If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Дано да си прав. Но от тези контакти, които съм имал с тях, съм се убедил, че тези хора не се спират пред нищо, когато става дума за популизъм. И как ще си търсиш правата? Като обявиш, че са те излъгали за пореден път ли?
Коментар
Negramoten
veren
Интересно колко ли са общо лихвоточките? Щом само тези хора с под 15 000 лв. собственост и купили жилище в рамките на 1 година са притежавали над 420 млн.
Коментар
Negramoten
veren
21.04.2005 13:17
Investor.bg: Близо 5 000 жилищно-спестовни влогове са компенсирани през 2004 г.
Компенсираните през 2004 г. жилищно-спестовни влогове са 4 823, като средната изплатена компенсация по един влог е 3 486,47 лева.
Това стана ясно от приетия днес от правителството отчет за дейността на Управителния съвет на Националния компенсационен жилищен фонд за 2004 г., съобщават от пресцентъра на Министерски съвет.
Първостепенният разпоредител - Министерският съвет, е превеждал ритмично средства на фонда, като общият размер на предоставената сума е 16 815 241 лева.
__________________________________________________ ________
Като се сметнат по 4 ст. за лихвоточка излизат 420 381 120 лихвоточки занулени за 2004г.
Както и средно на влог се падат по над 87 хил. лихвоточки.
Може и да си прав, драги Но има вероятност ти да грешиш. Времето ще покаже. Аз обаче съм от ония наивници дето без бой се не дават а иначе и без тези лихвоточки съм се оправял и занапред не ми пречи да се оправям. Обаче законопроекти се внесоха. Интервюта дават. Нали се сещаш ако не стане какъв калабалък ще настане. "Излъгаха хората за пореден път" - ще има отзвук . И с това присъединяване към Съюза и тяхната конституция ми се струва, че като нищо ще мога да си търся правата по законен път!
Айде жив и здрав да си!
Според мен това би трябвало да влезе в сила преди приемането ни в Евросъюза. Самият факт, че представители на НДСВ и БСП вкарват тези законопроекти трябва нещо да ти говори. Кой ще тръгне да гласува против? Че и мнозинство да са? Гледах интервю с Кръстьо Петков. Наистина има шанс законопроекта да мине до края на мандата на НДСВ.
Дръжте се братя и сестри. Малко остава!
Знаете ли дали може да се търси някаква компенсация за лихвочисла от влог, който е закрит през 1992 г., без лихвочислата да бъдат използвани по предназначение? Фигурирам във файла на ДСК с жилищноспестовни вложители към 31.12.1990 г., но сега нямам актуална книжка. Към кого мога да се обърна за консултация?
и колко "сръчно" е написано! По-сполучливо е и от предизборен плакат. Дали някой разумен човек, чакащ заслуженото си обезщетение за спестяваните години наред пари, ще повярва на евтиния популизъм на вносителите на законопроектите Антонина Бонева, Кръстьо Петков и сие. Не е честно "заиграването" с очакванията на спестителите! За краткия период преди изборите няма да има време да бъде разгледан и гласуван такъв законопроект. Но има предостатъчно време още някой законотворец, от още някоя парламентарна група да се изяви с още някой законопроект. "Сергията" е отворена, "купуването" на гласове започна, а както се вижда има и "наддаване".
Прагматичните германци казват, че спестените в банка пари са спестени радости и удоволствия на човек. Годините минават, а никой държавник не се сеща да върне радостта и удоволствието чрез едно справедливо индексиране, не УТРЕ, не ВДРУГИДЕН, не следващия мандат, а СЕГА! Няма ВРЕМЕ!
Този път вносител е Кръстьо Петков.
Ето какво предлага.
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни спестовни влогове
§1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Текстът на чл. 1 става ал. 1 и се изменя по следния начин:
“Чл. 1. (1) Този закон определя условията и реда за пълно финансово обезщетяване на граждани, притежаващи жилищно – спестовни влогове в ДСК към 31 декември 1990 г., както и лицата, изпълнили задълженията си по Постановление № 70 на Министерския съвет от 1980 г. за подобряване на условията за подготовка и реализация на младежта.”
2. Създава се нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Право на обезщетение имат всички граждани, отговарящи на условията по ал. 1 и не са придобили жилище по реда на този закон и на Постановление № 70 на Министерския съвет от 1980 г. за подобряване на условията за подготовка и реализация на младежта.”
§2. Чл. 2 се отменя.
§3. Текста на чл. 3 става чл. 2 и се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 1 се изменя така:
“Чл. 2. (1) Гражданите, отговарящи на условията по чл. 1се подреждат в общ списък по време на престояване на жилищно – спестовните им влогове в ДСК към 31 декември 1990 г.
2. Ал. 2 се изменя така:
“(2) Гражданите, изпълнили задълженията си по Постановление № 70 на Министерския съвет от 1980 г. и не са получили жилища, се обособяват в отделен списък, извън този по ал. 1. Подреждането им става по времето на сключване на договора и изпълнение на задълженията по него.
3. Ал. 3 придобива следното съдържание:
“(3) Подреждането в списъка по ал. 1 се извършва чрез еднократно тиражиране от ДСК според спестовните числа, с което се отчита времето на престояване и размерът на сумата по влога към 31 декември 1990 г..”
4. Ал. 4 се отменя.
§4. Чл. 4 става чл. 3.
§5. Чл. 6 става чл. 5 и се правят следните изменения:
1. ал. 1, т. 2 се отменя.
§6. Чл. 7 става чл. 6 и се правят следните изменения:
1. В ал. 2 се правят следните изменения:
“(2) Размерът на левовия индекс на спестовното число се определя от Управителния съвет на Националния компенсационен жилищен фонд и не може да бъде под 1 лв. за една лихвоточка, като се вземат предвид следните фактори:”
2. В ал. 2, т. 2 се отменя.
3. Създава се нова алинея 4 със следното съдържание:
“(4) Изчислените и дължими от Националния компенсационен фонд суми, заедно със законната лихва се изплащат по банков път на вложителите по техните лични влогонабирателни сметки или по други, посочени от тях банкови сметки. Всички разходи по прехвърлянето на сумите са за сметка на Националния компенсационен фонд.”
§7. Чл. 8 става чл. 7.
§8. Чл. 9 става чл. 8 и се изменя по следния начин:
В т. 2 думите “съгласно ал. 2 на чл. 7” се заличават.
§9. В Допълнителните разпоредби се правят следните изменения:
1. Параграф 2 се отменя.
2. В § 3, ал. 4, 5 и 6 се изменят така:
“(4) Общинските жилища, предназначени за продажба на правоимащите по този закон, се продават по цени, определени от общинския съвет.
(5) Граждани, правоимащи по смисъла на Постановление № 70 на Министерския съвет от 1980 г. за подобряване на условията за подготовка и реализация на младежта, могат да закупят общинско жилище, като заплатят 50 на сто от пазарната му цена.
(6) Разликата от продажната цена до фактическата строителна стойност на общинското жилище по ал. 5се поема от общината инвеститор.”
3. Параграф 5 се изменя така:
“§ 5. Общинските съвети предоставят на правоимащите по този закон урегулирани поземлени имоти за жилищно строителство и определят тяхната цена.”
§10. Параграф 9 от Заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни спестовни влогове се отменя.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§11. Навсякъде в закона думите “Държавна спестовна каса” се заменят с “Банка ДСК АД”.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§12. Параграф 9 от Заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни спестовни влогове се изменя по следния начин:
“§ 9. (1) Гражданите, включени в списъците по чл. 2 от закона, могат да поискат определените им към 31 декември 1990 г. спестовни числа да се преобразуват в жилищни компенсаторни записи.”
§13. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.
Народен представител:
Кръстьо Петков
М О Т И В И
към Закона за изменение и допълнение на Закона за уреждане на жилищните въпроси на граждани с многогодишни спестовни влогове
С предходните изменения на закона не се решаваха реално проблемите на хората с многогодишни жилищни спестовни влогове в Банка ДСК АД, правоприемник на ДСК. Те и досега си остават ощетени от държавата, затова че тя нито им е върнала парите, нито ги е снабдила със жилища. Затова е нужна коренна промяна на цялата философия и целта на закона, а именно – или снабдяване на тези граждани с жилища, или пълното им обезщетяване от държавата с реални пари или с компесаторни инструменти, заедно със законната лихва оттогава, когато е бил открит влогът.
Предлага се единственото условие за възникване на право на обезщетение по този закон да бъде наличието на многогодишен жилищноспестовен влог в Банка ДСК АД. Отпадането на критерия “доказана жилищна нужда” е предизвикано от простия факт, че оттогава за повечето вложители са изминали повече от 25-30 години и е напълно възможно някои от тях да са придобили собствено жилище по друг правен способ, което обаче в никакъв случай не е достатъчно правно основание да загубят правата си, респективно парите, си по този закон.
Премахват се някои други критерии (като например да нямат имущество над 15 хил. лв.), на които трябва да отговарят гражданите с многогодишни жилищни спестовни влогове, които на практика в значителна степен биха ограничили правото им на пълно обезщетяване.
С проекта е отстранена и още една несправедливост в закона – всички вложители имат равни права и възможности за участие в системата на обезщетяване, без значение кога (като време) е открит влогът. Единственият критерии е включването в един от двата списъка по чл. 2 (досега чл. 3) като единствено е запазено условието списъците да започват с тези граждани, чиито влогове са престояли най – дълго до пълно изчерпване на правоимащите.
Въвежда се минималния левов индекс като твърда величина за една лихвоточка, който съответно не може да бъде под 1.00 лев за една лихвоточка. Това ще е базата, над която ще се начисляват лихви до достигане на пълния размер на обезщетението. Премахнат е и критерият размерът на левовия индекс за една лихвоточка да зависи от местонахождението на имота.
Най-важното изменение, което се предлага, е, че дължимите от Националния компенсационен фонд суми, заедно със законната лихва ще се изплащат по банков път на вложителите по техните лични влогонабирателни сметки или по други, посочени от тях банкови сметки. Освен това всички разходи, като такси и комисионни по прехвърлянето на сумите ще бъдат за сметка на Националния компенсационен фонд, което е едно наистина справедливо решение на въпроса.
Коментар