Първоначално изпратено от Иван Петкандраганов
Разгледай мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Биодит АД (BDT)
Collapse
X
-
Първоначално изпратено от 4i4o mitko Разгледай мнение
- - - - - - - -
Освен това ми се струва, че още е рано и не сте настъпили мотиките пробив на системата и национална сигурност.
Между другото май зърнах из нетя нещо като топла връзка по финансова линия между Биодит и групата Инвестор. (Поправка! Май беше единия от фондовете които са зад гърба на, а не самия Биодит)
Dew diligence
В другата тема не те каня, тя е тюрлюгювеч.Last edited by Иван Петкандраганов; 29.12.2020, 07:48.
Коментар
-
Ето и моите въпроси/коментари към момента с риск да бъда игнориран:
1. Можете ли да споделите цифрите за последните 3 години (2018, 2019, 2020) за: брой хотели, които са ви клиенти за всяка година, общ брой стаи, %България и % Испания. От постовете разбирам, че имате 14 участия в изложения през 2017-2018. Тоест ако за 2018 няма някакво избухване, то такова би трябвало да се вижда за 2019. Разбирам, че 2020 изобщо не е меродавна, но от постовете ви забелязах, че почти сте запазили приходите, и би било интересно да ги видим нагледно.
2. Има ли промени в бизнес модела ви? Бях останал с впечатление, че ви се плаща на нощувка, тоест когато оборудваната стая е заета. В този случай риска изцяло се поема от вас. От последните постове забелязвам, че говорите за фиксирани месечни абонаменти.
3. Когато говорим за 5+5, разбирам, че имаме вид rent-to-own, но какво става след 5г срок? Системата вече е на хотела. Задължителна ли е подмяната с нов договор? Или предлагате някаква по-ниска абонаментна такса за поддръжка на вече инсталираната система?
4. Можете ли да споделите някакъв ориентир за рентабилността на така изложения бизнес модел? Тоест, ако да речем системата за един хотел струва Х лева, какъв процент overhead от Х предвиждате за подизпълнителя за инсталацията и? Какъв % от тази начална (upfront) инвестиция се поема от хотела или хотела просто заплаща месечни вноски в последствие, а вие поемате цялата начална инвестиция? Какъв % от Х заплащате на подизпълнителя за поддръжка на системата през този 5-годишен период? Какъв % от Х са приходите от абонамента годишно?
5. Как действате при дефектни бройки? Подизпълнителя ги сменя, вие какво правите с дефекта?
6. Имате ли специфична цел за парите събрани от ИПОто? Или ще се позлват за покриване на оперативните разходи за следващите 1-3 години докато приходите не изравнят разходите?
7. Свързано с 4, знам, че имате изработени системи в наличност, и все пак за колко обекта биха били достатъчни? Въпросът е породен по-скоро с идеята да се прецени нуждата от допълнително финансиране особено при сериозни договори, за които вие просто нямате необходимия ресурс за да започнете на този етап.
8. В документите чета нещо от типа на 460 000 лв общо използвани за НИРД. Това включва ли заплатите на разработчиците?
9. Радвам се да видя намаление на персонала. Лично за мен цифрите за брой на персонала от 2017 и 2018 са плашещо високи. Въпросите са малко лични, предполагам, че няма да отговорите и ще ви разбера и все пак: Назначавали ли сте преки членове на семейството ви в компанията? Ако отговорът е да, къде са те след намалението на персонала? Каква част от времето в една година прекарвате в Испания?
10. Споменахте, че вие и борда не получавате възнаграждения. Това е една от новите промени от 2020г предполагам? Защото ясно си спомням от предния ми анализ, че коментирах цифрите. Порових специално да не съм се объркал, страница 13 в отчета за 2019г, "Възнаграждения на СД", грубо по 20к на член на борда (общо 4) годишно, за компания получила 3млн финансиране и реализираща 500-600к загуби годишно.
11. Патента. Разбирам защо игнорирате въпроса за оценката, но това ще изясни много въпроси. Поне за мен е голям минус факта, че държите да запазите тази оценка на компанията на всяка цена благодарение на патента формиращ над 60% от нея. Затова не ви допуснаха на БФБ. стр. 79 от актуализирания документ за допускане до BEAM ясно показва, че пак не амортизирате нематериалните активи. Последно, апортната вноска/оценката за полезен модел ли е или за ноу хау? Ако е за полезен модел, трябва да вкарате поне 30% амортизация към момента. Ако е за ноу-хау не разбирам КФН при предишния ви опит. Ако оценката е била базирана на очаквана заявка за международен патент нещата излизат от контрол.
Последни коментари. Харесвам решенията ви, харесвам новите насоки и виждам хляб в някои от тях. Но продължавам да смятам, че основното ви предимство е само времето. Имате готова система, смея да твърдя доста добра и иновативна, представена е 2017-2018. Озадачен съм защо няма ръст през 2019. Основния риск е, че не виждам друго предимство. Патента, макар и да формира 60% от оценката ви, е само за БГ и няма никаква защита навън. Имате промяна в бизнес плана. Ако преди би било лудост за хотел да не ви използва понеже поемате целия риск, то сега нещата не са толкова интересни. Само време. И не съм съгласен, че конкурент ще има нужда от 2-3 години за да влезе. Освен това ми се струва, че още е рано и не сте настъпили мотиките пробив на системата и национална сигурност.
- 7 Харесвания
Коментар
-
Първоначално изпратено от bertram Разгледай мнениеНужно ли е човек, който иска да се верифицира в някое от приложенията на биодит да допира датчика с пръст. Според мен вратите пред технолигята са милионо, но в момента предвид на усложнената от вируса ситуация в света всичко що е натискано и допирано се гледа като място за предаване на вируси и микроби. Това разбира се ще отмине, но ако има и безконтактни датчици ще е много яко.
поздрави
Да, във всички решения, които сме разработили досега е необходимо физически да се докосне сензора. Самото разчитане става за 0.6 секунди.!
Според всички проучвания, които излязоха през последните месеци, от най-често докосваните ежедневно повърхности, на последно място като риск от предаване на микроби са биометричните сензори. Причината е, че се докосва много малка площ и времето е под една секунда.
Но независимо от това, както и Вие споменавате, важно е възприятието на хората.
Затова след, като възникна ситуацията с Ковид19, двете основни неща, върху които се фокусирахме бяха значително намаляване на разходната част ( 71% за 2020 ), което да помогне на компанията да спре да гори пари и по-бързо да излезе на печалба и "анти-Ковид" решение.
Прототипа ни, на хотелското решение вече е готов и ще започнем да го интегрираме при всеки следващ хотел, които оборудваме.
За да не звучи голослвоно прикачам и снимка. Надявам се да не е против правилата на форума.
След всяко докосване на сензора за отваряне на вратата, автоматично се включва UV сензор за дезинфекция!
Отделно от това, стартирахме и разработка на ново решение touchless, което ще позволи на всички потребители да могат да използват решенията без да е неoбходимо докосване.
P.S. в допълнеие искам да споделя, че от 18 500 гости почивали в хотелите това лято, които сме оборудвали не е имало хора, които да откажат да изолзват системата, защото се притесняват от заразяване.
Поздрави,Last edited by Julian Sofroniev; 28.12.2020, 18:31.
- 1 like
Коментар
-
Нужно ли е човек, който иска да се верифицира в някое от приложенията на биодит да допира датчика с пръст. Според мен вратите пред технолигята са милионо, но в момента предвид на усложнената от вируса ситуация в света всичко що е натискано и допирано се гледа като място за предаване на вируси и микроби. Това разбира се ще отмине, но ако има и безконтактни датчици ще е много яко.
поздравитова мнение не е препоръка за покупка или продажба на акции
- 1 like
Коментар
-
Първоначално изпратено от orchis Разгледай мнениеЗдравейте,
Може ли малко подробности по оперирането на продуктите? Назад в темата е споменато че ще се разчита на подизпълнители за инсталация и поддръжка. Може ли повече конкретика. Кои са фирмите? Колко излиза оборудването и обслужването на един хотел/фирма? Има ли система за регистриране на инциденти? Колко хора се занимават с подръжката в момента? Колко ще са след 5 години?
Поздрави.
Да, следвайки плана ни за развитие, целта ни е да запазим максимален фокус върху развойната дейност ( което има висока добавена стойност и марж) и да аутсорснем инсталциите и подръжката ( по-нисък марж ). Също така, работим по изграждане на партньорска мрежа, която да ни помогне да скалираме по-бързо продажбите. Тази година подписахме договори за партньорство със "ВИП секюрити", "Теленор", "Алокор", "Секюрити алианс", ТБС" и четири регионални инсталаторски компании.
Биснес модела ни за продажба в хотелите е на абонаментен месечен принцип и се заплаща за години напред. Цената е в зависимост от няколко различни фактора. Цената се надгражда при желание от страна на хотела да използва допълнителни функционалности. Заетоста няма отношение.
Системата ни за Управление на работното време за малки и средни фирми е 39.90лв/месец.
Имаме и enterprise решения, но там всичко с строго индивидуално в зависимост от къстъмизациите.
Да, имаме система, в която се регистрират всички запитвания/инциденти.
В момента за над 50 клиента( 100 обекта ) в България отговаря един човек, като паралелно с това извършва предварителни огледи на нови клиенти. В над 95% от случаите, когато е необходим някакъв съпорт от наша страна, той се извършва дистанционно ( имаме изградена процес за това ).
Поздрави,
- 1 like
Коментар
-
Първоначално изпратено от Julian Sofroniev Разгледай мнение
Здравейте!
Не е и никога няма да бъде. Дори 25 години, след навлизането на магнитните и след това RFID карти ( те не станаха доминираща технология ), все още масово се използват ключове и кодове и не визирам само в хотелския бранш.
Мога да обясня надълго и широко защо, но само, ще предизвикам един напълно безмислен спор с някои от участниците във форума.
Независимо, какъв метод за контрол на достъп се използва, стандартите в хотелската индустрия изискват да има втори метод за отключване ( emergency ). Затова, както бравите със картови системи имат опция за ключ, така и нашето решение е със вградена опция за ключ.
Относно процента на потребителите, които не биха се съгласили да използват пръста си, ще кажа. че това е остаряло схващане. Над 90% от хората вече масово използват мобилни телефони със пръстов отпечатък или лицево разпознаване.
За да не звучи голословно, ще дам и малко реални цифри:
- 9 000 посетители - 22 е предоставен ключ
- 44 000 посетители - 7 е предоставен ключ
В първия пример, 18 посетители са били над 70 години. В случаите, когато посетителите са над определена възраст, обучаваме персонала на хотела да има дава ключове за достъп
Във втория 3 посетители са били руснаци, а 4 румънци. Останалите 43 993 са основно англичани и германци.
По официална статистика, по-малко от 5% са хората, които не биха използвали пръста си за различни биометрични приложения.
P.S и едно кратко отклонение. Риска да се използва телефон с който да се командва/управлява друго независимо устройство, е не в това че имаш n на броя пароли и само ти можеш да го използваш, а това, че управлението се случва през bluetooth & wifi network и пробива се извършва, като се прихване сигнала на комуникацията. Ако Ви е интересно, колко лесно става това, може да се поровите в някои руски сайтове и срешу 500$ да имате джаджа с която и Вие да го правите. Също, така може да питате някой ако имате полицай познат, дали колите се крадат със фалшиви ключове или със прихващане на сигнала на ключа на собственика.
Може да се поровите в нета и да намерите статия, за хотел в Швейцария използващ mobili key, чиято система е хакната от хакери и за да бъде отблокирана е трябвало да се плати в Bitcoin.
Картите, ключовете, кодовете са отживелица на миналия Век. В 21 Век, всичко вече се извършва, чрез Биометрия ( отключване на тел, банкови транзакции, стартиране на МПС, преминаване на летище, регистрация в болница и т.н ) независимо дали пръстова, лицева и т.н. Вече не говорим просто за отключване на врата или телефон, говорим за Идентификация и IoT.
В Корея и Япония дори шкафчетата за багаж в метрото са с биометрични ключалки........
Поздрави,
Коментар
-
Първоначално изпратено от Julian Sofroniev Разгледай мнение
Здравейте!
Не е и никога няма да бъде. Дори 25 години, след навлизането на магнитните и след това RFID карти ( те не станаха доминираща технология ), все още масово се използват ключове и кодове и не визирам само в хотелския бранш.
Мога да обясня надълго и широко защо, но само, ще предизвикам един напълно безмислен спор с някои от участниците във форума.
Независимо, какъв метод за контрол на достъп се използва, стандартите в хотелската индустрия изискват да има втори метод за отключване ( emergency ). Затова, както бравите със картови системи имат опция за ключ, така и нашето решение е със вградена опция за ключ.
Относно процента на потребителите, които не биха се съгласили да използват пръста си, ще кажа. че това е остаряло схващане. Над 90% от хората вече масово използват мобилни телефони със пръстов отпечатък или лицево разпознаване.
За да не звучи голословно, ще дам и малко реални цифри:
- 9 000 посетители - 22 е предоставен ключ
- 44 000 посетители - 7 е предоставен ключ
В първия пример, 18 посетители са били над 70 години. В случаите, когато посетителите са над определена възраст, обучаваме персонала на хотела да има дава ключове за достъп
Във втория 3 посетители са били руснаци, а 4 румънци. Останалите 43 993 са основно англичани и германци.
По официална статистика, по-малко от 5% са хората, които не биха използвали пръста си за различни биометрични приложения.
P.S и едно кратко отклонение. Риска да се използва телефон с който да се командва/управлява друго независимо устройство, е не в това че имаш n на броя пароли и само ти можеш да го използваш, а това, че управлението се случва през bluetooth & wifi network и пробива се извършва, като се прихване сигнала на комуникацията. Ако Ви е интересно, колко лесно става това, може да се поровите в някои руски сайтове и срешу 500$ да имате джаджа с която и Вие да го правите. Също, така може да питате някой ако имате полицай познат, дали колите се крадат със фалшиви ключове или със прихващане на сигнала на ключа на собственика.
Може да се поровите в нета и да намерите статия, за хотел в Швейцария използващ mobili key, чиято система е хакната от хакери и за да бъде отблокирана е трябвало да се плати в Bitcoin.
Картите, ключовете, кодовете са отживелица на миналия Век. В 21 Век, всичко вече се извършва, чрез Биометрия ( отключване на тел, банкови транзакции, стартиране на МПС, преминаване на летище, регистрация в болница и т.н ) независимо дали пръстова, лицева и т.н. Вече не говорим просто за отключване на врата или телефон, говорим за Идентификация и IoT.
В Корея и Япония дори шкафчетата за багаж в метрото са с биометрични ключалки........
Поздрави,
Да, управлението е през блутут и уайфай, но какво ще да е вашето управление?
Всички ключалки са свързани с жици или през уайфай.
Може би ще ви е интересно да знаете че още преди повече от 25 години на новите тогава коли се използваха комуникации със т.нар. скачащ код. Седи руснака отстрани със скенера, а кода бяга.
Има една как да кажа - наука, нарича се ethical hacking. Там с няколко думи, може да се научи например как да се подсигури интранет от пробив. Също кое е приемливо и не от гледна точка на сигурността. Много е интересно.
Може би за отключване на телефон пръстов отпечатък е ок, но за повече от това според мен е неприемливо. Това е лично мнение де, а и все пак става въпрос за вземане на едни пари, което подкрепям.
Не спори с идиот (мурзилка)! Ще те смъкне на неговото ниво и ще те бие с опит.
Коментар
-
Първоначално изпратено от mpy_yordanov Разгледай мнение
тоест mobile key app е доминираща технология с примерно 99%? Дали аз ако съм хотелски собственик, ще искам да вземем полу-пръстов отпечатък на посетителите, при положение, че доколкото виждаме, поне 33% са "не по врат, а по шия". Те му викат "пандемия", той отрича. Те му казват "не Ви пръскат със самолети", той пак отрича. И тези 33% влизат в хотела, рецепционистът им казва, "дай палеца" и клиента "вие луд ли сте?, осигурете алтернативен канал веднага или ви съдя за лични данни, дрън дрън, върнете ми парите, отказвам резервацията, като буквах не знаех, че ще продам и ДНК-то си". Е защо хотела да поддържа и магнитни карти и мобилен апп и вашата система. Защото чепатите хора са си там някъде, около 10-20 до 33%. Бройте го, че всички адвокати няма да си дадат палеца или който и да е пръст.
Въпросът е, където инсталирате, хотелиерът оставя ли си и "паралелна" система?
Вторият въпрос - в грешната пътека ли тичаме, ако има mobile key app? (с уточнението че часовниците на apple и т.н. май са водоустойчиви и можеш да си поеш в басейна и да плащаш с телефона, който е защитен с парола и дори да го откраднат, няма да злоупотребят". Примерно телефон може да има парола на дисплея, парола на всяко приложение и т.н. Дори да ти вземат телефона, няма шанс за злоупотреба, а и най-отпуснатият човек, си ходи с телефона, за да зяпа какво става на борсата или каквото и да е, вече сме малко като "многоклетъчно с едноклетъчно". Гейм овър.
Не е и никога няма да бъде. Дори 25 години, след навлизането на магнитните и след това RFID карти ( те не станаха доминираща технология ), все още масово се използват ключове и кодове и не визирам само в хотелския бранш.
Мога да обясня надълго и широко защо, но само, ще предизвикам един напълно безмислен спор с някои от участниците във форума.
Независимо, какъв метод за контрол на достъп се използва, стандартите в хотелската индустрия изискват да има втори метод за отключване ( emergency ). Затова, както бравите със картови системи имат опция за ключ, така и нашето решение е със вградена опция за ключ.
Относно процента на потребителите, които не биха се съгласили да използват пръста си, ще кажа. че това е остаряло схващане. Над 90% от хората вече масово използват мобилни телефони със пръстов отпечатък или лицево разпознаване.
За да не звучи голословно, ще дам и малко реални цифри:
- 9 000 посетители - 22 е предоставен ключ
- 44 000 посетители - 7 е предоставен ключ
В първия пример, 18 посетители са били над 70 години. В случаите, когато посетителите са над определена възраст, обучаваме персонала на хотела да има дава ключове за достъп
Във втория 3 посетители са били руснаци, а 4 румънци. Останалите 43 993 са основно англичани и германци.
По официална статистика, по-малко от 5% са хората, които не биха използвали пръста си за различни биометрични приложения.
P.S и едно кратко отклонение. Риска да се използва телефон с който да се командва/управлява друго независимо устройство, е не в това че имаш n на броя пароли и само ти можеш да го използваш, а това, че управлението се случва през bluetooth & wifi network и пробива се извършва, като се прихване сигнала на комуникацията. Ако Ви е интересно, колко лесно става това, може да се поровите в някои руски сайтове и срешу 500$ да имате джаджа с която и Вие да го правите. Също, така може да питате някой ако имате полицай познат, дали колите се крадат със фалшиви ключове или със прихващане на сигнала на ключа на собственика.
Може да се поровите в нета и да намерите статия, за хотел в Швейцария използващ mobili key, чиято система е хакната от хакери и за да бъде отблокирана е трябвало да се плати в Bitcoin.
Картите, ключовете, кодовете са отживелица на миналия Век. В 21 Век, всичко вече се извършва, чрез Биометрия ( отключване на тел, банкови транзакции, стартиране на МПС, преминаване на летище, регистрация в болница и т.н ) независимо дали пръстова, лицева и т.н. Вече не говорим просто за отключване на врата или телефон, говорим за Идентификация и IoT.
В Корея и Япония дори шкафчетата за багаж в метрото са с биометрични ключалки........
Поздрави,
- 2 Харесвания
Коментар
-
Първоначално изпратено от mpy_yordanov Разгледай мнение
тоест mobile key app е доминираща технология с примерно 99%? Дали аз ако съм хотелски собственик, ще искам да вземем полу-пръстов отпечатък на посетителите, при положение, че доколкото виждаме, поне 33% са "не по врат, а по шия". Те му викат "пандемия", той отрича. Те му казват "не Ви пръскат със самолети", той пак отрича. И тези 33% влизат в хотела, рецепционистът им казва, "дай палеца" и клиента "вие луд ли сте?, осигурете алтернативен канал веднага или ви съдя за лични данни, дрън дрън, върнете ми парите, отказвам резервацията, като буквах не знаех, че ще продам и ДНК-то си". Е защо хотела да поддържа и магнитни карти и мобилен апп и вашата система. Защото чепатите хора са си там някъде, около 10-20 до 33%. Бройте го, че всички адвокати няма да си дадат палеца или който и да е пръст.
Въпросът е, където инсталирате, хотелиерът оставя ли си и "паралелна" система?
Вторият въпрос - в грешната пътека ли тичаме, ако има mobile key app? (с уточнението че часовниците на apple и т.н. май са водоустойчиви и можеш да си поеш в басейна и да плащаш с телефона, който е защитен с парола и дори да го откраднат, няма да злоупотребят". Примерно телефон може да има парола на дисплея, парола на всяко приложение и т.н. Дори да ти вземат телефона, няма шанс за злоупотреба, а и най-отпуснатият човек, си ходи с телефона, за да зяпа какво става на борсата или каквото и да е, вече сме малко като "многоклетъчно с едноклетъчно". Гейм овър.
Има нещо по-важно. Пръстов отпечатък се приема като не сигурна защита. Отпечатъкът може да се открадне, пръстът може да се отреже...
За сигурна защита се приема пин. Това е положението.
Мобайл кий апп е също булет прууф.
Почти всички телефони имат сензор за отпечатък. Но не знам телефон който да се отключва само с отпечатък. Тоест, когато го рестартираш или затвориш с подходяща апликация винаги иска пин. Пръстовият отпечатък не е никаква сигурност. Такива системи се исползват от поне петнайсе години за работниците да се чекват кога влизат кога излизат. Но това е съвсем локално, всъщност тази кутия може да разпознае чий пръст е това, но тази машинка е стенд алоун, няма връзка с нищо извън нея. За такива приложения е било ОК преди много време. Вече не е, в големите компании тази работа става по добре изпитан начин - с карта която се хлъзва някъде.
За мен лично идеята с пръстов отпечатък е тъпа. Стара идея която не струва пукната пара.
Извинявам се за директният израз, но всеки може да си направи рисърч и да разбере сам.
ПП
Тази идея за пръстов отпечатък да се влезеш в хотелската стая ми звучи като идеята за една търбичка под мифката...
Не спори с идиот (мурзилка)! Ще те смъкне на неговото ниво и ще те бие с опит.
Коментар
-
Първоначално изпратено от Julian Sofroniev Разгледай мнениеСамо за сравнение, когато края на 2016 година получихме 1,5 млн финансиране от NEVEQ по същото време щатски стартъп получи милиони за разработка на mobille key app , за достъп до хотелски стаи. По технично подготвените знаят, че такава разработка отнема 4-6м и символична инвестиция за заплати на 2-3 разработчици. 12м по-късно, същата компания получи финансиране 80млн от венчър структурата на хотелска верига. Като изключим инвестираната сума ( която е по-голяма от всички направени инвестиции от VC funds в БГ за последните 10 години ), инвестицията беше придружена и от договор за оборудване на 30к стаи.
Въпросът е, където инсталирате, хотелиерът оставя ли си и "паралелна" система?
Вторият въпрос - в грешната пътека ли тичаме, ако има mobile key app? (с уточнението че часовниците на apple и т.н. май са водоустойчиви и можеш да си поеш в басейна и да плащаш с телефона, който е защитен с парола и дори да го откраднат, няма да злоупотребят". Примерно телефон може да има парола на дисплея, парола на всяко приложение и т.н. Дори да ти вземат телефона, няма шанс за злоупотреба, а и най-отпуснатият човек, си ходи с телефона, за да зяпа какво става на борсата или каквото и да е, вече сме малко като "многоклетъчно с едноклетъчно". Гейм овър.Last edited by mpy_yordanov; 26.12.2020, 23:49.
Коментар
-
Здравейте,
Може ли малко подробности по оперирането на продуктите? Назад в темата е споменато че ще се разчита на подизпълнители за инсталация и поддръжка. Може ли повече конкретика. Кои са фирмите? Колко излиза оборудването и обслужването на един хотел/фирма? Има ли система за регистриране на инциденти? Колко хора се занимават с подръжката в момента? Колко ще са след 5 години?
Поздрави.
Коментар
-
Първоначално изпратено от Иван Давидов Разгледай мнениеЗдравейте, г-н Софрониев,
Бих искал и аз да Ви задам няколко въпроса.
1. През последните няколко години персоналът в Биодит непрекъснато намалява и от 21 човека пада до 7 човека. По-конкретно, от 7 човека в сейлс, сега има един човек. Това е тенденцията за няколко години назад, много преди Ковид ситуацията да стане фактор. Въпросите ми са следните:
1.1. Защо сейлс екипът драстично намалява през годините?
1.2. Какви резултати очаквате да постигнете с един човек в сейлс, ако IPO-то е неуспешно?
1.3. Следвайки текущата тенденция, да очакваме ли след още 2-3 години персоналът да намалее до 3-4 човека?
2. Ако предположим, че 250К лева (колкото е минимумът, за да бъде успешно IPO-то) е сумата, която очертава границата между това Биодит да продължи да гори пари и Биодит да е сред финансово успешните лидери в биометричната индустрия, какво Ви спира Вие лично да подпомогнете развитието на Биодит с още малко пари?
3. Ако правилно се ориентирам, Биодит е назад с грубо казано 2.75 милиона лева. По груби сметки излиза, че за всеки платен лев акционерен капитал, след увеличението на капитала акционерите ще "получат" по около 80 стотинки, грубо сметнато, от които около 70 стотинки идват от оценката на Вашия патент. Отново казвам, че това са груби, закръглени сметки, по-скоро за ориентир.
3.1. След колко време очаквате Биодит да е не просто на печалба за съответната година, а заедно с натрупаната печалба за предходните години, Биодит да изчисти изгорените пари и да излезе на нулата?
3.2. След още колко години, след като изгорените пари вече са изчистени, очаквате натрупаната печалба да надвиши оценката на патента?
Всеки старъп преминава много бързо през различни етапи на развитие, които съответно изискват различен експертен персонал. В началото компанията има нужда само от инжинери развойна дейност, втори етап валидация на продукта, трети етап изграждане на търговски отдел, четвърти надгарждане на организационната структура, чрез акаунт мениджъри, project мениджъри и т.н. За всеки един от тези етапи са необходими различни кадри със различен профил.
1.1 След инвестицията от NEVEQ, 2017 и 2018 години трябваше да валидираме идеята/продукта и да получим обратна връзка от различни пазари/индустрии. За да направим това участвахме в 14-те най-голeми изложения за security & hospitality ( IFSEC London * 2, Security Essen * 2 , Hostelco Barcelona * 2, HIIP Madrid * 2 etc. ) в Европа. На три от водещите изложения, продуктите на компанията бях номинирани със 1 или 2 награда ( Best product innovative technology, Best product innovation ). Участието ни на всички тези изложения, изискваше да имаме екип, който да участва и представи продуктите на компанията. В различните периоди, това бяха между 5 и 8 човека и се справиха отлично.
- Биодит досега не е имал Търговски отдел. Дори човека, който споменавате, че сега е sales се занимава с Маркетинга в компанията, а не с продажби. Продажбите до момента са реализирани на база лични контакти и участия в изброените по-горе изложения. По време на участието на Hostelco Barcelona подписахме два договора, за хотели в Ибиза и на участието ни на HIIP Madrid подписахме договор за малък хотел в Мадрид. От участията ни на другите security изложения, имахме интерес за подписване на договори за партньорство със 18 комапнии от 12 държави.
- останалите намалени позиции са на хора, които бяха наети, за конкретни задачи - специалист сертификация на продукти и ISO, специалист по механика и хардуерен дизаайн, CFO и двама специалисти/инсталатори на решението ни за автомобилна сигурност.
- след, като съответните задачи бяха изпълнени, постепенно хората отговарящи за тях бяха освободени.
1.2 Не разглеждаме хипотеза в която IPO-to да е неуспешно. В предишните постове обясних, че през последните 12 месеца, компанията подписа договори за дистрибуция със няколко водещи компании в БГ ( мобилни оператори, security компании и инсталатори ). Ще може да се запознаете в детайли, по време на презентацията ни
1.3 Предполагам, че това е просто шега
2. Както е видно от документите ни, значителните разходи са намалени със 70% и в следващите 9-12м Биодит, ще престане да гори пари. Когато имаш технологична и по-специално инжинерингова компания, въпроса не е дали мога да я подкрепя с още 250к ( направих го от Март до сега, спарвка Док за допускане ), а да осигуриш гарантирано дългосрочно финансиране. В БГ имаме ангелско финансиране, seed stage, Seria A, но когато дойде момента компаниите да бъдат подкрепени за растеж и експанзия на чужди пазари, парите просто ги няма.
И апела ми, към всички участници в темата е да не да правим аналогии със няколко US unicors и как се случват нещата по филмите или в дебелите книги. В БГ действителноста е друга и трябва да се адаптираме да работим според нея. А тя е, че нямаме 30-40 годишен опит в стартъп развитието, нямаме стотиците милиарди под формата на Angels & VC investing, нямаме техните networks, нямаме за партньор/и ex Apple, Facebook или Google, нямаме дори единно говорящ пазар в Европа. Следователно, но можем да очакваме да имаме техните резултати и да ги даваме за пример, какво и как са постигнали, а ние в БГ за нищо не ставаме.
Само за сравнение, когато края на 2016 година получихме 1,5 млн финансиране от NEVEQ по същото време щатски стартъп получи милиони за разработка на mobille key app , за достъп до хотелски стаи. По технично подготвените знаят, че такава разработка отнема 4-6м и символична инвестиция за заплати на 2-3 разработчици. 12м по-късно, същата компания получи финансиране 80млн от венчър структурата на хотелска верига. Като изключим инвестираната сума ( която е по-голяма от всички направени инвестиции от VC funds в БГ за последните 10 години ), инвестицията беше придружена и от договор за оборудване на 30к стаи.
3.1 Очакванията ни са, че 2024 година ( заложено в плана ни ) печалбите, ще покрият натрупаната загуба
3.2 Трудно ми е да правя толкова точни прогнози. Все пак говорим за период от 4-5 години, а всички виждаме в какъв свят живеем последните 10 месеца и ще живеем от тук нататък и колко осезаемо се променя бизнеса.
Бизнесът ни е такъв, че дори само с подписването на един договор със по-голяма хотелска верига, печалбата ще надвиши оценката на Патента.
Надяавам се, че като изключим лиричното отклонеие ( което не беше свързано с Вашите въпроси, а по-скоро със всички участници във темата ) отговорих на поставените въпроси.
Поздрави,
- 4 Харесвания
Коментар
Коментар