Не съм сигурен за причините, но съм решен да довърша започнатото изложение, т.е. да си завърша безсмисленото усилие. Добре де, ако не за нещо друго, ще го направя за себе си.
Историята с крал Джон се случва в началото на 13-ти век. Подписва той Хартата и го пускат. Голяма грешка! Почти ведната той се отмята и почва да събира войска, основно чужди наемници. Това е важен детайл, ще се върна на него по-долу.
Същевременно се обръща към папата - Инокентий едикой си и му обяснява ситуацията. Папата няма необходимост от много разяснения, той моментално съзира сърцевината на проблема - успоредно с красивите приказки за човешка свобода и др. бла-бла се прокрадва едно ярко, заплашително начало, при което някакви други субекти амбициозно се се пресягат за власт. Важно е какво значи "други субекти" в случая! Това е един кръг от лица, които не са традиционно от "посочените" и "призованите" и не черпят властта си директно от "Божията воля".
Е, очевидно е, че подобна наглост не може да бъде толерирана и допусната и върховният божи пастир обявява Хартата за невалидна.
На фона на тези събития преекспорирането на стойността и ролята на Хартата в човешката история и търсенето във факта на нейното съществуване на аргументи и доказателста за моралната и социална доминация на "англосаксонската раса" е напълно несъстоятелно. По-добре да се спре с оценката дотук.
Само ще маркирам отделни сюжетни и идейни линии на филма. Има и други, тях в случая няма да закачам.
Крал Джон вижда в това знак от Бога (акта на папата) и тръгва на нов поход. Любопитно обстоятелство - наемната войска на краля говореше на унгарски и полски (основно). Във филма това с е чуваше ясно, въпреки че не беше изрично наблегнато на този факт. Изходът на гражданската война зависеше от бързото превземане на крепостта Рочестър. Вътре са малочислени защитници, биещи се на страната на бароните, а отвън е многочислената наемна войска на краля. Крепостта не се предава, брани се храбро. В решителен момент кралят води разговор с генерала на войската и става ясно, че поводът на тези хора да дойдат да с е бият тук е обстоятелството, че крал Джон е обещал застъпничество пред папата. Целта е папата да бъде убеден и да остави на мира този народ (излъчил войската). Контекстуално става дума, че те са езичници, а папата има аспирации за овладяване на нови духовни пространства и това се случва не чрез молитва, а с огън и меч. Любопитно - това много се връзва с историята на унгарците. Аз практически знам малко по темата, но съм чувал, че там се е водила голяма борба в продължение на много векове до окончателно налагане на християнството. Груев май знаеше повече по въпроса, ама той гледа на нас "политиците" като н а изгнила плява, та не вярвам да даде разяснения.
Кралят шантажира - "или превземаш крепостта, или се сбогуваш с помощта ми пред папата.
С неимоверно и храбро усилие крепостта е превзета, но в един момент все пак става ясно, че кралят нито е говорил, нито е имал намерение да говори с папата и да се застъпи за този народ. Дори нагло му заяви: В момента, в който ти превзе крепостта ми, войската на папата вече е в дома ти и върши своето дело (коли и пали)!
Филмът е правен от англичани (явно ги има всякакви) за англичани и може да му с е вярва.
Такива са наглите! Такива са и до ден днешен! Нагли, арогантни, жестоки, високомерни, безчестни, крадливи! Разликата е, че през вековете само са станали по прикрити и много ефективни и комбинативни в изнамирането на инструменти за доминация и грабеж. Известо е с какъв огромен респект се е отнасял онзи с мустачките към обстоятелството, че наглите са владели Индия чрез едно брутно присъствие от ок. 60 к човека.
Симптоматично е отношението им и към моя народ - доминирано е от Омраза, презрение, погнуса.
Е, странно нещо е социалната история. Може да се окаже, че нациите имат нещо като социална енергия. Тя не може да е вечна и неизчерпаема. Положението, до което са се докарали в момента - пълно глупашко объркване и ступор, изненадва, направо сепва!
Историята с крал Джон се случва в началото на 13-ти век. Подписва той Хартата и го пускат. Голяма грешка! Почти ведната той се отмята и почва да събира войска, основно чужди наемници. Това е важен детайл, ще се върна на него по-долу.
Същевременно се обръща към папата - Инокентий едикой си и му обяснява ситуацията. Папата няма необходимост от много разяснения, той моментално съзира сърцевината на проблема - успоредно с красивите приказки за човешка свобода и др. бла-бла се прокрадва едно ярко, заплашително начало, при което някакви други субекти амбициозно се се пресягат за власт. Важно е какво значи "други субекти" в случая! Това е един кръг от лица, които не са традиционно от "посочените" и "призованите" и не черпят властта си директно от "Божията воля".
Е, очевидно е, че подобна наглост не може да бъде толерирана и допусната и върховният божи пастир обявява Хартата за невалидна.
На фона на тези събития преекспорирането на стойността и ролята на Хартата в човешката история и търсенето във факта на нейното съществуване на аргументи и доказателста за моралната и социална доминация на "англосаксонската раса" е напълно несъстоятелно. По-добре да се спре с оценката дотук.
Само ще маркирам отделни сюжетни и идейни линии на филма. Има и други, тях в случая няма да закачам.
Крал Джон вижда в това знак от Бога (акта на папата) и тръгва на нов поход. Любопитно обстоятелство - наемната войска на краля говореше на унгарски и полски (основно). Във филма това с е чуваше ясно, въпреки че не беше изрично наблегнато на този факт. Изходът на гражданската война зависеше от бързото превземане на крепостта Рочестър. Вътре са малочислени защитници, биещи се на страната на бароните, а отвън е многочислената наемна войска на краля. Крепостта не се предава, брани се храбро. В решителен момент кралят води разговор с генерала на войската и става ясно, че поводът на тези хора да дойдат да с е бият тук е обстоятелството, че крал Джон е обещал застъпничество пред папата. Целта е папата да бъде убеден и да остави на мира този народ (излъчил войската). Контекстуално става дума, че те са езичници, а папата има аспирации за овладяване на нови духовни пространства и това се случва не чрез молитва, а с огън и меч. Любопитно - това много се връзва с историята на унгарците. Аз практически знам малко по темата, но съм чувал, че там се е водила голяма борба в продължение на много векове до окончателно налагане на християнството. Груев май знаеше повече по въпроса, ама той гледа на нас "политиците" като н а изгнила плява, та не вярвам да даде разяснения.
Кралят шантажира - "или превземаш крепостта, или се сбогуваш с помощта ми пред папата.
С неимоверно и храбро усилие крепостта е превзета, но в един момент все пак става ясно, че кралят нито е говорил, нито е имал намерение да говори с папата и да се застъпи за този народ. Дори нагло му заяви: В момента, в който ти превзе крепостта ми, войската на папата вече е в дома ти и върши своето дело (коли и пали)!
Филмът е правен от англичани (явно ги има всякакви) за англичани и може да му с е вярва.
Такива са наглите! Такива са и до ден днешен! Нагли, арогантни, жестоки, високомерни, безчестни, крадливи! Разликата е, че през вековете само са станали по прикрити и много ефективни и комбинативни в изнамирането на инструменти за доминация и грабеж. Известо е с какъв огромен респект се е отнасял онзи с мустачките към обстоятелството, че наглите са владели Индия чрез едно брутно присъствие от ок. 60 к човека.
Симптоматично е отношението им и към моя народ - доминирано е от Омраза, презрение, погнуса.
Е, странно нещо е социалната история. Може да се окаже, че нациите имат нещо като социална енергия. Тя не може да е вечна и неизчерпаема. Положението, до което са се докарали в момента - пълно глупашко объркване и ступор, изненадва, направо сепва!
Коментар