В САЩ: Бебето им умря в болница, искат им четвърт милион долара.
Това е нелепата и тъжна история на едно нюйоркско семейство, загубило бебето си преди три години, няколко дни след раждането му. История, доказваща колко лесно можем да се озовем длъжници на застрахователна компания, когато липсва ясна договорка и съгласуване на сметките между клиент и застраховател. Нетипичен модел на действие, при който застраховател преследва пациент, за да си върне парите. Бретан Жиру Лейн ражда дъщеря си Александра няколко дни преди Коледа през 2018 г. Момиченцето се появило на бял свят близо 13 седмици преди термина и тежало едва 2 килограма. Първоначално Александра се развивала добре в интензивното отделение за новородени в нюйоркската болница Mount Sinai West. По думите на 35-годишната Лейн медицинските сестри описвали дъщеря ѝ като истинска рок звезда, защото се развивала чудесно и всичко с нея било наред. Но за нещастие след инфекция състоянието ѝ се влошило и мъничката Алекс починала рано сутринта на 15 януари на 25 дни. Веднага след смъртта на новороденото последвала вълна от малки рутинни медицински сметки от страна на неонатолози и педиатри. Миналото лято обаче изведнъж Лейн започнала да получава съобщения за събиране на дългове. В писмата, изпратени от здравното застрахователно дружество Cigna, където младата жена имала застраховка за бебето, се казвало, че дължи на застрахователя над 257 000 долара за сметките, които дружеството покрило за грижите на Александра, след като Лейн сменила застрахователя малко преди раждането, прехвърляйки се на друг здравен план – UnitedHealthcare. Лейн останала озадачена – именно на Cigna майката внесла първоначалната сума за грижите на бебето, като сметката впоследствие била платена на болницата. Оказало се обаче, че от дружеството надплатили на болницата допълнителна сума в размер от 257 000 долара. Същата сума обаче била преведена на сметката на болницата и от другата застрахователна фирма, към която Лейн се прехвърлила. Впоследствие станало ясно, че в болницата били вписани и двата застрахователни плана – този на Cigna - за покритие на грижите през декември 2018 г., и този на UnitedHealthcare – през януари 2019 г. Но Cigna случайно покрила цялата сметка, надплащайки 257 000 долара за грижите за бебето през януари, които трябвало да бъдат платени от UnitedHealthcare, както и се случило. От своя страна първите обаче се обърнали не към болницата за дължимата от нея сума, а към пациентката, която си и нямала ни най-малка представа, че дружеството действало автоматично и покрило остатъка от грижите, без нейно знание. „За тях това е просто бизнес, но за нас това означава непрекъснато да преживяваме травмата отново да преживяваме смъртта на дъщеричката ни“, споделя Клейтън Лейн - бащата на Александра и съпруг на Лейн. „Това означава и да се изправите пред заплахата от финансов крах. Толкова е несправедливо и вбесяващо", допълва още той пред „Ню Йорк Таймс“. Медицински експерти по фактурирането, които разгледали случая, го описват като спор между голяма болница и голям застраховател, при който пациентът се е озовал точно по средата. По нашенски му викаме „между чука и наковалнята“. Макар и според експерти подобни случаи да не са чести, те признават, че съществуват пропуски, касаещи предвиждането на подобни ситуации в американските здравни и застрахователни институции по отношение на финансовия аспект. Или с други думи казано, пациентите често нямат представа колко ще струват грижите за тях, докато сметката не се появи по пощата няколко месеца по-късно. В тази връзка в САЩ миналата година бе приет закон за забрана на подобни изненадващи уведомления, касаещи ценовия дълг от подобни медицински услуги. Той обаче ще влезе в сила през 2022 г. Семейство Лейн описват процеса на борба с изненадващата им сметка като силно разочароващ и травмиращ. Те са прекарали часове по телефона, изпращайки десетки имейли с жалби до регулаторните агенции. „Чувствам се толкова разочарована, че в страна като САЩ има болници, които не уведомяват навреме пациентите си за цените на услугите, които трябва да заплатят, а трябва да научаваме за тях по този шокиращ начин – нещо, което оказва тежко влияние не само върху нашето потенциално бъдеще, но и влива още повече болка в спомена за нашето дете.“ Сюзън Нул - медицински експерт по фактуриране от фирмата Systemedic Inc казва: „Понякога такива неща могат да бъдат направени с цел мотивиране на пациента да се свърже с болницата, за да изискат оттам средствата да бъдат върнати.“
Само за информация – към момента около 18% от американците имат непогасена сметка от болница, лекар или друг вид доставчик в здравната система.
Това е нелепата и тъжна история на едно нюйоркско семейство, загубило бебето си преди три години, няколко дни след раждането му. История, доказваща колко лесно можем да се озовем длъжници на застрахователна компания, когато липсва ясна договорка и съгласуване на сметките между клиент и застраховател. Нетипичен модел на действие, при който застраховател преследва пациент, за да си върне парите. Бретан Жиру Лейн ражда дъщеря си Александра няколко дни преди Коледа през 2018 г. Момиченцето се появило на бял свят близо 13 седмици преди термина и тежало едва 2 килограма. Първоначално Александра се развивала добре в интензивното отделение за новородени в нюйоркската болница Mount Sinai West. По думите на 35-годишната Лейн медицинските сестри описвали дъщеря ѝ като истинска рок звезда, защото се развивала чудесно и всичко с нея било наред. Но за нещастие след инфекция състоянието ѝ се влошило и мъничката Алекс починала рано сутринта на 15 януари на 25 дни. Веднага след смъртта на новороденото последвала вълна от малки рутинни медицински сметки от страна на неонатолози и педиатри. Миналото лято обаче изведнъж Лейн започнала да получава съобщения за събиране на дългове. В писмата, изпратени от здравното застрахователно дружество Cigna, където младата жена имала застраховка за бебето, се казвало, че дължи на застрахователя над 257 000 долара за сметките, които дружеството покрило за грижите на Александра, след като Лейн сменила застрахователя малко преди раждането, прехвърляйки се на друг здравен план – UnitedHealthcare. Лейн останала озадачена – именно на Cigna майката внесла първоначалната сума за грижите на бебето, като сметката впоследствие била платена на болницата. Оказало се обаче, че от дружеството надплатили на болницата допълнителна сума в размер от 257 000 долара. Същата сума обаче била преведена на сметката на болницата и от другата застрахователна фирма, към която Лейн се прехвърлила. Впоследствие станало ясно, че в болницата били вписани и двата застрахователни плана – този на Cigna - за покритие на грижите през декември 2018 г., и този на UnitedHealthcare – през януари 2019 г. Но Cigna случайно покрила цялата сметка, надплащайки 257 000 долара за грижите за бебето през януари, които трябвало да бъдат платени от UnitedHealthcare, както и се случило. От своя страна първите обаче се обърнали не към болницата за дължимата от нея сума, а към пациентката, която си и нямала ни най-малка представа, че дружеството действало автоматично и покрило остатъка от грижите, без нейно знание. „За тях това е просто бизнес, но за нас това означава непрекъснато да преживяваме травмата отново да преживяваме смъртта на дъщеричката ни“, споделя Клейтън Лейн - бащата на Александра и съпруг на Лейн. „Това означава и да се изправите пред заплахата от финансов крах. Толкова е несправедливо и вбесяващо", допълва още той пред „Ню Йорк Таймс“. Медицински експерти по фактурирането, които разгледали случая, го описват като спор между голяма болница и голям застраховател, при който пациентът се е озовал точно по средата. По нашенски му викаме „между чука и наковалнята“. Макар и според експерти подобни случаи да не са чести, те признават, че съществуват пропуски, касаещи предвиждането на подобни ситуации в американските здравни и застрахователни институции по отношение на финансовия аспект. Или с други думи казано, пациентите често нямат представа колко ще струват грижите за тях, докато сметката не се появи по пощата няколко месеца по-късно. В тази връзка в САЩ миналата година бе приет закон за забрана на подобни изненадващи уведомления, касаещи ценовия дълг от подобни медицински услуги. Той обаче ще влезе в сила през 2022 г. Семейство Лейн описват процеса на борба с изненадващата им сметка като силно разочароващ и травмиращ. Те са прекарали часове по телефона, изпращайки десетки имейли с жалби до регулаторните агенции. „Чувствам се толкова разочарована, че в страна като САЩ има болници, които не уведомяват навреме пациентите си за цените на услугите, които трябва да заплатят, а трябва да научаваме за тях по този шокиращ начин – нещо, което оказва тежко влияние не само върху нашето потенциално бъдеще, но и влива още повече болка в спомена за нашето дете.“ Сюзън Нул - медицински експерт по фактуриране от фирмата Systemedic Inc казва: „Понякога такива неща могат да бъдат направени с цел мотивиране на пациента да се свърже с болницата, за да изискат оттам средствата да бъдат върнати.“
Само за информация – към момента около 18% от американците имат непогасена сметка от болница, лекар или друг вид доставчик в здравната система.
Коментар