по стара българска традиция цените на бензина почти не коригираха след спада на цената на петрола от 78 до 65 и се надявам това да бъде отразено в 6 месечния отчет успех на Сичкото спекулантин и на половината инвеститори
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Петрол АД (PET)
Collapse
X
-
вярна е, има я и на сайта на борсата в Новини:
2007-06-12 - Решения на ОСА
На проведено ОСА от 11.06.2007 год. на Петрол АД-София /PET/, са взети следните решения:
- Приема доклада на управителните органи за дейността на дружеството през 2006 год.;
- Приема годишния финансов отчет на дружеството за 2006 год.;
- Приема доклада на специализираното одиторско предприятие за извършената проверка на годишния финансов отчет на дружеството за 2006 год.;
- Избор на регистриран одитор;
- Приема доклада на Директора за връзки с инвеститорите;
- Освобождава от отговорност членовете на управителните органи за дейността им през 2006 год.;
- Овластява управителния съвет и изпълнителния директор за извършване на сделки по чл. 114 от ЗППЦК:
Петрол АД да сключи договор за покупко-продажба на 8 757 дяла с номинална стойност 1000 лв всеки /100% от капитала на „Ню-Ко Загора” ЕООД/ с Петрол Холдинг АД при цена за 100% от дяловете 9 375 653 лева, определена съгласно експертна оценка;
- Разпределя 8 425 808.60 за дивидент / брутен дивидент в размер на 0.0771 лв. на акция за 2006 год./;
- Заделя 8 098 575.21 лв. за фонд "Резервен";
- Заделя 327 233.39 лв. като "Неразпределена печалба";
Правото да получат дивидент имат лицата, вписани в регистрите на Централен депозитар като акционери на 14-ят ден след деня на ОСА, или към 25.06.2007 год.
Последната дата за сключване на сделки с акции на това дружество на Борсата, в резултат на които приобретателят има право на дивидент, е 21.06.2007 год.
Коментар
-
Десислава
`==
Коментар
-
Първоначално изпратено от фен1Петрол АД-София /PET/ свиква ОСА на 11.06.2007 год. от 10.00 ч. в гр. София, бул. Черни връх 43, при следния дневен ред:
- Доклад на управителните органи за дейността на дружеството през 2006 год.;
- Приемане на годишния финансов отчет на дружеството за 2006 год.;
- Доклад на регистрирания одитор за 2006 год.;
- Отчет на Директора за връзка с инвеститорите;
- Избор на регистриран одитор;
- Освобождаване на членовете на управителните органи от отговорност за дейността им през 2006 год.;
- Решение за разпределение на финансов резултат:
50 % от печалбата на дружеството, или 8 425 808,60 лева, да бъде разпределена като дивидент, като дивидентът за една притежавана акция, се определя на 0,0771 лева;
1,94 % от печалбата на дружеството, или 327 233,39 лева да бъде отнесена като неразпределена печалба.
48,06 % от печалбата на дружеството, или 8 098 575,21 лева, да бъде отнесена във фонд “Резервен” на “Петрол” АД;
- Приемане на решение за извършване на сделки по чл. 114 от ЗППЦК:
Петрол АД продава дялa си в дъщерното дружество Петрол Сторидж ЕООД. Дяловете в дружеството се продават съгласно разпоредбите на чл.114а, ал.4 от ЗППЦК по тяхната пазарна стойност, определена от независим експерт с необходимата квалификация и опит за оценка на цели предприятия. Дяловете ще бъдат закупени от Петрол Холдинг АД срещу заплащане от страна на купувача на пълния размер на цената.
Съгласно извършената оценка от независим оценител приложени към доклада, стойността на сделката е както следва: Цената за 100% от дяловете на Петрол Сторидж ЕООД е 50 000 лева;
- При липса на кворум събранието ще се проведе на 26.06.2007 год. от 10.00 ч. на същото място и при същия дневен ред.
- Поканата за ОСА предстои да бъде публикувана в Д.В.
Право на глас в ОСА имат лицата, вписани в регистрите на Централен депозитар като акционери 14 дни преди датата на ОСА, или към 28.05.2007 год.
Последната дата за сключване на сделки с акции на това дружество на Борсата, в резултат на които приобретателят ще може да упражни правото си на глас в ОСА, е 22.05.2007 год.
Коментар
-
Петрол АД-София /PET/ свиква ОСА на 11.06.2007 год. от 10.00 ч. в гр. София, бул. Черни връх 43, при следния дневен ред:
- Доклад на управителните органи за дейността на дружеството през 2006 год.;
- Приемане на годишния финансов отчет на дружеството за 2006 год.;
- Доклад на регистрирания одитор за 2006 год.;
- Отчет на Директора за връзка с инвеститорите;
- Избор на регистриран одитор;
- Освобождаване на членовете на управителните органи от отговорност за дейността им през 2006 год.;
- Решение за разпределение на финансов резултат:
50 % от печалбата на дружеството, или 8 425 808,60 лева, да бъде разпределена като дивидент, като дивидентът за една притежавана акция, се определя на 0,0771 лева;
1,94 % от печалбата на дружеството, или 327 233,39 лева да бъде отнесена като неразпределена печалба.
48,06 % от печалбата на дружеството, или 8 098 575,21 лева, да бъде отнесена във фонд “Резервен” на “Петрол” АД;
- Приемане на решение за извършване на сделки по чл. 114 от ЗППЦК:
Петрол АД продава дялa си в дъщерното дружество Петрол Сторидж ЕООД. Дяловете в дружеството се продават съгласно разпоредбите на чл.114а, ал.4 от ЗППЦК по тяхната пазарна стойност, определена от независим експерт с необходимата квалификация и опит за оценка на цели предприятия. Дяловете ще бъдат закупени от Петрол Холдинг АД срещу заплащане от страна на купувача на пълния размер на цената.
Съгласно извършената оценка от независим оценител приложени към доклада, стойността на сделката е както следва: Цената за 100% от дяловете на Петрол Сторидж ЕООД е 50 000 лева;
- При липса на кворум събранието ще се проведе на 26.06.2007 год. от 10.00 ч. на същото място и при същия дневен ред.
- Поканата за ОСА предстои да бъде публикувана в Д.В.
Право на глас в ОСА имат лицата, вписани в регистрите на Централен депозитар като акционери 14 дни преди датата на ОСА, или към 28.05.2007 год.
Последната дата за сключване на сделки с акции на това дружество на Борсата, в резултат на които приобретателят ще може да упражни правото си на глас в ОСА, е 22.05.2007 год.
Коментар
-
от money.bg:
"Петрол" изплати 1.125 млн.лв. свои дългове към "Лукойл"
Последна редакция: 11.04.2007, 16:13
Публикуване: 11.04.2007, 16:07
Автор: Николай Танев
Най-големият дистрибутор на горива у нас „Петрол" е изплатил 1.125 млн. лв. свои дългове към „Лукойл", в резултат на което запора върху неговите акции със същия нопминален размер е свален.
Това заяви говорителката на „Петрол Холдинг" Албена Ивайлова, цитирана от агенция „Ройтерс".
Информирали сме борсата, че дългът към „Лукойл" е платен, добави още Ивайлова.
От „Лукойл" потвърдиха, че са получили парите, но заявиха, че петролния дистрибутор дължи на бургаската рафинерия лихвите за последните три години.
Припомняме, че акции на „Петрол" за 1.125 млн. лв. бяха запорирани на 30 март във връзка с неизплатен дълг на дружество към „Лукойл България" в размер на 89,5 млн. лева.
Ако „Петрол Холдинг" не беше погасил дълга си, запорираните акции щяха да бъдат продадени на фондовата борса, като средствата от продажбата им щяха да отидат за погасяване на задължението на холдинга към „Лукойл".
Коментар
-
Цветан Димитров - член на УС на Петрол : Само за тази година се водят преговори с трима големи.
Обмисляме да отправим иск към Лукойл
от Pazari.dnevnik.bg
днес, 16:31
Увеличаване Смаляване Разпечатване Изпращане на приятел Реклама
Г-н Димитров, бихте ли начертали схемата на дейност на Петрол АД?
Петрол доставя горивата си от различни доставчици. Най – големият от тях е ЛУКойл с около 80% от доставките. Остан Обмисляме да отправим иск към Лукойл алите 20% са от други доставчици, сред които най-мащабният е нашето дъщерно дружество Нафтекс Петрол. По принцип горивата се доставят на разсрочено плащане с различен срок при различните контрагенти. Същото важи и за стоките негорива. Ние продаваме над 4 000 артикула в 120 магазина към бензиностанциите. Имаме стоки на консигнация и на разсрочено плащане. Около 50 на 50 са стоките, които са Обмисляме да отправим иск към Лукойл на консигнация и на разсрочено плащане. Транспортът при доставката на гориво се извършва основно от нашето дъщерно дружество Петрол Транс Експрес. Това е цялата търговска схема и тя не е много сложна. Цените, по които доставят на Петрол горивата си ЛУКойл, Нафтекс Петрол и другите доставчици са изцяло обвързани с плаца, международната цена на съответния вид гориво плюс определена премия, което е договорена.
Петрол има ли бази, където да държи тези продукти? Можете ли да закупите по – голямо количество и ако цените се вдигнат да извършите известна печалба?
С двамата големи доставчици – Нафтекс Петрол и ЛУКойл се разплащаме по цени на съответния вид гориво на международния пазар на база на продажбите на ден. Взема се цената, на която продаваме днес минус цената на плац за днешния ден. Следователно при нас стоковият запас не се финансира и ние не правим този хедж на ценовия риск. Доставчиците докарват стока при нас и я държат, докато ние я продадем. Те могат да акумулират печалби от ценови разлики във времето, но не и ние. Ако пожелаем, ние можем да го направим само за времето, за което се изпразва един резервоар на бензиностанцията. Това е максимум две седмици и включва периода от момента на пълнене до този на продажба, ако заплащаме цената на горивото по цени към датата на доставка. Аз говоря за дейността на Петрол АД, където резервоарите са само тези, които са в бензиностанциите, ако не наемем резервоарни вместимости допълнително. Обемооборота, който можем да съберем в резервоарите, е за консумация за 14 дни. Но хеджиране на цената и печалба във времето от запаси на горива се прави от нашето дъщерно дружество Нафтекс Петрол, което с притежаваните петролни бази може да ползва ценовите разлики във времето и да генерира допълнителни печалби.
Петролните бази вече не са на Петрол АД, тяхната собственост прехвърлихме в Нафтекс Петрол. Идеята е всеки актив, който обслужва определена дейност, да отиде целево там, където се извършва тази дейност. Петрол продава само горива на дребно, ето защо като активи останаха само бензиностанциите. Нафтекс Петрол пък е 100% собственост на Петрол. И понеже там се извършва търговията на едро и услугата съхранение на горива, там преместихме и активите, които обслужват тази дейност.
Организиран по този начин, в бизнеса няма конфликт на интереси между Нафтекс Петрол и Петрол и в същото време има пазарна схема на работа. Защото, когато петролните бази бяха тук и доставките на горива по бензиностанциите се управляваха от Петрол, бе трудно едно дружество да работи само със себе си на пазарен принцип. Това е така, защото ние продаваме от тези петролни бази и на нас, и на трети лица. Идеята е да бъдем с еднакъв пазарен подход към всички. За целта нека онзи, който се занимава с търговия на едро, да има една ценова листа, която важи за всички включително и за Петрол АД. Активите за тази му дейност трябва да са при него и той да менажира процеса. Избягва се порочността на "пристрастие" при ценообразуването, когато 3 – 4 вида бизнеси, които се обслужват взаимно под една шапка, обслужвани от един и същ мениджмънт. Същото важи и за дейността транспорт, който също се менажира самостоятелно в отделно дружество.
Какви инвестиции направихте през последните 1 – 2 години и по какъв начин това се отрази на финансовото състояние на дружествата?
През последните 1 – 2 години на практика нямаме много инвестиции, в сравнение с предходните 3 години. В началото на 2005 г. приключи една много силна програма от над 60 млн. евро. Инвестициите бяха за предните 3 години и бяха направени при една съвсем друга макрорамка в нашия бизнес. За целта ние изчакахме една година (2005), за да можем първо да усвоим потенциала на направените вече инвестиции и после да оразмерим новата 4-5 годишна програма, изготвена съгласно новата конкурентна база и новите коренно различни условия на пазара. Не можехме да продължим с тези темпове, с които направихме предишните инвестиции. От тази гледна точка 2005 г. беше слаба откъм инвестиции – те бяха в размер на 10 млн евро. За сметка на 2005 г., през 2006 г. започнахме новата петгодишна програма. В търговията на дребно започнахме инвестиции за ремонтиране на съществуващите стари бензиностанции на Петрол чрез въвеждане на нов тип технология, която е уникална по своята същност.
При нея инвестиционният разход е три пъти по-нисък, експлоатационният - два пъти по-евтин, спрямо една бензиностанция тип Шел, ОМВ и Петрол от периода преди 2005 г. През 2006 г. направихме 16 такива бензиностанции, а през настоящата година - ще ремонтираме минимум 50. Към момента вече 3 бензиностанции са отремонтирани, 5 са в процес. В частта транспорт на горива - през миналата година направихме инвестиция в 10 камиона. В последните 1 – 2 години в петролните бази вложихме около 3 – 4 млн. евро, които основно са за съхранение на горива без изпарения и без загуби. Монтираме специални подвижни покриви на резервоарите, пароотвеждащи системи, системи за долно пълнене, те осигуряват липсата на изпарения по време на процеса на пълнене. По този начин минимизираме загубите до нула. А знаете, че горивата са летливи и петролните бази изискват доста инвестиции, с цел липса на загуби при съхранение и товароразтоварна дейност.
На базата на тази инвестиция ли беше увеличението на печалбата за миналата година?
Имаме твърде голям ръст на продажбите - 18%. Върху печалбата влияят намалението на амортизациите, както и значителното оптимизиране на разходната част спрямо предходната година. Положително влияние оказват въведените редица процеси на централизация на дейността и внедрените информационни системи за централизирано обслужване. Като цяло те дадоха възможност да се освободят много активи и хора, които преди това вършеха тази работа, и благодарение на това - да оптимизираме дейността си.
За следващите години печалбата ще зависи от инвестициите в активи и в нови проекти. В момента сме започнали 3 – 4 нови бизнес направления. Чрез тях искаме да доразвиваме частта на продажбите на дребно. 2007-ма е година на развитие, когато само правим разходи в тези нови направления. Все още нямаме толкова големи приходи от направените инвестиции, които да покрият разходите. За целта плодовете на тези инвестиции ще дойдат в следващите години. Около две години след първата ни инвестиционна програма за 60 млн. евро, ние берем плодовете от нея в максимума, виждаме резултата им във финансово изражение и съзнаваме, че сега е ред вложим нови инвестиции.
Каква е печалбата, която сте заложили в програмата си за тази година?
Около 10 млн. лв. след данъци само за търговията на дребно. Прогнозите за първото тримесечие се изпълняват. Третият месец още не е готов, но очакваме печалбата да бъде около 3.5 – 4 млн. лв.
Какъв е капиталът и активите на Нафтекс Петрол и транспортното дружество?
Нафтекс Петрол всъщност е най – голямото дружество с всички петролни бази. Активите в Нафтекс са над 100 млн. евро като пазарна оценка. Както вече споменах, прехвърлихме всички 83 бази петролни бази в него. Транспортната фирма е с около 1 млн. лв. собствен капитал, но смятаме да го увеличим на около 2 млн. лв.
Отчетът на Нафтекс Петрол за миналата година все още не е готов, но очакваме печалба в размер на около 10 млн. лв. след данъци, а при транспортното дружество - 4 млн. лв.
А има ли и други такива съразмерно големи дъщерни дружества?
Третото по големина като обхват на бизнеса е Петрол Техника. Това е най – голямото дружество в страната, което поддържа и доставя оборудване за бензиностанции и участва в строителството на технологичните им части. То извършва текущата поддръжка, не само на цялата наша мрежа, но и на голяма част от тази на конкурентите ни. Като обхват дружеството е голямо, но като размер на бизнеса не толкова. Неговият оборот е около 12 – 13 млн. лв. годишно, а печалбата е от около 1 – 1.5 млн. лв. Без него обаче не може! Преди да бъде създадено това дружество през 2001 г., звената транспорт и поддръжка бяха вътрешни за Петрол. Отделихме ги, за да намерят своето пазарно оцеляване.
В момента големите компании се опитват да правят повече от едно публично дъщерно дружество. В този контекст смятате ли да направите някое от дружествата си публично?
Не, не смятаме. За да станеш публично дружество трябва да имаш намерение да ползваш предимствата на публичния пазар, дребния и институционалните инвеститори, които предоставят огромни количества инвестиции и по-добра ликвидност на акциите на компанията. Към момента нуждите от инвестиции към дъщерните дружества не са толкова големи и за тях нямаме нужда от финансиране на инвестиции. През октомври 2006 г. ние осигурихме капитал през евробондове за 100 млн. евро, т. е. в момента имаме достатъчно пари да покрием инвестиционната програма за следващите пет години и не е необходимо други дружества да стават публични.
Петрол като цяло има ли нужда от нов финансов ресурс?
За момента няма нужда, но пак искам да кажа - ние имаме възможност да се финансираме взаимно в рамките на кредитната група Петрол. Тя се възприема от инвеститорите и от кредиторите като Петрол АД с три дъщерни дружества, които са свързани с основния бизнес търговия и съхранение на горива. Възприемайки ни по този начин, всички те приемат и разрешават Петрол АД да се финансира и като дружество да кредитира останалите при пазарни условия. Както вече посочих, това не налага превръщането им в публични, самостоятелно кредитиране и самофинансиране. В нашия консолидиран отчет и баланс всички тези взаимоотношения са отразени. В края на месец април ще излезе и консолидираната печалба за изминалата година, която ще бъде 18 – 20 млн. лв.
Каква част от кредитите си към банките погасихте?
Реално погасихме всички кредити. Остана само облигационният в размер на 15 млн. лв. и новият кредит в евробондове.
По – скъп ли е банковия кредит от облигационния?
В конкретния случай облигационният заем, разгледан като цена на 1 лев кредитен ресурс в Петрол, е по – скъп. Но при цената на кредита има значение и матуритетът, който влия върху ликвидността спрямо направените инвестиции в различните активи. Ние се кредитираме на 5 - 6% годишна лихва от банките. Такава бе цената на експозицията, която имахме. Но трябва да бъде отчетено, че тя беше краткосрочна, а инвестициите ни дългосрочни. В България не може да вземеш 200 млн. лв. за 5 години от една банка! Принципът на нашите банки да правят кредни консорциуми, за да финансират големи кредитни нужди, е недостатъчно развит. Освен това, ако такъв некраткосрочен ресурс дойде от банка у нас, ще бъде на различна, далеч по-висока цена. Всички тези причини ни подтикнаха и ние намерихме нужния ресурс навън, на външния пазар. Ние плащаме тази по-висока цена, но с нейна помощ градим кредитната история на компанията, но и инвестираме в нейното бъдеще.
Около 25% или около 50 млн. лв. отидоха за изплащане на банковите заеми, а останалите къде ги разпределихте?
Към момента 40% от средствата, които останаха след погасяването на кредитите, са целево насочени към инвестиции в търговията на дребно за следващите пет години. 60% от парите са за търговията на едро. Това е един от недостатъците на еднократното финансиране с голяма сума – невъзможността тези пари веднага да се вкарат в активи, които да заработят и да ни носят приходи, тъй като през това време трябва да се погасяват лихвите. За целта в момента ние вместо да теглим оборотни средства за финансиране на покупката на горива в търговията на едро, работим с този капитал. Инвестирайки този привлечен капитал в активи във времето, ще се възползваме от по-евтините банкови кредити за финансиране на оборотния капитал.
Какви сериозни инвестиции ще направите през следващите години?
С посочените 40 процента, насочени към продажбите на дребно, тази година планираме осъществяването на процес на модернизиране на бензиностанции. За следващите две години предвиждаме те са бъдат минимум по 50 броя. Освен това планираме експанзия в съседните държави като Румъния, Сърбия, Македония.
В търговията на едро не виждаме необходимостта от инвестиции. Ще вложим средства в самите петролни бази, с цел поддържане и развиване услугата съхранение. Петрол държи 75% от вместимостите на резервоари в петролните бази, които съхраняват горива в България. И ние предлагаме тази услуга на всички трети лица срещу съответния наем. За целта, ние трябва да дадем съхраненото количество горива на клиента, след две или три години. За да върнем това количество без загуби е необходимо да инвестираме по 70 – 80 евро на кубичен метър за реновиране на резервоарните вместимости.
Говори се, че ще започнете преотдаване под наем на базите и на бензиностанциите.
Да, в настоящия момент сме в процедура на отдаване под наем на част от бензиностанциите. Това е принцип, познат и на някои от нашите конкуренти. При тази схема Петрол остава собственик на актива, но го преотдава единствено за опериране. Петрол осигурява доставки, ниски цени на горивата, финансиране на разсрочено плащане, транспорт, ноу-хау в управлението и обучение.
Конкурсът за набиране на партньори вече премина, офертите се разглеждат и вече тече договарянето със спечелилите.
Смятате ли, че този вариант е по – добър?
Не за всички обекти. Към момента ние сме определили като обекти-участници в тази програма бензиностанциите които съставят втората половина по продажби от мрежата на Петрол, както и някои по-специфични локации. Вярваме се, че операторите, които ще ги вземат, ще успеят да повишат продажбите посредством своите локалните познанства и контакти, бизнес авторитет и, разбира се, добрите условия, предложени от Петрол.
Как въобще ще се развива пазара на горива през следващите години? Как го виждате Вие и като цени, и като обем? Има ли място за нови големи вериги бензиностанции и какво ще стане с малките бензиностанции?
Ще има един сериозен ръст в потреблението на горива от порядъка на минимум 6 – 7% всяка година. По отношение на цените няма да коментирам фактора "суров петрол". Световната цена се променя в рамките на 1 - 2 дни, променят се и цените на дребно, което се отразява пряко върху към клиента. Тази разлика почти не се поема от играчите на пазара. Относно акцизите, които влияят върху цените, още малко трябва да се повиши цената на дизела във времето, с цел догонване нивата на ЕС. При останалите горива цените на акцизите са почти равни на европейските. На ниво изпълнение на изискванията на ЕС не очаквам голямо повишение на цените, предвиждам максимално повишение от 1- 2 стотинки. Относно маржовете, в момента всички играчи са на много нисък пазарен марж. Той е на дъното на европейския. За един здравословен бизнес в търговията на горива на дребно, би следвало маржът да се вдигне с поне още 3 – 4 стотинки. Това евентуално покачване ще доведе до повишаване и на цената. Но все пак всичко това зависи от конкурентната среда. В България сме свидетели на една от най-големите наситености на обекти. Обемът на потребление от един обект е няколко пъти по-малко, в сравнение с европейските държави. Имаме и 45% бензиностанции, които са на малки играчи със собственост от 1 до 10 обекта. Тази конкурентна среда налага ниските цени. Смятам, че в близките години тази тенденция ще се променя бавно.
Това ли е сивия сектор?
Сивият сектор е част от тези 45%, оценява се на около 30%. Останалите са малки играчи, неизвестни оператори, които работят легално и си плащат си данъците, купуват горива, плащат акцизи и прочие. За сив сектор се говори едва, когато имаме неотчитане на продажбите във фискалната система, закупуване и продажби на горива без ДДС, закупуване без акциз и т. н.
По едно време големите играчи се бяха съюзили срещу сивия сектор и имахте известни идеи, какво да правите. Какво стана с тях?
Тези идеите продължават да бъдат поддържани от страна на Петрол. Ние продължаваме да настояваме това да се случи. В същността си тази идея представлява директна връзка на фискалните системи към данъчните служби, за да бъдат регистрирани всички продажби от всички бензиностанции в страната. Не е тайна, че енергийният сектор е най – големият донор на държавата през акцизи и ДДС. Ако тя го обхване и наблюдава за всяка една транзакция, тя ще успее да събере всеки полагащ й се като приход лев.
Защо не се случва обаче?
Явно има проблем в диалога между институциите, които трябва да вземат решението и ние - участниците на този пазар, които настояваме това да се случи. Дискусии се водят, официален отказ няма, но реално нищо не се променя. Трябва институциите да вземат решението и да го осъществят! Ние не само подкрепяме това предложение, но и сме готови да участваме във финансирането му.
Преди време имаше идея за глобални депозитарни разписки, които щяха да се търгуват на Лондонската фондова борса. Какво стана с идеята?
Тази идея остава, но на един следващ етап, който ще се осъществи може би към края на 2008 г. – 2009 г. В момента ние имаме желание да преструктурираме компанията към търговия на дребно и едро, бизнес със съхранение на горива и развитие на трите дружества, за които вече споменах. Ще направим едно достойно листване на Лондонската борса чрез увеличение на капитала, когато сме максимално подредени и изчистени, прозрачни и отговарящи на всички изисквания. Първата крачка е това, че вече се финансирахме и за следващите 1-2 години ще имаме история от редовно изпълнение на задълженията си към международните кредитори. Тогава Лондонската борса ще ни даде много по – големи предимства, а и ще можем да продадем акциите си на много по – висока цена.
Бихте ли разяснили по – подробна историята на спора Ви с ЛУКойл?
От 2001 г. между Петрол и ЛУКойл има договор, по който ЛУКойл ни доставя горива, ние ги продаваме и съответно си разпределяме ефекта от продажбите. Те ни заплащат възнаграждение като комисионери. Същността на тези взаимоотношения е подобна на консигнационен договор. По този начин ЛУКойл получава гаранция, че голяма част от производството му ще бъде продадено чрез нашата мрежа. Този значителен обем не би могъл да бъде реализиран по друг начин в страната. Ако те го продават през износ, биха вземали по около 20 долара на тон по-малко. Като симбиоза Петрол и ЛУКойл са съществували и преди 1999 г., след приватизацията на двете компании ние пак открихме съвместен път на сътрудничество. Общата работа бе взаимно изгодна. За нас да имаме 15 години гарантиран доставчик на горива и да не мислим за доставки и за качество е голямо предимство. Знаете, че в ЛУКойл компромиси в качеството няма. Петрол също е известен с това. В същото време ЛУКойл има нужда да реализира обема си. За съжаление, обаче, като разчети договорните отношения са доста сложни. Във времето реалностите се променят. В договора ясно е казано, но не достатъчно детайлно е описано, какво влиза и какво не в разчетите на компаниите в бъдеще, както и как точно се формира възнаграждението на Петрол. Това дава възможност за тълкуване на ангажиментите на двете компании по различен начин.
Къде е проблема с възнаграждението?
То се смята по формула. В тази формула влизат приходите от продажбите и разходите, които са направени. Имаме доста спорни моменти с ЛУКойл в частта "разходи". Те не признават голяма част от тях, а ние реално сме ги извършили. По договор ние трябва да работим с разходите си от 2000 г. Договорът е сключен през 2001 г., като са взети предвид разходите на Петрол за 2000 г. Всяка година на база на инфлацията те се индексират. Ние правим тази индексация и по този начин смятаме възнаграждението си. За съжаление, ЛУКойл впоследствие не признава голяма част от тях. Той признава част от разходите на Петрол през 2000 г. и тяхната индексация, но не и останалите разходи от тази година. Например амортизациите, корпоративните отстъпки за клиенти и т.н.
Искате да кажете, че техният иск от 34 млн. лв. през 2005 г. набъбна до 89 млн. лв. към днешна дата? А вашите претенции за 84 млн. лв. са над тази сума?
Да, те са над тази сума. Между това, което ЛУКойл е признал като възнаграждение и това, което ние трябва да получим, разликата е почти двойна. Петрол по договор трябва да подсигури функционирането на всички обекти, които са под обхвата на договора. Ако не осигурим тяхното функциониране, изпадаме в нарушение и договорът може да бъде прекратен. В този случай ние ще сме виновните и ще понесем големи санкции. За да функционираме, обаче, ние трябва да получаваме достатъчно възнаграждение, тъй като трябва да заплащаме различни разходи – например, заплати на персонала, сметки за електричество, да поддържаме обекта в работещ вид. Затова ние задържаме суми от продажбите, които ни позволяват да изпълним договора. Техният размер е много по – малък от онези, които трябва да получим от Лукойл по договор на база бюджета от 2000 г.ще обрисувам картината по следния начин – ако например признатите разходи от ЛУКойл са 10 единици, то ние реално, за да поддържаме бензиностанциите по договора функциониращи, се нуждаем от 14 единици. А по договор Петрол трябва да получи от Лукойл 21 единици. И какво се получава – ЛУКойл не оспорва тази част от разходите до 10 единици, в същото време ние сме похарчили 14 единици и те казват – ние тази част, която сте я похарчили повече отколкото ние смятаме, че трябва да се похарчи, си я искаме обратно. А в същото време по договор те трябва да ни платят 21 единици. Ние претендираме те да изплатят дължимото по договора. А те претендират да им върнем частта от непризнатите разходи.
Вашият иск за колко милиона е?
Към датата, към която е била тяхната претенция към нас, 84 млн. лв. Но към днешна дата е различен. Ние всеки ден правим разпределение на парични суми и величината варира.
Как ще се реши тази сага?
Ние сме се опитвали многократно да намерим решение. Договореният бюджет през 2000 г., индексиран с инфлацията, към момента наистина е малко увеличен. Но това е по договор и е напълно нормално да се индексира с инфлацията. Ние сме предлагали на ЛУКойл да намерим вариант да договорим дори по-нисък бюджет от тези 21 единици. Величината, която те претендират, че не е основателно задържана, ние не можем да коментираме, защото не знаем как те са я изчислили. Дълго време ние бяхме съгласни, че базата 21 единици разходи е висока за плащане от Лукойл при тези ниски маржове. Търсехме начин да я намалим и да работим така, че всички да сме доволни и всеки да печели достатъчно. За целта искахме онова, което да ни позволи да покрием издръжката си. Но не стигнахме до разумна сума, поради което прилагаме стриктно договора и претендираме Лукойл да изплаща договореното.
Да разбирам ли , че те не са съгласни да говорят с вас и нещата отиват към съд?
Категорично не са съгласни да приемат вариантите за по-облекчени плащания, които предлагаме. През времето сме назначавали комисии и работни групи, но тази величина на разходите не бе одобряване, въпреки нейното намаляване. В същото време по договор пише, че страните трябва да подпишат протокол в края на всеки месец, за да си разпределят парите. Такъв протокол няма. Реално и двете компании продължаваме да работим по договора и ние продаваме техните горива. Факт е, че всяка година имаме ръст от 18% – 30%, защото управляваме добре обектите и развиваме пазара. Зад този успех обаче стои някакъв разход, които Лукойл не желае да изплаща.
А ако ви признаят тези разходи, няма ли те да са на загуба и то чувствителна?
Аз не мога да направя тяхната сметка. Каква печалба от продажбата на вътрешния пазар чрез нас калкулира рафинерията, не зная. Тя не печели само от този съвместен договор като доставчик на горивото и взимайки част на маржа, а имат доста голяма печалба и от вертикално интегрирания марж – т.е. продажбата на вътрешния пазар чрез нас.
Приветстваме отиването на съд, защото 5 години се опитвахме да договорим това число на признатите разходи. Вече текат периоди на давност, затова е време да получим договореното. Дадохме срок от 20 дни на Лукойл да платят дължимата ни сума или отиваме в съда. Няколко дена след това те заведоха делото. Надяваме се да решим успешно спора си там.
В момента има ли запорирани ваши бензиностанции от ЛУКойл?
В момента има запорирани 99 наши бензинстанции от ЛУКойл. При тях не тече процедура по отдаване под наем, но не пречи да ги преотдаваш под наем. Запорирането не разрешава единствено тяхното разрушаване, продажба, прехвърляне и разпоредителни сделки със собствеността. Няма значение кой ще експлоатира бензиностанцията, тя си остава собственост на Петрол. Между другото, по евробондовете ние също не можем да се разпореждаме с активите си, които са свързани с коопбизнеса. Така че всички наши активи са гаранция и за кредиторите. Но тези 99 бензиностанции, които те запорираха, са ипотекирани още през 2001 г. в полза на ЛУКойл по този договор. Запорът е направен, с цел липса на възможност за разпореждане с имуществото с ипотека от наша страна.
Как ще се отрази този спор върху компанията? Излезе информация, че имате намаление на кредитния рейтинг.
Нямаме намаление на кредитния рейтинг, имаме намаление на перспективата. Оценката от кредитните агенции Moody’sи Standart & Poorsвключва две величини – едната е кредитен рейтинг, втората е перспектива. Първият отразява сегашното състояние и историята. Перспективата се оценява отделно и тя отразява възможно най-песимистичните бъдещи очаквания. И Moody’s и Fitchпотвърдиха и двете, не промениха нищо. Единствено от Standart & Poorsпотвърдиха кредитния рейтинг В-, но намалиха перспективата от стабилна в негативна, т. е. очаквайки евентуално негативно развитие за Петрол. Те са длъжни да секюритизират възможно най – високия риск и да уведомят инвеститорите за него.
Този съдебен иск не е повлиял по друг начин, освен по повод дадените обяснения на всички наши партньори. Самият договор между Петрол и Лукойл е доста сложен като материя и отношения. Отне месеци, за да разберат рейтинговите агенции, поемателят ING банк и двете юридически кантори, които обслужват интересите на двете страни, за да разберат същността и икономиката на взаимоотношенията. Наистина договорът е уникален. Като схема той е добър, но липсва детайлът, който твърдо да регламетира някой тълкувателни клаузи.
От ЛУКойл искали ли са да развалите този догтовор?
Не. Нито ние, нито те искаме той да бъде разтрогнат.
ЛУКойл отправи към вас съдебесн иск, а в същото време за това, за което вие претендирате, не отправяте към тях съдебен иск?
Нямаме все още отправен иск към тях.
А смятате ли да отправите?
Обмисля се такъв вариант, но дали ще се случи е въпрос и на икономика. Влизайки в търсене на истината за този раздел на разликата, ние така или иначе ще прегледаме всички документи, които ще докажат нуждата от нея. Въпросите са два - кой ще извади няколко милиона да плати държавните такси и защо това да сме ние? В момента върви тълкуване и юристите ще кажат дали това е реалното задължение на ЛУКойл и дали ние ще можем да го поискаме, както и дали за разликата ще трябва да направим отделен иск. Ще изчакаме да минат всички експертизи и да се установи, че Петрол не дължи тези пари. И ако на база на това ние няма да можем да поискаме нашата част - ще заведем иск, работейки върху готовите документи.
Подобни дела как се движат във времето?
Всички юристи казват от 2 до 5 години. А в същото време двете компании продължават да работят. Продължаваме оперативно да се срещаме с техните мениджъри, да решаваме ежедневните казуси – промени с ДДС, промени с доставките, договаряме, правим анекси към договорите, всеки ден увеличаваме продажбите - за първите месеци имаме 24% ръст, което е добре и за Лукойл и те са много доволни.
През 2005 г. те казаха, че ще спрат доставките, а ако това се случи сега?
Към момента в дъщерното дружество Нафтекс Петрол имаме гориво за задоволяване на нуждите на Петрол от доставки за 4 месеца като обем горива. Не ни притеснява спирането на доставки.
Има ли друг източник, от когото можете да вземете гориво?
Да, към момента това е дъщерното дружество Нафтекс Петрол. Всички тези 4-месечни обеми, които гарантират в нужда Петрол, не са закупени от ЛУКойл. Те са закупени от румънска и от гръцка рафинерия. Нафтекс Петрол може да поеме и 100% от количеството, но на малко по-висока цена.
Петрол холдинг е водил преговори за продажбата на Петрол, но се разбра че са неуспешни, този ли скандал повлия, или имаше нещо друго?
Аз за неуспешния завършек не съм чул. Тези, които преговаряха с Петрол холдинг се обадиха учудени, че някой коментира без да е говорил с тях, че изобщо са завършили преговорите, защото те продължават. Освен това разговори не се водят само с една страна, с тях. Всяка седмица лично аз имам минимум по две срещи с инвеститори, които желаят да закупят части от Петрол.
Тогава каква е стратегията – продажба накуп или продажба на части?
До определен размер продажбата на части е добре. По този начин собственикът, продавайки част от акциите, се финансира при нужда. Кога той смята да продава цялата компания, е друг въпрос. Ако днес някой даде такава цена, която той би взел от печалбата си за 10 години, естествено че ще я продаде още сега. Ако обаче някой иска да я купи на сегашна пазарна цена без включени бъдещи приходи, собственикът няма да я продаде и ще чака по – добър момент. Нашата компания е уникална с едно, зад нея, освен бизнесът стоят и активи. Под всяка бензиностанция има от 10 до 80 декара земя, а виждате какво се случва със стойността на имотите.
Инвеститорите обикновено се интересуват не от земя, а от пазарен сегмент.
В случая зависи кой е инвеститорът. Има т. нар. хищници, които идват, виждат по – големия потенциал на имотите в нашия бизнес и ако те закупят компанията, просто ще я реализират като активи. Те биха построили сгради на петната на бензиностанциите в отделните градове, а петролните бази – превърнали в складови площи. Ако нашият собственик иска да се запази компанията действаща по този начин, инвеститорът ще даде 50 млн. отгоре и ще прави с компанията каквото си иска.
Има ли интересни световни играчи, които се интересуват от Петрол?
Само за тази година се водят преговори с трима големи. Факт е, че правим презентации, даваме информация. Петрол е малко труден за покупка, тъй като все още не е напълно изчистен - в него има още активи за над 100 млн. лв., които не са коопбизнес. Това са административни сгради в различни градове, земя, почивни станции в елитни курорти. Но тези активи към момента не генерират приходи.До края на годината ще изчистим всички тях. Второ, имаме ограничение от евробонда да инвестираме в активи, които не са свързани с горивата. Именно затова инвеститорите идват и гледат размера на бизнеса, и дават определена цена. А в същото време те често не виждат другите активи с огромен потенциал, които имаме. Това води до по-ниска цена, отколкото реално струва компанията. Това понякога води до проточване на преговорите. В същото време имаме срещи на всеки две седмици с играчи, които искат да закупят миноритарни дялове. Това показва и акционерната книга на Петрол, преди Нова година и след това международните акционери вече са много.
Какъв freefloatима Петрол в момента?
Около 15%. Само за няколко месеца от 5% - ние го покачихме на 15%.
Коментар
Коментар