Мозъчна атака за студенти
С Георги Стратев много спорихме по този въпрос в мейл - групата на Великден. Аз като цяло не виждам каква е ролята на държавата при търговския баланс - той е резултат от решенията на отделните индивиди и е просто един агрегиран израз на балансите на отделните ик. агенти. Ето 2 от моите постинги:
1. Pravitelstvoto ne har4i sobstveni pari - to gi vzima ot danukoplatcite. Pravitelstvoto e nazna4eno ot horata da vur6i nqkakva rabota, nqma sobstveni celi i resursi.
2. Turgovskiqt deficit e edno pero ot platejniq balance. Za6to trqbva da go razglejdame otdelno. Po-vajno e dali promenite v turgovskiq deficit se kompensirat ot protivopolojni promeni v drugi pera na platejniq balans, t.e. dali ikonomikata e dostatu4no guvkava, za da poema 6okove, za6toto 6okove 6te ima. Tezata mi e, 4e pravitelstvoto trqbva da raboti po liberalizirane na ikonomikata, koeto zavisi ot nego, a ne da se zanimava s turgovskiq balance, koito ne zavisi ot nego.
3. Neka predpolojim, 4e imame 1 miliard dolara izli6uk po kapitalovata (finansovata) smetka. Tezi pari sa vlezli v stranata. Koe e po-racionalno - da si gi durjim tuk v diu6eci, burkani, valuten rezerv ili da gi izpolzvame za nqkakvi nujdi - horata da si kupqt ne6to (za6toto sa bedni), a firmite da investirat, za da sa konkurentni? Tezi vuprosi se re6avat decentralizirano (za 6tastie) i rezultatut e qsen. Durjaneto na 1 miliard dolara v stranata ne ni povi6ava konkurentnosposobnostta, kakto i da se pogledne. Ako go razgledame po-tehni4eski vijdame slednoto (primerut e mnogo oprosten) - imame pari4no tursene Md = X, pari4noto predlagane Ms v na4aloto su6to e = X, imame uveli4enie na Ms sus Y poradi 4ujdite investicii i se polu4ava Ms=X+Y>Md. Tova vodi do inflaciq i uveli4enie na vnosa i spad na iznosa, koeto vodi do turgovski deficite ot Y. Togava pari4noto predlagane spada s Y i pak se vru6tame na Ms=X=Md. Ravnovesieto e vuzstanoveno. Kakto i da go pogledne6 ne moje da ima 4ujdi investicii bez da sledva deficit po teku6tata smetka na platejniq balance. O6te po matematizirano: Y=C+I+G+X-Im, no X-Im = CA, a Y=Yd+T, sledovatelno Yd+T=C+I+G+CA, ot tuk puk sledva, 4e CA=Yd+T-C-I-G, koeto e CA=(Yd-C)+(T-G)-I, no Yd- C=S, sledovatelno CA=(S-I)-(G-T). Tova ozna4ava, 4e teku6tata smetka CA e ravna na razlikata mejdu spestqvaniqta S i investiciite I minus budjetniq deficit (G-T), t.e. ako imame budjeten deficit teku6tata smetka se vlo6ava, ako imame mnogo investicii i po-malko vutre6ni spestqvaniq (koeto e harakterno za strana v prehod) nie zaduljitelno 6te imame deficit po teku6tata smetka. Prosto finansirame rasteja si 4rez privli4ane na 4ujdi spestqvaniq. Dokato sme izostanali ikonomi4eski i imame pritok na investicii 6te imame deficit po teku6tata smetka. Tova e ob6to vzeto izvodut i ot t.nar. intertemporalen podhod kum platejniq balance.
4. Estestveno 6te vnasqme surovini, sled kato nqma otkude da gi izkopaem u nas. Rabota na firmite e da si tursat po-konkurentni dostav4ici, a ne na durjavata. I ne e nujno da se nasur4ava ne6to, koeto taka ili ina4e si e po-efektivno i firmite si investirat v nego. Za toplofikaciite problemut e, 4e sa durjavni i se pla6ta na "kalpak", nqma toplomeri na vseki radiator i nqma stimul za pestene na energiq. Durjavata trqbva da reformira tozi otrasul, kakto i da liberalizira energetikata i prirodnata gaz i togava konkurenciqta 6te namali razhodite. Nqma drug na4in. A subsidiite se davat poradi politi4eski i populistki pri4ini, ne za drugo.
5. Suglasen sum, 4e durjavnata administraciq ne e efektivna. Nasur4itelna banka oba4e ne e nujna. Ima si 4astni banki.
6. Nasur4itelna banka ne e oblek4ila usloviqta za kreditirane na malki i sredni predpriqtiq. Tq ima minimalen dql v tazi pazarna ni6a i ne okazva nikakvo vliqnie vurho konurentnosposobnostta na firmite ni.
Otgovornostta na pravitelstvoto za ikonomikata e v tova dali to reformira burzo ili bavno. Ako e bavno, tova e lo6o, ako e burzo e dobre. Ako ne reformira, nikakvi Nasur4itelni banki nqma da pomognat. Ako reformira puk, nikakvi Nasur4itelni banki ne sa nujni. Ikonomikata 6te si vurvi.
Mnogo e dobre da ima informaciq na 4ujdi ezici za stranata, kakto na sita na irlandskata agenciq, no trqbva i da imame s kakvo da se pohvalim tam, kakto te:
http://www.idaireland.com/whyireland/index.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/economy.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/taxation.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/people.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/costs.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/infrastructure.asp
A nie s kakvo da se hvalim - s durjaven monopol v telekomunikaciite, s lipsa na komputri v u4ili6tata, danu4en proizvol, reguliran pazar na truda, nerabote6ta sudebna systema, durjavna namesa navsqkude, porajda6ta korupciq?
Da predpolojim, 4e e vuzmojno (да има излишък по капиталовата и текущата сметка едновременно) - kakuv e smisulut da trupame valutni rezervi, s kakvo ni pomaga tova? 6te si imame nqkakvi hartiiki i kakvo ot tova? Nqma logika. Puk i tezi re6eniq se vzemat na mikronivo i vuob6te ne ni e rabota da gi obsujdame, te ne zavisqt ot pravitelstvoto, te sa si re6eniq na horata. Ne mojem da im se burkame. Tova bi ni napravilo komandna ikonomika, a tq pravi horata nesvobodni i suotvetno e neefektivna.
Az predlagam da zakriem Nasur4itelna banka i Bulgarskata agenciq za eksportno zastrahovane, 4e samo pre4at i nosqt fiskalni riskove. I pravitelstvoto da privatizira, reformira i liberalizira ikonomikata, da si opravi administraciqta i sudebnata systema i, mnogo vajno, obrazovanieto.
С Георги Стратев много спорихме по този въпрос в мейл - групата на Великден. Аз като цяло не виждам каква е ролята на държавата при търговския баланс - той е резултат от решенията на отделните индивиди и е просто един агрегиран израз на балансите на отделните ик. агенти. Ето 2 от моите постинги:
1. Pravitelstvoto ne har4i sobstveni pari - to gi vzima ot danukoplatcite. Pravitelstvoto e nazna4eno ot horata da vur6i nqkakva rabota, nqma sobstveni celi i resursi.
2. Turgovskiqt deficit e edno pero ot platejniq balance. Za6to trqbva da go razglejdame otdelno. Po-vajno e dali promenite v turgovskiq deficit se kompensirat ot protivopolojni promeni v drugi pera na platejniq balans, t.e. dali ikonomikata e dostatu4no guvkava, za da poema 6okove, za6toto 6okove 6te ima. Tezata mi e, 4e pravitelstvoto trqbva da raboti po liberalizirane na ikonomikata, koeto zavisi ot nego, a ne da se zanimava s turgovskiq balance, koito ne zavisi ot nego.
3. Neka predpolojim, 4e imame 1 miliard dolara izli6uk po kapitalovata (finansovata) smetka. Tezi pari sa vlezli v stranata. Koe e po-racionalno - da si gi durjim tuk v diu6eci, burkani, valuten rezerv ili da gi izpolzvame za nqkakvi nujdi - horata da si kupqt ne6to (za6toto sa bedni), a firmite da investirat, za da sa konkurentni? Tezi vuprosi se re6avat decentralizirano (za 6tastie) i rezultatut e qsen. Durjaneto na 1 miliard dolara v stranata ne ni povi6ava konkurentnosposobnostta, kakto i da se pogledne. Ako go razgledame po-tehni4eski vijdame slednoto (primerut e mnogo oprosten) - imame pari4no tursene Md = X, pari4noto predlagane Ms v na4aloto su6to e = X, imame uveli4enie na Ms sus Y poradi 4ujdite investicii i se polu4ava Ms=X+Y>Md. Tova vodi do inflaciq i uveli4enie na vnosa i spad na iznosa, koeto vodi do turgovski deficite ot Y. Togava pari4noto predlagane spada s Y i pak se vru6tame na Ms=X=Md. Ravnovesieto e vuzstanoveno. Kakto i da go pogledne6 ne moje da ima 4ujdi investicii bez da sledva deficit po teku6tata smetka na platejniq balance. O6te po matematizirano: Y=C+I+G+X-Im, no X-Im = CA, a Y=Yd+T, sledovatelno Yd+T=C+I+G+CA, ot tuk puk sledva, 4e CA=Yd+T-C-I-G, koeto e CA=(Yd-C)+(T-G)-I, no Yd- C=S, sledovatelno CA=(S-I)-(G-T). Tova ozna4ava, 4e teku6tata smetka CA e ravna na razlikata mejdu spestqvaniqta S i investiciite I minus budjetniq deficit (G-T), t.e. ako imame budjeten deficit teku6tata smetka se vlo6ava, ako imame mnogo investicii i po-malko vutre6ni spestqvaniq (koeto e harakterno za strana v prehod) nie zaduljitelno 6te imame deficit po teku6tata smetka. Prosto finansirame rasteja si 4rez privli4ane na 4ujdi spestqvaniq. Dokato sme izostanali ikonomi4eski i imame pritok na investicii 6te imame deficit po teku6tata smetka. Tova e ob6to vzeto izvodut i ot t.nar. intertemporalen podhod kum platejniq balance.
4. Estestveno 6te vnasqme surovini, sled kato nqma otkude da gi izkopaem u nas. Rabota na firmite e da si tursat po-konkurentni dostav4ici, a ne na durjavata. I ne e nujno da se nasur4ava ne6to, koeto taka ili ina4e si e po-efektivno i firmite si investirat v nego. Za toplofikaciite problemut e, 4e sa durjavni i se pla6ta na "kalpak", nqma toplomeri na vseki radiator i nqma stimul za pestene na energiq. Durjavata trqbva da reformira tozi otrasul, kakto i da liberalizira energetikata i prirodnata gaz i togava konkurenciqta 6te namali razhodite. Nqma drug na4in. A subsidiite se davat poradi politi4eski i populistki pri4ini, ne za drugo.
5. Suglasen sum, 4e durjavnata administraciq ne e efektivna. Nasur4itelna banka oba4e ne e nujna. Ima si 4astni banki.
6. Nasur4itelna banka ne e oblek4ila usloviqta za kreditirane na malki i sredni predpriqtiq. Tq ima minimalen dql v tazi pazarna ni6a i ne okazva nikakvo vliqnie vurho konurentnosposobnostta na firmite ni.
Otgovornostta na pravitelstvoto za ikonomikata e v tova dali to reformira burzo ili bavno. Ako e bavno, tova e lo6o, ako e burzo e dobre. Ako ne reformira, nikakvi Nasur4itelni banki nqma da pomognat. Ako reformira puk, nikakvi Nasur4itelni banki ne sa nujni. Ikonomikata 6te si vurvi.
Mnogo e dobre da ima informaciq na 4ujdi ezici za stranata, kakto na sita na irlandskata agenciq, no trqbva i da imame s kakvo da se pohvalim tam, kakto te:
http://www.idaireland.com/whyireland/index.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/economy.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/taxation.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/people.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/costs.asp
http://www.idaireland.com/whyireland/infrastructure.asp
A nie s kakvo da se hvalim - s durjaven monopol v telekomunikaciite, s lipsa na komputri v u4ili6tata, danu4en proizvol, reguliran pazar na truda, nerabote6ta sudebna systema, durjavna namesa navsqkude, porajda6ta korupciq?
Da predpolojim, 4e e vuzmojno (да има излишък по капиталовата и текущата сметка едновременно) - kakuv e smisulut da trupame valutni rezervi, s kakvo ni pomaga tova? 6te si imame nqkakvi hartiiki i kakvo ot tova? Nqma logika. Puk i tezi re6eniq se vzemat na mikronivo i vuob6te ne ni e rabota da gi obsujdame, te ne zavisqt ot pravitelstvoto, te sa si re6eniq na horata. Ne mojem da im se burkame. Tova bi ni napravilo komandna ikonomika, a tq pravi horata nesvobodni i suotvetno e neefektivna.
Az predlagam da zakriem Nasur4itelna banka i Bulgarskata agenciq za eksportno zastrahovane, 4e samo pre4at i nosqt fiskalni riskove. I pravitelstvoto da privatizira, reformira i liberalizira ikonomikata, da si opravi administraciqta i sudebnata systema i, mnogo vajno, obrazovanieto.
Коментар