на дететоор
До
ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
Ж А Л Б А
от
.................................
адрес........................
срещу
Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството
УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,
В качеството си на акционер в „Слънце Стара Загора – Табак“ АД, обжалвам като незаконосъобразно и немотивирано Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството на цена под законоизискуемата от 19,75 лв.
Така цитираното решение е незаконосъобразно и немотивирано, защото:
На 14 юли (понеделник) Булгартабак Холдинг продаде участието си в Слънце Стара Загора Табак – общо 900 000 акции в т. нар. мажоритарен пакет и допълнително 20 854 броя акции в т.нар. миноритарен пакет за сумата от 17,78 млн.или по 19,75 лв. на акция.
Съгласно изискванията на чл.6,т.1 от НАРЕДБА № 13 от 22.12.2003 г. за търгово предлагане за закупуване и замяна на акции, цитирам:
„Чл. 6. Лице, което придобие пряко, чрез свързани лица и/или непряко по чл. 149, ал. 2 ЗППЦК повече от 50 на сто от гласовете в общото събрание на публично дружество, е длъжно в срок 14 дни от придобиването
да регистрира в комисията съгласно чл. 151 ЗППЦК търгово предложение за закупуване и/или за замяна на акции с право на глас в общото събрание на публичното дружество с акции, които ще бъдат издадени от предложителя за тази цел”.
т.е. за „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София е възникнало задължение да внесе в КФН за одобрение до 28.07.2008г. търгово предложение към миноритарните акционери на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора.
Датата на внасяне на търгово преложението, от страна на „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София е 30.05.2008г., като с Решение 1076 –ТП на КФН е издадена временна забрана за публикуване на предложението от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София (търгов предложител).
Мотивите на КФН, за постановяване на цитираното решение са подробно изложени в 3 основни пункта, като в пункт две са визирани нарушения на разпоредбите на чл.150,ал.6 ЗППЦК, вр.Наредба 41/11.06.2008г. при обосноваване на цената на публичните дружества, вкл. прилагане на оценъчни методи.
Издавайки временна забрана за публикуване на предложението от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София, КФН изцяло законосъобразно и съгласно собствената си практика за защита на миноритарните акционери не е допуснало предложение за цена, която не е определена съгласно чл.24,т.5 от Наредба № 13 от 22.12.2003 г. за търгово предлагане за закупуване и замяна на акции, цитирам:
„предлаганата цена на акция, която не може да бъде по-ниска от най-високата стойност между:
а) справедливата цена на акциите, изчислена съгласно Наредба № 41;
б) средната претеглена пазарна цена на акциите за последните 3 месеца;
в) най-високата цена за една акция, заплатена от предложителя, от свързаните с него лица или от лицата по чл. 149, ал. 2 ЗППЦК през последните 6 месеца преди регистрацията на предложението; в случаите, когато цената на акциите не може да бъде определена съгласно предходното изречение, тя се определя като по-високата между последната емисионна стойност и последната цена, платена от търговия предложител;”
Или предложената цената следва да е поне 19,75 лв., защото цената платена от търговия предложител 6 –месеца преди регистрацията на предложението (30.07.2008г.) е била 19,75 лв.
КФН издава няколко последващи решения за забрани, като с последното си решение №421-ТП от 11.05.2009г. Комисията за финансов надзор издава временна забрана за публикуване на търговото предложение, внесено в КФН с писмо, вх.№15-00.08 от 30.04.2009г., от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството.
За да издаде Решение №421-ТП от 11.05.2009г. Комисията за финансов надзор е приела, че в търговото предложение не отговаря на изискванията на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, като са констатирани множество нередности.
Само седем дни след издаването на горепосоченото Решение, Комисията е одобрила коригираното търгово предложение без да изложи конкретни мотиви, като е допуснала публикуване на ТП към миноритарните акционери на цена 10,30 лв.
Поради липсата на мотиви остава неизяснен въпроса дали всички несъответствия са отстранени, още повече че допуснатите нарушения са съществени а срокът за отстраняването им е твърде кратък.
Следва да бъде отбелязано, че Решението на Комисията за финансов надзор е индивидуален административен акт и като такъв следва да бъдат спазени изискванията за форма на административния акт, а именно наличието на мотивирано решение за издаване на акта и излагане на фактическите основания за издаването му. Без подобно прецизно излагане на точната фактическа обстановка, адресатите на акта, както и органите, пред които актът подлежи на обжалване, не могат да преценят доколко той е издаден в съответствие с правните норми.
Считам, че допуснатото нарушение е основание за отмяна на обжалваното решение, както на основание чл.146, т.2 АПК – неспазване на установената форма, така и на основание чл.146, т.3 АПК – съществено нарушение на административно производствените правила.
На следващо място не е ясно по какви критерии в търговото предложение е определена цена за една акция. За да одобри търговото предложение, Комисията за финансов надзор е приела, че предлаганата цена е правилно формирана т.е. че не е занижена, което е изцяло незаконосъобразно, предвид факта, че цената не може да бъде по-ниска от 19,75лв. (една от определените по методиката на чл.24,т.5,б”В” от наредбата).
От съществено значение водещо до незаконосъобразност на обжалвания акт е и срокът за отправяне на ТП, който е приклузивен, т.е. факта, че КФН не е разрешила публикуване на ТП не означава, че на търговия предложител се дава нов срок, респ. цената, определена по методиката на чл.24,т.5,б”В” от наредбата може да се определя не към датата на изтичане на 14-дневния срок от придобиването на основния пакет – 28.07.2008г, а към произволно избрана друга дата – в случая 18.05.2009г.
Считам, че в конкретния случай предлаганата цена за акция е занижена, тъй като КФН е разрешила цената да се определи към дата 18.05.2009г., а не към 28.07.2008г., което е изцяло незаконосъобразно и това уврежда мои законни права и интереси на миноритарен акционер в търговско дружество, което от своя страна е и нарушение на правото ми да получа справедливата действителна цена за акциите си.
Предвид гореизложеното, считам че Комисията за финансов надзор не е изпълнила една от основните си функции, а именно тази на административен регулатор на пазара при публично предлагане и търговия с ценни книжа и не е осигурила правилното спазването на Закона за публичното предлагане на ценни книжа и издадените въз основа на него подзаконови актове по прилагането му.
Нещо повече, това решение е изцяло и против практиката на самата КФН, в сила до датата на издаване на процесното решение, като винаги до този момент последната не е позволявала публикуване от търгови предложители на цена, по-ниска поне от платената за контролния пакет акции, като това е гарантирало правата на миноритарните акционери, съгласно ЗППЦК.
Това решение е опасен прецедент, който би довел до изцяло нови подходи от търговите предложите, които ще предпочитат да забавят получаване на одобрение от КФН, с цел незаконосъобразни действия и навреждане на интересите на миноритарните акционери, респ. предлагане на цени, които са най-изгодни за тях, а не тези, които следва да се определят законово.
УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,
С оглед гореизложеното, моля да отмените Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството, като незаконосъобразно с всички произтичащи от това законови последици.
Искане: Моля, да задължите Комисията за финансов надзор за представи цялата преписка свързана с търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството
София, 2009г. С уважение:......................................... ....
До
ВЪРХОВЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
Ж А Л Б А
от
.................................
адрес........................
срещу
Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството
УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,
В качеството си на акционер в „Слънце Стара Загора – Табак“ АД, обжалвам като незаконосъобразно и немотивирано Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството на цена под законоизискуемата от 19,75 лв.
Така цитираното решение е незаконосъобразно и немотивирано, защото:
На 14 юли (понеделник) Булгартабак Холдинг продаде участието си в Слънце Стара Загора Табак – общо 900 000 акции в т. нар. мажоритарен пакет и допълнително 20 854 броя акции в т.нар. миноритарен пакет за сумата от 17,78 млн.или по 19,75 лв. на акция.
Съгласно изискванията на чл.6,т.1 от НАРЕДБА № 13 от 22.12.2003 г. за търгово предлагане за закупуване и замяна на акции, цитирам:
„Чл. 6. Лице, което придобие пряко, чрез свързани лица и/или непряко по чл. 149, ал. 2 ЗППЦК повече от 50 на сто от гласовете в общото събрание на публично дружество, е длъжно в срок 14 дни от придобиването
да регистрира в комисията съгласно чл. 151 ЗППЦК търгово предложение за закупуване и/или за замяна на акции с право на глас в общото събрание на публичното дружество с акции, които ще бъдат издадени от предложителя за тази цел”.
т.е. за „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София е възникнало задължение да внесе в КФН за одобрение до 28.07.2008г. търгово предложение към миноритарните акционери на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора.
Датата на внасяне на търгово преложението, от страна на „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София е 30.05.2008г., като с Решение 1076 –ТП на КФН е издадена временна забрана за публикуване на предложението от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София (търгов предложител).
Мотивите на КФН, за постановяване на цитираното решение са подробно изложени в 3 основни пункта, като в пункт две са визирани нарушения на разпоредбите на чл.150,ал.6 ЗППЦК, вр.Наредба 41/11.06.2008г. при обосноваване на цената на публичните дружества, вкл. прилагане на оценъчни методи.
Издавайки временна забрана за публикуване на предложението от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София, КФН изцяло законосъобразно и съгласно собствената си практика за защита на миноритарните акционери не е допуснало предложение за цена, която не е определена съгласно чл.24,т.5 от Наредба № 13 от 22.12.2003 г. за търгово предлагане за закупуване и замяна на акции, цитирам:
„предлаганата цена на акция, която не може да бъде по-ниска от най-високата стойност между:
а) справедливата цена на акциите, изчислена съгласно Наредба № 41;
б) средната претеглена пазарна цена на акциите за последните 3 месеца;
в) най-високата цена за една акция, заплатена от предложителя, от свързаните с него лица или от лицата по чл. 149, ал. 2 ЗППЦК през последните 6 месеца преди регистрацията на предложението; в случаите, когато цената на акциите не може да бъде определена съгласно предходното изречение, тя се определя като по-високата между последната емисионна стойност и последната цена, платена от търговия предложител;”
Или предложената цената следва да е поне 19,75 лв., защото цената платена от търговия предложител 6 –месеца преди регистрацията на предложението (30.07.2008г.) е била 19,75 лв.
КФН издава няколко последващи решения за забрани, като с последното си решение №421-ТП от 11.05.2009г. Комисията за финансов надзор издава временна забрана за публикуване на търговото предложение, внесено в КФН с писмо, вх.№15-00.08 от 30.04.2009г., от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството.
За да издаде Решение №421-ТП от 11.05.2009г. Комисията за финансов надзор е приела, че в търговото предложение не отговаря на изискванията на Закона за публичното предлагане на ценни книжа, като са констатирани множество нередности.
Само седем дни след издаването на горепосоченото Решение, Комисията е одобрила коригираното търгово предложение без да изложи конкретни мотиви, като е допуснала публикуване на ТП към миноритарните акционери на цена 10,30 лв.
Поради липсата на мотиви остава неизяснен въпроса дали всички несъответствия са отстранени, още повече че допуснатите нарушения са съществени а срокът за отстраняването им е твърде кратък.
Следва да бъде отбелязано, че Решението на Комисията за финансов надзор е индивидуален административен акт и като такъв следва да бъдат спазени изискванията за форма на административния акт, а именно наличието на мотивирано решение за издаване на акта и излагане на фактическите основания за издаването му. Без подобно прецизно излагане на точната фактическа обстановка, адресатите на акта, както и органите, пред които актът подлежи на обжалване, не могат да преценят доколко той е издаден в съответствие с правните норми.
Считам, че допуснатото нарушение е основание за отмяна на обжалваното решение, както на основание чл.146, т.2 АПК – неспазване на установената форма, така и на основание чл.146, т.3 АПК – съществено нарушение на административно производствените правила.
На следващо място не е ясно по какви критерии в търговото предложение е определена цена за една акция. За да одобри търговото предложение, Комисията за финансов надзор е приела, че предлаганата цена е правилно формирана т.е. че не е занижена, което е изцяло незаконосъобразно, предвид факта, че цената не може да бъде по-ниска от 19,75лв. (една от определените по методиката на чл.24,т.5,б”В” от наредбата).
От съществено значение водещо до незаконосъобразност на обжалвания акт е и срокът за отправяне на ТП, който е приклузивен, т.е. факта, че КФН не е разрешила публикуване на ТП не означава, че на търговия предложител се дава нов срок, респ. цената, определена по методиката на чл.24,т.5,б”В” от наредбата може да се определя не към датата на изтичане на 14-дневния срок от придобиването на основния пакет – 28.07.2008г, а към произволно избрана друга дата – в случая 18.05.2009г.
Считам, че в конкретния случай предлаганата цена за акция е занижена, тъй като КФН е разрешила цената да се определи към дата 18.05.2009г., а не към 28.07.2008г., което е изцяло незаконосъобразно и това уврежда мои законни права и интереси на миноритарен акционер в търговско дружество, което от своя страна е и нарушение на правото ми да получа справедливата действителна цена за акциите си.
Предвид гореизложеното, считам че Комисията за финансов надзор не е изпълнила една от основните си функции, а именно тази на административен регулатор на пазара при публично предлагане и търговия с ценни книжа и не е осигурила правилното спазването на Закона за публичното предлагане на ценни книжа и издадените въз основа на него подзаконови актове по прилагането му.
Нещо повече, това решение е изцяло и против практиката на самата КФН, в сила до датата на издаване на процесното решение, като винаги до този момент последната не е позволявала публикуване от търгови предложители на цена, по-ниска поне от платената за контролния пакет акции, като това е гарантирало правата на миноритарните акционери, съгласно ЗППЦК.
Това решение е опасен прецедент, който би довел до изцяло нови подходи от търговите предложите, които ще предпочитат да забавят получаване на одобрение от КФН, с цел незаконосъобразни действия и навреждане на интересите на миноритарните акционери, респ. предлагане на цени, които са най-изгодни за тях, а не тези, които следва да се определят законово.
УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,
С оглед гореизложеното, моля да отмените Решение от 18.05.2009г. на Комисията за финансов надзор, с което е одобрено коригирано търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството, като незаконосъобразно с всички произтичащи от това законови последици.
Искане: Моля, да задължите Комисията за финансов надзор за представи цялата преписка свързана с търгово предложение от „Бизнес Център Изгрев“ ЕООД гр.София за закупуване чрез инвестиционен посредник „Централна Кооперативна банка“ гр.София на акции на „Слънце Стара Загора – Табак“ АД гр.Стара Загора от останалите акционери на дружеството
София, 2009г. С уважение:......................................... ....
Коментар