If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Развързват харчлъка на държавата:
СРЕБЪРНИЯТ ПЕНСИОНЕН ФОНД ЩЕ БЪДЕ ВЕЧЕ ОФИЦИАЛНО ЧАСТ ОТ БЮДЖЕТА
***** Инвестиционната гигантомания - нова АЕЦ, газов хъб и т.н. ще гълтат пари
МФ е предложило промени в Закона за публичните финанси.
Според тях харчлъка на държавата ще се развърже. Това е първото тълкуване на идеите.
Второто е, че въпреки розовите отчети за дефицита на бюджета парите не достигат и затова се посяга на резервите.
Истината според мен е и в двете хипотези.
Какво ще се промени?
**** С една нова алинея 4 в чл. 26 се създават възможности при определени условия разходите на бюджета да надхвърлят растежа на брутния вътрешен продукт;
**** Промените в чл. 43 и чл. 154 полагат законови основи за ползването на Сребърния фонд по усмотрение на МФ. (офиц. название - Държавен фонд за гарантиране на устойчивост на държавната пенсионна система). Както съм отбелязвал в многобройни постове през тези години и досега това се вършеше, понеже той е включен в Единната сметка на бюджета в БНБ, с която се разпорежда министърът на финансите.
Но от друга страна неговите пари са част от пасива на Валутния борд, с които са закупени активите му. Затова новостта е в това, че на практика Сребърният фонд се иззема от БНБ и изцяло преминава към МФ. Т.е. се елиминира двойственият му досегашен статус на ръководство;
**** С тези промени и такива в редица други членове и алинеи се създава правната възможност с парите от Сребърния фонд да покриват текущи разходи на бюджета;
**** Създават се нови възможности - вкл. и за разпоредители с бюджета и общините) да емитират дългове (да заборчляват). При това тези дългове - например на министерствата и др. няма да подлежат на одобрение от парламента. Общините ще могат да вземат дългосрочни заеми и за текущи разходи, което досега беше забранено.
**** Създава се възможността министерствата и др. органи пряко да финансират бюджети на общините по делегирани им от държавата дейности;
**** Увеличават се прерогативите на правителството да коригира бюджета на съдебната власт;
**** Намалява се прозрачността на различните бюджети (републикански, общински, на първостепенни разпоределители, като се прибавя думичката ОСНОВНИ към термина "бюджетни взаимоотношения".
**** С промени в редица членове на закона и десетина нови члена се осигуряват по-широки възможности на МФ да събере вземанията си от фалирали банки, такива с отнет лиценз, поставени под особен надзор или в процес на преструктуриране;
**** Наред с това е предвидено по решение на правителството да се придобиват различни финансови активи (вкл. например и затруднени или фалиращи банки), да се правят гаранции и депозити за инвестиционни проекти, без разхода на тези средства да подлежи на контрол от парламента
Тази статистика отчита банковите сметки..Да не би статистиката за безработицата и заплатите да са много по- точни..
Всяка баба ли хвърля злато и пари на измамниците..Има много хора, които нямат пари и за погребение..
Близо 70% от българите нямат спестявания, според проучване на Провидент файненшъл България и GFK...
Бабите нямат депозити/сметки, но това не им пречи да хвърлят злато и 10к++ лева през терасата на "инспектор", който да лови ало-измамници. Много хора нямат доверие на никого и нищо, затова и парите под матрака. Отделно ако отчетем процента на хора със собствено жилище... Тази статистика не отчита националните специфики
Свободни размисли по последното интервю на Николай Василев. Можеше и в темата за Експат ETF-а, но ми се струва, че за тук са по-подходящи.
Дали София ще се превърне във финансов център на Източна Европа? Не. Колкото имаме потенциал да бъдем енергиен хъб, толкова можем да бъдем политически център, толкова можем да бъдем и финансова столица на региона. Най-малкото индустрията няма нужда от още финансови столици в Европа в истинския смисъл на думата. А това, че теоретично можем да структурираме няколко инвестиционни продукта "за износ" няма да ни направи никаква столица. Важно е вече да се каже, че Румъния са с доста гърди напред. Това, че нямат локално базиран ETF не означава, че чуждите инвеститори нямат достъп до румънски акции например. Като Frontier Market румънците са включени в няколко ETF-a, макар и с почти пренебрежимо тегло. Това идва да покаже, че световната инвестиционна общност няма интерес към региона. Тук няма нито горещи, нито умни, нито никакви пари. Единствено Полша представлява някакъв интерес, но тя си е включена в Emerging Markets индексите и си присъства на инвестиционния пазар отново с относително скромен дял. И най-вече не се води в Източна Европа.
Тези размисли не означават, че ETF-и върху пазарите от ЦИЕ нямат да имат свой успех. Колкото по-малък е пазарът, толкова по-значими биха били подобни фондове. Щастливи сме, че фондът върху SOFIX тръгна и всички се надяваме, че чрез него ще се отпуши тръбата за чуждите инвестиции у нас. Двете интервюта от партньорите в Експат в последните дни, празните обороти с неликвидни компании през август и други малки детайли ми подсказват, че фурната е пусната, тоест "пече се новина".
Другото, на което искам да обърна внимание е безмисленото миене на ръце с държавата. Еми ето, пусна се програма за ваучери за IPO. Очаквам възползвалите се от програмата компании да бъдат между нула и една. Какво повече да се направи? Дялове от държавни дружества. Еми ето ги електроразпределителните дружества на борсата. Нито са ликвидни, нито предизвикват интерес. А държавата не разполага с нищо друго интересно. Наскоро имаше търгове за миноритарни дялове. Пълна скръб! Всичко смислено отдавна е приватизирано и или е свалено от търговия (Солвей Соди примерно), или е на скрап (Кремиковци).
Единственото, с което държавата реално може да помогне, е законодателна инициатива на европейско ниво. Изглежда странно, че в рамките на ЕС няма достатъчна интеграция между държавите по отношение на финансовите услуги, в това число и на клиъринга. Сега със задаващия се Брексит се отваря възможност за централизация на този процес в Euroclear, който евентуално да бъде заставен да извършва клиъринг и сетълмент на финансови инструменти от всички страни-членки. Проблемът е, че нямаме никаква политическа тежест или лостове за влияние.
София може да бъде финансов център само под формата на аутсорс на финансови услуги. Дали ни се иска или не, там ни е силата и то не заради кой знае какви специфични предимства, а заради евтината работна ръка. Ако Експат може да управлява нечии международни портфейли от София, супер. Ако някой може да обслужва някаква функция на големите хеджфондове на преференциална цена - екстра. Но да се заблуждаваме, че лимитираният потенциал на БФБ може да бъде надскочен е леко наивно.
Усилията на Експат са похвални, няма спор. Заеха хората ниша, където е имало все пак място за поне един играч. Вероятно и максимум за един, защото ако бизнесът е толкова печеливш, ще се появи конкурент, което по моя оценка е малко вероятно. За индивидуалния инвеститор, а и за пазара като цяло е важен шумът, който фондът върху SOFIX създаде. Едва ли някой може да се оплаче от резултатите си на БФБ напоследък. Истинската полза от развитието на капиталовия пазар обаче ще дойде, когато и ако компаниите в него бъдат принудени и започнат да спазват световните стандарти за корпоративно управление и отчетност. Това вече би донесло хубави неща на България и, без да сме някаква кой знае каква финансова столица, ще усетим малко повече полза от пазарната икономика.
Коментар