И за да приключим темата, ако бях на тяхно място щях да продам анхидридите на Лукойл или друга петролна компания с мощности в региона и да обединя боите с Лакпром или Мегахим, които държат сходни пазарни дялове в БГ. Явно нещо такова става. Но липсата на прозрачност е притеснителна, както и преди.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Оргахим АД (5ORG / ORGH)
Collapse
X
-
Първоначално изпратено от prideПървоначално изпратено от ГариМисля, че "Оргахим" без производството на фталов анхидрид ще бъде много, много бледо копие на сегашната компания. Както се вижда от отчетите на дружеството, огромната част от износа е анхидриди, а почти всичките бои се реализират само на вътрешния пазар. Не знам каква експанзия в Гърция планира мениджмънта като е видно, че всичките им дъщерни дружества в чужбина имат изключително слаби продажби и поне засега са на загуба. Явно продажбите на бои не вървят толкова добре. Те ако вървяха, "Оргахим" щеше да преработва не 10, а 100% от суровината.
Мисля, че Valuator правилно предполага наличието на заинтересован купувач. Според мене той може да иска само производството на анхидриди. При това положение и прогнозите за свиване на строителния сектор у нас очакванията за грандиозни печалби от разните Деко и Леко и прочее ми се струват твърде оптимистични. Твърдението на Соколов, че разделянето ще доведе до по-висока сумарна цена на двете компании, си е едно пожелание, неподкрепено от аргументи. Сигурно им се иска да станат по-скъпи акциите ама дали ще е така не съм много сигурен. Прави ми впечатление, че в иначе подробните отчети липсва по-детайлно описание какво точно се изнася и какъв дял от приходите и печалбите се формират от анхидриди и какви от боя.
Тя ще се чуе - УспехМненията ми не са съвет за покупко-продажба на акции
Коментар
-
Първоначално изпратено от ГариМисля, че "Оргахим" без производството на фталов анхидрид ще бъде много, много бледо копие на сегашната компания. Както се вижда от отчетите на дружеството, огромната част от износа е анхидриди, а почти всичките бои се реализират само на вътрешния пазар. Не знам каква експанзия в Гърция планира мениджмънта като е видно, че всичките им дъщерни дружества в чужбина имат изключително слаби продажби и поне засега са на загуба. Явно продажбите на бои не вървят толкова добре. Те ако вървяха, "Оргахим" щеше да преработва не 10, а 100% от суровината.
Мисля, че Valuator правилно предполага наличието на заинтересован купувач. Според мене той може да иска само производството на анхидриди. При това положение и прогнозите за свиване на строителния сектор у нас очакванията за грандиозни печалби от разните Деко и Леко и прочее ми се струват твърде оптимистични. Твърдението на Соколов, че разделянето ще доведе до по-висока сумарна цена на двете компании, си е едно пожелание, неподкрепено от аргументи. Сигурно им се иска да станат по-скъпи акциите ама дали ще е така не съм много сигурен. Прави ми впечатление, че в иначе подробните отчети липсва по-детайлно описание какво точно се изнася и какъв дял от приходите и печалбите се формират от анхидриди и какви от боя.
Коментар
-
ATILA, от тия цифри не можеш да съдиш за перспективите. Вярно е, от тях излиза, че боите са много на печалба, а анхидридите работят за нищо. Но не е ясно как са правени сметките. Колко струват на боите вложените в тях анхидриди? Цената спокойно може да 0.00 лева. Нали досега беше една фирма, така че от единия джоб в другия. Всъщност едва ли са правили такова счетоводно разделяне на бизнес сегментите.
На 34 млн. приходи - 30 000 печалба. Извинявай, но това е смешно. Да не би да продават суровината на арабите по себестойност? Съвсем очевидно е, че цялата печалба от анхидридите е прехвърляна към боите. И на този етап не може да се направи правилната сметка кое колко печели.
Коментар
-
Cave Man, аз няма да навлизам в хипотези и разсъжения! Само ще представя малко факти! И нека числата сами да разкажат коя бизнес линия с какъв потенициал и перспективи е!
2006 и 2007 г. (Годишни консолидирани финансови отчети)
Оргахим АД има обособени 4 бизнес сегмента: 1. анхидриди; 2. бои; 3. сухи строителни смеси – на циментова и гипсова основа; 4. други- производство на лакове, безири и други химически продукти.
1. Бизнес линия: Анхидриди
2006: Приходи: 34 783 000 лв.
2006: Печалба на сегмента: 226 000 лв
2007: Приходи: 36 334 000 лв.
2007: Печалба на сегмента: 30 000 лв
Ръст на приходи 2006/2007: 4.46%
Изменение на брутна печалба 2006/2007: спад 753%
Profit Margin: 6.5% (за 2006); 0.08% (за 2007)
2. Бизнес линия: Бои и лакове 2006: Приходи: 55 680 000лв.
2006: Печалба на сегмента: 19 292 000 лв
2007: Приходи: 76 483 000 лв.
2007: Печалба на сегмента: 27 966 000 лв
Ръст на приходи 2006/2007: 37.36%
Ръст на брутна печалба 2006/2007: 44.96%
Profit Margin: 34.65% (за 2006); 36.57%
3-4.Бизнес линия: Други
2006: Приходи: 7 096 000 лв.
2006: Печалба на сегмента: 2 219 000 лв
2007: Приходи: 11 866 000 лв.
2007: Печалба на сегмента: 5 469 000 лв
Ръст на приходи 2006/2007: 67.22%
Ръст на брутна печалба 2006/2007: 146%
Profit Margin: 31.27% (за 2006); 46.09% (за 2007)
Какви са прогнозите ви за приходи и печалба за 2008 и 2009 г.?
Иван Соколов: Очакваме миналогодишната тенденция за ръст в нетните приходи от продажби да се запази. В това число включваме и тенденцията за ръст в износа на продукция.
На какъв процент е зает капацитетът ви?
Иван Соколов: Производственият ни капацитет е зает на близо 80% при двусменен режим на работа. В момента само през април сме произвели 5 400 тона бои и лакове, като очакваме да счупим този рекорд и до средата на годината да достигнем 6 100 тона. За сравнение, през 2000 година най-доброто постижение възлизаше на 750 тона боя. Това е причината, поради която подготвяме план за разширение на капацитета ни от 2009 г.
Накрая ще цитирам едно старо мое становище по казуса:
На развитите финансови пазари, МЕГА ТЪРГОВСКАТА МАРКА (т.е. марка, която обединява в себе си много бизнеси - например Самсунг) е силно недолюбвана от инвеститорите! Защото познаваемостта на търговската марка от клента се размива (а тя е най-важната)!!!! Освен това винаги има изоставащи (дори губещи) бизнес линии в групата, което оказва силно негативно влияние върху финансовото представяне на групата!!!
Доказано най-успешия бизнес модел е в развитието на силна, специализирана търговска марка!
И в този смисъл, желанието на Оргахим АД да се раздели с несвойствено производство, определено е силно положителен сигнал!!!
П.С. Не е инвестиционна препоръка! Авторът притежава акции на компанията!
Коментар
-
Първоначално изпратено от plusВиждам , че тук има стойностна дискусия и бих задал въпрос.
Дали от изявленията на Соколов не се подразбира , че целта на обособяването на новото дружество е възможната продажба на бизнеса с бои?
И евентуалния купувач да е поставил условие за разделяне на производствата.
Може и да греша...Мненията ми не са препоръка за търговия.
Коментар
-
Първоначално изпратено от plusВиждам , че тук има стойностна дискусия и бих задал въпрос.
Дали от изявленията на Соколов не се подразбира , че целта на обособяването на новото дружество е възможната продажба на бизнеса с бои?
И евентуалния купувач да е поставил условие за разделяне на производствата.
Може и да греша..."Only when the dusk starts to fall does the owl of Minerva spread its wings and fly."
Коментар
-
Пещерни човеко, каква аргументация от страна на мениджмънта очакваш - да обявят публично, че мажоритарния акционер (като всеки private equity инвеститор) е решил, че е време за exit и работи активно по подготовката за продажба на една или повече обособени части от компанията?
Вероятно не го правят, защото предполагат, че несигурността може да доведе до понижаване на цената на акцията и пропуснати ползи.
Отново най-добронамерено ще те посъветвам да не се горещиш много, а спокойно и рационално да вземаш своите инвестиционни решения (каквито и да са те).
Също така бих посъветвал Атила да не се държи като UP-че, защото е ясно, че след преструктурирането и обособяването и компанията и нейните финансови резултати ще са съвсем различни.
Повечето нови продукти на Оргахим са ориентирани към проблемия и силно конкурентен строителен пазар, в който маржовете са по-ниски и в който компанията няма особен опит, така, че не е ясно до каква степен ще успеят да трансформират известния бранд в конкретни ползи и резултати.
Коментар
-
Първоначално изпратено от ATILACave Man, ще да ти докажа, че не съм само оптимист!
АЗ СЪМ ИНВЕСТИТОР!
Ето числата!
2007 г. (Консолидиран финансов отчет)
Оргахим АД има обособени 4 бизнес сегмента: анхидриди – компонент за производство на смоли; бои – производство на различни видове бои; сухи строителни смеси – на циментова и гипсова основа; други- производство на лакове, безири и други химически продукти.
1. Бизнес линия: Анхидриди
Приходи: 36 334 000 лв.
Печалба на сегмента: 30 000 лв
2. Бизнес линия: Бои и лакове
Приходи: 76 483 000 лв.
Печалба на сегмента: 27 966 000 лв
3-4.Бизнес линия: Други
Приходи: 11 866 000 лв.
Печалба на сегмента: 5 469 000 лв
Общо приходи: 124 683 000 лв.
Общ финансов резултат: 33 465 000 лв.
Неразпределени разходи по сегменти: - 19 769 000
Амортизации: - 4 310 000 лв.
Оперативна печалба: 9 386 000 лв.
Нетна печалба: 6 262 000 лв.
И още един пасаж от отчета:
Валутен риск – дружеството извършва своята дейност при активен обмен с чуждестранни доставчици. Поради това то е изложено на валутен риск, основно спрямо щатския долар, доколкото част от доставките (основно ортоксилол – суровината за производство на фталов анхидрид и др.) се договарят в щатски долари и вследствие на това цената на крайния продукт (фталов анхидрид) пряко се влияе от обменния курс на щатския долар към лева.
И един цитат от последното съобщение: "в резултат на разделянето, заинтересованите инвеститори ще могат да реализират намеренията си за покупка на акции по-лесно, защото в момента значителна част от тези, които имат дългосрочен интерес в инвестирането в лаково-бояджийския бизнес, не познават и не се интересуват от бизнеса с фталов и малеинов анхидрид и обратно. Това е сериозна пречка за по-нататъшното развитие на компанията!"
А сега и моят кратък коментар:
Приятели, инвестирайте само в бизнеси които разбирате;
в компании, които са лидери в бранша и имат силна търговска марка;
поверчвайте парите си само на професионалисти, в чиято коректност вярвате;
бдете над инвестициите си;
не се поддавайте на евтини манипулации!
Безброй успехи желая на всички!
Един бизнес сегмент от дружеството върви добре, а друг сегмент върви зле. Тези цифри са известни на всички, които сериозно анализират компанията и купуват акции и/или правят препоръки на някои много сериозни места за покупка на акции.
До смисъла на преструктурирането:
1) От финансова гледна точка: Шойлеков не е публикувал и не е показал business case и Net Present Value анализ, на който да базира и обясни решението за отделяне на бизнеса. Мои изчисления показват, че общата стойност на двете дружества при сегашното положение едва ли ще надхвърли с много 450 лв. - стойността на "новия" Оргахим трудно я виждам над 200 000 000 лв. без индустриалните химикали. Това е дори ако заложим 25% на бизнеса в новия Оргахим за 2008 г. А със изкуствените счетоводни показатели (поради надута оценка на амортизирани активи) новото дружество едва ли ще струва много повече от 30 000 000 лв, когато започне да се търгува самостоятелно.
Нека не забравяме, че Оргахим слезна под 450 лева, когато обяви много тежки счетоводни загуби за първо тримесечие, като последствие от преструктурирането. Тоест, аз твърдя, че на този етап няма отчетливи доказателства за добавена стойност за акционера от това действие на база финансови анализи
2) От бизнес гледна точка - това са индустриални производства, които не се различават толкова много по своята бизнес същност. Нека погледнем Акзо Нобел, където те твърдят, че имат много фокусиран и концентриран бизнес модел (а не конгломерат), а те са разделени именно на същита структури - бои, други продукти за завършване и покриване, и индустриални химикали. Значи за световен лидер като Акзо Нобел това е концентриран бизнес модел, а за Оргахим не е? Едно интервю от дискредитиран мениджър (точка 3 по-долу) с голо изявление твърдящо обратното без никакви аргументи, не е доказателство за мен.
Ако сега оргахим един мениджърски състав и едно административно управление, то новите дружества ще умножат тези дейности по две, което е фактор за разрушаване на стойност за акционера. Един бизнес трябва да търси синергия за сродните си производства, а не удвояване на овърхед-а. И да производството на анхидриди, бои, смоли и пясъци са достатъчно близки, че да може да има синергия - в крайна сметка това не е като да произвеждаш хляб и самолетни двигатели...
А пък и не е само Акзо Нобел, ами ДюПонт? Оргахим иска да се превърне като дружество от типа на Шеруин Уилямс, чийто бизнес модел страда най-много в момента поради спада на недвижимите имоти в САЩ. Сценарий, който не е напълно невероятен за нашия регион към момента. Тогава ние трябва да определим много по-висок дисконтов фактор за новия оргахим и стойността от 200 000 000 лв, която споменах може да стане и леко оптимистична?!
Моето заключение е, че бизнес казуса също не е убедително агрументиран в полаза на преструктурирането.
Като пиша точки 1) и 2), аз не казвам 100%, че преструктурирането е лошо. Но за мен е учудваща липсата на нужната аргументация от страна на управителния съвет, която да ни убеди в противното - такива решения не може да взимат по инстинкт и без анализи от този тип. Което ме довежда до точка 3):
3) Защо ръководството не разкри цялостния си план за преструктуриране, което включваше преоценката и последвалите амортизации предварително? Да се вкара толкова много милиони
лева в перо амортизации и да се докара дружеството до счетоводна загуба в тримесечие без да се даде предварително обяснение?! Направо необяснимо поведение - ако това беше Акзо Нобел - Соколов и Шойлеков щяха да бъдат изритани на секундата. Ами безпрецендентния гаф за дружество с претенциите на Оргахим от миналата година по това време? Никъде по света топ мениджмънта не остава на поста си след такова безумие. Съжалявам Атила, но това не са професионалисти.
За това аз не смятам, че става дума за евтини манипулации. Поведението на дружеството и неговите ръководители е много притеснително за човек, който притежава акции или консултира портфейл, в който има тези акции!
ПП: Май трябва да спомена, че това не е препоръка за покупка и продажба на акции
Коментар
-
Първоначално изпратено от ATILAТашунко със сапа написа:
Ей бледолики мноо са огънахте тука ва.До га да ва чакам да я закарате на 250 ва.Аз дан съм кат вас паралия.А малко по сериозно ,изкарайте им кирливите ризи на тия бояджии че да ми дойде цената.Па и индианките искат цветни гащи а нема с кво да им ги купа
Дори бих казал, че започва да става ясно защо Пенсионните фондове на Доверие миналата есен (когато влязоха в компанията) закараха акциите и на почти 900 лв.!
Прав си приятелю варвариноТака беше Умен е индианеца Ташунко ама мноооо ора го мислят за прост.Да да ама не както се казва.
Коментар
-
Ташунко със сапа написа:
Ей бледолики мноо са огънахте тука ва.До га да ва чакам да я закарате на 250 ва.Аз дан съм кат вас паралия.А малко по сериозно ,изкарайте им кирливите ризи на тия бояджии че да ми дойде цената.Па и индианките искат цветни гащи а нема с кво да им ги купа
Дори бих казал, че започва да става ясно защо Пенсионните фондове на Доверие миналата есен (когато влязоха в компанията) закараха акциите и на почти 900 лв.!
Коментар
-
Cave Man, ще да ти докажа, че не съм само оптимист!
АЗ СЪМ ИНВЕСТИТОР!
Ето числата!
2007 г. (Консолидиран финансов отчет)
Оргахим АД има обособени 4 бизнес сегмента: анхидриди – компонент за производство на смоли; бои – производство на различни видове бои; сухи строителни смеси – на циментова и гипсова основа; други- производство на лакове, безири и други химически продукти.
1. Бизнес линия: Анхидриди
Приходи: 36 334 000 лв.
Печалба на сегмента: 30 000 лв
2. Бизнес линия: Бои и лакове
Приходи: 76 483 000 лв.
Печалба на сегмента: 27 966 000 лв
3-4.Бизнес линия: Други
Приходи: 11 866 000 лв.
Печалба на сегмента: 5 469 000 лв
Общо приходи: 124 683 000 лв.
Общ финансов резултат: 33 465 000 лв.
Неразпределени разходи по сегменти: - 19 769 000
Амортизации: - 4 310 000 лв.
Оперативна печалба: 9 386 000 лв.
Нетна печалба: 6 262 000 лв.
И още един пасаж от отчета:
Валутен риск – дружеството извършва своята дейност при активен обмен с чуждестранни доставчици. Поради това то е изложено на валутен риск, основно спрямо щатския долар, доколкото част от доставките (основно ортоксилол – суровината за производство на фталов анхидрид и др.) се договарят в щатски долари и вследствие на това цената на крайния продукт (фталов анхидрид) пряко се влияе от обменния курс на щатския долар към лева.
И един цитат от последното съобщение: "в резултат на разделянето, заинтересованите инвеститори ще могат да реализират намеренията си за покупка на акции по-лесно, защото в момента значителна част от тези, които имат дългосрочен интерес в инвестирането в лаково-бояджийския бизнес, не познават и не се интересуват от бизнеса с фталов и малеинов анхидрид и обратно. Това е сериозна пречка за по-нататъшното развитие на компанията!"
А сега и моят кратък коментар:
Приятели, инвестирайте само в бизнеси които разбирате;
в компании, които са лидери в бранша и имат силна търговска марка;
поверчвайте парите си само на професионалисти, в чиято коректност вярвате;
бдете над инвестициите си;
не се поддавайте на евтини манипулации!
Безброй успехи желая на всички!
Коментар
-
питах големото куче дали че я бъде принципно химията, а то разправя учудено :"па как нема да я бъде бе, тука има ляб за целия китайски народ, тва Хима//, Неохима, Оргахима, Розахима, и т.н. па ако щеш и полимерхима целата химия си върви с хляба вързан, е тея от полимера може все пак да опишат една трета от печалбата на отчета, все пак колкото да рипне на цена, но то си е частен случай, изобщо де що е химия, не е за изпущане"
не го попитах защо е набутал и Хима в класацията щото ме усъмни, че може да каже още некоя смахната мисъл или да вземе да добави и ХИМкото вътре та затова реших да не го питам повече, стига му толкова много въпроси за един ден
Коментар
Коментар