If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Еххххххххх....... поредната позиция, по която търговия с вътрешна информация НЯМА!!!!!
Последните месеци, раздвижи ли се някоя "заспала" позиция, веднага следва новина за увеличение на капитала- то не беше ELTOS, HES, CENHL, а сега и тези...
А тази беше "заспала на квадрат"!
Само и единствено vhk ни "насочваше" вниманието тук..., дано компенсира срутването на VAMO
Еххххххххх....... поредната позиция, по която търговия с вътрешна информация НЯМА!!!!!
Последните месеци, раздвижи ли се някоя "заспала" позиция, веднага следва новина за увеличение на капитала- то не беше ELTOS, HES, CENHL, а сега и тези...
А тази беше "заспала на квадрат"!
"The most valuable commodity I know of is information." Gordon Gekko
Еххххххххх....... поредната позиция, по която търговия с вътрешна информация НЯМА!!!!!
Последните месеци, раздвижи ли се някоя "заспала" позиция, веднага следва новина за увеличение на капитала- то не беше ELTOS, HES, CENHL, а сега и тези...
Po tazi pozizia bjah kupil na vremeto (predi njakolko meseza) 100 brojki (edva gi subrah, pochti njamashe oborot) na 7,30 i ne mi izdurjaha nervite i gi prodadoh na 7,60 sled sedmiza. Prosto njamashe likvidnost. Dano se razdviji sega.
В БФБ-София АД е постъпила следната информация от Арома АД-София /AROMA/:
Ръководството на Арома АД-София планира до края на годината да предложи на акционерите на дружеството вземане на решение за трикратно увеличаване на капитала с натрупани резерви на дружеството.
На базата на досегашните резултати на дружеството, ръководството прогнозира увеличаване на продажбите на продукция с 5-7 % в сравнение с 2006 г. и ръст на печалбата на Арома АД-София с около 30% в сравнение с изтеклата година.
не е случаен според мен и не случайно е излязло интервюто на 29-ти и не случайно капман се бяха заложили и не случайно цената порастна 15% за последната седмица и не случайно имат толко голяма неразпределена печалба
Малко дълго, но интересно за перспективите пред Арома.
Лукан Луканов: Доверието към българското производство расте
Изпълнителен директор на "Арома"
Дискусията за равнището на доходите и за нарасналото търсене на работна ръка се разгоря отново. Как работодателите коментират началото на преговорите със синдикатите за увеличение на заплатите и каква е ситуацията на пазара на труда представя зам.-председателят на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и председател на надзорния съвет на "Арома" Лукан Луканов.
През миналата седмица премиерът Станишев инициира началото на преговорите между работодателите и синдикатите за препоръчителен ръст на заплатите в реалния сектор. Изказаха се крайни позиции - за 6% и 25%. Какво е мнението на Конфедерацията на работодателите и индустриалците?
- Ще разделя въпроса на две. От една страна, синдикатите настояват за увеличаване на заплатите, за фиксиране на ръстове и т.н. От друга страна, е реалният живот, в който нещата се случват независимо от тези разговори. И не защото синдикатите го искат или ние не го искаме, а защото има недостиг на работна сила. Ако сега ми потрябва инженер, не мога да го наема, без да му платя 1000 - 1200 лв. И това при положение че в "Арома" всички са осигурени върху реалните възнаграждения. Проблемът е дали си струва да платиш тази цена, дали работникът или инженерът й съответства с достатъчно качества и способности. Много скоро сегашното надценяване на стойността на българската работна сила ще ни изиграе лоша шега в конкурентоспособността на бизнеса. А това може да заличи цели компании. Ако има проблем пред българските и чуждите компании, това е работната сила. По мое мнение той е нерешим в рамките на сегашното законодателство. На два пъти ние повишихме сериозно възнагражденията, но свихме много сериозно персонала. Защото има икономически равенства, които не може да се превърнат в неравенства. От 950 души преди две години сега в "Арома" работят около 400, но те взимат 60-70% по-високи заплати. Всъщност ние показахме, че повишаването на производителността е основният източник за повишаването на доходите.
Как пречи законодателството?
- В България има развити пазарни отношения във всички сфери с изключение на работната сила. Неколкократно ремонтираният Кодекс на труда не създава предпоставки за развитие на пазар на труда. А той е необходим не само за работодателите, но и за работниците, защото това е един от начините да се повишават възнагражденията. Пречка например е категоричната невъзможност да наемаме почасово хората, да регулираме производството и да назначаваме работници тогава, когато са ни нужни. Сезонното наемане е възможно, но спънките също са много.
Имаме ли нужда от внос на работна ръка?
- Определено. При недостиг е така. Сега който и да дойде да търси работа, иска 1000 лева. На въпрос дали може да ги изкара и какви умения притежава отговаря, че това е без значение. Аргументът е - аз съм инженер, това са заплатите. Изнасяното в международните класации, че България е с най-ниски доходи в ЕС, е обидно и невярно, защото над 60% от хората не плащат данъци и осигуровки върху реалните доходи. Хората обичат да получават много пари, но не искат да плащат данъци, това важи и за работниците, особено младите.
Това, че управляващите бавят намалението на осигурителната тежест с 3 пункта от 1 юли и оставят дискусията по този въпрос за следващата година, ще се отрази ли на вашата компания?
- Не само на моята, ще се отрази на всяка компания. При предишното намаление на осигурителната тежест увеличихме заплатите. Намаляването на ставките - данъчните и осигурителните, изсветлява сивата икономика. Българският бизнес сега е в бебешка възраст, не е капитализиран. Естествено, че като му се метне тежкият данъчен самар отгоре, той ще се стреми да се освободи. Сигурен съм, че след време, когато у нас се появят мощни компании, добре капитализирани, те ще бъдат в състояние да плащат и по-високи данъци. Условията трябва да се променят така, че те да могат и да искат да го правят.
Как оценявате развитието на компанията за последните години?
- Финансовата 2006 г. на практика е втората година от изпълнението на тригодишната ни стратегия за пълна реорганизация на "Арома", която започна през 2005 г. Реформата предвиждаше реконструкция на портфолиото, концентрация върху определени пазари и нова политика в областта на бюджетите за поддръжка на продажбите. Променената ситуация на пазарите през последните години доведе до противоречивите резултати - от една страна, да отчитаме намаление на продажбите, а, от друга, нетният финансов резултат да се увеличава. Като мениджъри установихме, че от две години пазарите на българската продукция трябва да бъдат преоценени, за да сме конкурентни при новите условия на съревнование с мултинационалните козметични компании. И това основно важи за руския пазар, където преди години "Арома" изнасяше 70 на сто от продукцията си. Годишно там сме продавали по 120 милиона кутии паста за зъби. Едва ли не всеки руснак познаваше нашата продукция като евтина, достъпна и качествена. Това, което не успяхме да направим, е, че не се препозиционирахме в по-високата ценова категория и не променихме съзнанието на този потребител. За разлика от мултинационалните компании, които преди това нямаха достъп до руския пазар, но навлязоха агресивно там, ние имаме нещастието да се опитваме да променяме нещо, което всъщност е много добре познато на руснака. Евтиният продукт не съдържа потенциала за развитие на една компания. Затова в стратегията на "Арома" заложихме преструктурирането на портфолиото. Намерението е да се задържим на руските пазари с качествени продукти, които да бъдат в по-високата ценова ниша.
Какъв е сегашният дял на "Арома" на руския пазар?
- Дистрибуцията на този пазар се промени не в наша полза. Големите търговски вериги масово навлязоха, а те не продават евтини продукти, защото няма възвращаемост. Поради цената си нашите продукти на практика не можаха да влязат в тези магазини, а дистрибуцията на дребно не беше достатъчна и това до голяма степен определи и сегашното ни положение на този пазар. Между 25 и 30 на сто от продукцията ни в момента се продава в Русия и това не е толкова лошо. Не искам дори и да си мисля да се връщат времената, когато 70 на сто от продажбите на "Арома" бяха зависими от Русия. Въпреки че продажбите ни спадат, нетните финансови резултати се покачват и това е свързано с реорганизацията в управлението, където силно снижихме оперативните разходи. Няколко пъти успяхме плавно да вдигнем цените на продукцията. Това е обяснението на феномена, че продажбите падат примерно с 20%, а се качва с 40% печалбата.
По какъв начин сте преразпределили портфолиото си?
- Най-близката цел, която сме си поставили, е да увеличаваме продажбите в региона. В момента българският пазар е номер едно за "Арома". Лидери сме в продажбите на пастите и четките за зъби, боята за коса, шампоаните и др. На второ място е Русия с 30 на сто от продажбите, следват европейските пазари. Запазваме старите си продукти, с които традиционно сме познати на пазара, като крем "Здраве", боите за коса и др. С новите продукти целим да обхванем и нови пазари. Промените са в бялата козметика (кремовете) и боите за коса, като ще запазим и лидерските си позиции в производството на пасти за зъби. При четките за зъби сме абсолютни фаворити. Това се дължи на инвестициите, които направихме преди пет години и които се оказаха изключително успешни. В момента сме единственият производител в региона не само за България, но и на Балканите. В Чехия има малък производител, в Полша няма подобно производство, единственият конкурент е Турция.
Какво предвижда инвестиционната ви програма?
- Основно ще инвестираме в енергийното стопанство, където ще вложим около 1 млн. лв. "Арома" и сега използва природен газ, но ще разширим приложението й. Ще използваме и отпадната топлина от производството, за да намалим енергийните си разходи. Инвестициите в маркетинга са вторият приоритет, защото налагането на търговската марка е важен елемент за развитието на компанията. За повишаването на качеството и за създаването на нови продукти са важни и инвестициите в производството, които планираме.
Какво е поведението ви спрямо навлизането на мултинационалните компании в България?
- Българският потребител все още е лоялен към нашите продукти. Доверието към нашите продукти е високо и изобщо към българското производство. Качеството на продукцията непрекъснато се подобрява, забелязва се същински бум на иновациите. Затова смятам, че мултинационалните компании трудно ще наложат модела, който го има в Европа - да се търси само определена марка паста за зъби, боя за коса или крем за лице. Смятам, че след тези две години на упорита работа и мълчание вече можем да излезем с активна медийна кампания и да презентираме качествените си продукти. Ние заделяме сериозни бюджети, за да поддържаме продажбите си на вътрешния пазар, и твърдя, че сме сред малкото производители, които го правят. През миналата година по цени на дребно продажбите ни достигнаха 19 млн. лв. Смятам, че тази година ще надхвърлим миналогодишния си бюджет с около 20%, което потвърждава доверието на нашите потребители.
Коментар
�
Bobi75
в последния брой на Мениджър гледам статия за симболите на българското. Та там наред със Стоичков и лютеницата гледам крем Здраве. Крем Здраве дето във всеки дом го има. И по-надолу пише АРОМА. Че той бил на Арома бре
А го пиша заради последните много интересни движения по позициата.
намалели са разходите за опаковки,реклами ГСМ...или са затегнали дисциплината,или искат да си излъскат имиджа(вероятни с някаква цел).Иначе нетекущите актива са доста под от реалната стойност.
Доколкото знам имаше съкращения в края на 2006 г. и това се отразява ..... последния отчет ме кара да мисля че за Q2 за първи път от доста време ще имаме увеличение и на приходите спрямо минал период а не само на печалба
Коментар