместват финансовите от първото място към третото или четвъртото в класацията на критериите, според които служителите се чувстват стимулирани да работят повече. На преден план излизат фактори като приятна работна атмосфера, възможност за развитие в кариерата, съпричастност към работата на компанията и допълнителни нематериални стимули.

    Когато служителят ползва служебен телефон и кола, дори и да не получава желаната от него заплата, той се чувства мотивиран, защото компанията му гарантира известна сигурност. Мотивиращи фактори са и възможността да се посещава някой специализиран курс или да може да замине със семейството си на почивка на разноските на компанията.

    Подобна стратегия следва и петролната компания "Петрол" АД, която в момента въвежда новата си схема за мотивиране чрез осигуряване на някои допълнителни екстри за всички свои служителите. За новата програма и за очакваните резултати от нея разказа финансовият директор на компанията Цветан Димитров.

    Компанията си е поставила за цел да осигури допълнителни придобивки и услуги на преференциални условия, от които всеки служител може да се възползва. Основният принцип е, че всички тези екстри за служителите

    не са за сметка на компанията, а на нейните доставчици

    Компанията ни е силен инструмент, който може да извоюва редица придобивки за служителите и за техните семейства, обясни Димитров. "Петрол" получава значителни отстъпки от доставчиците си, за да може те да работят с нас." Доставчиците от своя страна имат интереса да се съгласят с исканията на петролната компания, защото по този начин си осигуряват увеличение на обема на продажбите. "Дистрибуторите така или иначе дават отстъпката на големите си клиенти. Когато служителите на "Петрол" могат да ползват тези услуги, то това вдига потреблението с 30-40 на сто."

    Преференциите

    Всички служители на компанията могат да теглят кредити на преференциални условия. Втората група от услуги са договорени с основния партньор - застраховател на "Петрол", който осигурява застраховка на автомобила, жилището или имуществото отново на преференциални цени. Договорени са и други услуги като охрана от национален СОТ доставчик на 60-70% от цената; интернет доставчик, алтернативна телефония и др. В момента компанията преговаря и за намалени цени за почивка в България, както и за преференциални условия при купуването на техника. От услугите може да се възползват абсолютно всички служители на компанията и нейните дъщерни дружества, като общият брой на персонала достига 3900 души.

    Очакваните резултати

    са, на първо място, служителите да станат по-лоялни към компанията. "Искаме те да се чувстват част от нещо голямо. Не е едно и също да се работи за малка фирма и за голяма компания, на която навсякъде из страната можеш да виждаш знаците", обясни Димитров. Това е проект за дългосрочно приобщаване на служителите към компанията. Очакванията на мениджмънта са също така

    да се ограничи текучеството на персонала

    В последните три-четири години персоналът се е сменил на 80%. В момента текучеството е около 20-23 на сто, а очакванията са до следващите три години да падне до 15%. Ако хората си сменят работата, те ще загубят всичките си преференции, обясни Димитров.

    Програмата е въведена от около месец и в момента се популяризира. Въпреки че е съвсем нова, от инициативата са се възползвали стотина служители. Най-голям интерес има към жилищните кредити, телефоните, евтината мобилна телефония. Личните застраховки набират скорост, както и застраховка "Имущество".

    Паралелно с програмата за преференциалните услуги компанията е въвела и финансова

    бонусна схема за мотивиране на служителите

    Тя се базира на оценка на количествени и качествени параметри. Основната схема е създадена преди четири години за хората на търговските обекти. Целта е служителите да знаят, че всеки лев оборот ще се отрази на заплатата им, като получават процент от продажбите. Това се натрупва на бензиностанцията като обща сума и се разпределя на всички според качеството на работата. При разпределянето се измерват характеристиките за качеството на работата - обслужване на клиенти, спазване на стандарти, предотвратяване на липси и загуби. Така първата оценка измерва обема, а втората - качеството. Целта е да има баланс между обема и качеството, защото понякога едното може да е за сметка на другото, обясняват от компанията. В резултат на тази схема разликите могат да достигнат до 50% от минимума спрямо максимума.

    Бонусната схема за по-горните етажи на компанията има

    три нива на оценяване

    - оценка на личното представяне, на работата на отдела и на представянето на фирмата. Кoгато трите параметъра са положителни, всеки с определен процент на тежест определя крайната оценка. Принципът е да се оценява както индивидуалната работа, така и работата на екипа. Не може ти да си се справил добре, а отделът да не работи успешно. Освен това всеки отдел трябва да взаимодейства и с другите отдели, посочи Димитров.

    Търговците са в най-степен подвижно мотивирани и при тях бонусите могат да достигнат до 100% над твърдото възнаграждение. Звената с чисто административни функции - офис мениджмънт, счетоводство и др., са мотивирани до около 30% подвижна част. Останалата е фиксирана. Средните нива са тези при инвестиционните отдели, от които зависят бъдещите разходи на компанията, и при тях подвижната част е около 50%.

    След въвеждането на бонусната схема компанията мотивира хората да вършат повече работа, посочи Димитров. В крайна сметка качествените служители поеха работата на не толкова усърдните и в резултат на това администрацията беше намалена с около 25%, обясни Цветан Димитров. В момента със същия фонд за заплати се постига много по-добро пазарно представяне на компанията. Заплатите в компанията не са били променяни три години и въвеждането на бонусната схема е наваксало и това изоставане.

    Изследването на мотивацията на персонала

    от независими консултанти показва, че заплатите са наредени на трето или четвърто място като мотивационен стимул. Още по-красноречив е изводът на фона на това, че заплатите не са коригирани дълго време. На първите три места от мотивиращите фактори се нареждат понятия като "принадлежност към компанията", "грижа за служителите" и др.

    Коментар


    • “Петрол” влага ?100 млн. в нови проекти
      МОНИТОР
      "Петрол" АД планира да инвестира 100 млн. евро в проекти в България през следващите 3 години. Това съобщи председателят на Управителния съвет на компанията Денис Ершов. Средствата ще бъдат насочени в хай-тек бизнес, строителство и телеком. Според Ершовкомпанията има интереси в строеж на бензиностанции в Румъния, Сърбия и Македония.
      Тридесет свои бензиностанции ще модернизира до края на годината най-големият дистрибутор на горива в България Първата от тях вече беше официално открита вчера в Балчик. Тя отговаря на всички европейски изисквания

      Коментар


      • Петрол" ще модернизира още 80 бензиностанции с 50 млн. лв.
        С реализацията на проекта броят на реновираните бензиностанции с марката на дистрибутора, които работят като търговски комплекси с кафене и магазин, ще достигне 180. При първия етап от инвестиционната програма бяха реконструирани 100 от бензиностанциите на компанията. Сега "Петрол" разполага с общо 470 обекта за продажби на горива на дребно.

        Коментар


        • Жестът е символичен. Показват, че независимо от годишния финансов резултат, дружеството продължава да се придържа към дивидентната си политика. Това е стъпка в правилната посока...

          Коментар


          • Първоначално изпратено от Kristo
            На проведеното днес Общо събрание на акционерите на Петрол АД бе взето решение за разпределяне на дивидент в размер на 726 500 хил. лв. (0,0066 лв. на акция)
            Жестоко! Ако следващите 100 години пак дават по толкова ще се съберат към 66 ст. А каква ли e NPV на тези "милиони"?!

            Коментар


            • Петрол АД ще разпределя дивидент от 0,0066 лв. на акция
              Иван Нончев

              На проведеното днес Общо събрание на акционерите на Петрол АД бе взето решение за разпределяне на дивидент в размер на 726 500 хил. лв. (0,0066 лв. на акция), или 50% от нетната печалба на дружеството за миналата година. 10% от финансовия резултат (145 300 хил. лв.) ще бъдат заделени за фонд „Резервен“, а останалите 40% (581 200 хил. лв.) ще останат като неразпределена печалба.
              Акционерите на компанията овластиха управителните органи за сключване на сделки по продажбата на по-голямата част от дъщерните дружества на Петрол на Петрол Холдинг АД.

              Очаква се след продажбата на дяловете от Вратцата ЕООД, Транслото АД, Еврокапитал България ЕАД, Петрол Карт Сервиз ЕООД, Петролинженеринг АД, Варна Бизнес Сървисиз ООД, БПИ ЕАД и Петрол Трейд ООД в касата на Петрол да постъпят финансови приходи в размер на близо 55 млн. лв. Сделките са част от обявената програма за преструктуриране на дружествата в рамките на холдинга.

              Управителните органи бяха овластени още да осъществят непарични вноски с цел увеличение на капитала на Еврокапитал България ЕАД и Рос Ойл ЕООД (дъщерно дружество на Петрол Холдинг). През март бе осъществено предишното увеличение на капитала на Еврокапитал България до 23,25 млн. лв., чрез апортна вноска от страна на Петрол АД в размер на 10,37 млн. лв., за което управителните органи бяха овластени на Общото събрание от 31 май 2005.

              На проведеното днес Общо събрание не бяха гласувани промени в надзорния и управителния съвет на дружеството, а за специализиран одитор за 2006 година бе избран Делойт Одит ООД.

              От Управителния съвет на компанията прогнозират 10% ръст на продажбите за 2006 година, въпреки засилената конкуренция и по-тесния марж при търговията с горива на дребно.

              Мажоритарен собственик на Петрол АД е Петрол Холдинг АД с дялово участие от 76,03% от капитала. Нетната неконсолидирана печалба на Петрол АД за първото тримесечие се повишава до 4,35 млн. лв. в сравнение с 33 хил. лв. за същия период на 2005 година.

              По време на днешната търговска сесия по позицията бе сключена само една сделка със 100 акции на цена от 3,30 лв. за брой. Офертите са на нива от 3,30 лв. „купува“ и 3,35 лв. „продава“.

              Авторът притежава акции на дружеството

              Коментар


              • Печалба на Петрол АД достига 1 935 000 лв. за първите три месеца на годината, в сравнение с 1 062 000 лв. за същия период на 2005. Консолидираните нетни приходи от продажби се увеличават с 19% до 318 460 000 лв., при 268 300 000 лв. година по-рано. Разходите по икономически елементи за периода са 314 000 000 лв., докато преди година са били 265 460 000 лв. Основният капитал на Петрол АД е 109 250 000 лв., а собственият достига 163 440 000 лв. в края на март.

                Източник: Сега

                Коментар


                • Петрол” емитира еврооблигации за ?125 млн.
                  ВИКТОРИЯ ТОДОРОВА

                  Светослав Йорданов
                  "Петрол" АД да издаде емисия еврооблигации на обща номинална стойност до 125 млн. евро и с падеж до 5 години, реши общото събрание на компанията вчера. Емисията ще бъде използвана на рефинансиране на съществуващ обезпечен дълг както и за капиталови разходи на най-големия дистрибутор на горива в България.
                  Облигациите ще бъдат обикновени, безналични, свободнопрехвърляеми, деноминирани в евро и с фиксиран лихвен процент. Ценните книжа ще бъдат пласирани на международен първичен пазар и търгувани на Лондонската фондова борса или на друга борса в страна членка на Европейския съюз. Главен мениджър на емисията е ING Банк, Лондон, а гарант за нейната реализация е Нафтекс Петрол ЕООД, дъщерна компания на Петрол АД и лидер в търговията с течни горива на едро у нас.
                  Управителният съвет на Петрол АД е овластен да приеме международен проспект за емисията еврооблоигации както и да конкретизира допълнително всички параметри като лихвен процент, начин на изчисляване и плащане на лихвата, условия за издаване и обратно изкупуване и др.
                  От приватизацията си през 1999 г. Петрол, ръководена от Свтослав Йорданов, изпълнява успешно една от най-мащабните инвестиционни програми в страната.
                  Мрежата вече включва 470 бензиностанции, 120 от които са модернизирани според най-високите международни стандарти. През 2006 година се предвижда по този начин да бъдат реконструирани още 20 търговски обекта.
                  Заедно с модернизирането на собствените бензиностанции компанията инвестира и в модернизацията на новоприсъединените франчайзингови обекти под марката Петрол. В ход е и разработката на проект за предлагане на алтернативни горива както и програма за привеждане на цялата мрежа от бензиностанции всъответствие с международните технологични и екологични норми , припомниха от компанията.

                  Коментар


                  • v-k Dnevnik "Петрол" подобрява резултатите си


                    Татяна АНГЕЛОВА | днес, 18:04



                    Компанията за търговия на дребно с петролни продукти "Петрол" АД отчете многократно увеличение на нетната печалба за първите три месеца на 2006 г. според междинния отчет на дружеството, публикуван на Българската фондова борса. В края на март печалбата на "Петрол" е 4.35 млн. лв. при едва 33 хил. лв. година по-рано.

                    За първото тримесечие компанията повишава както приходите си, така и разходите си, като успява да ги раздалечи в полза на постъпленията. Приходите от дейността нарастват с 14.7% до 128 млн. лв. при 111.5 млн. лв. година по-рано, като подобренията на постъпленията идват главно от увеличение на продажбите на стоки с около 15 млн. лв. За търговията с петролни продукти "Петрол" използва 462 бензиностанции в страната. Увеличават се и финансовите приходи на дружеството с около 3.2 млн. лв., като това се дължи най-вече на ръст в положителните разлики от операции с финансови активи и инструменти.

                    Разходите на дружеството се увеличават със 13 на сто и достигат до 124.5 млн. лв., като за това най-силно влияние има повишаването на балансовата стойност на продадени активи без продукция. Финансовите разходи на компанията запазват миналогодишното си ниво от 2 млн. лв. Същото се отнася и за задълженията на компанията, като текущите и нетекущите пасиви възлизат на 160 млн. лв.

                    Основният капитал на "Петрол" е 109.25 млн. лв., а собственият 168.559 млн. лв. Към края на март мажоритарен собственик на компанията е "Петрол холдинг" АД със 76.03% участие в капитала, а останалата част от акциите на дружеството са собственост на други юридически и физически лица, както и на Министерството на икономиката.

                    "Петрол" има десет дъщерни предприятия, в които е инвестирал 105.6 млн. лв. От тях най големи са инвестициите в "Нафтекс Петрол" ЕООД с 68.3 млн. лв. и "Еврокапитал България" ЕАД с 23.2 млн. лв. "Петрол" е предоставило свои дълготрайни материални активи на стойност 10.366 млн. лв. под формата на непарична вноска в капитала на "Еврокапитал България" за увеличението на капитала на дъщерното си дружество, вписано в началото на март 2006 г. Срещу тази вноска "Петрол" е получил 103 666 акции от увеличението на капитала на "Еврокапитал България

                    Коментар


                    • S tezi novini da ne udari pak 4kata

                      Коментар


                      • Печалбата на Петрол скача с над 130% за Q1 на 2006 г.
                        Нетната печалба на Петрол АД скача до сумата от 4.35 млн. лв. за първото тримесечие на 2006 г. За предходния период положителния финансов резултат на дружеството възлиза на 33 хил. лв. Данните са от предадения днес неконсолидиран междинен отчет/баланс за първото тримесечие на 2006 г.

                        Положителните резултати на компанията се дължат на регистрирания близо 64 пъти ръст в приходите от положителни разлики от операции с финансови активи, които скачат до стойността от 3.579 млн. лв., при едва 56 хил., отчетени през предходния период. Повишение е регистрирано и при приходите от стоки – над 15% до сумата от 115.796 млн. лв. Общите приходи от дейсността скачат до 131.756 млн. лв., като за същия период година по-рано са били с близо 20 хил. лв. по-малко.

                        Балансовата стойност на продадените активи на компания възлиза на 107.336 млн. лв, покачвайки се с 15 хил. лв. спрямо предходния период. Най-голямо покачване бележат разходите за външни услуги, които достигат сумата от 6.534 млн. лв.

                        Собственият капитал на петролния дистрибутор у нас се покачва до 168.559 млн. лв. Компанията разполага с основен капитал в размер на 109.25 млн. лв., разпределен в същия брой акции с номинална стойност от 1 лв за бр.

                        В началото на тази година Петрол АД извърши непарична вноска в капитала на “Еврокапитал България” EАД, гр. София за увеличаване капитала на последното. Предметът на вноската е: земи, сгради, машини, съоръжения, други дълготрайни материални активи, намиращи се в собствени на “Петрол” АД имоти и е на стойност 10 366 600 лева, като паричната оценка на апорта е дадена от вещите лица по реда на чл. 72, ал. 2 от Търговския закон. Срещу тази непарична вноска “Петрол” АД придоби съответния на паричната оценка на апорта брой акции от увеличението на капитала на “Еврокапитал България” EАД, гр. София по номиналната им стойност, а именно 103 666 броя акции. Увеличението на капитала на “Еврокапитал България” ЕАД чрез непарична вноска от страна на “Петрол” АД бе вписано в търговския регистър на Софийски градски съд по фирменото дело на “Еврокапитал България” ЕАД с решение от 09.03.2006г.

                        Основната дейност на Дружеството е търговия на дребно с петролни продукти и непетролни стоки и услуги. Дружеството е една от най-старите търговски компании в Република България и притежава най-голямата верига бензиностанции в страната. През 2006 година Дружеството осъществява дейността си посредством 462 бензиностанции, разположени на територията на цялата страна. Към датата на баланса мажоритарен собственик на Петрол АД е Петрол Холдинг АД със 76.03 % участие в капитала. Останалата част от акциите на Дружеството са притежание на други юридически лица, държавата – чрез Министерството на икономиката и индивидуални акционери.

                        Коментар


                        • Клиенти връчват магистърски дипломи по обслужване на служители на “Петрол” АД
                          DnesPlus - 11 Април 15:31
                          Евгени Ненов от Несебър е третият клиент, който спечели джип LandRover Freelander от играта „Оцени ме!”на „Петрол” АД. Той и другите двама късметлии ще връчат магистърски дипломи по обслужване на най-високо оценените служители на бензиностанциите на компанията.В рамките на инициативата „Оцени ме!” в продължение на три месеца клиентите на най-големия дистрибутор на горива оценяваха с SMS-и по шестобалната система обслужването във всички 463 бензиностанции на компанията в цяла България. Над 300 000 оценки се получиха за служителите на „Петрол” АД като някои от тях получиха по над 2000 SMS-а, а трима щастливи клиента спечелиха джиповете LandRover Freelander

                          Коментар


                          • 300 хиляди клиенти оцениха "Петрол"
                            Поощряваме служителите да повишават качеството на работата си, казва Светодар Йосифов

                            Светодар Йосифов е директор на дирекция "Маркетинг и реклама" в "Петрол" АД от 2005 година. Завършил е бизнес администрация в University of Buckingham, Великобритания. Работи в "Петрол" от 2003 година. Потърсихме го да коментира резултатите от играта на "Петрол" "Оцени ме", която компанията провежда с клиентите си между 9 януари и 9 април 2006 година.

                            - Г-н Йосифов, защо товарите клиентите си със задачата да оценяват вашите служители?
                            - Не ги товарим, а им даваме възможност. Инициативата се роди през август 2005 г. Тогава решихме, че трябва да получаваме ежедневна обратна връзка от клиентите с цел подобряване обслужването по нашите обекти. Използвахме времето до старта на играта на 9 януари 2006 г., за да обучим нашите служители и за техническа подготовка. Целта на играта "Оцени ме" е да изведе на преден план мнението на клиентите - да могат да се оплачат или да поощрят служителите, а последните да имат стимул за по-добро обслужване.

                            - Как клиентите посрещнаха играта?
                            - Минаха 84 дни от началото на играта, през които се радваме на добро участие. Получаваме среднодневно около 4000 SMS. Това прави общо около 300 000 SMS от 9 януари досега.

                            - А колко клиенти зареждат дневно в "Петрол"?
                            - Около 85 хиляди души.

                            - Значи в играта участват под 5% от клиентите.
                            - Така е, но колегите от "М-Тел", с които съвместно реализираме играта, твърдят, че участието в "Оцени ме" е повече от средното за други игри с SMS.

                            - Защо трябваше да предупреждавате и да обучавате служителите?

                            - Първоначално мнението на служителите за играта не беше положително. Те я приеха като още едно задължение за тях, което ще ги натоварва допълнително. Става дума за новото им задължение да обявяват, че има игра, да я разясняват на клиентите, да им обясняват как да участват. Обяснихме им, че играта е шанс да бъдат забелязани

                            - Какво показаха резултатите досега?
                            - Имаме служители, които получиха по над 2000 SMS с отлични оценки. Значи те са накарали по някакъв начин толкова много клиенти да отделят от времето си и дори да похарчат малко пари, за да ги оценят. Но играта не е единствeният начин служителите да бъдат оценени. Съществуват множество други явни и тайни начини. И те го знаят.

                            - Има ли бонуси за отличните служители?
                            - Разбира се. Бонусите са два вида - индивидуални и за екипи. "Петрол" експлоатира два типа бензиностанции - реконструирани и нереконструирани. За да има равнопоставеност, награждаваме първите пет екипа от реконструираните и първите 7 от старите. Отделно всеки месец награждаваме първите десет служители, събрани най-високи оценки.

                            - Какви са стимулите?
                            - Парични. Отделно работи системата за кариерно развитие, чрез която всеки може да изкачи йерархията от оператор на колонка докъдето му стигат силите. Наказания няма за получилите лоши оценки. Дообучаваме ги, за да станат добри търговци. По-лошото е, че има и такива, които не са получили нито една оценка, просто клиентите не са ги забелязали.

                            - Колко струват джиповете, които давате като награда? Губи или печели "Петрол" от играта?
                            - "Петрол" няма търговски цели, свързани с играта. Нито да губим от наградите, нито да печелим от SMS. Искаме да накараме клиентите да бъдат активни. Затова избрахме атрактивни награди. Инициативата е нова и за нас, и за България изобщо.

                            - Не се ли страхувате КЗК да бъде сезирана или да се самосезира за раздаването на наградите?
                            - Не, тъй като оценяването не е свързано с покупка на нищо.

                            - С какво друго освен с повишаване качеството на обслужване ще привлечете повече клиенти?
                            - Ние първи предложихме интернет, изпращане на SMS или имейл, плащане на сметки и пр. от нашите киоск терминали, които са монтирани в 104 обекта.

                            - Тъй като се разпространяват какви ли не слухове, нека уточним откъде доставя горивата за бензиностанциите си "Петрол"?

                            - Ние имаме най-добре развитата логистична схема за доставка на горива чрез фирмата "Петрол Транс Експрес". Нашата дъщерна компания "Нафтекс Петрол" е лидер в търговията на едро с горива. Като цяло зареждаме и от ЛУКОЙЛ, и от внос. Компанията купува горива и от Румъния, и от Гърция, и от други места.

                            Белчо Цанев

                            Коментар


                            • Петрол отчита нетна печалба в размер на 1.453 млн. лв. за 2005 г.
                              Нетна печалба в размер на 1.453 млн. лв. отчита Петрол АД за 2005 г., показват данните от одитирания отчет на дружеството, предаден днес на Българска фондова борса. За 2004 г. коригираните данни показват загуба в размер на 3.423 млн. лв., вследствие на плащане на отсрочени данъци в размер на 3.67 млн. лв.

                              Приходите от продажби нарастват от 475.255 млн. лв. през 2004 г. до 557.988 млн. лв. в края на 2005 г., което е и в основата на ръста от 15.38% на Общите приходи, които достигат 560.891 млн. лв. Общите разходи също нарастват - от 485.895 млн. лв. до 558.388 млн. лв. (+14.92%).

                              През отчетната година собственият капитал намалява с 11.55 млн. лв. до ниво от 164.209 млн. лв. Основният капитал на Петрол е в размер на 109 249 612 лв, разпределен в същия брой акции, всяка с номинал от 1 лв. Основен акционер в дружеството е Петрол холдинг АД, който държи 76.03% от капитала, а други 18.84% държи Нафтекс Ойл Шипинг Корпорейшън Лимитид ОАЕ.

                              ОТЧЕТ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПЕТРОЛ ЗА 2005 г.

                              "През първата половина на 2005 г. пазарът на горива в България продължи тенденцията от 2004 на засилване на конкуренцията в бранша, намаляване на крайните продажни цени и на брутния търговски марж. През втората половина на 2005, поради рекордно високите цени на петрола, цените на горивата достигнаха до най-високите си нива. За първа година от последните пет годни се забеляза отлив на желаещите да се занимават с този бизнес и инвеститорския интерес бе сведен почти до нула. Започна тенденция на излизане на малките играчи от този бизнес. Икономиите от мащаба на дейността се оказаха фатални за малките вериги и единични обекти и собствениците им започнаха да търсят начини за оцеляване чрез продажба или чрез франчайзингови схеми. Двама от по-големите конкуренти – ОПЕТ Айгаз и ЕКО Елда, въпреки че обявиха мащабна инвестиционна програма и изградиха основите на мрежите си от бензиностанции през 2004 г., през 2005 г. не изпълниха поетите ангажименти и на практика останаха на позициите си от предходната година. В тази трудна за бизнеса година Петрол АД отбеляза добра година по отношение на обемите продажби на горива и стоки. Основната дейност на дружеството (продажби на горива на дребно от бензиностанции) има ръст с 6 % на продажбите на горива в литри и 15 % ръст на приходите от продажби на стоки и услуги. Приходите от продажби в лева имат 23% ръст спрямо предходната година.

                              Дейността по съхранение и търговия на горива в петролните бази на дружеството през 2005 г. се прехвърли към дъщерното дружество Нафтекс Петрол и поради тази причина финансовия резултат от тази дейност спада спрямо резултата от 2004 г. Реализираният кешов резултат от дейността съхранение и търговия на горива през 2005 г. е 2,2 млн.лв.

                              Въпреки увеличените продажби като обеми, печалбата на един литър гориво запазва тенденция за намаляване и през 2005 г. в целия сектор, но с по-малки темпове. Това се дължи на поетапното нарастване на акциза и държавните такси, което повишава себестойността на горивата, а от друга страна повишаващите се крайни цени, намалението на брутния търговски марж в резултат на конкуренцията и стремежа за привличане на клиенти. Борбата между конкурентите със скрити отсъпки през карти и други промоции оказа допълнителен натиск върху печалбите в бранша. Средната търговска надценка в сектора е паднала с над 8% през 2004.

                              През годината са инвестирани 6 млн. лв. в дълготрайни материални активи . Инвестициите са насочени към развитие на мрежата от търговски обекти с визуализация на Петрол.

                              Капиталови ресурси

                              През 2003 г. Петрол АД изпълни предсрочно поетите aнгажименти по приватизационния договор за инвестиции и въпреки това продължи да инвестира и през 2005 г. От 2005 г. инвестиционната програма на дружеството е по-малка и е в рамките на чистия паричен поток, който се генерира от бизнеса на дружеството .

                              Ликвидност

                              Ликвидността на дружеството запазва добрите си нива от предходната година. Дружеството увеличава продажбите си през картови плащания с всяка измината година.

                              Средният период на обръщаемост на горивата и стоките е 17 дни, което не създава никакви ликвидни проблеми.

                              Очакванията за 2006 г. са за запазване на брутния търговски марж на нивата от 2005 г. Очакваният ръст в продажбите за 2006 г. е до 10%, което ще доведе до повишаване на печалбата на дружеството. Дружеството има достъп до банковия и дълговия пазар в страната и планира увеличение на кредитната си експозиция през 2006 г., и пълно преструктуриране на дълга, което ще доведе до допълнително намаление на лихвените равнища през 2006 спрямо 2005 г. Това допълнително ще допринесе за съкращаване на разходите и подобряване ликвидността на дружеството.

                              Резултати от дейността

                              В резултат на описаните по-горе фактори финансовата картина на дружеството е следната:

                              Приходи от продажби – 559 млн. лв. при нива от 2004 г. 485 млн. лв.

                              Разходи за дейността – 84 млн. лв. при нива от 2004 г. 73 млн. лв. Ръстът на разходите за дейността с 11 млн. се дължи на ръст в разходите за външни услуги с 4 млн. лв. и 7 млн. лв. увеличение на другите разходи в резултат на обезценка на вземания.

                              Себестойност на продажбите са 468 млн. лв. при нива от 2004 г. 390 млн. лв. Увеличението се дължи основно на ръста на обемите продажби през бензиностанции.

                              Финансови приходи/разходи за 2005 г. са в размер на (-5,3) млн. лв. основно лихвени плащания.

                              Печалбата на дружеството преди облагане с данъци за 2005 г. е 2,5 млн. лв. при 18,1 млн. лв. за 2004 г. Разликата във финансовия резултат за двата периода се дължи предимно на обезценка на вземания за 2005 г., които намаляват печалбата със 7.9 млн. лв.

                              Отчитайки амортизациите като непаричен разход, печалбата преди данъци и амортизации за 2005 г. на дружеството е 21 млн. лв., а през 2004 г. кешовата печалба е била 41 млн. лв.

                              Очаквания за 2006 г.

                              Очакванията за 2006 г. са за засилване на конкуренцията в бранша основно между големите играчи и излизането на част от малките от бизнеса. Намаляване на брутния търговски марж. Ръст на крайните цени на горивата в резултат на повишаване на акцизите, въвеждането на 90 дневни запаси и повишаване цената на петрола на международните пазари. Поради еластичността на потреблението на горива и вследствие ръста на брутния вътрешен продукт очакваме ръст на продажбите на дребно с над 10%. Една намеса на държавата в частта регулация на пазара по отношение на сивия сектор в търговията с горива би допринесла единствено към още по-голям ръст на продажбите на Петрол и до по-големи печалби, както и до съответни ефекти за фиска. В това отношение дружеството възлага големи надежди на предложението за свързване в он-лайн режим на търговските обекти и данъчните служби, което би следвало да намери отражение в законодателния процес.

                              През годината залагаме запазване на разходите за издръжка на дружеството.

                              Инфлацията през периода е в рамките на т.н. здравословна норма за икономиката и не влияе на печалбата на дружесвото, защото горивата са един от големите фактори, влияещи на равнището на инфлацията и затова те или я изпреварват или се променят като цени в рамките на цикъла на обръщаемост на търговци и вносители. Това обикновено води до по-големи печалби, тъй като доставната и продажната стойност растат едновременно с инфлацията, но разходите за издръжка изостават.

                              И през 2006 г. ще продължи преструктурирането на групата Петрол, като целта ще бъде мениджмънтът да концентрира усилията си в основната дейност – продажби на дребно. Всички активи, несвързани с дейността ще бъдат изведени от баланса на дружеството. Предвижда се реновиране на 25 броя съществуващи бензиностанции, което ще увеличи конкурентноста на компанията. Основа цел е привличането на единичните бензиностанции и малките вериги под флага на Петрол. Това ще доведе до разширяване на пазарния дял на компанията. Стратегията ни за 2006 г. е насочване на компанията към крайния клиент. Предвидени са мащабни маркетингови прояви – игри, промоции, програма за лоялност и др., подкрепени с достатъчно медийни изяви."

                              Петрол свиква извънредно ОСА на 8 май, на което акционерите ще гласуват издаване на емисия еврооблигации на стойност 125 млн. евро.

                              Коментар


                              • „Петрол” представи новия състезателен автомобил на Георги Танев



                                29 март 2006 | 13:26 | Агенция "Фокус"



                                София. „Петрол” АД представи официално пред медиите новия състезателен автомобил на пилота Георги Танев Subaru Impreza N12. Пилотът и неговият отбор GT Racing Team ще участват в шестия кръг от WRC - Rallye De France-Tour De Corse, който ще се проведе в периода 07-09.04.2006 г. в Корсика, съобщиха от компанията. Най-големият дистрибутор на горива в България е спонсор на Георги Танев за участията му в рали шампионата на България и международни състезания през 2006 г. Rallye De France-Tour De Corse не е включено в съвместната програма на „Петрол” АД и GT Racing Team, но в знак на благодарност за отличното отношение от страна на компанията, отборът ще носи логото на „Петрол” и по време на престижното състезание. В писмо от Георги Танев лично до председателя на Управителния съвет на „Петрол” АД Денис Ершов се казва: ”Петрол” АД е първата фирма, осъществяваща подкрепа за програмата ни през 2006 г - ние ще поставим логото на компанията върху състезателния автомобил и ще бъдем много щастливи ако бъдете с нас по време на състезанието. Бихме желали да Ви благодарим за отличното отношение към GT Racing Team!” Rallye De France-Tour De Corse е най-тежкото състезание на асфалт и е известно като „Ралито с 10 000 завоя”. През 2005 г. Георги Танев зае 3-то място в група N на престижното състезание, което е най високото класиране на български отбор за годината. Програмата на пилота за 2006 г. предвижда участия още във Fiat Rally в Турция и Рали България за ERC и в състезанията от рали шампионата на България. За осъществяването на амбициозната програма на GT Racing Team през годината освен „Петрол” АД ще помогнат още дългогодишният спонсор „Victory” както и ЗД „Булстрад”, „Puma”, „Приста ойл” и веригата магазини за мoбилни телефони „Da Da”.
                                Subaru Impreza N12 Rally Car бележи огромен напредък в аеродинамичните и технически характеристики в сравнение с модела от 2005.

                                Коментар

                                Working...
                                X