Първоначално изпратено от satz
Ето кой е опявания от теб генерал.
ОТ ДОСИЕТО на МК. Александър Николаевич Харчевски, генерал-майор, е роден през 1950 г. в Черкаска област. Завършил е Харковското висше военно авиационно училище за пилоти и Военновъздушната академия им. Юрий Гагарин. От 1997 г. - началник на 4-ти център за бойно използване и преквалификация на летателния състав, от 2000 г. - началник на Липецкия гарнизон.
Той е един от водещите пилоти на руските ВВС. На международни състезания той проведе 49 тренировъчни битки с чуждестранни военни пилоти и не загуби нито една.
Точно преди 90 години - на 12 август 1912 г. - в структурата на Генералния щаб на Русия е създадено Въздухоплавателното съединение. Тази дата е официално установена като Ден на ВВС с указ на президента на Русия от 1997 г.
Който не е виждал на живо висшия пилотаж на бойните изтребители, е загубил много. Възхищението от това, което пилотите правят във въздуха, е сравнимо само с перфектните форми на самата авиационна технология. Никоя телевизионна камера не е в състояние да предаде напрежението, което цари на летището по време на изпълнението на поредния шеметен „барел“. Атмосферата буквално се разцепва от рева на двигателите - просто имайте време да обърнете глава...
Но дори сред малка кохорта от най-високите летателни професионалисти има асове, които цялата въздушна общност признава за най-добрите от най-добрите. Такъв ас, летец от Бога, е генерал Александър Харчевски - човекът, на когото бъдещият президент на Русия Владимир Путин повери живота си по време на полет през 2000 г. на изтребител до Чечня.
В навечерието на Деня на ВВС кореспондент на МК се срещна с генерал Харчевски и го помоли да разкаже подробности за сензационния полет на Владимир Путин, който беше подготвен в атмосфера на безпрецедентна секретност.
- Защо ви повериха да управлявате самолета, на който Владимир Путин прелетя над Грозни?
- Честно казано, не знам. Така е решило ръководството. Но началниците в армията не се допитват, а поставят задачи на своите подчинени, които те са длъжни да изпълняват.
- Кога разбрахте, че ще трябва да летите с Путин?
- Около 10 дни преди полета. И маршрутът беше неизвестен, дори не трябваше да кацам на непознато летище - след като обиколихме Чечения, аз и Владимир Владимирович се върнахме.
- Всички пилоти преминават медицински преглед преди полет. Путин не беше ли изключение?
- Да, всичко, което се изискваше в такива случаи, беше направено. Лекарите на президента не са открили медицински противопоказания за полета. Въпреки това, дори в полет той показа необходимата реакция и интелигентност. Трябва да се каже, че летенето на съвременни самолети изисква специално обучение и добра координация. Това явно отразява факта, че президентът е придобил достатъчно умения в любимия си спорт.
-Предадохте ли му кормилото?
- Предадох го. Мога само да похваля пилота Путин - бързо усвои пилотски умения. Първите движения бяха много внимателни и плавни. След това свикна и управляваше самолета по-уверено. Направо казано - на ниво кадет последна година в летателно училище. От него би станал страхотен пилот. Първото нещо, което Владимир Владимирович каза тогава, беше възхищение от това колко лесно се управлява бойният изтребител.
- Вие самият ли му предложихте да поеме кормилото или той поиска?
- Всичко стана някак спонтанно. Интересът на Путин към авиацията беше толкова голям, че да не му дадат възможност да управлява самолет като Су-27 беше просто непростимо. Не засякох времето, но му показах как се прави маневра от висшия пилотаж - "превъртане на цевта" (завъртане около оста си на 360 градуса), след което той я изпълняваше сам. Тогава той се изненада: „Наистина ли мога сам да направя „бъчва“?“ Между другото, беше абсолютно безопасно, тъй като вървяхме на голяма надморска височина, около 12 километра. А самият полет до Грозни и обратно до Краснодар отне 70 минути.
- Колко летателни часа са необходими на един пилот, за да поддържа форма?
- Получавам средно по 20-30 часа на година. Например един полет трае 6 минути, но ми удължава живота като пилот с 5-6 месеца. Мисля, че тези емоции помогнаха и на нашия президент в работата му - той вероятно никога не е изпитвал такъв адреналин.
- Говорихте ли нещо с президента по време на полета?
- Когато летяхме за Грозни, нямаше много разговори. Имах нужда от потвърждение за доброто здраве на такъв необичаен пътник, неговата толерантност към полета. Освен това по време на нашия полет имаше активен радиотрафик. Когато наближава Грозни, когато се открива наистина красива гледка към планините, президентът каза, че винаги е обичал да си почива на тези места, но сега бандитите бродят тук. На връщане си говорихме за авиационни проблеми. Разказах на Владимир Путин за нашия център и го поканих на нашия авиационен фестивал, за да види как работи фронтовата авиация.
- Не е трудно да си представите емоциите на човек, който за първи път се издигна в небето с боен самолет, но как реагира Путин, когато се върнахте?
- Когато слязохме от самолета, поздравих президента за полета и успешното овладяване на управлението на Су-27. Каза също, че съм негов довереник в района на Липецк. Владимир Путин беше изненадан от това съвпадение. Той ми благодари за полета и ми напомни да не забравя да му изпратя покана за партито във въздуха.
Коментар