IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg
Контролен панел | Съобщения | Потребители | Търси
  • If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Съобщение

Collapse
No announcement yet.

За т.н.възобновяеми източници на енергия, колко са полезни?

Collapse
X
  • Филтър
  • Време
  • Покажи
Clear All
new posts

  • Преди 10-тина години ни уверяваха, че петрола свършва и щял да стане 200, после 500 и накрая 1000 долара за барел. Обаче реднеците взеха че измислиха фракинга и свалиха цената му на 50-70 долара.

    Сега ни казват че АЕЦ били много скъпи. Обаче па едни реднеци са решили да направят малки и евтини АЕЦ дето се строят бързо и евтино.

    https://www.npr.org/2019/05/08/72072...aper-and-safer

    Коментар


    • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

      Много хубава табличка си изнамерил. Тук се смята на година, а важни са и моментните стойности. Числото 22кВт на 100 км ми се вижда леко завишено за средно голям автомобил, но пък и от 2015г ефективността им се повиши. България за 2018-та е консумирала 34ТВч, а преди няколко години наистина е произвеждала 49ТВч, т.е имаме резерви дори и в намаляване на износа и излишни мощности.

      Хипотезата 100% е в далечното бъдеще. Прогноза има смисъл за 10 до 20 години напред. Това е като "Белене ще работи 60 години". А бе какво ще е като го направиш 2030-та + 60 = 2090-та година? Ние луди ли сме да си мислим, че 2090-та някой ще ни разреши да си бичим ток с Белене? Та какво означава 100% ел.коли? Кога ще достигнем 100% продажби, та после и всеки да си изхвърли 15-20 годишната кола?
      Вече отдавна го глътнаха тоя хап с ел. колите. По мои наблюдения сериозно поне от 2015г. Няма връщане назад.
      В момента VW правят огромна трансформация на няколко завода, за първата си линия от изцяло електрически коли през 2022. Пълна гама. Отделно пък Audi(работя за тях в момента и знам някои неща, които повечето хора не са и чували), които са също част от VW group, софтуера, който внедряват в двигателите е друга промяна, която изцяло ще промени бъдещето на колите. И не го правят само те вече.
      VW оглавяват класацията заедно с Тойота като най-големи производители на коли в света, т.е. трябват 1-2 десетилетия и почти всичко по улиците ще е електрически. Цените им падат. Дай малко време и на бай китаец да влезе в играта.
      Освен това компанията, която промени автомобилната индустрия - Тесла, тяхната политика беше много ясна, тръгват обратнопропорционално, не от долу нагоре, а от горе надолу. Първо спортни коли(Roadster), после бързи и луксозни седани(Model S), следващата стъпка разбира се е консуматорска кола(Model X), която средностатистическо семейство да може да си позволи(нещо между $30-50K). И накрая третата кола за масовия пазар - Model 3.
      Last edited by Kris_; 08.05.2019, 21:12.

      Коментар


      • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

        Не се ли усещаш как си осрал няколко теми? Мене ме остви, но хората са тук за да споделят някакви знания и положителни емоции, а не защото се интересуват колко си умен и какъв отличник си бил в някакво учебно заведение в Коми или в Сибир.
        За осорането - виж онзи в огледалото. А виж, положителни емоции, будиш. Смях.

        Коментар


        • Първоначално изпратено от Pyramid Разгледай мнение
          Ще ме прощаваш, ама си намерил кого да питаш
          Не се ли усещаш как си осрал няколко теми? Мене ме остви, но хората са тук за да споделят някакви знания и положителни емоции, а не защото се интересуват колко си умен и какъв отличник си бил в някакво учебно заведение в Коми или в Сибир.

          Коментар


          • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

            Никой не го интересува какво мислиш.

            Задал съм въпрос- колко часа работи една бройка панел/ перка в годината- искам число. Не искам кпд , не искам обяснения- искам число
            Ще ме прощаваш, ама си намерил кого да питаш

            Коментар


            • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

              Никой не го интересува какво мислиш.

              Задал съм въпрос- колко часа работи една бройка панел/ перка в годината- искам число. Не искам кпд , не искам обяснения- искам число
              България е разделена на три ветрови зони в зависимост от енергийния потенциал на вятърната енергия. Това зониране е направено на база измервания на средната скорост на вятъра на около 10 метра от земната повърхност. Тъй като мачтите вече се правят по-високи, а там средната скорост на вятъра е различна / расте с покачване на височината/ , това разпределение на ветровия потенциал може да претърпи промени.

              В първа зона средната скорост на вятъра е около 2 м/s като максимума е през зимата, а минимума е през есента. Във втората зона средната скорост на вятъра е от 2 м/s до 4 м/s. Пикът отново е през зимата, а най-ниските стойности са в края на лятото. Третата зона е със средна скорост на вятъра от 2 м/s до и над 6 м/s, която се счита за най-ефективна при изграждане на ветропаркове. Минимумът е през лятото, а най-високите стойности за през зимата. Тук обаче е характерен и ясно изразения денонощен ход на средната скорост на вятъра.

              Тя, макар и най-често използвана, не е водещият показател за определяне на подходящото място за изграждане на такива съоръжения. От значение е плътността на ветроенергиен поток. Той е най-голям по високите части на планините и в северното крайбрежие на Черно море.

              И накрая на въпроса ти - в трета зона, часовете със средна скорост на вятъра над 2 м/s са около 3500 - 4000, т.е. близо половин година. Съвсем малко от територията на Р България отговаря на изискванията за ефективна вятърна енергия.

              Сега следва и най-големия проблем. Значителна част от тази територия е разположена върху или в близост до миграционните пътища на птиците. Също така и до места, където гнездят редки видове.

              Преди изграждането на ветропарка на връх. Бузлуджа в местността Мъхченица гнездеше скален орел - изключително величествена птица. Красиво, но потайно животно, което не обича да нарушават уединението му. По тази причина гнездото му от години вече празно.


              Last edited by tnm; 08.05.2019, 17:29.
              Приятелството се състои от серия изловени и неизловени предателства !!!
              Мечо

              Коментар


              • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                Какви перкотурбини, бе? Ти разбираш ли какъв въпрос си задал? Човекът ти е писал за кпд на газови турбини 65 и ти го питаш колко часа през годината работят.

                Това за което питаш изобщо не се нарича кпд или efficiency, а "capacity factor" и за него е писано толкова много на интернет, че нямам никакво желание да ти отговарям. Пишеш "capacity factor", четеш и тогава се върни с безсмислените си въпроси ако нещо не си разбрал..
                Никой не го интересува какво мислиш.

                Задал съм въпрос- колко часа работи една бройка панел/ перка в годината- искам число. Не искам кпд , не искам обяснения- искам число
                Last edited by X_Y; 08.05.2019, 14:01.

                Коментар


                • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение

                  Ще ти напиша въпроса пак, защото го караш като отговор за краставицата- колко часа в годината работят перкопанелите- една бройка колко часа работи- с други думи колко е слънчевото греене - колко часа, в колко от тези часове може да се постигне рентабилност/ знаеш ли какво е това/

                  Колко е вятъра в българия и на кои места- колко перки могат да се сложат там, колко часа работи една перка/независимо от големината и/

                  Приемаме като банките че годината има 360 дни и 24 часа в денонощието. Все пак е форум и пишещите тук с прекалено малко изключения са лаици /смешници-професионални /и чешат клавиатурите. Съгласен съм и на по общи данни например един панел работи да кажем около 30% от времето в годината- или нещо от него род. След това може да продължим със сметките- колко струва и кога при сегашните цени би се избил. Да ти подскажа- в тубата има клипчета в които се говори колко произвежда един панел- да кажем 200 вата- не да ми цитираш данни на производителя- според него моята кола трябва да има консумация от 4,5 на 100, ама под 6,8 не съм виждал
                  Какви перкотурбини, бе? Ти разбираш ли какъв въпрос си задал? Човекът ти е писал за кпд на газови турбини 65 и ти го питаш колко часа през годината работят.

                  Това за което питаш изобщо не се нарича кпд или efficiency, а "capacity factor" и за него е писано толкова много на интернет, че нямам никакво желание да ти отговарям. Пишеш "capacity factor", четеш и тогава се върни с безсмислените си въпроси ако нещо не си разбрал..

                  Коментар


                  • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                    Това е много важен и много дълъг въпрос. Пък не ми се пише. В България дори и сред специалистите мнението за тях е крайно негативно и неграмотно. Защото не сме имали пазар на ток. Къде се правят пари? Където ги предлагат. Кой е скъпия ток - на газа, а не от АЕЦ-а. Значи по-лесни, надеждни и повече пари се правят от газов ТЕЦ, а не от АЕЦ. Газовият ТЕЦ има много предимства - евтин за направа във всякакви мащаби, близо до товара, и два часа да работи пак печели сигурно, най-добрата динамика, най-надеждния резерв (не ти трябва слънце и вятър, въглищата ти няма да замръзнат, и с него и без него все тая - а не като при АЕЦ като има авария и цялата държава трепери), сравнително екологичен, с малък риск за финансови и физически аварии, без дългосрочни несигурни прогнози ...

                    В САЩ работят доста защото и газа е евтин, естествено през деня, а не през нощта когато тока е супер евтин. Но българина ще се изненада колко много газ се гори за ток и в Турция 30% от тока, Гърция 27%, да не говорим за Италия 38% и Англия 43% ... надявам се, че обясних каквото мога с две думи.
                    Ще ти напиша въпроса пак, защото го караш като отговор за краставицата- колко часа в годината работят перкопанелите- една бройка колко часа работи- с други думи колко е слънчевото греене - колко часа, в колко от тези часове може да се постигне рентабилност/ знаеш ли какво е това/

                    Колко е вятъра в българия и на кои места- колко перки могат да се сложат там, колко часа работи една перка/независимо от големината и/

                    Приемаме като банките че годината има 360 дни и 24 часа в денонощието. Все пак е форум и пишещите тук с прекалено малко изключения са лаици /смешници-професионални /и чешат клавиатурите. Съгласен съм и на по общи данни например един панел работи да кажем около 30% от времето в годината- или нещо от него род. След това може да продължим със сметките- колко струва и кога при сегашните цени би се избил. Да ти подскажа- в тубата има клипчета в които се говори колко произвежда един панел- да кажем 200 вата- не да ми цитираш данни на производителя- според него моята кола трябва да има консумация от 4,5 на 100, ама под 6,8 не съм виждал

                    Коментар


                    • Първоначално изпратено от Tkilata Разгледай мнение
                      Germany Bulgaria
                      Total number of cars 44403124 3013863
                      Avg. km driven/year 20800 20800
                      Total km driven/year 9,23585E+11 62688350400
                      kWh consumed at 22kWh/100km 2,03189E+11 13791437088
                      GWh consumed/year 203188,6954 13791,43709
                      2015 total electricity generation, GWh 646900 49200
                      % increase in 2015 generation 31,40959892 28,0313762
                      Current installed capacity, GW 195 11,84
                      capacity factor for current installed capacity 37,8702728 47,43613476
                      New capacity needed at current capacity factor 61,2487179 3,318914942
                      New capacity needed at 30% capacity factor 77,31685518 5,247883215
                      New capacity needed at 100% capacity factor 23,19505656 1,574364964
                      % increase at installed capacity 30%cf 39,64966933 44,32333796
                      % increase at installed capacity 100%cf 11,8949008 13,29700139
                      П.С.
                      Наличните данни бяха старички, мисля повечето от около 2015г. освен това доста спекулативни, но ако някой има желание, може да вкара свои си данни и да си сметне.
                      Общо взето, в зависимост от това дали новите мощности ще са плътни, като ядрена енергия или вятър ги вей, като...соларките - ще са нужни между 15 и 50% повече мощности.
                      Много хубава табличка си изнамерил. Тук се смята на година, а важни са и моментните стойности. Числото 22кВт на 100 км ми се вижда леко завишено за средно голям автомобил, но пък и от 2015г ефективността им се повиши. България за 2018-та е консумирала 34ТВч, а преди няколко години наистина е произвеждала 49ТВч, т.е имаме резерви дори и в намаляване на износа и излишни мощности.

                      Хипотезата 100% е в далечното бъдеще. Прогноза има смисъл за 10 до 20 години напред. Това е като "Белене ще работи 60 години". А бе какво ще е като го направиш 2030-та + 60 = 2090-та година? Ние луди ли сме да си мислим, че 2090-та някой ще ни разреши да си бичим ток с Белене? Та какво означава 100% ел.коли? Кога ще достигнем 100% продажби, та после и всеки да си изхвърли 15-20 годишната кола?

                      Коментар


                      • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                        Интересна статия, не очаквах толкова сериозен отговор. Но има много малко числа в нея. Хайде да се хванем поне за това
                        "By comparison, because of a more temperate climate, California might require nearly 50 percent more electricity than it currently consumes if passenger vehicles in the state were fully electrified."

                        Значи дори според тях, в тежък щат, при ЦЯЛА електрификация на транспорта (за което е рано да мислиме) ще трябва едва 50% увеличение, което не е много за един грид. Това твърдение противоречи на всички други изводи които са излети в статията.


                        Хайде да направим пак ние малко сметки за България. Едно EV ако харчи 16кВч на 100км и приемем че за час изминава 100км ни трябвата 16КВ ако е в движение. За 1000 ще ни трябват 16МВ, а за 10,000 160МВ, което е все още нищо за мрежата ни
                        http://www.eso.bg/?did=36#%D0%A2%D0%...95%D0%95%D0%A1

                        Може да я натоварим дори утре с 50% без проблем за случая разгледан в Калифорния.
                        Няма откъде да взема данни колко коли се движат у нас в даден момент. Всички коли са към 4 милиона. Но 10,000 движещи се електромобила в един момент няма стигнем скоро. То направо няма смисъл да се прави нищо по въпроса отсега.

                        Ето статия която пасва пък с мойте сметки
                        https://money.bg/auto/elektromobilit...vniya-tok.html
                        Даже още една
                        https://www.investor.bg/novini/444/a...i-koli-259725/
                        Germany Bulgaria
                        Total number of cars 44403124 3013863
                        Avg. km driven/year 20800 20800
                        Total km driven/year 9,23585E+11 62688350400
                        kWh consumed at 22kWh/100km 2,03189E+11 13791437088
                        GWh consumed/year 203188,6954 13791,43709
                        2015 total electricity generation, GWh 646900 49200
                        % increase in 2015 generation 31,40959892 28,0313762
                        Current installed capacity, GW 195 11,84
                        capacity factor for current installed capacity 37,8702728 47,43613476
                        New capacity needed at current capacity factor 61,2487179 3,318914942
                        New capacity needed at 30% capacity factor 77,31685518 5,247883215
                        New capacity needed at 100% capacity factor 23,19505656 1,574364964
                        % increase at installed capacity 30%cf 39,64966933 44,32333796
                        % increase at installed capacity 100%cf 11,8949008 13,29700139
                        Преди около година нашите медии бяха подгонили един много известен български анализатор да даде мнение, колко ток ще харчим в България, ако автомобилите ни внезапно се превърнат в електрически. Идея си нямам, как точно внезапно го спохожда човек въпрос от медия и каква точно подготовка извършва преди отговора, но човека се изказа, че ни трябват 3-4 пъти повече мощности и че апокалипсиса идва.
                        Горната табличка е от тогава, за България е направена по подобие на тази, която открих в интернет (усмивка), направена за Германия.

                        П.С.
                        Наличните данни бяха старички, мисля повечето от около 2015г. освен това доста спекулативни, но ако някой има желание, може да вкара свои си данни и да си сметне.
                        Общо взето, в зависимост от това дали новите мощности ще са плътни, като ядрена енергия или вятър ги вей, като...соларките (с бакъп - газови централи) ще са нужни между 15 и 50% повече мощности.
                        Last edited by Tkilata; 08.05.2019, 11:47.

                        Коментар


                        • Първоначално изпратено от fon Разгледай мнение

                          Интересна статия, не очаквах толкова сериозен отговор. Но има много малко числа в нея. Хайде да се хванем поне за това
                          "By comparison, because of a more temperate climate, California might require nearly 50 percent more electricity than it currently consumes if passenger vehicles in the state were fully electrified."

                          Значи дори според тях, в тежък щат, при ЦЯЛА електрификация на транспорта (за което е рано да мислиме) ще трябва едва 50% увеличение, което не е много за един грид. Това твърдение противоречи на всички други изводи които са излети в статията.


                          Хайде да направим пак ние малко сметки за България. Едно EV ако харчи 16кВч на 100км и приемем че за час изминава 100км ни трябвата 16КВ ако е в движение. За 1000 ще ни трябват 16МВ, а за 10,000 160МВ, което е все още нищо за мрежата ни
                          http://www.eso.bg/?did=36#%D0%A2%D0%...95%D0%95%D0%A1

                          Може да я натоварим дори утре с 50% без проблем за случая разгледан в Калифорния.
                          Няма откъде да взема данни колко коли се движат у нас в даден момент. Всички коли са към 4 милиона. Но 10,000 движещи се електромобила в един момент няма стигнем скоро. То направо няма смисъл да се прави нищо по въпроса отсега.

                          Ето статия която пасва пък с мойте сметки
                          https://money.bg/auto/elektromobilit...vniya-tok.html
                          Даже още една
                          https://www.investor.bg/novini/444/a...i-koli-259725/
                          Можеш напкун.Зависи от много неща

                          Коментар


                          • Първоначално изпратено от v_tin Разгледай мнение
                            Колко часа работят през годината тези турбини?
                            Това е много важен и много дълъг въпрос. Пък не ми се пише. В България дори и сред специалистите мнението за тях е крайно негативно и неграмотно. Защото не сме имали пазар на ток. Къде се правят пари? Където ги предлагат. Кой е скъпия ток - на газа, а не от АЕЦ-а. Значи по-лесни, надеждни и повече пари се правят от газов ТЕЦ, а не от АЕЦ. Газовият ТЕЦ има много предимства - евтин за направа във всякакви мащаби, близо до товара, и два часа да работи пак печели сигурно, най-добрата динамика, най-надеждния резерв (не ти трябва слънце и вятър, въглищата ти няма да замръзнат, и с него и без него все тая - а не като при АЕЦ като има авария и цялата държава трепери), сравнително екологичен, с малък риск за финансови и физически аварии, без дългосрочни несигурни прогнози ...

                            В САЩ работят доста защото и газа е евтин, естествено през деня, а не през нощта когато тока е супер евтин. Но българина ще се изненада колко много газ се гори за ток и в Турция 30% от тока, Гърция 27%, да не говорим за Италия 38% и Англия 43% ... надявам се, че обясних каквото мога с две думи.

                            Коментар


                            • v_tin - няма как да го карам този нисан, нали трябва да тествам тези при толкова сериозна интервенция да поработят малко след нея и сериозни пари са платени за тях че да се изхвърлят. Преди две години познати ме поканиха да присъствам на проба на електрическо хеликоптерче направено в Азия с немски акумулатор от един институт в Германия и познай в много пъти по добра беше тази батерия от литиевата с клетки на панасоник и май не беше литиева. Немците са много напред според мен и просто не искат да се заяждат с енергийната мафия.
                              D.Y.F-091066

                              Коментар


                              • Първоначално изпратено от Kris_ Разгледай мнение
                                Много путинофили станахте не мога да смогна да Ви отговоря.
                                https://www.citylab.com/transportati...c-cars/577507/
                                Интересна статия, не очаквах толкова сериозен отговор. Но има много малко числа в нея. Хайде да се хванем поне за това
                                "By comparison, because of a more temperate climate, California might require nearly 50 percent more electricity than it currently consumes if passenger vehicles in the state were fully electrified."

                                Значи дори според тях, в тежък щат, при ЦЯЛА електрификация на транспорта (за което е рано да мислиме) ще трябва едва 50% увеличение, което не е много за един грид. Това твърдение противоречи на всички други изводи които са излети в статията.


                                Хайде да направим пак ние малко сметки за България. Едно EV ако харчи 16кВч на 100км и приемем че за час изминава 100км ни трябвата 16КВ ако е в движение. За 1000 ще ни трябват 16МВ, а за 10,000 160МВ, което е все още нищо за мрежата ни
                                http://www.eso.bg/?did=36#%D0%A2%D0%...95%D0%95%D0%A1

                                Може да я натоварим дори утре с 50% без проблем за случая разгледан в Калифорния.
                                Няма откъде да взема данни колко коли се движат у нас в даден момент. Всички коли са към 4 милиона. Но 10,000 движещи се електромобила в един момент няма стигнем скоро. То направо няма смисъл да се прави нищо по въпроса отсега.

                                Ето статия която пасва пък с мойте сметки
                                https://money.bg/auto/elektromobilit...vniya-tok.html
                                Даже още една
                                https://www.investor.bg/novini/444/a...i-koli-259725/

                                Коментар

                                Working...
                                X